3D calibratie projector: bril meenemen of niet?

Started by Kjelt, October 28, 2011, 11:19:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Leuke nieuwe discussie is ontstaan nav de cine4home review van de X70.
Daarbij ging de X70 bij 3D naar een iets foute kleursetting. Volgens de reviewer zou dit best wel eens gedaan kunnen zijn om de bril te compenseren.

Nu is mijn vraag eigenlijk: moet je dus voor een juiste calibrering in 3D de bril meenemen en dus de bril voor de sensor plaatsen of niet?
Het is volgens mij te makkelijk om te zeggen dat de bril kleurtransparant is, want dat kan in theorie wellicht wel maar niet in de praktijk.
Ik ben benieuwd hoe onze ISF calibrateurs hier over denken.

Zymotic

Wil ik eigenlijk ook wel weten als ik over een paar weken met de HW30 langskom.

Kjelt

Aangezien ik in bijna anderhalve maand geen enkele reactie heb gekregen terwijl er toch enkele (ISF) calibrateurs op dit forum aktief zijn,
concludeer ik voorzichtig dat deze er ook niet helemaal raad mee weten.  ;)

MaxxMark

Het lijkt mij dat de bril wel degelijk verschil zal maken op het calibratie resultaat.

Als je al een ISF gecalibreerd projectie scherm kunt hebben (en men daarmee dus zegt dat niet al het wit daadwerkelijk wit is) dan zal een bril (die zover ik weet niet van glas is gemaakt en dus niet volledig transparant is of een perfecte grijstint heeft) invloed hebben op het resultaat.

Volgens mij is dit ook redelijk makkelijk te testen. Pak een normale 2d projector, calibreer die (of neem een paar sample metingen), schuif dan een 3d bril voor de sensor (of voor de lens) en meet het nog een keer. Als het identiek is zou de lichtopbrengst alleen omlaag moeten gaan en niet de kleur coordinaten.

Het lijkt een interessante test! Een goede aanleiding om weer te balen van het feit dat mn EyeOne kapot is gegaan :( Had het graag even geprobeerd!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Zymotic

Neem aan dat Frank hier wel een antwoord op heeft.