Koptelefoon voor onderweg

Started by WickedGame, October 26, 2011, 12:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Nu ik een klant heb in Amsterdam reis ik veel met de trein. In de trein draag ik nu mijn in-ears van Bose maar merk dat de kabel toch wat zwak is na het vele oprollen. En ik toch al graag een koptelefoon wil die over de oren gaat ben ik hier nu naar opzoek.

Heb wel een aantal eisen aan de koptelefoon:

Prijs: max 100,- euro (mag iets afwijken)
Stevig chassis ivm reizen

Qua muziek draai ik onderweg vrijwel alleen maar electronisch georienteerde muziek. Een goede bass weergave is dan ook wel een must. Dit mag overigens niet ten kosten gaan aan de helderheid. Qua reviews kwam ik wel terecht op een Shure SHM240 en 440. Maar zijn er mensen met nog andere alternatieven die ik eens kan gaan beluisteren?

Jumping Jack

Hierover heb ik toch al wat goede dingen gehoord, en is eigenlijk ronduit goedkoop te noemen (mag ook wel eens voor de verandering):

http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/p?openform&pc%5Ept%5EPORTAPRO
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

WickedGame

Quote from: Jumping Jack on October 26, 2011, 12:57:44
Hierover heb ik toch al wat goede dingen gehoord, en is eigenlijk ronduit goedkoop te noemen (mag ook wel eens voor de verandering):

http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/p?openform&pc%5Ept%5EPORTAPRO

Aiii die is best wel euhm lelijk  :P

J.S.

Hij zit weliswaar op je oor, maar de AKG 450 vind ik een prima koptelefoon voor onderweg en heeft een hele aardige laagweergave. Sluit niet zo goed af als een een circumaural, maar is daarentegen veel draagbaarder. Is rond de 60,- te vinden.

WickedGame

Even lijstje wat ik dan ga beluisteren

- AKG 450
- Grado Sr60i (open)
- Shure SHR240/440

Nog meer suggesties? Even nog wel ter referentie ik heb een tijdje een HD25 gehad van Sennheiser en die beviel heel erg goed. Alleen voor onderweg lijkt mij deze niet geschikt en ook qua prijs ligt die wat te hoog.

Jumping Jack

Quote from: WickedGame on October 26, 2011, 13:10:47
Aiii die is best wel euhm lelijk  :P

Bwa, ik vind die er nog wel oké uitzien...
Ik heb voor thuis een Shure 840, en heel tevreden over. Ik veronderstel dat de 240 en 440 het ook niet slecht gaan doen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz


AbZ

Ben dankzij Garmtz (zie andere topic) op een Ultrasone HFI-780 uitgekomen en dat bevalt uitstekend, oa in openbaar vervoer.  Dat model valt nieuw buiten je budget maar er zijn er meer.  Daarvoor had ik een Sony MDR-V700 (DJ style) en dat voldeed best redelijk, hoewel deze niet echt aansloot bij mijn muziekkeuze (vooral klassiek).  Voor electronische muziek is het makkelijker denk ik.

WickedGame

Quote from: AbZ on October 26, 2011, 14:40:42
Ben dankzij Garmtz (zie andere topic) op een Ultrasone HFI-780 uitgekomen en dat bevalt uitstekend, oa in openbaar vervoer.  Dat model valt nieuw buiten je budget maar er zijn er meer.  Daarvoor had ik een Sony MDR-V700 (DJ style) en dat voldeed best redelijk, hoewel deze niet echt aansloot bij mijn muziekkeuze (vooral klassiek).  Voor electronische muziek is het makkelijker denk ik.

Ultrasone HFI is een optie, alleen voor portable vind ik het flinke koptelefoons. Audio Technica M-50 krijgt goede recensies maar vraag mij ook af hoe portable die is.

AbZ

#9
Quote from: WickedGame on October 26, 2011, 15:05:29
Ultrasone HFI is een optie, alleen voor portable vind ik het flinke koptelefoons. Audio Technica M-50 krijgt goede recensies maar vraag mij ook af hoe portable die is.
De HFI's zijn idd vrij fors (en die AT zeker niet minder) maar dat geldt voor prakisch alle over-ears.  Het is een extra stukje bagage en een flink ding op je hoofd.  Weet niet hoeveel de looks voor jou uitmaken.  Voor mij telt vooral hoe het klinkt.  Anyway, Ultrasone maakt ook kleine, lichtgewicht dingen maar zoiets zal qua geluid toch minder zijn.

p.s. Als je wel tegen in-ears kunt (ik niet) dan schijnt Shure een aanrader te zijn.

