Author Topic: Sony VW95 review  (Read 15929 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Online riwi

• HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+14)
  • Classé is the way to go
    • Richard's home
Re: Sony VW95 review
« Reply #175 on: April 24, 2012, 13:53:27 »
Er staat nergens hard dat blurays met 4:4:4 YCbCr geencode worden, maar :

4:2:0 --> All ISO/IEC MPEG and ITU-T VCEG H.26x video coding standards, including H.262/MPEG-2 Part 2 implementations such as DVD (although some profiles of MPEG-4 Part 2 and H.264/MPEG-4 AVC allow higher-quality sampling schemes such as 4:4:4)

Some profiles allow 4:4:4 en volgens mij is dat bluray
« Last Edit: April 29, 2012, 18:17:42 by riwi »

Offline evilniek

• "When in doubt, C4"
  • HT forum legend group
  • Trade Count: (+9)
« Reply #176 on: April 24, 2012, 14:17:24 »
Ik zou gewoon voor je zelf kijken en vergelijken wat je het mooiste vind. In theorie (mits goed geimplementeerd) zou OFF(DITHERED) er qua colorbanding beter uit moeten zien.

Ik zie totaal geen verschil.
MonsterPower HTS2600 -> DM800, Dune BD Prime 3.0, Oppo BDP-93, Logitech Squeezebox Touch -> NAS: synology DS410 |
Anthem MRX300 (als pre) -> Sunfire D-12 ^ Proceed Amp 5 -> Revel M22 (rondom) C32 (center)
JVC RS50 < Screen Innovations - BDII

Online riwi

• HT forum donateur
    • Richard's home
« Reply #177 on: April 29, 2012, 18:46:18 »
Ja serieus 4:4:4?
I heb alles op 4:2:2 omdat ik dacht  hier gelezen te hebben dat dit de setting was die ik moest gebruiken.
Dan moet ik alles gaan veranderen hier.
Ik moet hier op terug komen. Bluray heeft 4:2:0

Ik heb de hele middag in de specs zitten te lezen :)

Bluray volgens de whitepaper gebruikt MPEG-4 AVC: HP@4.1/4.0 of MP@4.1/4.0/3.2/3.1/3.0
AVC wordt beschreven in ISO/IEC 14496-10 waar ik geen (gratis) recente versie van kan vinden.
AVC kent meerdere profiles http://en.wikipedia.org/wiki/H.264#Profiles
Hier staat ook dat voor profile 4.0 en 4.1 en dus voor bluray 4:2:0 gebruikt wordt als chroma opslag schema (net als voor DVD)

Feitelijk is dus alle kleurinformatie met de kwart resolutie beschikbaar (voor 4x2 pixels zijn 8 luma samples, 2 horizontale chroma samples en geen vertikale chroma samples beschikbaar). Dus de helft horizontaal en de helft vertikaal.

Code: [Select]
8 pixels :
(YCbCr) (Y) (YCbCr) (Y)
(Y)     (Y)   (Y)   (Y)
Horizontaal gezien leent om de andere pixel de kleur van de pixel er links naast.
Vertikaal gezien wordt om de andere regel de kleur van de regel erboven opnieuw toegepast. Dit was gebruikelijk in interlaced formaten.

Voor je HDMI instelling kan je dus wel 4:2:2 blijven gebruiken
8 pixels :
(YCbCr) (Y) (YCbCr) (Y)
(YCbCr) (Y) (YCbCr) (Y)

Als je 4:4:4 instelt wordt via HDMI verstuurt :
8 pixels :
(YCbCr) (YCbCr) (YCbCr) (YCbCr)
(YCbCr) (YCbCr) (YCbCr) (YCbCr)
Maarja die kleur info stond niet op de disk dus wordt gewoon gekopieerd uit de beschikbare kleurinfo op de schijf.

plaatje :
« Last Edit: April 29, 2012, 18:56:07 by riwi »

Offline Matthieu

• senior member
  • Trade Count: (0)
« Reply #178 on: April 29, 2012, 22:57:57 »
Nou Riwi,... Petje af hey.
Je hebt er wel een werk in gestoken.

Toch roept het voor mij nog wat vragen op:
Kan ik uit het bovenste opmaken, dat het niet echt uitmaakt of ik hem op 4:4:4 zet, of 4:2:2?
Alleen wordt het beeld niet beter, als het toch niet op de BD-schijf staat?
Maar ook niet minder toch?
Of verspeel ik meer processor kracht aan niks als ik hem op 4:4:4 zet, dat voor beter gebruikt kan worden?

Als ik met mijn HD-Camcorder film in Deep Color (dat doet hij in AVCHD), en ik zet het niet om in BDMV maar laat het gewoon als AVCHD op mijn HDD en speel dat via de HDD op mijn Oppo,...
Krijg ik dan in setting YCbCr-4:4:4 de Deep Color naar mijn projector?

(Nu heb ik hem nog via HD-Wifi en geeft hij sowieso geen Deep Color, maar we gaan een kabel trekken onder de vloer door en dan werkt Deep Color wel.)

