Aankoopadviezen HT, budget €3000,-. / Voor nu even geluid.

Started by Bas Akkerman, August 14, 2011, 12:51:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Zoals jullie misschien wel weten ben ik op dit topic bezig met het samenstellen van een stereoset. Ik heb nog niet helemaal helder of ik deze stereoset wil combineren met een HT-set. Evengoed komt mijn HT-set sowieso in een kleine kamer van 3,5 x 5 meter, waarbij de speakers maximaal 2 meter uit elkaar kunnen staan en ik een kijkafstand kan hebben van 3,5 meter. Er komt een projectiescherm aan één van de korte zijdes te hangen; een vast scherm heeft mijn voorkeur. Ik kan de kamer zo goed als volledig geheel akoestisch aanpassen. Ook wat licht betreft ben ik het van plan geheel te verduisteren en met gordijnen en eventueel wat verf op het plafond, komt dat gedeelte wel goed maar tips zijn altijd welkom natuurlijk.

In dit topic ga ik dus uit van een gescheiden stereo- en HT-gedeelte! Het versterkerverhaal zou anders kunnen worden als ik stereo en HT toch integreer. Het topic is nu even vooral bedoeld om te zien hoe ik het budget het beste kan verdelen en de verschillende onderdelen van de set het beste kan invullen. Ook bij het kiezen en samenstellen van de HT-set heb ik geen haast, voorpret is en blijft leuk.



Bij film vind ik ruimtelijkheid en snelheid in het geluid belangrijker, omdat die naar mijn mening goed de sfeer van een film weer kunnen geven. Het is in ieder geval belangrijker dan harde explosies en grommend laag, te meer ik in een appartement woon. Ook kijk ik meer karakterfilms dan actiefilms, dus het volume hoeft ook niet enorm hard te gaan. Wat HT betreft stel ik minder hoge eisen aan het geluid dan bij stereo.

Op stereogebied begin ik nu een beetje op de goede weg te komen, zeggen termen me net wat meer en heb ik duidelijker wat de verschillende mogelijkheden zijn. Vooral dat laatste is voor mij nog een oerwoud als het gaat om HT.
Waar ik vooral nog over twijfel is het receiver/versterker gedeelte in combinatie met de bron. Zelf zou ik kiezen voor een tweedehands Oppo BDP-83 of een andere speler, waarbij het beeld en een goede DVD-upscaling het belangrijkste is. En deze speler dan analoog aangesloten op een receiver voor het geluid en HDMI op de projector. Eventueel zou ik (in een later stadium) daarbij ook een meerkanaals eindversterker kunnen zetten. Tegelijkertijd zou ik een (tweedehands) voorversterker/processor kunnen kopen en een losse (tweedehands) eindversterker. Hopelijk kunnen jullie mij daarvoor advies en tips geven.

Wat speakers betreft heb ik begrepen dat voor een goede HT-beleving het belangrijkste is dat de speakers zoveel mogelijk gelijk zijn. Voor zover ik kan beoordelen, lijken electrostaten me erg mooi voor HT. Omdat die over het algemeen in verhouding aanzienlijk duurder zijn, is het geen probleem als ik in eerste instantie alleen de frontspeakers aanschaf en pas later de center, rears en subwoofer. De vraag is ook of dit überhaupt kan, omdat ze volgens mij behoorlijk wat vermogen vragen van de versterking en het dus lastig wordt dit binnen het budget te krijgen.
Kortom; twijfels genoeg!

Zoals je kunt lezen, is tweedehands een mogelijkheid. Blijft dat ik het belangrijk vind om de combinatie van speakers en versterking altijd van tevoren te kunnen testen.