WickedGame

#10
Quote from: AbZ on October 26, 2011, 15:16:19
De HFI's zijn idd vrij fors (en die AT zeker niet minder).  Het is ook een extra stukje bagage en een flink ding op je hoofd.  Weet niet hoeveel de looks voor jou uitmaken.  Voor mij telt vooral hoe het klinkt.  Anyway, Ultrasone maakt ook kleine, lichtgewicht dingen maar dat zal niet echt vergelijkbaar zijn met meer serieuze over-ear modellen.


Heb niet echt zo'n zin om met een grote koptelefoon te lopen. Vandaar dat de AKG 450 zo opvalt. En de HD25 was ook geen grote koptelefoon. De kleinere ultrasone's vind ik wat minder interessant. Dus je komt toch uit bij de volgende modellen

AKG 450
Grado SR60i (open, en misschien nadelig voor mensen rondom)
Shure 240/440 (misschien te groot)
M-50 (misschien te groot)

Maar misschien zijn er andere opties. Geluidskwaliteit is wel belangrijk uiteraard, maar het hoeft geen ultra highend te zijn. Thuis zou ik de koptelefoon namelijk niet gaan dragen (hoogstends aan de Ipad).

p.s. heb een setje shure's in-ears die zijn heel goed, maar qua bass vind ik ze heel erg tegenvallen. En zeker voor electronische muziek daarom minder geschikt. Ze liggen al een tijdje werkloos te zijn ivm de Bose in Ears die ik gebruik die heel veel bass hebben. 

AbZ

Ik zet vrolijk zo'n grote op m'n kop in de bus; zal me worst wezen wat mensen ervan vinden  :music:
Open (SR60i) zou idd asociaal zijn in de trein, en de 240, 440 en M50 zijn niet kleiner dan de HFI's.
Misschien meer naar on-ear kijken, maar die lekken ook weer iets meer geluid van&naar buiten.
Monster Beats?

phmeijer

www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

WickedGame

Quote from: AbZ on October 26, 2011, 15:37:50
Ik zet vrolijk zo'n grote op m'n kop in de bus; zal me worst wezen wat mensen ervan vinden  :music:
Open (SR60i) zou idd asociaal zijn in de trein, en de 240, 440 en M50 zijn niet kleiner dan de HFI's.
Misschien meer naar on-ear kijken, maar die lekken ook weer iets meer geluid van&naar buiten.
Monster Beats?

Ik zie monster beats meer als een marketing verhaal ipv kwaliteit. Misschien is dat onzin, maar goed ik ken Monster langer als vandaag. Grote maakt ook niet zoveel uit voor de mensen rondom. Maar je moet het meeslepen. Dus daarom een kleinere koptelefoon als voorkeur, maar geen definitieve must.

AbZ

Quote from: phmeijer on October 26, 2011, 15:42:23
Ultrasone HFI-15, redelijk slank en licht!
Denk dat het gesloten moet zijn in OV.

Quote from: WickedGame on October 26, 2011, 15:45:30
Ik zie monster beats meer als een marketing verhaal ipv kwaliteit.
Ja maar de vormgeving is dan weer goed  ;D

WickedGame

Quote from: AbZ on October 26, 2011, 15:50:41
Denk dat het gesloten moet zijn in OV.
Ja maar de vormgeving is dan weer goed  ;D

Dat is wel waar...  ;D Ze zien er gelikt uit, maar voor die prijs kies ik Ultrasone Pro lijn.

WickedGame

#16
Heb na uitvoerig (tot in den treuren) head-fi zitten lezen. Meters en meters tekst doorgeplozen en tot de volgende line-up gekomen die ik wil gaan beluisteren.

Binnen budget
- AKG 450 of Q460 (Quincy Jones Edition) (Vanaf een 69,- euro)
- Grado SR60i (open, en misschien nadelig voor mensen rondom) (99,-)
- Shure 240/440 (misschien te groot) (Vanaf 55,- euro SRH240, Vanaf 99,- SRH440)
- Audio Technica Es55 of een Es7 (109 euro voor Es55, Es7 onbekend ivm uitlopend model)

Buiten budget
- Audio Technica M-50 (misschien te groot, prijs boven budget) (rond de 150,- euro)
- Monster Beats Solo HD (ondanks marketing verhaal en hoge prijs) (179,-)
- Ultrasone HFI-680/780 (Vanaf een 149- euro voor HFI-680, Vanaf een 184,- euro HFI-780)

Nog andere adviezen?


