Hypex NCore review

Started by Marc Heijligers, August 27, 2011, 10:18:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marc Heijligers

Ik was in afgelopen Maandag in de gelegenheid om de Hypex NCore verstekers (http://www.hypex.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=100) te mogen beluisteren. Het brein achter deze versterker, Bruno Putzeys was zo aardig om met deze versterkers naar regio Eindhoven te reizen. Ze waren in 2 mooie kasten gebouwd, i.c.m. met een schakelende voeding.

Ik ben reeds lange tijd bekend met de UcD producten van Hypex; veel mensen om me heen bouwen verstekers met deze modules. Ik ben van mening dat de UcD de beste kwaliteit versterking biedt voor het gestelde prijs niveau. Desalniettemin (en zonder de prijs in aanmerking te nemen!) vind ik zelf de UcDs een concessie. Ondanks het correcte tonale karakter ontbrak voor mij ergens de energie die ik in live-muziek altijd zo waardeer. Voor mij is het belangrijk dat wegstervende tonen evenveel opvallen als de aanzet daarvan, en bij de UcDs heb ik altijd het gevoel dat er meer accent op de aanzet zit (PS, een combinatie van een UcD met een Borbely voorversterker brengt hier een stuk balans, energie en bezieling, zonder de sterke eigenschappen van een UcD aan te tasten).

De Ncore zet hier de puntjes direct op de i. We hebben nu niet alleen de tonaal correcte balans, de precisie en aftekening zoals we die met de UcD gewend zijn, maar ook de energie balans lijkt helemaal te kloppen. De combinatie van enorme controle en harmonische rijkdom van instrumentarium grijpen je naar de keel. Alle bronnen blijven over het hele spectrum ram vast in hun 3D beeld staan, van diep laag tot hoog. Het hele gezelschap was duidelijk onder de indruk. De ene CD naar de andere CD ging de lade in, en als je ziet dat mensen CD titels op aan het schrijven zijn tijdens een demo, dan weet je eigenlijk dat het goed zit.

M.a.w., mooi product, en zeker iets om te overwegen!
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

EJ

* EJ is jaloers... Had ze graag willen beluisteren. ;) Geluksvogel!

BMW850

Hoi Marc,

Als ik vragen mag,

•   Heb je ook een voorversterker gebruikt, zo ja welke?
•   Met welke andere eindversterkers heb je de Hypex NCore versterker vergeleken of alleen met een UCD?

Ik hou een topic over de Hypex NCore verstekers op het Diyaudio forum ook in de gaten ben ook zeer benieuwd hoe deze NCore presteert.

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

dre73

die zou ik hier ook wel eens in de set willen testen!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

marconist

Quote from: BMW850 on August 28, 2011, 11:13:19


•   Heb je ook een voorversterker gebruikt, zo ja welke?



Zoals de tekst aangeeft: een Borbely.
http://diyaudioprojects.com/Forum/viewtopic.php?f=10&t=912

BMW850

Dit antwoord had ik wel verwacht  :hmmm:

Zoals de tekst aangeeft:

QuoteVoor mij is het belangrijk dat wegstervende tonen evenveel opvallen als de aanzet daarvan, en bij de UcDs heb ik altijd het gevoel dat er meer accent op de aanzet zit (PS, een combinatie van een UcD met een Borbely voorversterker brengt hier een stuk balans, energie en bezieling, zonder de sterke eigenschappen van een UcD aan te tasten).
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Rob_Dingen

Hoi

De test was bij mij thuis.
De eindversterkers zijn een Passlabs cloon van de AX200 die ik al jaren gebruik en waar veel andere versterkers langs hebben gestaan en hij toch iedere keer zijn mannetje stond.
Wil overigens niet zeggen dat de AX op alle gebied beter was als andere versterkers maar voor mij meestal het beste compromis.
Voorversterker is een gebalanceerde symmetrische  schakeling met jfet's aan de ingang op basis van UGX op het Passlabs forum maar er zitten wat kleine wijzigingen waarvan ik mijn bevindingen toen ook op het forum geplaatst heb.

Rob

BMW850

Hoi Rob,

Bedankt voor het antwoord en uitleg.
Ik stelde deze vraag omdat "ik ergens gelezen had" dat Hypex ook met een voorversterker bezig was in combinatie met een DAC.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

EJ

Ben je niet in de war met de dsp? De voorversterker zelf is er al een tijdje.

barcokoen

Is het al bekend wanneer de Ncore beschikbaar gaat zijn voor het 'grote publiek'?
Enne is er al een prijsindicatie bekend?

bert003

Erg interessant en Putzeys is een genie te noemen m.i.