Samengevat heb ik nu de volgende budgetverdeling (projector heb ik binnenkort):
Bron - €400,-
Beeld is hierbij belangrijker dan geluid, omdat ik er in deze verdeling vanuit ga dat de receiver de HD-formaten verwerkt.
Receiver/versterking - €500,-
De receiver verwerkt dus HD-formaten in dit geval.
Speakers - €1750,-
Budgetverdeling is nu vooral ingezet op toekomstige upgrade, zodat de speakers nog beter aangestuurd kunnen worden. Hoewel lastig te verwerken in het budget lijken electrostaten me wel een goede toevoeging aan HT. Het is in principe geen probleem om eerst met 2.0 of 2.1 te spelen.
Scherm - €400,-
Ik ga eerst nog proberen wat de beste projectie-afmetingen zijn, maar ik vermoed dat dit zo'n 2 meter breed wordt. De kamer kan volledig verduisterd worden, dus ik weet niet zo goed welke gain ik hier voor nodig heb. Het liefst heb ik een vast frame. Ik las hier op het forum dat iemand het scherm met een haakje aan het plafond had "opgeklapt". Iemand hier ervaring mee?


Een tweede optie zou ook kunnen zijn:
Bron - €400,-
De Blu-rayspeler zou in dit geval het decoderen van HD-formaten voor zijn rekening nemen. Analoog 5.1 uit of een tweede HDMI is dan van belang (als ik het goed heb begrepen). Voor de rest dezelfde eisen als de eerste budgetverdeling.
Receiver/versterking - €1250,-
Mijn ervaring met stereo is tot nu toe dat een goede versterker veel uit je speakers haalt, vandaar deze verdeling.
Speakers - €1000,-
Electrostaten zijn nu eigenlijk geen optie. Gezien de ruimte zijn kleinere speakers geen probleem, net als dat een subwoofer niet enorm groot en krachtig hoeft te zijn. Liever niet zelfs!
Scherm - €400,-
Idem als hierboven.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

LOTS

De keuze voor elektrostaten in HT zullen velen opmerkelijk vinden, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen...doe het zelf ook!  :)

Je zit wat de prijzen betreft wel vast aan 2e hands modellen, en dat is bij elektrostaten best wel tricky. Er staan op het forum diverse Martin Logan's aangeboden, maar dat ga je qua budget waarschijnlijk niet redden.

Solosound en (het failliete) Final zijn een mogelijkheid. Op Hifi.nl staat een set Final 400i en een set 300i plus (een niet al te goeie) sub. Van de prijzen moet nog wel wat af kunnen, maar dan ben je er wel.
Risico is geen garantie. Kapot is kapot en pech hebben. Verder zijn ze niet lomp groot.

Ook op dit forum een mooie Onkyo 875. Wellicht al verkocht, maar je weet maar nooit. Moet een set elektrostaten goed aankunnen (op niet te luide nivo's)

Geheimtip: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113540.0

Een goede BR speler met analoge uitgangen en intern bass/roommanagement erbij en je kunt film kijken. Processor kan later nog.

Prachtige eindversterker!
LOTS: Lord Of The Strings

Bas Akkerman

Leuk, de eerste reactie!

Quote from: LOTS on August 14, 2011, 15:02:21
De keuze voor elektrostaten in HT zullen velen opmerkelijk vinden, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen...doe het zelf ook!  :)
Ok, heb je ook een topic waarin je dat beschrijft? Altijd boeiend om over andermans sets te lezen.

Quote
Je zit wat de prijzen betreft wel vast aan 2e hands modellen, en dat is bij elektrostaten best wel tricky. Er staan op het forum diverse Martin Logan's aangeboden, maar dat ga je qua budget waarschijnlijk niet redden.
Ik zag ze ook staan en ga er binnenkort eens naar luisteren. Maar eventueel zou in eerste instantie de aanschaf van alleen fronts ook een mogelijkheid zijn. Wat duurzaamheid betreft is het tricky bedoel je?

QuoteSolosound en (het failliete) Final zijn een mogelijkheid. Op Hifi.nl staat een set Final 400i en een set 300i plus (een niet al te goeie) sub. Van de prijzen moet nog wel wat af kunnen, maar dan ben je er wel. Risico is geen garantie. Kapot is kapot en pech hebben. Verder zijn ze niet lomp groot.
En heb begrepen dat ze best wel snel kapot gaan, dat vind ik toch wel een erg groot risico.

QuoteOok op dit forum een mooie Onkyo 875. Wellicht al verkocht, maar je weet maar nooit. Moet een set elektrostaten goed aankunnen (op niet te luide nivo's)
Ik dacht juist dat deze minder was dan bijvoorbeeld een Onkyo 609, maar daar vergis ik me dus in?

