Nieuwbouw Cinema

Started by Clifdon, August 5, 2011, 00:00:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Clifdon

Over een kleine maand is het eindelijk zo ver dat men begint met het bouwen van ons huis. Hierin wil ik in de kelder een home cinema maken. De ruimte die ik hiervoor beschikbaar heb gekregen is als volgt:

  • Lengte: 7,74m (lengte kan eventueel aangepast worden mocht de verhouding van de kamer niet in orde zijn)
  • Breedte: 5,34m
  • Hoogte: 2,55m
  • Inhoud: ong. 105m³
  • vloer opp: ong. 41m²

Ik ben er echter veel te laat achter gekomen dat bijv. ruimte ratio's er sterk toe doen. De akoestiek in deze ruimte heb ik graag redelijk in orde. Perfect is namelijk een groot woord. Ik heb zelf ook nog nooit een 'perfect' akoestische ruimte mogen beleven. Maar ik wil met dit project zeker gaan neigen naar enige vorm van 'perfectie'. Ik ben bang dat ik daar ook jullie hints en tips voor nodig heb.

Op het moment druk aan het tekenen aan een eerste ontwerpje van de ruimte. De daarbij behorende inrichting.
http://www.soundscapes.nu Geeft mij natuurlijk al een hoop informatie over de ditjes en datjes welke voor mij eigenlijk geheel nieuw zijn! Het is gek maar ik zit hier nog met een van de goedkoopste 5.1 setjes film te kijken en muziek te luisteren. Echter toen ik een kleine 1,5 jaar geleden bij iemand een 'echte' B&W set hoorde was ik verkocht. Ik moest iets beters ter vervanging van mijn set! Ok het werd dus op zoek naar een nieuwe geluidsset. Welke dit keer wel met zorg geselecteerd zou worden.
Dit verliep niet volgens plan. De sets waar mijn ogen op vielen, vielen eigenlijk buiten mijn budget. Toen kwamen mijn ouders met het prachtige idee 'verhuizen'!

Ook dat liep niet volgens plan want mijn vader kwam een nieuwbouwproject tegen waar nog één koper benodigd was. Enfin ik mocht een ruimte kiezen waar ik zelf iets in mocht realiseren. Pooltafel, Kantoor, misschien een server ruimte met mega NAS? Nee dat ging het allemaal niet worden. Het moest iets zijn met audio. Aangezien er hier in huis meerdere filmliefhebbers rondlopen wilde ik niet selfish iets voor mijzelf maken. Maar iets maken waar we allen gebruik van maken.
Het idee voor een cinema was geboren.

Jammer genoeg heb ik niet de mogelijkheid een perfecte ruimte te maken. Dit omdat ik de hoogte en breedte maat niet kan verkleinen(mijn budgettaire problemen), maar vergroten allerminst. Vergroten geeft een verandering van het gehele huis. Niet de bedoeling dus. Aangezien we nu een maand vanaf de start van de bouw van de kelder zitten! de 3e lengte maat is echter nog tot ver in het bouwproces te verkleinen/vergroten(naar alle waarschijnlijkheid verkleinen).

Ik weet niet of ik hier direct een worklog van zou kunnen maken of dat de modjes dat toch het liefst in een ander deel van het forum zien?

In elk geval ga ik hier even mijn eerste ontwerp plaatje plaatsen. In de hoop van jullie wat positieve maar vooral ook negatieve reacties te horen. (negatief met advies aub. iedereen begrijpt dat ik er anders niets aan heb)
Sketchup:

De ruimte is opzich geheel 'schoon' van obstakels echter moet ik nog nagaan bij de installateur of hij voor ventilatie nog roosters of kanalen wil plaatsen. (natuurlijk wil ik geen kanaal, maar een rooster met susbox) Dus daar zal nog snel even overleg over gepleegd worden als de beste mensen ook weer terug zijn van hun verlof.
Ik heb ook nog heel even snel een plattegrond van de ruimte gemaakt. Zodat het ook direct duidelijk waar de ingang en de (ja ze zitten er jammer genoeg) raampjes zitten. Deze zijn vanaf plafond tot onderkant raamopening 521mm. (worden later in een sketchup tekening getoond.)

Deze plattegrond laat ook voor de meeste wel zien welke wand er dus in de lengte van de ruimte eventueel verplaatst kan worden.


Ik denk dat de eerste post wel lang genoeg is voor zo even. Vragen en opmerkingen ontvang ik maar al te graag!

Etiennevh

Ben benieuwd! Mooie ruimte qua afmetingen!!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

norman

Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

mxeryus

Mooie ruime qua oppervlakte, ik denk dat de hoogte de beperkende factor gaat worden en van invloed zal zijn op de plaatsing van de achterwand.
Onkyo DV S939 Onkyo BDP S808 Onkyo TX NR906 LG 50PK550 XTZ 99.38 XTZ 99.21 XTZ 99.25C XTZ 99W12 ICE
ViaBlue afficionado, Oehlbach XXL for the speakers

Clifdon

Inmiddels heb ik contact gehad met Toine van Soundscapes.nl. Hij bevestigde dat de ruimte waarschijnlijk ingekort moet worden. Ik vind dat echter niet zo'n probleem. Een 5.1 opstelling komt naar mening beter tot zijn recht in een kortere ruimte.
Ik ga jullie op de hoogte houden mochten er vorderingen komen in het proces.

Ik heb nog geprobeerd om ruimte in de hoogte te krijgen. Dit zou echter bouwkundig zulke ingrepen vergen dat ik dat een paar weken voor de start van het bouwproces niet meer aandurf. Ik weet uit ervaring al dat er snel iets op tekening vergeten wordt om te wijzigen. Nu staat alles goed op tekening en dat laat ik voorlopig het liefst zo. Het wordt dus wel een compromis. Daar valt op zich mee te leven als het maar een tikkeltje geoptimaliseerd word.

RCduck7

#5
Yep, inkorten! wilde ik net zeggen voor ik dit las. Allesinds bij het inkorten binnen de 2 meter blijven anders word het vierkant en dat is ook weer niet zo goed voor de akoestiek. Maar niet doen met een dun triplex muurtje anders heb je verlies in de "gemaakte" kleine kamer achteraan. Of je zou ze moeten vullen met wol  ;D Beter dan maar een dikke solide muur er zetten!
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

Clifdon

Er moet idd nog gebouwd worden. Dus die solide muur gaat dan gewoon verplaatst worden. Is geen enkel probleem natuurlijk. Binnenkort hopelijk even met Toine rond de tafel om te praten over de te maken ruimte en hoe we het aan gaan pakken. Het zal even duren maar ik ga mijzelf inzetten voor een mooie ruimte!:)

stevieB

Veel succes, ben zeer benieuwd....FOLLOW AAN  ;D

Gr StevieB
Under construction.....

Davey

Ik kan niet wachten op het begin van de bouw. De plannen zien er in ieder geval al heel mooi uit  O0

Clifdon

Is er iemand die weet (of weet hoe je dat kan berekenen) welke speakers ik nodig heb voor een redelijke geluidsdruk in de cinema? Vooral voor de subwoofer werd mij door iemand geadviseerd toch een 2-tal subwoofers te nemen. (aan de hand van de inhoud van de ruimte). Iemand die hier meer over kan vertellen?

Niet actief

Quote from: Clifdon on August 12, 2011, 17:44:46
Is er iemand die weet (of weet hoe je dat kan berekenen) welke speakers ik nodig heb voor een redelijke geluidsdruk in de cinema? Vooral voor de subwoofer werd mij door iemand geadviseerd toch een 2-tal subwoofers te nemen. (aan de hand van de inhoud van de ruimte). Iemand die hier meer over kan vertellen?

Nou, 'k denk dat één Velodyne DD15 het ook wel kan.
Maar als je de keus hebt is twee subs helemaal niet zo verkeerd.
Er is op het internet best wel het nodige over te vinden...

Clifdon

De sub(s) wil ik zelf gaan maken. Je mensen zullen vast zeggen dat als je er geen ervaring mee hebt dat je het niet moet gaan doen. Maar je moet toch een keer de ervaring op gaan doen? Het lijkt mij ontzettend leuk. Heb het altijd al willen doen maar had nooit echt de mogelijkheden.