AbZ

#11
Quote from: bert003 on October  8, 2011, 00:32:41
Erg interessant en Putzeys is een genie te noemen m.i.
Engineer, dat is wat anders.  Hij is goed in z'n vak
(het toepassen en verbeteren van bestaande techniek) maar geen uitvinder of zo.

p.s. Sorry, ik zie nu pas dat het om je post count gaat.  Wil je morgen iets verkopen?

EJ

Quote from: AbZ on October  8, 2011, 00:38:46
Engineer, dat is wat anders.  Hij is goed in z'n vak
(het toepassen en verbeteren van bestaande techniek) maar geen uitvinder of zo.

p.s. Sorry, ik zie nu pas dat het om je post count gaat.  Wil je morgen iets verkopen?
Ingenieur, dat is iets anders dan engineer. En hij is wel degelijk briljant in zijn vakgebied.

bert003

Quote from: AbZ on October  8, 2011, 00:38:46
Engineer, dat is wat anders.  Hij is goed in z'n vak
(het toepassen en verbeteren van bestaande techniek) maar geen uitvinder of zo.

p.s. Sorry, ik zie nu pas dat het om je post count gaat.  Wil je morgen iets verkopen?

Klopt. Maar ik lees hier al 5+ jaar hoor.

Maar wat ik zei, Bruno is naar mijn mening een genie en ik vind dat hij de klasse-d technologie op een veel hoger plan heeft gebracht. Maar misschien heb je gelijk dat de defenitie genie niet klopt. Steve jobs wordt ook een genie genoemd, daar ben ik het zelf ook niet mee eens.
Het Natlab van Philips heeft veel briljante ontwerpers voortgebracht, jammer dat tijdens operatie Centurion daar te veel van op straat zijn komen te staan. Mmm, beetje frustratie mijnerzijds misschien...

AbZ

Quote from: bert003 on October 11, 2011, 14:04:10Het Natlab van Philips heeft veel briljante ontwerpers voortgebracht, jammer dat tijdens operatie Centurion daar te veel van op straat zijn komen te staan. Mmm, beetje frustratie mijnerzijds misschien...
Casimir  :worship:  (maar die komt daar niet vandaan  ;) )

Idd vreemd hoe Philips sommige dingen zo goed doet en andere dingen ...  :-X

BMW850

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Bruno Putzeys

We mikken nog steeds op eind dit jaar voor de NC400. Eerste rondje proto's is goed afgelopen, dus deze zou feitelijk foutloos moeten zijn dus als dat inderdaad zo blijkt kunnen we de produktie in.

En dan die andere discussie... Wat is een "uitvinding"? Een totaal nieuw ding dat als perfect idee uit de lucht komt vallen? Een originele maar incrementele verbetering? Het hele patentsysteem draait rond het nogal anaal bestuderen van de grenslijn tussen een normale verfijning en een creatieve nieuwe inbreng. Filosofisch gezien brengt dat grenzen trekken weinig bij. Het enige wat je met zekerheid kan zeggen is dat de stapgrootte van vernieuwingen alles van minuscuul tot gigantisch kan zijn op een glijdende schaal.

Ik zou Jobs zeker aan het hoge eind van die schaal neerzetten. Het is namelijk niet zo'n stunt om, zoals pakweg een Philips product manager, uit te vissen wat klanten nú willen hebben. Het vergt al wat meer vakkennis (als product manager dus) om te kunnen inschatten welk van die dingen het bedrijf ook tijdig op de markt kan hebben. Wat Jobs deed daarentegen is voorzien wat zijn ontwikkelafdeling over drie jaar zal kunnen en wat op dát moment het juiste produkt op het juiste moment gaat zijn. Nou kijk, je mag dan aan de hand van de glijdende schaal besluiten dat het niet zeker is of SJ een genie was, maar wat mij betreft mag hij dat opschrift best krijgen.
Een ons inzicht is meer waard dan een ton ervaring.