AbZ

Quote from: WickedGame on October 27, 2011, 09:19:32Nog andere adviezen?
Budget heroverwegen?  100 euri lijkt me net ff te weinig voor een echt leuke hoofdtelefoon.
AT M-50 zie ik nu voor 120 bij GimmeDigi  :google:

Andere aandachtspunten:  draagcomfort (checken of gokken), snoer (lengte, vervangbaarheid, krul of recht) en impedantie/gevoeligheid (bij gebruik met iPod).  Afmetingen van genoemde Shure, AT en Ultrasone modellen zullen nauwelijks verschillen.

WickedGame

Quote from: AbZ on October 27, 2011, 10:35:09
Budget heroverwegen?  100 euri lijkt me net ff te weinig voor een echt leuke hoofdtelefoon.
AT M-50 zie ik nu voor 120 bij GimmeDigi  :google:

Andere aandachtspunten:  draagcomfort (checken of gokken), snoer (lengte, vervangbaarheid, krul of recht) en impedantie/gevoeligheid (bij gebruik met iPod).  Afmetingen van genoemde Shure, AT en Ultrasone modellen zullen nauwelijks verschillen.


Voordat ik een overweging maak zal ik uiteraard letten op draagcomfort, snoer lengte en vervangbaarheid. Ook impedantie uiteraard, al is mijn selectie nu al allemaal Ipod proof.

Qua bedrag die 100 euro is wat rekbaar, maar dan moet het echt de moeite waard zijn. Dus als ik 180,- euro uitgeef moet het ook echt de moeite waard zijn. Vergeet niet dat het puur voor onderweg is, en ik daar minder waarde aan hecht dan ik aan een goede installatie hecht.

paaj

Wat was er mis met de HD25 voor onderweg? Robuust, goed geluid en uitstekende isolatie. Met €150 wel iets boven budget, maar dan heb je er een die jaren mee kan.


Kijk ook eens naar tweedehands, zeker head-fi staat vol met leuke hoofdtelefoons.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

WickedGame

Quote from: paaj on October 27, 2011, 14:26:20
Wat was er mis met de HD25 voor onderweg? Robuust, goed geluid en uitstekende isolatie. Met €150 wel iets boven budget, maar dan heb je er een die jaren mee kan.


Kijk ook eens naar tweedehands, zeker head-fi staat vol met leuke hoofdtelefoons.

HD-25 was toen der tijd van mijn vader. En dat zal dan nu de HD-25 II zijn. Die boven budget ligt, tenzij ik het ophoog. Die HD-25 ben ik zeker niet vergeten, al hebben ze nu zoveel soorten van.

garmtz

Quote from: paaj on October 27, 2011, 14:26:20
Wat was er mis met de HD25 voor onderweg? Robuust, goed geluid en uitstekende isolatie. Met €150 wel iets boven budget, maar dan heb je er een die jaren mee kan.


Kijk ook eens naar tweedehands, zeker head-fi staat vol met leuke hoofdtelefoons.

Kan echt je smaak niet zijn. Ik vind de HD25 echt te direct klinken en veel te plat.

WickedGame

Quote from: garmtz on October 27, 2011, 14:44:42
Kan echt je smaak niet zijn. Ik vind de HD25 echt te direct klinken en veel te plat.

Wel mee eens, HD-25 is toen der tijd weg gegaan voor een Ultrasone Pro750

WickedGame

#23
Heb een aantal koptelefoons kunnen beluisteren. Heeft me in totaal bijna 1,5 uur gekost maar heb nu wel een erg goed beeld.

AKG 450 of Q460 (Quincy Jones Edition) (Vanaf een 69,- euro)
+ Draagcomfort
+ Kraakhelder geluid
+ Bass strak
- Dun draadje

Shure 240/440 (misschien te groot) (Vanaf 55,- euro SRH240, Vanaf 99,- SRH440)
+ Grote oorpads
+ Draagcomfort
- Bass weergave voor gevoel niet laag
- Hoog te schel

Audio Technica Es55 of een Es7 (109 euro voor Es55, Es7 onbekend ivm uitlopend model)
+ Prettige oorpads
+ Over de hele linie heel neutraal geluid
- Bass wel wat weinig
- Draagcomfort minder

Monster Beats Solo HD (ondanks marketing verhaal en hoge prijs) (179,-)
+ Draagcomfort is goed
+ Stevige kabel
- Bass bass en ohw bass... veel te overheersend
- Hoog en mid leiden zwaar onder dat bass geluid

Ik kan tot nu toe niets anders concluderen dat de AKG K450/Q460 tot nu toe een erg goede prijs/kwaliteitsverhouding kent.


garmtz

Hmmmm... Misschien toch die K450 moeten kopen die peterrr te koop had staan... ;)