Vandaag eindelijk tijd genoeg om deze review te doen, en aangezien ik jullie niet in spanning wil laten zitten, wat eerste snelle conclusies.
1. Projector ziet er hetzelfde uit, dus beugels etc. passen gewoon.
2. AB is behoorlijk aangepast met makkelijkere layout en nieuwe knoppen.
3. Metingen zijn goed uit de doos, en na calibratie erg goed.
4. De dynamiek is toegenomen, zwart is wat zwarter en het gehele beeld is wat dynamischer.
5. Focus is iets scherper, de VW90 had soms wat lichte glow rond de getallen (niet erger dan andere projectoren), dit is weer wat afgenomen.
Kijkervaringen en metingen volgen morgen.
Eerste metingen :
native : 15950
iris 69500:1
ansi 400:1
Let wel deze metingen zijn op een andere afstand genomen dan normaal, dus er kan een kleine afwijking inzitten.
Wat vooral opvalt is dat de projector toch een stuk dynamischer oogt dan de VW90.
Kijkervaring 2DZoals we van de VW90 gewend zijn, zet ook de VW95 een zeer mooi beeld neer, wat direct opvalt is de ENORME filmische kwaliteit, hier was de VW90 al erg goed in maar de VW95 gooit er nog net een schepje bovenop, het is echt genieten.....
Wat direct opvalt is de scherpte en rust in het beeld, iets wat duidelijk beter is geworden tov de VW90 (niet schokkend, maar goed te zien), ook zit er weer een enorme diepte in het beeld, iets wat ik sowieso enorm aantrekkelijk vind in het beeld van een goede projector.
Contrast is er meer dan genoeg, het zwart is iets zwarter dan de VW90 en dit is vooral goed te zien bij scènes waar erg veel donkere vlakken te zien zijn. Definitie van de schaduw partijen is weer iets beter, maar ook zijn de kleuren wat beter in balans, dit komt mede door het veranderde CMS systeem dat nu 3 dimensionaal werkt. Wel moet daar een kanttekening bij geplaatst worden, dit CMS systeem is niet te kalibreren door mensen zonder ervaring, er zitten namelijk wel wat haken en ogen aan het systeem, vooral bij rood is het belangrijk heel goed te weten wat je doet anders zien de kleuren er niet goed in balans uit. Dit wil niet zeggen dat het een slecht CMS systeem is trouwens, maar zoals bij wat meer high end projector, als je alleen naar het grafiekje kijkt ga je ENORM onderuit. Je zal 3D moeten calibreren en niet 2D zoals bij de vw90 alleen mogelijk was (niet verwarren met 3D beeld

)
Na de calibratie is het beeld mooi gebalanceerd met een enorme diepte, byte en rust. De kleuren spatten van het scherm waar het hoort en zijn rustig waar het hoort, zoals het moet
3DDe HW30 ging de VW90 een klein beetje voorbij in 3D en de VW95 doet dit weer voor de HW30.
Er komt wat meer licht vanaf en de gehele ervaring is weer wat bijgesteld, de NGC documentaire mummies ziet er nu een stuk rustiger uit met minder "shine" maar het blijft een probleem scène, Christmas carol en Tron zijn gewoon adem benemend en ook de bekende demo stukjes (voor mij) van de Looney Tunes, BBC HD etc. knallen letterlijk van het scherm (pun intended).
3D Blijft voor mij iets wat ik ZEKER op mijn projector wil hebben maar waar ik ook de kanttekening bij zet dat het nog LANG niet op het niveau zit waar we eigenlijk willen zijn. Hoewel de lightoutput duidelijk beter is geworden en de nieuwe Sony brillen een stuk beter zijn is het nog steeds een "gadget" op de projector en vind ik dat je je eigenlijk voor 99% moet richten op de 2D performance. Dit zal namelijk voor 99.99999% van de mensen datgene zijn dat ze 99.9999% van de tijd kijken.
Eind conclusieDe VW95 is geen zevenmijlssprong voorwaarts, maar wel 1 die de moeite waard is.
Heb je al een VW90 en je kan hem goed verkopen dan zou ik een upgrade overwegen, maar aan de andere kant is de VW90 ook nog steeds een "beest" van een projector. Heb je een ouder type dan is de VW95 echt meer dan de moeite waard om te upgraden. Sony heeft met de VW90 een reuzensprong gemaakt in kwaliteit en performance en de VW95 lijkt een beetje een doorontwikkeling, of wel alles is wat beter, performance is getuned, iris werkt beter, de frameinterpolatie is wat aangescherpt, het CMS is aangepast, de scherpte verbeterd, 3D performance heeft een "boost" gekregen etc. etc.
Negatieve dingenIk heb natuurlijk ook wat te zeuren, zoals altijd.
Rood is de zwakke schakel bij de VW90 en VW95 (en bij vele andere projectoren maar dit terzijde), dit betekend dat je van goede huize als calibrateur moet komen om het maximale eruit te halen, doe je dit dan is het dan ook helemaal perfect (zie aanvulling)
Frame interpolatie settings bij 3D zijn verdwenen, maar volgens mij nog wel actief.
3D heeft nu een eigen memory setting waarin alles geactiveerd word wat 3D een succes moet maken, en dat werkt goed, zoals aangegeven is het 3D beeld een stuk helderder en dynamischer en nog steeds te kalibreren natuurlijk. Maar ik heb altijd liever volledige controle, aan de andere kant alles werkt zoals het hoort

Grote nadeel blijf ik wel vinden dat in MIJN situatie bij het gebruik van 3D mijn volledige IR/RF verkeer stil ligt, ik moet de mediaspeler via mijn iPhone en wifi bedienen, ik heb dit met meerdere 3D projectoren trouwens (eigenlijk nagenoeg allemaal) en zou graag willen dat ze dit toch echt een keer oplossen.
Verder heb ik weinig aan te merken op de VW95, het is een duidelijke grote evolutionaire stap tov de VW90 maar geen grote revolutionaire stap. Maw alles is wat verbeterd en aangescherpt, en niet te vergeten tegen een wat gunstigere prijs.
Meet rapporten zijn niet zo interessant dit keer maar zal ze vanavond even online zetten.
aanvulling CmsVandaag even wat verder gespeeld met het cms systeem.
Op dit moment lopen alle kleuren perfect binnen de norm, sterker zelfs beter dan mijn 950 ooit geweest is, let wel dat is meettechnisch en in geen geval te zien. Het nieuwe cms in de vw95 is even wennen en er zitten zoals gezegd wat dingen in die je even moet weten, maar het resultaat is uiteindelijk voor zover je dat mag zeggen "perfect" en dat is letterlijk de eerste keer bij een Sony. De oudere projectoren waren heel goed maar niet "perfect" de vw95 heeft met dit systeem de mogelijkheid om door een goede calibrateur inderdaad "perfect" ingesteld te kunnen worden.
Let wel, waar we hier over praten is meettechnisch "perfect" de meeste kijkers zullen nagenoeg geen verschil zien in de kleuren, de echte kritische kijker zal het echter wel opvallen als ze weten hoe er uit hoort te zien, jammer genoeg zijn dat er niet veel meer aangezien de meeste cms systemen geen perfecte systemen zijn en er altijd wat disbalans is. Maar bij de vw95 dus niet er was dan ook geen behoefte meer om naar calculated values te gaan