AbZ

Quote from: Bruno Putzeys on October 12, 2011, 10:57:58En dan die andere discussie... Wat is een "uitvinding"? Een totaal nieuw ding dat als perfect idee uit de lucht komt vallen? Een originele maar incrementele verbetering? Het hele patentsysteem draait rond het nogal anaal bestuderen van de grenslijn tussen een normale verfijning en een creatieve nieuwe inbreng. Filosofisch gezien brengt dat grenzen trekken weinig bij. Het enige wat je met zekerheid kan zeggen is dat de stapgrootte van vernieuwingen alles van minuscuul tot gigantisch kan zijn op een glijdende schaal.
Het verbaast me dat je hierop ingaat.  Wat een 'nieuwe' uitvinding is volgens patentrecht zal vast wel discutabel zijn.  Imho is iets pas geniaal als het niet zo discutabel is.  Ik denk dan aan zoiets als de relativiteitstheorie of Le Sacre du Printemps.  Zal ook vast wel subjectief zijn, maar affijn, dan weet je wat ik bedoelde.  Voor de rest alle respect voor je werk.

Bruno Putzeys

#18
Precies... Op uitzonderingen na is de inschatting "geniaal of niet" erg subjectief. Objectief, en dus veel interessanter, is wat iemand precies gedaan heeft. Op bepaalde rekenmethodes of ontwerptrucs kan je uren doorgaan, maar over de vraag of die nou zo vernieuwend zijn kan je het hoogstens eens of oneens zijn. Niet spannend dus.

Quote from: AbZ on October 12, 2011, 12:10:15Het verbaast me dat je hierop ingaat.
Ik was het er subjectief oneens mee dat er aan de uniciteit van Steve Jobs getwijfeld werd. Waarschijnlijk was hij als electronicus volstrekt gemiddeld maar als produktmanager gaan we zijn gelijke nog niet snel terugzien.
Een ons inzicht is meer waard dan een ton ervaring.

AbZ

Ok helder.  Keep up the good work  :thumbs-up:

bert003

Tsja, ik heb gemengde gevoelens bij SJ. Natuurlijk hij heeft een paar mooie dingen op de markt gezet, en het is een kunst hoe vindingen toegedicht werden aan Apple die helemaal geen Apple vindingen waren. Ook in het nieuws werd bijvoorbeeld klakkeloos beweerd dat Apple de grafische interface had uitgevonden. En in DWDD werd gezegd dat Windows totaal niet werkte etc.
Heel knap van een bedrijf als Apple dat je je gebruikers zo ver weet te krijgen dat ze een onvoorwaardelijke loyaliteit hebben. Wordt wel eens met het Stockholm syndroom vergeleken.

Ik kocht mijn eerste iPod voor 400 Euro, of gulden, ik weet het niet eens meer, een heel fijn apparaat. Het was echter niet zoals vorige week werd beweerd de eerste mp3 speler na de casette walkman. Welnee ze waren er al alleen lang niet zo mooi. Maar goed, 2 jaar later waren de accu's van de eerste generatie iPod's aan vervanging toe. Dat kon je net zelf want het apparaat had geen schroefjes. En dat kostte toen zoveel geld, ik weet het niet meer maar honderden dollars om de accu te vervangen. Idioot gewoon en pas na een gewonnen rechtszaak tegen Apple is daar een oplossing voor gekomen. En nog steeds, als je een accessoire koopt voor je iDevice, als er geen chipje van Apple inzit werkt het gewoon niet. Het verdienmodel van Apple staat mij persoonlijk niet aan. Maar ik ken Apple gebruikers die alles goedpraten, en gewoon een nieuwe Ipod kopen als de accu vervangen moet worden, en alles wat er niet op hun iDevice ook niet nodig vinden.
Ja, als je dat bij de gebruikers voor elkaar weet te krijgen dan ben je zeker bijzonder.

Maar goed, einde met offtopic gaan

AbZ

Quote from: bert003 on October 12, 2011, 23:57:26Wordt wel eens met het Stockholm syndroom vergeleken.
Scherpe analyse  :D
Anyway voordat je het weet komen hier allemaal iPhoneys op af  :crazy:  dus beter on topic idd.

Is er nog meer nieuws van Hypex te verwachten?
Naast extra strong (Ncore) ook ultra light?

EJ

Volg alle 54 pagina's van de thread die BMW850 gaf maar eens. ;)

Bruno Putzeys

Bedoel je strong-light qua performance of qua vermogen?
Een ons inzicht is meer waard dan een ton ervaring.

AbZ

Quote from: Bruno Putzeys on October 13, 2011, 09:50:29
Bedoel je strong-light qua performance of qua vermogen?
Vermogen en wat daaruit volgt (omvang en zo).
Ik neem aan dat je met performance doelt op kwaliteit?  Die hoeft natuurlijk niet omlaag :)