QuoteGeheimtip: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113540.0
Die heb ik inderdaad zien staan. Dat zou jouw inziens dus wel goed werken met bijvoorbeeld een receiver als voorversterker? Als dat kan tenminste...

QuoteEen goede BR speler met analoge uitgangen en intern bass/roommanagement erbij en je kunt film kijken. Processor kan later nog.
Heb je daar nog ideeen over?

Zoals je ziet, het is me allemaal nog wat onduidelijk, kan nog een hoop leren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

LOTS

Die Onkyo is 28 kilo schoon aan de haak!

Volgens mij nog uit een serie die echt heel goed was van Onkyo. Het lijkt me niet dat een 609 daar over heen gaat. Maar goed, weet het niet zeker.

De Ceratec is natuurlijk een koopje. Zo'n mooie eindbak verdiend een mooie processor. Bijna zonde om die aan een receiver te hangen. Doordat er een volumeregelaar op zit kan je zonder voorversterker/processor af, mits de speler over voldoende instelmogelijkheden beschikt.

De Oppo 83 is een mooie speler met analoge uitgangen, interne decodering/processing en een zeer mooie scaler voor dvd's.
Wil je helemaal voor een dubbeltje op de eerste rang, dan de Pioneer BD 51 of Panasonic BD60 (die laatste slechts 100 euro). Al deze apparaten doen wat je nodig hebt. De te meer hou je over voor de speakers.

Een eigen topic heb ik weleens aan gedacht, maar als ik zie wat voor een gezeik sommige topicstarters over zich heen krijgen in hun eigen topics, heb ik besloten daarvoor maar te passen.... :-X
LOTS: Lord Of The Strings

Bas Akkerman

Ok. Dus dan zou het als volgt kunnen:

Blu-rayspeler (die de HD-formaten decodeert, zoals de Oppo BDP-83) ---> meerkanaals voorversterker/processor ---> meerkanaals eindversterker
of
Blu-rayspeler (zoals de Pioneer BD51) ---> meerkanaals voorversterker (die de HD-formaten decodeert) ---> meerkanaals eindversterker

Voordeel van de eerste is ook de upscaling van DVD's, met wellicht mindere geluidskwaliteit. Voordeel van de tweede optie is dat wellicht betere geluidskwaliteit, maar geen upscaling van DVD's.

Ik heb het trouwens steeds over de Oppo BDP-83, maar ik sta natuurlijk ook open voor andere blu-rayspelers!

Quote from: LOTS on August 14, 2011, 15:48:37
Een eigen topic heb ik weleens aan gedacht, maar als ik zie wat voor een gezeik sommige topicstarters over zich heen krijgen in hun eigen topics, heb ik besloten daarvoor maar te passen.... :-X
Ach, ik noem het maar betrokkenheid... ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Als speler wordt de Pana bd60 idd goed aangeschreven, maar kijk ook eens naar de nieuwere BT310. Deze heeft hier ergens een eigen topic. Schijnt voor 200 euro een topspeler en scaler te zijn.

Als het geluid van Onkyo je bevalt kan je bij Correct voor 999e de 3008 ophalen met de Audessy xt32 roomcorrectie.

Ben benieuwd hoe je zoektocht zich gaat ontvouwen!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jumping Jack

Of een Marantz UD5005 als bron, heb je nog een prima SACD-speler op de koop toe...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Dank jullie heren!
Marantz UD5005 hoor ik ook goede verhalen over en volgens mij had Audiofiel het ook over die Panasonic BT310.
Ik weet niet of het geluid van Onkyo me bevalt, krijg alleen hier steeds te horen dat Onkyo veel waar voor je geld kan zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Quote from: LOTS on August 14, 2011, 15:02:21
De keuze voor elektrostaten in HT zullen velen opmerkelijk vinden, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen...doe het zelf ook!  :)

Dit is volkomen onzin  :eh:

In de eerste plaatst betreft dit puur een aparte ruimte los v/h stereogebeuren
en zal de focus hier meer op film liggen en dan speelt vooral dynamiek een rol,
en dan denk ik niet meteen aan electrostaten e.d. !

