Van RAID terug naar JBOD op Synology DS209+II NAS

Started by ThomasBelgium, August 11, 2011, 21:16:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ThomasBelgium

Ik heb een tamelijk complex vraagje:

Ik heb een Synology Ds209+II met twee harde schijven van 1.5 Tb erin in RAID 1 modus. De ene schijf is dus een exacte kopie van de andere. Die 1.5 Tb bleek tot nu toe ruim voldoende voor muziek (zo'n 500 GB, oftewel 850 albums in Apple Lossless formaat), dus alles okee.

Nu wil echter mijn dvd collectie rippen (1:1 kwaliteit, zonder extra compressie) en dat lijkt te gaan oplopen tot 1.5 Tb en méér. Ik ga dus binnenkort een van de 1.5 Tb schijven eruit gooien en vervangen door een 3 Tb exemplaar.

Ik wil nu graag al van de RAID 1 instelling af waarbij ik op één schijf (blijft 1.5 Tb) alle muziek bewaar (ik heb kopieën van die bibliotheek zat, dus beveiliging is geen issue) en voorlopig op de andere schijf (dus ook nog 1.5 Tb) de dvd-films wil stockeren.

Ik heb één en ander uitgespookt en in het scherm Opslagbeheer zijn nu twee volumes aangemaakt. Volume 1 omvat Diskgroep 1 (dat is dus mijn eerste schijf waar intussen al de muziekbieb opnieuw opgezet is) en Volume 2 omvat Diskgroep 2 (deze is gelinkt aan de tweede schijf).

Dat ziet er allemaal leuk uit, maar nu komt het:

Als ik naar 'Bestandsbrowser' ga kijken, dan zie ik drie mappen: music, photo en video. In de 'music' map zit mijn muziekcollectie in, dus dat is zeker disc 1. De vraag is: hoe kan ik hemelsnaam in de bestandsbrowser de tweede schijf kiezen, zodat ik daar ook data op kan zetten?

In de Bestandsbrowser is helemaal geen sprake van discs of discgroepen, vreemd toch?

En nu maar hopen dat een iemad op het forum het weet... :worship:

DVDGuy

Heb je jouw vraag ook al op het Synology Forum gesteld?
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

ThomasBelgium

Nog niet.

Maar wel zelf nog wat verder blijven proberen. Via 'Gedeelde Mappen' kan je een map toewijzen aan een bepaald (disc)volume, zo lijkt het. Zo ben ik er - denk ik - in geslaagd om de bestaande videomap te linken aan disc 2, terwijl die vroeger aan disc 1 gelinkt was.

Maar ik blijf erbij dat je toch in de Bestandsbrowser een overzicht van je schijven zou moeten hebben, net zoals op een gewone pc/mac.