Zoektocht naar een nieuwe platenspeler

Started by drees62, October 31, 2011, 19:34:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

drees62

Aangezien ik verder eigenlijk wel heel tevreden ben met mijn set is de tijd aangebroken om eens op zoek te gaan naar een mooie draaitafel. Ruim 2 jaar geleden ben ik weer in het vinyl gestapt en het bevalt mij erg goed. Veel lp's zijn prachtig opgenomen en klinken veel mooier dan dezelfde muziek op CD. (Mooi voorbeeld hiervan is Paris van Supertramp, geef mij de LP maar)
De afgelopen 2 jaar heb ik gespeeld met een Technics SL-D303 die verbazend goed klinkt. Ik heb hier mensen van mijn audiocluppie over de vloer gehad die niet konden geloven dat die Technics zo mooi speelde.
Maar . . . er is natuurlijk altijd meer en daarom wil ik toch eens de stap maken naar een ander niveau. Prijsklasse tot max € 750 (liefst nieuw maar bij een vertrouwd adres event. ook 2e hands)

Momenteel heb ik op mijn shortlist staan:
Nieuw:
- Rega RP1 met performance pack (€ 495)
- Rega RP3 met ? element (zonder element vanaf € 595)
- Pro-Ject / 1Xpression 3 OR met Ortofon 2Mred element (€ 539)
2e-hands:
- Rega P3 met mooi element
- Rega P5
- Pro-Ject / 6PerspeX
- Marantz TT15-S1

Uiteraard ga ik de komende tijd eens rustig rondneuzen/-luisteren maar hou me aanbevolen voor jullie tips, suggesties etc. Misschien rij ik nog wel een keer naar Sneek (Audio Selectief) alwaar men veel kennis in huis heeft over platenspelers en in het bijzonder de afstelling daarvan. De bedoeling is dat ie uiterlijk rondom de kerstdagen hier is gearriveerd (of eerder  :-D)

PS: De Technics komt binnenkort ws te koop voor een zacht prijsje, dus als iemand in het vinyl wil stappen is dit een mooie kans.

Nahpets

Of een nieuwe Roksan Radius 5 , Nima arm en Ortofon 2M Red voor iets minder als 800 EUR.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Mordante

Zelf ben ik geen fan van Pro-Ject. Ze zullen van niet slecht klinken maar ik de bouw kwaliteit heb ik zo mijn twijvels. Volgens mij is een Rega een goed keuze, denk ook dat Rega wat meer waarde vast is dan Pro-ject.

Heb je een losse phono pre? Of wat gebruik je nu? Misschien dat een goede phono pre een betere upgrade zou zijn dan een andere platenspeler.

Cyreg

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Rowdy

Quote from: Mordante on November  1, 2011, 12:22:44
Zelf ben ik geen fan van Pro-Ject. Ze zullen van niet slecht klinken maar ik de bouw kwaliteit heb ik zo mijn twijvels. Volgens mij is een Rega een goed keuze, denk ook dat Rega wat meer waarde vast is dan Pro-ject.

Heb je een losse phono pre? Of wat gebruik je nu? Misschien dat een goede phono pre een betere upgrade zou zijn dan een andere platenspeler.
Ik gebruik al sinds 2001 een Pro-Ject Perspective zonder problemen.

drees62

De zoektocht is beëindigd, nieuwe aanwinst in mijn set:

Een Rega draaitafel, de P3-24 in high-gloss black. Deze draaitafel heeft geen aan-uitknop maar kan met de bijgeleverde losse voeding (TTPSU van Rega) worden bediend. Ook de schakeling tussen 33 en 45 toeren gaat nu met één druk op de knop i.p.v. een snaar op de poelie te verwisselen. Daarnaast is deze voeding nog een behoorlijke upgrade omdat deze exact de gekozen snelheid aanhoudt.

Waarom heb ik gekozen voor deze platenspeler, optisch is het nl. de minst mooie van de 3 die ik op de shortlist had staan:
- Rega P3/24
- Goldenote Valore
- Clearaudio Emotion (basis voor de marantz TT15-S1)

Met name de jaren staat van dienst van Rega en het feit dat deze platenspeler al bijna 30 jaar op de markt is en steeds weer verbeterd wordt in de verschillende versies, waren voor mij belangrijke overwegingen. Ook omdat nu net de opvolger (RP3) uit is was de prijs erg aantrekkelijk. Daar komt bij dat in de reviews de Rega een stukje beter scoort dan de Clearaudio. (Laat die Marantz TT-15 dus helemaal maar zitten  )
De Goldenote is weinig over te vinden op het www-net en werd mij door de verkoper (die 'm overigens gewoon had staan) afgeraden i.v.m. exemplarische problemen met de motor.

Daarnaast wilde de verkoper hem helemaal voor mij afstellen, ik heb daar geen verstand van 
Ook hadden de 2 andere geen stofkap, voor mij toch wel een must als de speler niet in gebruik is.
Voor wat betreft de witte Clearaudio was ik bang dat ie licht ging geven in mijn HT-ruimte als ik een film zit te kijken 

Het element is een Grado prestige Gold1 geworden, het topmodel uit de instaplijn van Grado. Mooie, vloeiende klank en heel veel ruimtelijkheid en detail.

De verkoper heeft voor ons een hele zaterdag uitgetrokken en gereserveerd, waar vind je zoiets nog in hifi-land?

