Het concept is gewoon super. Het ding ligt hier gewoon, je hoeft niets op te starten of te booten, je pakt hem, bekijkt een webpage of iets, en je legt hem weer weg. Sinds ik de iPad heb, heb ik mijn laptop thuis niet meer aan gehad. Kort, snel iets doen, en heel intuitief door de bediening met de vingers, dat is waar het om gaat. Multitasking mis ik dan ook totaal niet, het is ook niet nodig, dat past namelijk niet in het concept van kort iets doen met een simpele app.
Overigens is het een misverstand dat de iPad geen multitasking kán, hij kan het namelijk wel, en goed ook, en het wordt ook gebruikt. iOS staat echter maar een paar uitzonderingen toe die het voor apps mogelijk maken om door te werken als ze op de achtergrond staan, en dan moet je denken aan voice over ip, streaming video zaken etc. Binnen een actieve app is multitasking gewoon onbeperkt toegestaan en mogelijk.
Feitelijk blijven alle apps op de achtergrond actief, zij het minimaal. Ze mogen van iOS alleen reageren op bepaalde events. Denk aan events om de app weer op de voorgrond te krijgen, of een event dat de iPad uit gaat, of een event dat het geheugen vol raakt, dan moet je app daar toch op reageren, ook al staat ie op de achtergrond

Kortom, het concept dwingt af dat een app op de achtergrond (in de meeste gevallen) niet actief mag zijn. En dat is prima. Wil je arbeidsintensieve, lange taken doen, dan moet je achter een pc of laptop gaan zitten.