PC icm mediaplayer of HTPC

Started by el-jorge, August 21, 2011, 22:35:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

el-jorge

Ik ben mij aan het oriënteren en heb even jullie advies nodig.

Wat heb ik.

Ik heb op dit moment een wat oudere PC (C2D E6400, 2GB, 9800GTX+, W7) staan die door middel van Playstation Mediaserver streamt naar de PS3, dit doet die bedraad via een Linksys 320N . Niks mis mee, gaat best aardig. Maar er zijn wat probleempjes. HD materiaal gaat maar net, 98% speelt goed, maar ik heb heel soms wat stotteringen. Maar waar ik mij het meest aan erger is streamen van audio. Tussen elk nummer 1 heeft die even tijd nodig. Ik heb een best grote muziek bibliotheek, met veel MP3 en veel apple losless bestanden. Ik luister veel dance mix albums, en het is zeer irritant als de speler dan tussen de nummers in even nodig heeft.
Daarnaast heb ik een laptop waar ook aan muziekbibliotheek staat, eens in de de zoveel tijd werk ik die bibliotheek bij door een kopie van de andere pc te maken en die op de laptop te zetten. Die muziekbibliotheken maken gebruik van iTunes ivm iPhone en iPad.

Wat wil ik.
Ik wil een zuinige pc die tevens dient als een soort van homeserver en waar ook af en toe een licht spelletje op gespeeld kan worden. Ik zat te denken om een BBG voor een multimedia pc of een HTPC van tweakers te nemen, en die zelf te bouwen.
Die pc wil ik in principe de hele dag aan hebben staan, dus zuinig is belangrijk, en ik wil graag vanaf die pc de muziekbibliotheek sharen naar de laptop (en eventueel die oudere pc).
Daarnaast denk ik dat er dan een mediaspeler moet komen die alles zonder stotteringen af kan spelen. Gebruik is 80% film, 20% muziek, en ik wil deze mediaspeler aansluiten via HDMI op mijn reciever. Ik vind een beetje klooien niet erg, maar het liefst plug&play met een goede interface? Het liefst draadloos, maar ik denk dat je dan geen HD meer kan streamen?? En ik wil graag de mediaspeler kunnen bedienen met mijn Logitech Harmony.

Vragen:
Als ik het goed heb begrepen kan je een iTunes bibliotheek delen op meerdere apparaten?
Is mijn opzet handig, dus nieuwe zuinige pc icm mediaspeler? Waarbij de pc ook gaat dienen als server voor de mediaspeler en andere pc's?
Welke mediaspeler? Ik heb er al een aantal gezien op tweakers maar er is veeeeel aanbod. Ik zie bijvoorbeeld AC Ryan Playon HD2, Popcornhour A-210, Mede8achter, Dune HD MAx (of Hd Smart D1). En van deze apparaten lopen de prijzen nogal uiteen.

Edit: Ik ben net wat verder aan het lezen, ik zou ook een HTPC kunnen overwegen, en die inzetten als opslagpunt voor alle muziek en films, die ik dan kan benaderen via met iTunes op een van de andere pc's? Echter vraag ik mij af of je zo'n HTPC kan bedienen met de Logitech Harmony? En draai je op die HTPC dan W7. Ik zie ook software voorbijkomen als XBMC. Wat in ieder geval belangrijk is dat er ook via Grabit nzb bestanden op gedownload kunnen worden, en dat die kan parren en rarren enz.
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

skank1

Ik zou het anders doen
een simpele NAS of bv unraid server voor je mediaopslag

Gamen op een aparte pc.

Voor je mediaspeler kan ik je enkel 1 merk aanraden, een dune !
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

el-jorge

Daar heb ik ook over na zitten denken, maar dan moet ik drie dingen aanschaffen. En gamen op de pc is heel erg casual, vandaar dat ik had bedacht om de server en het gamen te combineren.
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

EJ

En ik zou even grondig naar je huidige pc configuratie kijken, die volstaat absoluut al voor alle eisen die je er aan stelt. Deze PC moet op zijn sloffen hd materiaal kunnen afspelen. Geluid mag al helemaal geen probleem zijn. Pauze zal echt niet worden veroorzaakt door de hardware van je pc, zelfs een 486 kan al zonder pauzes nummers achter elkaar afspelen, laat staan core 2 duo.

Ook op het gebied van zuinigheid is de core 2 duo al prima.

HD streamen via wifi zou ik zeker niet doen.

Brakke virusscanner misschien?