Verder wordt het, met zijn beperkte HT-budget wel erg lastig dit te realiseren (ook 2e-hands)

Gezien het beperkte budget en het feit dat er een aparte stereoset wordt samengesteld,
zou ik eerder opteren voor 2E-hands of nieuwe overjarige setjes Klipschen of JBL,s (of vergelijkbaar),
welke makkelijk zijn aan te sturen en dus ook de keuze voor bepaalde HT-receivers veel breder
en goedkoper maakt. !




Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Quote from: VANZOMERENG on August 14, 2011, 16:30:09
Gezien het beperkte budget en het feit dat er een aparte stereoset wordt samengesteld,
zou ik eerder opteren voor 2E-hands of nieuwe overjarige setjes Klipschen of JBL,s (of vergelijkbaar),
welke makkelijk zijn aan te sturen en dus ook de keuze voor bepaalde HT-receivers veel breder
en goedkoper maakt. !
Klipsch en JBL hoor ik wel vaker als advies voor HT, neem ik dus zeker mee. Electrostaten zijn een mogelijkheid, dus ik heb er niet al voor gekozen of zo. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Audiofiel

Quote from: Bas Akkerman on August 14, 2011, 16:08:49
Ik weet niet of het geluid van Onkyo me bevalt, krijg alleen hier steeds te horen dat Onkyo veel waar voor je geld kan zijn.

Gezien (wat ik heb meegemaakt van) jouw smaak, denk ik dat Onkyo juist afvalt en eerder Marantz bij jou past. Of je moet voor HT een heel andere smaak hebben dan voor stereo. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: VANZOMERENG on August 14, 2011, 16:30:09
Dit is volkomen onzin  :eh:

In de eerste plaatst betreft dit puur een aparte ruimte los v/h stereogebeuren
en zal de focus hier meer op film liggen en dan speelt vooral dynamiek een rol,
en dan denk ik niet meteen aan electrostaten e.d. !

Inderdaad onzin, maar dan juist het laatste. Electrostaten zijn juist heel goed te gebruiken voor een HT. En last van minder dynamiek zullen ze niet hebben omdat ze hier niet fullrange hoeven te draaien (de bottleneck voor de meeste electrostaten). Dus panelen die pas met 125 of 150 Hz werken zijn ook prima te integreren. Uiteraard met een goede subwoofer er bij. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Willy83

Let wel even op dat als je HT en Stereo integreer dat je surrounds en center van een zelfde klasse moeten zijn als je fronts om een mooi geluid te krijgen. Ik zit nu ook al een tijdje tegen HK center en surround geluid aan te hikken en gelukkig komt daar eind van het jaar verandering in. Mijn Receiver wordt dan ook doorgelust naar een stereoversterker zodat de fronts ook als echte stereoset kunnen worden aangestuurd.

Ik heb toen trouwens gekozen voor B&W CM9's en een Denon AVR-3311. wel iets boven je budget, maar mijn budget lag in het begin ook wat lager en mijn vriendin vond de CM9's zo mooi  :inlove:
| Denon AVR 3311 | CM9 | CMC2 | CM5 | ASW10CM |
| Musical Fidelity M6i | Musical Fidelity M6CD | Oppo BDP-93 |
| Transrotor Zet 3 | SME 309 | Benz Micro Glider SM | Musical Fidelity M1 VINL |
| Sonos ZP90 | Sonos Play 5 |  Sonos Play 3 | Sonos Bridge |

vanzomereng

Rekening houdend met de reeds aparte stereoset en te besteden HT-budget,
niet al te ingewikkeld doen.
Indien hier voornamelijk film op wordt gehoord, betreft het voornamelijk veel kunstmatige
geluiden, effecten, echo,s, galm e.d wat bij de filmtoon wordt bijgemixt.
Hier draait het om volume, dynamiek en spectakel.
Hier is geen "high-end" noodzakelijk.
Goede afstemming tussen 5 kleine, hoogrendement speakers en een goede sub is het voornaamste
Behalve door de door mij genoemde JBL en Klipschen kan je ook aan Paradigm denken.
Voordeel is, dat deze speakermerken als je goed shopt hier en daar, tegen zeer aantrekkelijke condities
kunt kopen.   
Richtlijn/idee: 4x speakers/monitoren a 100 euro/stuk 1x center ca. 150 euro Actieve sub ca.700 euro
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Quote from: Audiofiel on August 14, 2011, 16:48:09
Inderdaad onzin, maar dan juist het laatste. Electrostaten zijn juist heel goed te gebruiken voor een HT. En last van minder dynamiek zullen ze niet hebben omdat ze hier niet fullrange hoeven te draaien (de bottleneck voor de meeste electrostaten). Dus panelen die pas met 125 of 150 Hz werken zijn ook prima te integreren. Uiteraard met een goede subwoofer er bij. ;)
Ik kan me van veel dingen voorstellen hoe ze over moeten komen en hoe ik ze moet interpreteren, maar wat verstaan jullie eigenlijk onder dynamiek?

Quote from: Willy83 on August 14, 2011, 17:50:40
Let wel even op dat als je HT en Stereo integreer dat je surrounds en center van een zelfde klasse moeten zijn als je fronts om een mooi geluid te krijgen.
Klopt! Dat is ook een belangrijke reden dat ik stereo en HT wil scheiden. Dan kan ik het budget makkelijker over 4 of 5 luidsprekers verdelen. Enige reden waarom ik geen stereo zou willen hebben in de stereo is de invloed van omgevingsfactoren in de huiskamer me eventueel zouden afleiden van het luisteren naar muziek. Maar voor dat laatste verwijs ik je liever even naar het andere topic.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Quote from: Bas Akkerman on August 14, 2011, 20:10:56
Ik kan me van veel dingen voorstellen hoe ze over moeten komen en hoe ik ze moet interpreteren, maar wat verstaan jullie eigenlijk onder dynamiek?

Dat als je een film draait, waarin men vanuit een schip een dieptebom gooit, om een onderzeeer
uit te schakelen, je op het moment van ontploffen, 3 meter omhoog vliegt van de schrik  ;D

ff serieus, betekent gewoon, dat je flinke volumes kan draaien zonder vervormingen of compressie
en ook korstondige flinke "uithalen" moeiteloos worden verwerkt.

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Audiofiel

Quote from: Bas Akkerman on August 14, 2011, 20:10:56
Ik kan me van veel dingen voorstellen hoe ze over moeten komen en hoe ik ze moet interpreteren, maar wat verstaan jullie eigenlijk onder dynamiek?

Onder (goede) dynamiek versta ik zo goed mogelijk het verschil (de variatie) tussen harde en zachte passages weer te kunnen geven. Het tegenovergestelde dus van compressie.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

MVG

Beste Bas,

erg leuk/mooi topic dit, zoals jij al eerder aan mij aangaf, heb jij een vergelijkbaar soort ruimte! Ik heb nog geen bouwtopic gestart omdat ik volop in andere (ver)bouwwerkzaamheden zit, maar jouw beschikbare budget hiervoor is ook een beetje het budget wat ik voor ogen heb..

Deze ga ik dus absoluut volgen!

Bas Akkerman

Quote from: VANZOMERENG on August 14, 2011, 20:20:58
Dat als je een film draait, waarin men vanuit een schip een dieptebom gooit, om een onderzeeer
uit te schakelen, je op het moment van ontploffen, 3 meter omhoog vliegt van de schrik  ;D

ff serieus, betekent gewoon, dat je flinke volumes kan draaien zonder vervormingen of compressie
en ook korstondige flinke "uithalen" moeiteloos worden verwerkt.
Quote from: Audiofiel on August 14, 2011, 20:26:23
Onder (goede) dynamiek versta ik zo goed mogelijk het verschil (de variatie) tussen harde en zachte passages weer te kunnen geven. Het tegenovergestelde dus van compressie.

Ok, duidelijk. Wel belangrijk voor film inderdaad, maar het hoeft ook zeker niet hard te gaan. Nitwit als ik ben, zou ik dan denken dat dynamiekweergave meer aan de kwaliteit van de versterking ligt dan aan de kwaliteit van/het soort speaker ligt. Of zit ik hier mis?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Quote from: MVG on August 14, 2011, 22:00:55
Beste Bas,
erg leuk/mooi topic dit, zoals jij al eerder aan mij aangaf, heb jij een vergelijkbaar soort ruimte! Ik heb nog geen bouwtopic gestart omdat ik volop in andere (ver)bouwwerkzaamheden zit, maar jouw beschikbare budget hiervoor is ook een beetje het budget wat ik voor ogen heb..

Deze ga ik dus absoluut volgen!
Volgens mij had ik bij jou ook de volgmodus aangezet, maar ik heb een paar dagen al geen notificaties gekregen... Eens checken. En zo kunnen we van elkaars topic wat opsteken!  :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on August 14, 2011, 23:31:22
Ok, duidelijk. Wel belangrijk voor film inderdaad, maar het hoeft ook zeker niet hard te gaan. Nitwit als ik ben, zou ik dan denken dat dynamiekweergave meer aan de kwaliteit van de versterking ligt dan aan de kwaliteit van/het soort speaker ligt. Of zit ik hier mis?
Mis.  Over de (kwantitatieve) eisen aan versterking valt niet veel te zeggen als je het rendement vd speakers niet weet.  (Dit is overigens niet het sterkste punt van electrostaten...)  Kwaliteit is weer iets anders.

Bas Akkerman

En wat vragen over de voorversterker/processor. Ik zit er sterk aan te denken om de Ceratec-eindversterker te kopen die hier op het forum aangeboden wordt. Naar mijn idee is het een goede mogelijkheid om wat extra power te krijgen. Of beperk ik me daardoor teveel in de rest van de keten? Mocht ik de eindversterker toch aanschaffen, dan vraag ik me af wat ik het beste kan doen.

- Is het beter om het coderen van HD-audio over te laten aan de blu-rayspeler of aan een receiver? Een processor (die de laatste formaten aankan) laat ik even uit beeld, omdat ik dat in verhouding tot mijn budget te veel geld vind.
- Waar moet ik op letten als ik een receiver wil gebruiken voor het decoderen en dus als voorversterker wil gebruiken?
- Als ik de blu-rayspeler zou gebruiken voor het decoderen, heb ik in principe geen receiver nodig. Zijn er goede meerkanaals voorversterkers en zo ja, welke?

Uiteraard gaat het altijd om de match tussen versterker en luidsprekers, dus ik neem een gok als ik de eindversterker zou aanschaffen. Maar is het ook niet zo dat de voorversterker/receiver meer invloed heeft op het klankbeeld dan de eindversterker?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Ceratec is vooral interessant als je absoluut geen HT-receiver wil hebben.  Anders betaal je gewoon 2x voor versterking, en dan is het opeens geen koopje meer.  (Voor het totaal kan je immers ook weer een betere receiver kopen.)  Of als je helemaal zonder receiver gaat spelen, maar dan mis je wel weer heel veel opties qua instellingen.  Losse processors zijn andere koek (prijsklasse en niveau veel hoger).

p.s. voor dezelfde prijs kan je trouwens ook wel een complete 2e-hands receiver op Marktplaats vinden.

vanzomereng

Quote from: MVG on August 14, 2011, 22:00:55
Beste Bas,

erg leuk/mooi topic dit, zoals jij al eerder aan mij aangaf, heb jij een vergelijkbaar soort ruimte! Ik heb nog geen bouwtopic gestart omdat ik volop in andere (ver)bouwwerkzaamheden zit, maar jouw beschikbare budget hiervoor is ook een beetje het budget wat ik voor ogen heb..

Deze ga ik dus absoluut volgen!
Ds mooi, hoeven we niet meer na te denken, over de adviezen richting jouw,
gewoon plakken en knippen van wat er allemaal in dit topic staat ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Deleted member

Ben te weinig thuis in 't HT gebeuren om je goed te adviseren maar aangaande de mogelijke keuze van elektrostaten zou ik wel willen opmerken dat elektrostaten over het algemeen een kleine sweetspot hebben, kleiner dan de meeste dynamische luidsprekers in elk geval. Daarnaast nemen ze behoorlijk wat ruimte in door naast de grootte zelf, ook omdat ze bij voorkeur wat ruimer staan. Aangaande de sweetspot, anderen kunnen je daar over beter adviseren en of 't lukt/ideaal is hangt denk ik vooral af van hoeveel zitplekken je in de HT wilt creëren.