Ik heb al een tijdje lopen zoeken over de benodigde luchtverplaatsing/geluidsdruk in een ruimte van deze afmetingen maar ik krijg het echt niet gevonden. Iemand die mij daar toch een beetje op weg kan helpen?

Er overigens wel weer een nieuwe afbeelding. Hij zegt niet veel meer dan de andere maar hierin staat een ruimte waar ik de apparatuur op kan stellen. Is er overigens iemand die deze ruimte afraad? Afsluiten is geen mogelijkheid omdat ik ook aan de installateur gevraagd heb daar mijn lucht af te zuigen. Leek mij handig ivm. warmteproductie.



Overigens nog een vraag. Is het handig om in de vloer van de ruimte langs de wanden kabelgoten op te nemen welke gebruikt kunnen worden voor de speakertouwtjes? (dit zou betekenen dat ik wel snel de meest ideale ratio van de ruimte moet gaan laten bepalen) Kabelgoten(opbouw) zijn natuurlijk altijd nog een optie. Graag jullie inbreng hierover. In mijn eentje kan ik geen HT bouwen :P.

high-q

Mooie plannen!

Als je de optie hebt om een kabelgoot of koof langs de kant te maken, dan zou ik dat zeker doen. Is wel zo praktisch met eventuele kabel upgrades in de toekomst. Lijkt me ook een stuk fijner dan alles achter de muur weg te werken (zoals ik bij gebrek aan keus).

Succes met bouwen   :bigsmile:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Clifdon

Het plannen van de HT ligt een beetje stil op het moment. Ik denk dat Toine nu ook even zijn rust pakt. Of het juist heel druk heeft. Geen probleem gaat allemaal goed komen!

Ik ben inmiddels begonnen met het ontwerpen van de subwoofers. Volgens vele is het mogelijk deze te maken alvorens de ruimte klaar is en als deze groot genoeg is zou ik deze goed in kunnen regelen. Ik zal ook hier even door gaan linken naar het subwoofer topic

Een volgende vraag welke in mij op kwam. Is het nodig een aparte groep op te nemen (of meerdere aparte groepen) naar de ht? Op wat voor stroompieken kan ik wachten? En wat voor problemen zou het kunnen veroorzaken? Dit is wel even een belangrijk dingetje denk ik. De gehele elektrische installatie van de kelder word overigens opbouw. Omdat het verlichtingsplan etc. nog niet gereed is is dit de enige optie om toch voor de winter te beginnen met de bouw van de kelder. Hopelijk lukt dat dus ook nog voor de eerste vorst!

Overigens is er begonnen met het uitgraven van de bouwput. Dit is echter niet volgens plan verlopen na een uitgraving van ong. 50cm stond er water. Het heien zou eerst op niveau (-155cm) worden gedaan. Maar er is nu besloten de palen verdiept te gaan heien. Dit zorgt al voor de eerste vertraging in het bouwproces. Here we go!

skyfox

Dit zijn hele mooie plannen! Die zelfbouwsub moet je zeker gaan doen, ervaring of niet! Er is genoeg ervaring hier op het forum en als je er echt niet uitkomt dan zijn er altijd wel mensen die advies kunnen geven over hoe verder te gaan.

Succes met het ontwerpen en bouwen!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jaco

Dedicated groepen is wel handig.

De versterker en de subwoofer zullen de meeste stroom trekken. Een projector is maar een paar honderd watt hooguit.

Kabelgoten is wel een idee, zo mogelijk de stroom en signaal leidingen zo ver mogelijk van elkaar scheiden. Dus bijvoorbeeld over de vloer de stroom, en dan 50 cm hoger de speaker kabels etc.

Voor verlichting zou ik echt een plan maken. Zoals standaard ruimtes met licht ingedeeld worden is meestal totaal ongeschikt voor HT gebruik. 1 lamp centraal in de ruimte is vaak fout. Je hebt meer aan een rij spotjes meer langs de zijkanten die je dan ook nog aan de voorkant onafhankelijk van de achterkant uit kunt zetten. (wel licht achter in de ruimte en toch film kunnen kijken etc.)
Ook kan verlichting boven de zitplek wel fijn zijn.