Je huidige pc is echt wel geschikt als htpc. Misschien een ander videokaartje er in met hdmi uitgang. Al je andere eisen kunnen ook prima op je huidige pc.

el-jorge

Quote from: EJ on August 22, 2011, 11:25:02
En ik zou even grondig naar je huidige pc configuratie kijken, die volstaat absoluut al voor alle eisen die je er aan stelt. Deze PC moet op zijn sloffen hd materiaal kunnen afspelen. Geluid mag al helemaal geen probleem zijn. Pauze zal echt niet worden veroorzaakt door de hardware van je pc, zelfs een 486 kan al zonder pauzes nummers achter elkaar afspelen, laat staan core 2 duo.

Ook op het gebied van zuinigheid is de core 2 duo al prima.

HD streamen via wifi zou ik zeker niet doen.

Brakke virusscanner misschien?

Je huidige pc is echt wel geschikt als htpc. Misschien een ander videokaartje er in met hdmi uitgang. Al je andere eisen kunnen ook prima op je huidige pc.

Ik denk dat de pauzes in de muziek met name komen door de playstation mediaserver icm de playstation. Op basis daarvan zou er sowieso een aparte mediaplayer moeten komen.
De huidige pc ga ik niet als HTPC inzetten, aangezien mijn vriendin hem gebruikt als werkstation. Dat is dus ook de situatie waar ik vanaf wil. Vandaar het idee om een pc te bouwen die kan dienen als internet/lichte game pc voor mijzelf, en daarnaast als server voor alle data.
Voor de rest denk ik idd dat de huidge pc wel voldoet, maar wil ik die dus alleen nog als puur werkstation inzetten voor mijn vriendin.

Het aantal opties wordt ondertussen groter.

Een HTPC
Een mediaplayer + multimedia/server pc
Een mediaplayer + multimedia pc + server (NAS)
Een mediaplayer + server (NAS)
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

skank1

Ik zou voor de laatste gaan, en dan heb je toch geen tijd meer voor gamen (overigens je hebt toch een ps3?) met de pc.. vermits je het dan kan volproppen met films en series.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

MovieMax

Als je HD film of bluray iso's wilt kijken dan is opslagruimte op je PC zo vol. Externe opslag is dan echt noodzakelijk. Om gevechten thuis te voorkomen heb ik mijn vrouw en dochter ieder een eigen laptopje gegeven. Voor wat internet browsen en wat facebooken is een goedkope laptop goed genoeg. Ik zou je vriendin een eigen laptop geven.

Koop een nieuwe videokaart en wat externe harde schijven van Verbatim. 2 Terabyte kost 70€.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

el-jorge

#7
Ff wat vragen.
De NAS zou dan puur voor data opslag en doorvoer zijn?
En kan ik dan vanaf een van de andere pc's daar de data opzetten, dus direct met grabit daarop downloaden?
En hoe kan ik vanaf daar mijn muziek sharen naar verschillende pc's met iTunes erop?
Een dune heeft voor de rest alles aan boord om de media af te spelen, er hoeft geen extra software op de NAS te komen?
En welke NAS dan?
En welke Dune?

Edit: wat mij trouwens opvalt is dat er ook forumgenoten zijn die naast een dune nog een apart apparaat hebben voor muziek. De dune speelt toch alles?
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

el-jorge

Ik ben alweer wat verder.
Ik denk aan een simpele NAS, iets als de synology ds211. Volgens mij kan ik dan met de iTunes server makkelijk alle muziek benaderen met de pc en de laptop.
Dan een dune HD smart D1 voor video streaming en misschien audio streaming.
Voor audio streaming zit ik eventueel aan een squeezebox te denken of eventueel een Sonos. Of is dat met een dune teveel van het goede. Muziek en video gaan nu beiden via de PS3.

Mbt nzb's blijven ik nog wel met wat vragen zitten.
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

el-jorge

Kan een modje deze verplaatsen naar aankoopadviezen?

Zo ondertussen weer wat verder.

Ik zit te denken aan de volgende 2 combinaties
De Synology DS211 + Sonos + Dune Smart D1
De Synology DS211+ + Squeezebox Touch + Dune Smart D1

De tweede combi is met een plus omdat ik gehoord heb dat de squeezbox meer moeite heeft met indexeren als je nogal veel albums hebt.
Sowieso lijkt de + mij handiger omdat ik best al wel wat gelezen heb over performance verlies van de NAS icm Sabnzbd, en dan komt het extra geheugen goed uit? Misschien kan iemand hier wat meer over vertellen?
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

skank1

Quote from: el-jorge on August 26, 2011, 12:50:24
Kan een modje deze verplaatsen naar aankoopadviezen?

Zo ondertussen weer wat verder.

Ik zit te denken aan de volgende 2 combinaties
De Synology DS211 + Sonos + Dune Smart D1
De Synology DS211+ + Squeezebox Touch + Dune Smart D1
De tweede combi is met een plus omdat ik gehoord heb dat de squeezbox meer moeite heeft met indexeren als je nogal veel albums hebt.
Sowieso lijkt de + mij handiger omdat ik best al wel wat gelezen heb over performance verlies van de NAS icm Sabnzbd, en dan komt het extra geheugen goed uit? Misschien kan iemand hier wat meer over vertellen?

Ik zou de vetgedrukte kiezen, heb je prima alles ;)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Rob G

Ikzelf ben een tijdje terug voor een HTPC gegaan. Deels omdat ik het leuk vindt dit zelf in elkaar te zetten, maar vooral ook omdat ik de veelzijdigheid zo geweldig vind.
Ik gebruik hierop XBMC voor series, films, en ook steeds vaker radio (streaming).
Voor muziek gebruik ik winamp i.c.m. een android remote voor de bediening (zeer complete app. TV kan uit blijven). Ik heb een squeezebox duet gehad, en met een sonos gespeeld, maar geef toch de voorkeur aan Winamp.
Voor downloaden kun je verder ook gebruiken wat je wilt.

Mijn pc kennis is niet meer dan gemiddeld, en ik heb maar weinig geduld om problemen uitgebreid uit te zoeken, maar heb nog geen moment spijt gehad van mij HTPC. Het argument dat een HTPC veel computerskills vraagt is wat mij betreft redelijk achterhaald.

EJ

XBMC remote op een android werkt ook prima hoor voor het geval je het nog niet wist. :) Daarvoor hoef je geen winamp te gebruiken.

Rob G

Ik gebruik winamp i.p.v. XBMC voor muziek om verschillende redenen, o.a. makkelijker beheer playlist / mp3-spelers en overzichtelijker mijn muziek selecteren.
De remote voor winamp is ook vele malen uitgebreider dan die voor XBMC. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat ik vanuit Winamp een andere audio-output kan toewijzen dan ik voor XBMC gebruik.

el-jorge

Ik ga geen HTPC bouwen. Het project an sich lijkt mij best leuk. Maar op een gegeven ogenblik ben ik er wel klaar mee. Dan moet alles het gewoon doen. Ik denk dat dat met een htpc niet gaat gebeuren.
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

el-jorge

|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

skank1

En wat ga je voor je muziek doen?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

el-jorge

#18
Quote from: skank1 on September  9, 2011, 14:01:21
En wat ga je voor je muziek doen?

Ik denk een Sonos, maar budget was nog niet toereikend, dus ben begonnen met een Dune en NAS. Aan mijn posts in andere topics is te zien dat ik hier ook nog genoeg te leren heb. Ben nu een week elke avond een paar uurtjes bezig om dingen te begrijpen en in te stellen. Er zijn toch best wel veel opties hoe je alles moet instellen om het optimaal te krijgen. Er zijn met name veel opties hoe je je netwerk moet instellen.

Ik heb de muziek op de NAS gezet. Echter niet de iTunes server geactiveerd. Ik kwam erachter dat je dan alles in een lijst krijgt en niet met coverflow. Ik heb dus vanaf 2 computers de iTunes folder vanaf de NAS in iTunes van de lokale pc's ingeladen. Ik weet eigenlijk niet of de performance van de NAS hieronder kan leiden?

De NAS is trouwens een Qnap geworden ipv synology.
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

johan d


el-jorge

|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|


skank1

Quote from: morca on September 10, 2011, 15:24:15
Gaaf,vandaag de Dune bij Ejorne gehoord erg goed voor muziek
Mooie aankoop man ,ga je wel van genieten denk ik

Erg goed voor muziek? Daar is het enige minpuntje aan de dune.. Voor muziek voldoet hij niet echt...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

morca

#23
Quote from: skank1 on September 11, 2011, 07:12:09
Erg goed voor muziek? Daar is het enige minpuntje aan de dune.. Voor muziek voldoet hij niet echt...
Beter als zijn comp met zo,n nieuwe usb naar coax kaart,kan even niet op de naam komen.Edit :Hiface
Ik heb zelf een MB200 ben benieuwd hoe zo,n dune hier klinkt ,aangezien jij het niet wat vind.
Ik hoorde ook maar een moment muziek dat leek echt mooier als vd pc maar misschien is die geluidskaart dan ook wel niet zo goed als een gemodde.

Maar eens over nadenken,ik wil ok een dune maar die nieuwe HDMI gaat weer niet met de HDMI van me amp.
Denk dat ik een 2e handse op de kop moet tikken,en hopen dat die wel werkt op mijn amp

skank1

het gaat niet zozeer om de kwaliteit van het geluid, maar het feit dat die tv telkens aan moet om muziek te luisteren... en dat hij totaal niet zoals een squeezebox werkt ,; wat eigenlijk aan te raden is voor muziek
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii