oproep voor een luister vergelijk Sony ta-fe 370 verus marantz ref serie

Started by viceadmiraal61, August 20, 2011, 10:17:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

viceadmiraal61

Het verhaal en de stelling dat er geen verschil kan zijn in klank tussen een sony low-end en een marantz high-end versterker
volgens het hififorum klinken alle versterkers het zelfde...we wil er mee doen om deze stelling te testen [email protected]
Topic Blumenhofer

Sk

Dacht ik vroeger toen ik 10 was ook. Ik zie het nut niet zo van deze test.

Wat ik me wel afvraag is waarom mensen denken dat alle versterkers hetzelfde klinken?
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Ejorne

Het ligt ook iets genuanceerder denk ik.
Waarschijnlijk wordt bedoeld dat alle versterkers, die geen sausje toevoegen, gelijk klinken indien de uitgangsvolume precies gelijk gesteld wordt.

Het "probleem" bij deze testen is vaak dat de sceps 'eisen' dat er schakelkastjes gebruikt worden om goed en snel te kunnen schakelen maar de believer ziet deze schakelkastjes vaak als toevoeging aan de keten die niet inzichtelijk is en mogelijk dermate roet in het eten gooit dat de aanwezige verschillen teniet worden gedaan...

Beide groepen een eigen standpunt die je volgens mij nimmer gelijk krijgt...

Koen K

Er is inmiddels een 50 pagina's tellend en uiterst beschamend topic op hififorum over dit onderwerp... Overigens een topic waarin Fritz (viceadmiraal61) zich ook niet van zijn allerbeste kant heeft laten zien.

Hoe dan ook: de stelling is inderdaad, zoals Ejorne aangaf, dat versterkers die neutraal zijn en niet boven hun vermogensgrens belast worden geen hoorbare verschillen laten horen ten opzichte van elkaar. En er was bijna overeenstemming over een testprotocol zonder schakelkastjes, maar helaas blijkt het wederom niet mogelijk elkaar de hand te reiken en er samen wat van te maken. Over een tijdje zijn er dus twee tests, beide waarschijnlijk niet volgens een alom geaccepteerd protocol.

Quote from: Ejorne on August 20, 2011, 10:41:44
Beide groepen een eigen standpunt die je volgens mij nimmer gelijk krijgt...

Ik vrees dat je gelijk hebt :unhappy:

AbZ

Tja, die 50 pagina's zullen dan wel in een soort van sportieve behoefte voorzien,
zoiets als een potje voetballen, waarbij men zich ook wel eens teveel opwindt.
In het echt zijn we toch allemaal heel aardig en blond en zo.

Waarom wordt er geen echte high end in de vergelijking betrokken?

johnhifi

Quote from: Koen K on August 20, 2011, 12:03:53
Er is inmiddels een 50 pagina's tellend en uiterst beschamend topic op hififorum over dit onderwerp... Overigens een topic waarin Fritz (viceadmiraal61) zich ook niet van zijn allerbeste kant heeft laten zien.

Hoe dan ook: de stelling is inderdaad, zoals Ejorne aangaf, dat versterkers die neutraal zijn en niet boven hun vermogensgrens belast worden geen hoorbare verschillen laten horen ten opzichte van elkaar. En er was bijna overeenstemming over een testprotocol zonder schakelkastjes, maar helaas blijkt het wederom niet mogelijk elkaar de hand te reiken en er samen wat van te maken. Over een tijdje zijn er dus twee tests, beide waarschijnlijk niet volgens een alom geaccepteerd protocol.

Ik vrees dat je gelijk hebt :unhappy:

Welk topic bedoel je?
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

garmtz

Waarom zou een goede switch in hemelsnaam een probleem zijn? ???  Maargoed, laat ik de discussie hier niet aanwakkeren en op 'dat andere forum' kom ik nooit.

Koen K

@ Johnhifi:  http://www.hififorum.nl/index.php?topic=22514.0

@ AbZ:  Het was de bedoeling dat er een Kanzy van 50.000 tegenover kwam te staan, maar voor zover ik weet heeft de importeur (die aanbood dat ding ter beschikking te krijgen) laten weten er geen trek in te hebben.

@ Garmtz:  Binnen de argumenten voor het idee dat kabels en dergelijke verschil maken is uiteraard ook ruimte voor de opvatting dat een switch problematisch is... De switch blijkt uiteindelijk ook het breekpunt te zijn. Jammer, want volgens mij was er best ruimte voor een goede test, zelfs zonder switch. Maar goed, we kennen audioland inmiddels. Constructief samenwerken is niet makkelijk  ::)

AbZ

Quote from: Koen K on August 20, 2011, 14:10:12Binnen de argumenten voor het idee dat kabels en dergelijke verschil maken is uiteraard ook ruimte voor de opvatting dat een switch problematisch is...
Nemen we toch een switch waarmee je tussen twee switches kan switchen  :sly:

Dirk

Quote from: AbZ on August 20, 2011, 14:16:57
Nemen we toch een switch waarmee je tussen twee switches kan switchen  :sly:
dan heb ik nog wel wat  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Koen K


AbZ


AbZ

Quote from: Dynky on August 20, 2011, 14:28:16
dan heb ik nog wel wat  :D
Was die niet van eigenaar geswitched?  :blink:  Of had je er nog eentje?

Koen K


Pjotr27

QuoteWaarom zou een goede switch in hemelsnaam een probleem zijn?

Precies dat zeg je heel goed, in dit geval ging het om een schakelkast die ook de volume`s op gelijke sterkte zou regelen...
En dat ging gewoon te ver....
Het betekend gewoon dat er versterkers verzwakt worden omdat de andere harder speelt...
Uit een eerder vergelijk bleek dat met deze schakelkast er geen verschillen hoorbaar waren tussen een Sony instapper en de beroemde Marantz 8B buizen versterker...
Fritz vertrouwd dat schakelkastje nu niet meer ( ik ook niet geef mij maar zo`n Marantz) en wil hem er absoluut niet tussen...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

AbZ

Quote from: Pjotr27 on August 20, 2011, 15:47:03
Precies dat zeg je heel goed, in dit geval ging het om een schakelkast die ook de volume`s op gelijke sterkte zou regelen...
En dat ging gewoon te ver....
Het betekend gewoon dat er versterkers verzwakt worden omdat de andere harder speelt...
Uit een eerder vergelijk bleek dat met deze schakelkast er geen verschillen hoorbaar waren tussen een Sony instapper en de beroemde Marantz 8B buizen versterker...
Fritz vertrouwd dat schakelkastje nu niet meer ( ik ook niet geef mij maar zo`n Marantz) en wil hem er absoluut niet tussen...
Wel een verrassend resultaat, ondanks een mogelijkerwijs beroerd schakelkastje.
Volume gelijk afstemmen/calibreren kan je natuurlijk wel beter vóór de eindtrappen doen. 
Ontbrak het aan materiaal om dat goed te doen?  :unsure:  of werd de testopzet pas achteraf afgekeurd?

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

John Wx

Quote from: chansig on August 20, 2011, 17:00:07
Als de dag en tijd me schikt wil ik wel meedoen.

Gr Hans

is dit weer een andere test ? jij ook hier Hans  ;D
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

johnhifi

Quote from: Koen K on August 20, 2011, 14:10:12
@ Johnhifi:  http://www.hififorum.nl/index.php?topic=22514.0


OMFG.  :-X Ik ben nu op pagina 6 en zit me nu al wezenloos te ergeren aan een bepaalde persoon. Ik ben benieuwd of dat nog erger wordt. Dank je voor de link, ik had het topic helemaal gemist. :)

Edit: een paar pagina's verder en er komt er eentje met stip binnen in mijn ergerlijstje. Misschien moet ik maar stoppen met lezen en wat leuks gaan doen...
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

HuubF

Tsja, het is jammer. Allemaal goeje kerels daar maar een dergelijke krietiese houding in HiFi is dodelijk voor de sfeer. Ze zullen ook nooit eens gaan luisteren naar een Gehakt setje of een set van 47Labs/Audio Note. Experimenteren zorgt aan de ene kant voor een zelfgekozen delirium omdat je het bij tijd en wijle helemaal niet meer weet. Aan de andere kant kom je op onverwachte plekken en hoor je nog eens wat waardoor je weet dat een zwart-wit visie gewoon zinloos is.

@viceadmiraal61: je gebruikt inmiddels een spellingschecker?
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Former member 78

Quote from: HuubF on August 20, 2011, 23:24:00
Tsja, het is jammer. Allemaal goeje kerels daar maar een dergelijke krietiese houding in HiFi is dodelijk voor de sfeer. Ze zullen ook nooit eens gaan luisteren naar een Gehakt setje of een set van 47Labs/Audio Note. Experimenteren zorgt aan de ene kant voor een zelfgekozen delirium omdat je het bij tijd en wijle helemaal niet meer weet. Aan de andere kant kom je op onverwachte plekken en hoor je nog eens wat waardoor je weet dat een zwart-wit visie gewoon zinloos is.

@viceadmiraal61: je gebruikt inmiddels een spellingschecker?

Er zitten een paar zeer vervelende mensen op, vind ik persoonlijk.
Ik heb enkele weken terug een post gepost, ook over het verschil tussen eindbakken.

Daar krijg je dan antwoorden en vragen op, als of ze water zien branden.
Deze reacties waren zo ''anders'' dat ik er niet meer wil komen.

ps,
Het is spellingchecker :)

HuubF

Quote from: ArjanR1 on August 20, 2011, 23:38:25
Er zitten een paar zeer vervelende mensen op, vind ik persoonlijk.
Ik heb enkele weken terug een post gepost, ook over het verschil tussen eindbakken.

Daar krijg je dan antwoorden en vragen op, als of ze water zien branden.
Deze reacties waren zo ''anders'' dat ik er niet meer wil komen.

ps,
Het is spellingchecker :)


:smile: Corrigiert.

Als je verschil hoort tussen eindbakken moet je daar alleen posten als je een defect vermoedt. Daar zijn ze namelijk erg goed in. Er zitten daar prima technici.

Laat ik nog even benadrukken dat ze in 't echt erg aardig zijn. En dan is een knipoog weer wel mogelijk. Tekst is een beetje beperkt.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Former member 78

Quote from: HuubF on August 20, 2011, 23:44:05
:smile: Corrigiert.

Als je verschil hoort tussen eindbakken moet je daar alleen posten als je een defect vermoedt. Daar zijn ze namelijk erg goed in. Er zitten daar prima technici.

Laat ik nog even benadrukken dat ze in 't echt erg aardig zijn. En dan is een knipoog weer wel mogelijk. Tekst is een beetje beperkt.

Dat is vaak zo, dat ze in het ''echt'' aardige mensen zijn.
Snap alleen niet, waarom ze achter het schermpje dan zo anders moeten zijn.

Koen K

In alle eerlijkheid vind ik "techneuten" daarin niet zo anders dan "audiofielen".

AbZ

Quote from: Koen K on August 21, 2011, 00:00:58
In alle eerlijkheid vind ik "techneuten" daarin niet zo anders dan "audiofielen".
Kunnen we dit niet dubbelblind testen  8)