Basstraps plaatsen

Gestart door CZ79, oktober 27, 2011, 15:07:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CZ79

Beste leden,

er zijn al heel wat topics over allerhande tegengaan van basweergave, maar één ding kom ik niet helemaal uit;

In mijn opstelling staat één luidspreker (links) nagenoeg helemaal vrij en de ander dichter in de hoek (55cm van de zijwand en 80 cm van de achterwand), ik heb het idee dat de laatste luidspreker (rechts) zorgt voor een overvloedige basweergave en wil dat graag gelijk hebben met de luidspreker links.
Bij de rechter luidspreker hangt ook een gordijn (niet heel dik maar toch...) heeft het nu zin om een basstrap achter het gordijn in de hoek te plaatsen? Ruimte voor een tubetrap is daar niet en ik weet niet zo goed wat ik nog meer zou kunnen doen om de bas tegen te gaan.

Een andere zitplaats is niet aan de orde aangezien dan de hele inrichting veranderen moet en het is gewoon een huiskamer dus ik heb daar een compromis moeten sluiten, ik zit exact op de middellijn tussen de luidsprekers (exacte afstand van de tweeter tot de luisterplaats, 4,20m) met een onderlinge afstand tussen de luidsprekers van 2,95m.

Ik snap dat het moeilijk is om van afstand te bepalen wat nodig is maar ik kan voor een zacht prijsje aan een basstrap komen die ik in die hoek kan plaatsen (achter het gordijn) en vroeg me af of dat een (positief) verschil kan maken.
Ik wil voorkomen dat mijn woonkamer een studio gaat lijken met alle panelen en diffusers dus als ik dingen onzichtbaar (maar wel werkend) kan plaatsen dan zou dat mooi zijn dus alle tips zijn welkom.

PS Helemaal leuk om een keer een meting te doen in de woonkamer, ik weet niet of iemand me daarmee kan helpen (bij gebrek aan meetapparatuur en tegen vergoeding uiteraard).
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Je hebt het idee zeg..dus mogelijk eerst op een bepaalde manier zekerheid krijgen ? Dus inderdaad eerst een meting laten doen..Als die basstrap een leuk prijs heeft zou je hem kunnen kopen en mogelijk weer doorverkopen als je hem niet nodig blijkt te hebben.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

Ja dat was idd ook mijn idee, maar dan wil ik wel weten of het überhaupt zin kan hebben aangezien de basstrap achter een gordijn geplaatst gaat worden.
En de meting is ook wel praktisch alleen hoop ik dat er dan voldoende oplossingen zijn behalve het plaatsen van allerhande panelen aan de wand, om eventuele problemen aan te pakken (kleed en planten heb ik al... :bigsmile:).
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Citaat van: cz79 op oktober 27, 2011, 15:30:19
Ja dat was idd ook mijn idee, maar dan wil ik wel weten of het überhaupt zin kan hebben aangezien de basstrap achter een gordijn geplaatst gaat worden.
En de meting is ook wel praktisch alleen hoop ik dat er dan voldoende oplossingen zijn behalve het plaatsen van allerhande panelen aan de wand, om eventuele problemen aan te pakken (kleed en planten heb ik al... :bigsmile:).

Ik denk...maar dat weet ik niet zeker. Dat hij achter een gordijn een (groot) gedeelte van zijn functie evrleist. Maar er zijn vast mensen die daar meer over kunnen vertellen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

yorkie13

#4
Download het gratis programma REW (Room Eq Wizzard) en mbv een DB meter en een laptop kan je de frequentiekarakteristiek meten
van je ruimte.

Er komen dan vanzelf de de pieken in het laag naar boven, en eventuele dipjes.

kortom meten is weten.

Houdt er wel rekening mee dat een basstrap best groot kan uitvallen als die bv voor 35 hz moet zijn.

CZ79

Dit is een standaard basstrap en die is 20x20x120 cm, althans dat is degene die ik heb gezien...

Ik heb een db meter maar volgens mij kan ik die niet aan de laptop aansluiten (voltcraft), wat voor Db meter moet ik hebben welke ik kan gebruiken met dat programma? Of heeft een forumlid zin om eens langs te komen om dat samen te doen?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

yorkie13

#6
dergelijke pieken zitten vaak tussen de 30 en 50 hz

een eenvoudige manier is het bestandje downloaden van

http://www.realtraps.com./test-cd.htm

en deze vanaf nummer 3 afspelen, ofwel 30 hz.
de frequentie loopt per 1 hz op en je kan dan met je db meter in C slow stand meten wat de waarde in db is.

zo kan je redelijk eenvoudig inzicht krijgen in waar de pieken zitten.

CZ79

Ralf,

Dat is een goede tip! Dus ik zet de DB meter op een standaard neer op de luisterplaek en op de juiste hoogte en dan ga ik de cd afdraaien, zeg maar vanaf 30 Hz terwijl ik het volume van de versterker op luisterniveau zet?

Als ik later dat programma eens wil gaan gebruiken heb ik dan wel wat aan de meter die ik nu heb of moet ik er dan eentje hebben die ik kan aansluiten op de laptop?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

yorkie13

ja, dan zou bv de db meter van Radioshack volstaan (kan ik leveren  8)

CZ79

Goed om te weten maar dan maak je in combinatie met die applicatie (REW) dus een real-time meting welke gelijk grafisch zichtbaar gemaakt wordt?

Ik ga eerst eens aan de slag met mijn eigen meter en dat zet ik dan uit in een grafiek, waar begin ik dan? Zet ik het volume op luisterniveau met normale muziek of begin ik bij een test CD met tonen en zet ik hem bijv op 30 HZ vast op 70dB en dan ga ik vanaf daar telken een stap hoger?
Of zet ik het volume op 70dB op een toon van bijv 400Hz en ga ik dan terug in frequentie?

Lastig he al deze vragen maar ik heb dit nog nooit gedaan dus vandaar...
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

yorkie13

ga uit van 75 db, wat ook bij HT gebruikt wordt

dan ga je de nummers 3 , 4 en meten

resp 30 t/m 39 hz, 40 t/m 49 hz en

de db meter aflezen en deze grafisch uitzetten met x en y as

zo zal je bv op 38 hz 83 db aflezen, ofwel een piek van + 8db

CZ79

OK top en ik las net dat het volume voor de testen gemeten wordt met de laatste track nl "Pink Noise" dus dat ga ik morgenavond even doen. Bedankt voor de info en als ik de grafiek heb dan kom ik terug in dit topic voor een mogelijke oplossing
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Nahpets

Aangezien de db meters niet helemaal vlak meten zul je de compensatie per frequentie moeten zien te vinden. Vooral in het laag hebben ze een serieuze afwijking.

Als je overigens zo'n db meter wilt lenen van me dan kunnen we dat wel regelen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

CZ79

Dank je! Ik ga het gewoon eerst eens proberen met de Voltcraft (specs is vanaf 30Hz), ik begrijp alleen even niet helemaal wat je hiermee bedoelt: de compensatie per frequentie moeten zien te vinden

Ik ga de files morgen op CD branden en dan speel ik het af Track 3 = 30-39Hz (=1 track), is dat in de vorm van een sweep of echt aparte losse tonen zodat ik weet dat ik op een bepaal moment de 37 Hz aan het meten ben?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

jowi

Ik zie niet helemaal hoe je als leek met een DB meter een simpele grafiek kunt maken en daaruit kan bepalen of en welke basstrap je nodig hebt, en waar deze geplaatst moet worden... er komt toch wel iets meer bij kijken...

CZ79

J dat begrijp ik en de materie is idd wel veel complexer dan alleen even meten en dan een basstrap plaatsen maar het is een goed begin (imo) om eens een test cd met tonen aan te zetten in combinatie met een DB meter en dat zelf uitzetten op een grafiek, dus de warden bij de frequenties noteren en die later in een grafiek intekenen, dan heb je in ieder geval iets.

Ik snap dat dat niet zo goed is als een volwaardige meting met professionele apparatuur maar bij gebrek daaraan kun je wellicht iets wijzer worden van de uitkomst van een eenvoudiger meting. Met zo'n meting komt er wellicht uit dat er een probleem is rond de 100 Hz (bijv.) en daar zou je dan evt op kunnen anticiperen door te schuiven met meubels en/of luidsprekers. Gewoon kijken of je met simpele dingen wat verbeteringen kunt aanbrengen.

Hobby toch?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

HTip

Een meting doen is zeker een goed idee, want dan krijg je een redelijk beeld van het probleem. En REW heeft calibratiebestanden voor dB-meters van Voltcraft/Radioshack. Deze compenseren de afwijking in het laag die Nahpets bedoeld.

Echter berekenen hoe groot dan een basstrap moet worden is niet eenvoudig. Of je met 1 voldoende hebt is dan de vraag. Ik heb naast zelfbouwpaneel- en lattenabsorbers (berekend nav meting door Toine Dingemans van SoundScapes) ter aanvulling een RPG Broadband die van 35 tot 5000Hz werkt. Hier zou ik zelf nooit zijn opgekomen.

Ik heb expres niet gekozen voor de trial-and-error oplossing, omdat ik het in 1 keer goed wilde doen. Maar je hebt gelijk dat het een hobby is...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

yorkie13

Vandaar ook mijn advies eerst eens te meten waar de problemen zitten.

CZ79

Er zijn hee; veel te gekke oplossingen denkbaar maar zoals eerder gezegd ik heb mijn set in de woonkamer staan en heb een vrouw en twee jonge kinderen, de woonkamer blijft woonkamer en wordt geen studio dus als ik een bepaald probleemgebied iets kan aanpakken door wat te verschuiven of onzichtbaar een basstrap te plaatsen dan ben ik blij en hou ik iedereen te vriend.
Ik vindt die panelen (diffusors) echt te gek maar ik krijg knallende ruzie als ik aankom met veir panelen (per luidspreker) van zeg 100x80 cm en daarbij vermeld dat deze even aan de wand bevestigd moeten worden.

Misschien zijn er hele simpele dingen die gaan werken zoals een dik tuinkussen onder of achter de bank als demper, of de onderkant van de tafel met noppenschuim bekleden etc etc.
Ik ben heel erg tevreden met het geluid zoals het is (behalve dan de bas maar is niet dramatisch) maar kijken of er iets beter kan is altijd leuk.

Is voor het programma REW nodig dat je de DB meter op de laptop aansluit/ aan kan sluiten?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Citaat van: RA SUBS op oktober 27, 2011, 22:46:45
Vandaar ook mijn advies eerst eens te meten waar de problemen zitten.

Goed advies en ik ga morgen direct aan de slag ermee.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

yorkie13

Ja, voor REW heb je een laptop nodig.

CZ79

Ja zover was ik al maar moet je dan ook perse een DB meter hebben welke een USB poort heeft o.i.d, of kan ik morgen met REW aan de slag in combinatie met de Voltcraft die ik heb?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Ik heb zojuist een eerste mering gedaan, en ik heb een piek op 33Hz, een een paar kleine dipjes op 88/89Hz, 98Hz en nog een kleine dip op 179 HZ. Ik weet natuurlijk niet hoe mij Voltcraft reageert op de laagste frequenties maar in het gehele gebied van 30 t/m 39 HZ is de waarde een stuk hoger (rond de 90dB terwijl er is afgestemd op ca 75dB met 'pink noise') de specs van de Voltcraft zeggen dat de meter van 30Hz tot 4Khz kan meten dus ik ga er dan van uit dat ik in het laag (30-40 Hz) een probleem heb en dat die tonen luider zijn dan de rest.

Ik moet nog even verder experimenteren, maar duidelijk is wel dat de tegels waar de luidsprekers op stonden meer kwaad dan goed doen want de dip op 88/89Hz en die op 98Hz (rond de 55dB) worden ineens 7dB hoger dus nu rond de 62dB terwijl de omliggende frequenties mooi gelijk blijven.

Wat me ook opvalt is dat alle tonen nagenoeg harder zijn dan de 75dB die ik met pink noise ingesteld had. Maar het gaat uiteindelijk om een zo vlak mogelijke lijn toch?

Ik zal binnenkort even alle gegevens invoeren en er een grafiek van maken (nadat ik heb geprobeerd de dipjes en de pieken eruit te halen door de luidsprekeropstelling te veranderen).

Tips and tricks are most welcome!!!
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

CZ79

Grappig dat de waardes van de Radioshack in het laag zo afwijken, je moet er -16.5 dB afhalen???  :butbut: dat is bets heel erg veel.
Maar goed ik heb een voltcraft en geen Radioshack dus ik weet niet of die waardes gelijk blijven of dat er een andere correctietabel bestaat voor de Voltcraft.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika