DVD-18

Started by Johan Van Gompel, November 8, 2003, 10:27:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Johan Van Gompel

Schindler's List zal op 9 maart van volgend jaar op DVD-18 gereleased worden. Normaal gezien zou Titanic de eer krijgen om als eerste DVD-18 gereleased te worden maar regisseur James Cameron bedankte hiervoor; zijn film zal als dubbele DVD-9 gereleased worden. DVD-18 is niets meer dan een dubbelzijdige, dubbelgelaagde DVD-9; het formaat is dan ook compatibel met alle bestaande DVD-spelers. Of de eerste zijde puur voor de film gereserveerd zal worden (a la Superbit) en de tweede zijde voor alle extra's of dat men de ruimte zal gebruiken om zowel een 16:9 als 4:3 versie van de film te voorzien zal de tijd uitwijzen. Na het DVD-5, DVD-9 en DVD-10 formaat is dit weer een volgende stap op de weg naar HD-DVD.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

FrankL

 ???  ???
Waar heb je dit vreemde nieuws vandaan?
Ik heb al meerdere DVD-18 discs in mijn collectie, en even zoeken op Google levert:

SANTA MONICA, Calif.-- February 25, 1999--Artisan Home Entertainment, the leading independent DVD and home video distributor, today announced a major DV industry breakthrough with the start of production on the world's first-ever dual-sided, dual-layered disc to be called DVD-18. According to Jeff Fink, President, Sales and marketing, Artisan Home Entertainment, Stephen King's The Stand will be the first title offered in the new format.


Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Scarp

dvd-18 heeft als grote nadeel dat er geen tekst op gedrukt kan worden (behalve in het binnenrandje), vandaar dat iedereen gewoon twee dvd-9's uitbrengt. Volgens mij is de productie van dvd-9 ook nog eens goedkoper.
Echt geweldig lijkt het me dus niet bepaald. Je zal trouwens nog steeds de disc moeten omdraaien, dus je schiet er niets mee op.

Johan Van Gompel

Hi,

Ik had wat uitleg over DVD-18 gelezen, even daarna een recent bericht dat men erin geslaagd was het DVD-18 productieproces aanzienlijk te vereenvoudigen en kort daarna info over een DVD-18 release van Schindler's List volgend jaar. Ik had niet gezien dat het oorspronkelijke bericht uit 1999 stamde en trok dus de verkeerde conclusie wat betreft "de eerste DVD-18". Wel correct is denk ik de trend naar het grotere medium. Onderhand zijn alle voor het publiek interessante films wel al op DVD gereleased en als men wil blijven verkopen en re-releasen in deze SD/HD tussenperiode dan moet men wel een groter medium gebruiken. Verwacht je al maar aan een DVD-18 Terminator 2: Ultimate Extreme Edition volgend jaar. ;) ;D
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

patrick_vdb

Quote from: Johan Van Gompel on November  8, 2003, 11:31:26Wel correct is denk ik de trend naar het grotere medium.

Hi,

Ligt eraan hoe je het bekijkt ;) Zoals voorgesteld gaat men 1 zijde van de DV18-schijf gebruiken voor de film, de andere zijde voor de extra's of misschien zelfs een full-screen versie van diezelfde film. Zou men echt een stap voorwaarts willen maken dan had de gehele opslagcapaciteit van de schijf misschien beter kunnen gebruiken voor puur de film alleen.

Mvrgr

Patrick

Johan Van Gompel

Quote from: patrick_vdb on November  8, 2003, 11:49:10
Zou men echt een stap voorwaarts willen maken dan had de gehele opslagcapaciteit van de schijf misschien beter kunnen gebruiken voor puur de film alleen.

DVD-18 Superbits. ;)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

patrick_vdb

#6
Hi,

Een DV18 superbit-flipper lijkt me eerlijk gezegt ook wel wat, een ultrasuperbit zeg maar ;). Kortom de extra opslagcapaciteit van de schijf niet gaan gebruiken voor extra's of een full-screen versie maar puur en alleen beeld en geluid.

Mvrgr

Patrick

Scarp

Wat is het verschil van dvd-18 tov dvd-9? Ik zie het voordeel niet bepaald om een dvd-18 te gebruiken. Je hebt maar 1 disc, da's leuk, maar er is geen ruimte om duidelijk wat artwork erop te doen en je moet nog steeds naar je speler lopen om er iets mee te doen. Laat ze dan maar gewoon een superbit doen op twee dvd-9's :)

Bv lord of the rings gebruikt ook twee dvd-9's om de film op te zetten. Alhoewel als je alle extra geluids tracks weghaalt je gewoon twee dvd-5's overhoudt :)

FrankL

Dit is een achterhaalde discussie. De markt heeft allang gekozen voor 2 DVD9's ipv een DVD18.
Ook bij superbit. Bijvoorbeeld Lawrence of Arabia: 2 DVD9.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

patrick_vdb

Hi Frank,

De discussie is idd al achterhaald en zelfs al ter sprake geweest op dit forum. Zoals Scarp ook al stelt kiest de markt eerder voor 2 dvd-9 schijven dan voor een enkele dvd-18, psycholigisch hebben twee schijven met een mooie artwork nu eenmaal een streepje voor bij de meesten tov een enkele kale dvd-18.

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

Ik dacht dat de T2 versie de eerste DVD18 was, maar de stand komt me ook bekend voor.
Ik heb nog een T2 DVD-18 trouwens, de een maand later bestelde andere versie was een DVD-9 x 2.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Point7

#11
Quote from: Jack van Dijk on November  8, 2003, 13:47:38
Ik vind die DVD-18 wel ideaal eigenlijk. Het scheelt vooral kastruimte, wat vooral bij een grotere verzameling een probleem begint te worden.

Ik zie niet in waarom een 2 disc DVD meer plaats in neemt.
Die DVD cases zijn toch even breed.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Roland

Misschien is Jack al overgestapt op slimcases (die maar een paar mm. dik zijn) ... dan scheelt het iig wel :)