Of is Deep Color alleen te zien als ik rechtstreeks vanaf de Camcorder speel, en ben ik het hoe-dan-ook altijd kwijt als ik via de Oppo afspeel?
« Last Edit: April 29, 2012, 23:05:28 by Matthieu »

Online riwi

• HT forum donateur
    • Richard's home
« Reply #179 on: April 30, 2012, 00:52:09 »
Als je 4:4:4 instelt met 4:2:0 materiaal is het een soort upscaling wat je doet, maar dan alleen voor de kleur informatie. En je verhoogt de datarate op de HDMI kabel denk ik. Er zijn altijd voor en tegenstanders van upscaling. De vraag is : wat doet de projector ermee? Gaat die zelf terugrekenen naar 4:4:4? De scaler in de projector zal ook het signaal bewerken. Kan deze beter met 4:4:4 overweg of met 4:2:0? Deze zaken weten we niet en kan je alleen beoordelen door het uit te proberen.

Met 4:4:4 YCbCr heb je nog niet deep color. De 24 bits van YCbCr zijn mathematisch terug te rekenen naar 24 bits RGB. Dus 24 bits voor iedere pixel. met deep color heb je dan dus 30 of 36 bits per pixel. Als je HDcam deep color opneemt weet ik niet welk AVC profile ie dan heeft. Heb je de video bestanden al eens door mediainfo gehaald? Wat zegt die dat het is? En doet de Cam ook een soort van datareductie zoals 4:2:2 of 4:2:0?

Volgens wiki :
High 10 Profile (Hi10P)
    Going beyond typical mainstream consumer product capabilities, this profile builds on top of the High Profile, adding support for up to 10 bits per sample of decoded picture precision.
High 4:2:2 Profile (Hi422P)
    Primarily targeting professional applications that use interlaced video, this profile builds on top of the High 10 Profile, adding support for the 4:2:2 chroma subsampling format while using up to 10 bits per sample of decoded picture precision.
High 4:4:4 Predictive Profile (Hi444PP)
    This profile builds on top of the High 4:2:2 Profile, supporting up to 4:4:4 chroma sampling, up to 14 bits per sample, and additionally supporting efficient lossless region coding and the coding of each picture as three separate color planes.

Dus afhankelijk van het AVC profile waarin je Cam de data opneemt kan het zin hebben om hem op 4:4:4 te zetten.
Ik lees in de avchd wiki dat Cams gewoon in 4:2:0 opnemen. Dan heeft het dus ook voor de cam weinig zin om de 4:4:4 mode over HDMI te kiezen.

Of is Deep Color alleen te zien als ik rechtstreeks vanaf de Camcorder speel, en ben ik het hoe-dan-ook altijd kwijt als ik via de Oppo afspeel?
Ik zou in de Oppo handleiding/specs moeten zien welke AVCHD profiles er door de Oppo indersteund worden. Als daar Hi10 etc bij zit dan heeft het wel zin. Hi10 is 10bits kleur in 4:2:0 Chroma sampling format.
« Last Edit: April 30, 2012, 01:10:08 by riwi »

Offline Matthieu

• senior member
« Reply #180 on: April 30, 2012, 21:47:42 »
Het is Sony's xv variant op Deep Color.
Ik zal de camcorder eens rechtstreeks op de projector moeten doen, om eens te kijken wat hij aangeeft.
Hij staat nu alleen zo mooi uitgelijnt, en dan moet dat opnieuw.
Draadloos geeft hij de XV Deep Color versie van Sony toch niet weer.

Mijn DVDO Edge en de Sony Camcorder werken op 10Bit technology.

Offline BarcoCRT

• Trade (+31415)
  • HT forum legend group
  • Trade Count: (+4)
  • Trade (-31415)
« Reply #181 on: April 30, 2012, 21:55:48 »
Ik zal de camcorder eens rechtstreeks op de projector moeten doen, om eens te kijken wat hij aangeeft.
Hij staat nu alleen zo mooi uitgelijnt, en dan moet dat opnieuw.
Draadloos geeft hij de XV Deep Color versie van Sony toch niet weer.

Mijn DVDO Edge en de Sony Camcorder werken op 10Bit technology.

XVcolor is een uitbreiding op de bestaande kleurendriehoek, en iets anders dan deep color waarbij (kleur)informatie alleen nauwkeuriger wordt opgeslagen zonder de primaries te veranderen.

'Probleem' is dat je wel een display moet hebben wat die uitgebreide kleurengamut moet kunnen weergeven, anders biedt het niets extra's.
Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Online riwi

• HT forum donateur
    • Richard's home
« Reply #182 on: April 30, 2012, 22:11:03 »

Nee je moet de files die de camera aanmaakt door mediainfo halen. Dan weet je wat voor data hij weg schrijft en of dat 10 of 8 bits kleur is.
xvColor is zoals Barco zegt iets anders dan deep color en deze staan los van elkaar.

Ik zie geen voordelen van xvColor want ik kijk alleen film en video van TV, en die zijn nooit met xvColor opgenomen.
« Last Edit: May 1, 2012, 11:34:27 by riwi »

Offline Matthieu

• senior member
« Reply #183 on: May 1, 2012, 09:58:56 »
Oké, bedankt jongens.
Nu snap ik het.

Probleem met xv color is dus ook:
Je calibreert je tv/projector precies op de driehoek van Rec 709, en niet daarbuiten.
Als zo'n camcorder dan buiten die driehoek filmt, dan geeft de tv/projector dat niet weer.
Mijn Epson TW9000W kan buiten de driehoek gecalibreert worden op Cinema Mode (Maar dat wil je niet), maar zeker niet in de Natural Mode.
Daar haalt hij de buitenste hoeken op Rec 709 niet eens helemaal.
Ik ga dus niks zien van die XV Colors.
« Last Edit: May 2, 2012, 12:29:55 by Matthieu »

ADSLwinkel.nl, klik hier!
POSTCODE HUISNR.
particulier      zakelijk