Overigens heb ik hier op het forum nog een mooie granieten onderlegger op spikes kunnen scoren voor de Rega, staat nu fantastisch stabiel!

Alco

#6
Prima draaitafel Drees!  :smile:

De P3 is als basis inderdaad al jaaaaren op de markt en da's niet voor niks.
Voor sommige mensen wellicht iets te simpel, maar juist die eenvoud van 't ontwerp spreekt mij wel aan.
(al had van mij de plint wel iets dikker gemogen, evenals het plateau, maar die is evt als upgrade los te koop)

Zoals de P3 er hier uit ziet, met een dikker plateau vind ik 'm helemaal een beauty. :wub:

(bron: http://www.acrylteller.com/Vinyl-UPGRADE-PLATTER-REGA-P3-24-P3-P2-black)

QuoteOverigens heb ik hier op het forum nog een mooie granieten onderlegger op spikes kunnen scoren voor de Rega, staat nu fantastisch stabiel!
Rega draaitafels presteren het best op een lichte(re) ondergrond.
Graniet zou daarom niet mijn keus zijn voor onder een Rega. (al ziet 't er ongetwijfeld wel blits uit)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

drees62

Quote from: Alco on January 10, 2012, 22:49:20
Rega draaitafels presteren het best op een lichte(re) ondergrond.
Graniet zou daarom niet mijn keus zijn voor onder een Rega. (al ziet 't er ongetwijfeld wel blits uit)

Waarop baseer je dit en wat bedoel je precies met een lichtere ondergrond? Heb je dit zelf vast kunnen stellen, ik zie dat je geen draaitafel in je sig hebt staan.
Ik had de P3-24 eerst gewoon op een plank in mijn audiorek (25 mm MDF) staan maar nu met de granieten plaat merk ik toch echt wel een verbetering in de ruimtelijkheid en definitie. Ook het laag is er zeker niet op achteruit gegaan  ;)

Alco

#8
QuoteWaarop baseer je dit en wat bedoel je precies met een lichtere ondergrond? Heb je dit zelf vast kunnen stellen, ik zie dat je geen draaitafel in je sig hebt staan.
Ik heb inderdaad geen draaitafel, maar heb zelf ooit een Planar 3 gehad, die ik beter vond klinken op een lichte (licht houten board) ondergrond, dan op een granieten plaat.(had een granieten plaat onder m'n CD-speler destijds)
Je leest het ook vaak in ervaringen/adviezen van andere Rega draaitafel eigenaren.
Rega adviseerd voor de P3 o.a. :"Avoid mounting on heavy cabinets" (nou is een granietplaat geen 'cabinet', maar wel heavy)

Maar als 't je voorkeur heeft, dan is 't prima uiteraard. :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alex Groningen

Quote from: drees62 on January 10, 2012, 23:50:08
Waarop baseer je dit en wat bedoel je precies met een lichtere ondergrond? Heb je dit zelf vast kunnen stellen, ik zie dat je geen draaitafel in je sig hebt staan.
Ik had de P3-24 eerst gewoon op een plank in mijn audiorek (25 mm MDF) staan maar nu met de granieten plaat merk ik toch echt wel een verbetering in de ruimtelijkheid en definitie. Ook het laag is er zeker niet op achteruit gegaan  ;)

Mocht je na de opmerking van Alco denken, ik ga toch voor een lichte houten plaat onder de draaitafel. Denk dan even aan mij als je de granieten plaat van de hand wilt doen. ;) :D

drees62

Quote from: Alex Groningen on January 11, 2012, 07:58:07
Mocht je na de opmerking van Alco denken, ik ga toch voor een lichte houten plaat onder de draaitafel. Denk dan even aan mij als je de granieten plaat van de hand wilt doen. ;) :D

;D ;D
Heb de plaat net en hij bevalt ook nog eens zeer goed. Echt wel ander geluidje dan zonder de plaat.
Kans is dus zeer klein dat ie ooit weer weg gaat.

Alex Groningen

Quote from: drees62 on January 11, 2012, 19:10:07
;D ;D
Heb de plaat net en hij bevalt ook nog eens zeer goed. Echt wel ander geluidje dan zonder de plaat.
Kans is dus zeer klein dat ie ooit weer weg gaat.

Ik geef je groot gelijk dat je hem houd. Ik weet dat jij hem hier op het forum hebt gekocht. Maar als ik het goed heb kwam die toch van een audiozaak in Sneek? Zo ja, dan moet ik daar maar eens heen om te kijken of ze er nog zoiets hebben liggen of voor me willen maken.

Tube-freak

Ik had een rega p3-24 platenspeler echt mooi geluid.  In mijn set kwam ie niet zo mooi tot zijn recht maar heb hem gehoord op een set met living voice luidsprekers en een buizenversterker en was gewoon ech vol met muzikaliteit en emotie.  Maar ik denk dat het ook door de living voice speakers kwam dat het zo mooi klonk. 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Oud lid

De P3 is niet slecht. Ik heb de Marantz TT15 ook vaker gehoord. Die zou toch wel mijn voorkeur hebben gehad.. Die TT15 wordt gewoon door Clearaudio gemaakt. Persoonlijk zou ik ook niet voor een Grado element hebben gekozen. Ik vind die green, black, gold etc te warm klinken. Maar goed het is jouw keuze en jij bent er blij mee.

De Rega P7 zou ik zelf kiezen uit de Rega reeks, naar die is wel een stuk duurder.

Erwin B