Je moet ook nadenken hoe je het licht wil bedienen. Van uit naar 100% aan is een beetje veel van het goede als je 2 uur lang naar een film hebt gekeken. Dus iets wat dimbaar is dan ook beter. Liefst met geheugen standen, of langzaam van 0 naar een dimstand toe gaan.



Apparatuur aan de voorkant plaatsten heeft voordelen en nadelen:

nadeel:
- je ziet de ledjes lichtjes op je apparatuur tijdens film kijken (niet alles is uit te zetten) -> zwarte tape erover plakken vaak wel.
- je hebt een lange (dure) HDMI kabel naar je projector nodig.
- je moet speaker kabel naar de achterkant (5.1) en eventueel zijkant (7.1) brengen.

voordeel:
- korte kabels voor de 3 front luidsprekers (sommige mensen willen daar graag duurdere kabels aanhangen om hun klank te tweaken)
- Als Prologic IIz doorbreekt nog 2 extra front height speakers nodig zijn, kunnen de  kabels ook relatief kort zijn.

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Janbo

Quote from: jaco on September  7, 2011, 11:54:21
De versterker en de subwoofer zullen de meeste stroom trekken. Een projector is maar een paar honderd watt hooguit.

Het vermogen dat een versterker en/of sub vraagt, is veelal minder dan je denkt. Uitzonderingen als zware klasse A, laagrendementspeakers (electrostaten bv) of PA daar gelaten.

Bij moderne receivers en zeker de schakelende types moet je al hufterig hard draaien wil je meer dan een paar 100 watt continu uit het stopcontact trekken, 1 ampère is echt heel veel... Stel dat je over 5 kanalen tegelijk (wat bij veel films lang niet continu aanwezig is) 10 watt uitstuurt, dan vraag je bij een versterker met een laag rendement van 50% nog maar 100 watt. En 10 watt werkelijk continu uitsturen is nogmaals heel hard. Uiteraard levert je versterker meer vermogen, maar die pieken zie je niet direct terug in het vermogen dat de versterker uit het lichtnet trekt. De buffer in je voeding kan dat makkelijk leveren! Zou zeggen: meet maar eens, om bij een gemiddelde receiver of versterker aan >>100 watt continu verbruik te komen moet je echt je best doen.

Neemt niet weg dat je prima een dedicated groep aan kunt leggen, maar voor het stroomverbruik zal het onder de meeste omstandigheden niet nodig zijn.

Tomek

dat kan niet anders dan mooi worden.
keep us updated.

norman

Quote from: Janbo on September  8, 2011, 23:05:26
Het vermogen dat een versterker en/of sub vraagt, is veelal minder dan je denkt. Uitzonderingen als zware klasse A, laagrendementspeakers (electrostaten bv) of PA daar gelaten.

Bij moderne receivers en zeker de schakelende types moet je al hufterig hard draaien wil je meer dan een paar 100 watt continu uit het stopcontact trekken, 1 ampère is echt heel veel... Stel dat je over 5 kanalen tegelijk (wat bij veel films lang niet continu aanwezig is) 10 watt uitstuurt, dan vraag je bij een versterker met een laag rendement van 50% nog maar 100 watt. En 10 watt werkelijk continu uitsturen is nogmaals heel hard. Uiteraard levert je versterker meer vermogen, maar die pieken zie je niet direct terug in het vermogen dat de versterker uit het lichtnet trekt. De buffer in je voeding kan dat makkelijk leveren! Zou zeggen: meet maar eens, om bij een gemiddelde receiver of versterker aan >>100 watt continu verbruik te komen moet je echt je best doen.

Neemt niet weg dat je prima een dedicated groep aan kunt leggen, maar voor het stroomverbruik zal het onder de meeste omstandigheden niet nodig zijn.

Valt mij toch vies tegen wat een 5x200w A/B versterker gebruikt idle moet ik zeggen....
Ik weet het niet precies maar het metertje in de meterkast draait aanzienlijk sneller wanneer deze aanstaat.
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

HTip

Mooie plannen voor een dedicated HT. Ik ben precies op dezelfde manier begonnen, dus ik denk dat je dezelfde vragen gaat stellen die ik mezelf en hier ook heb gesteld.

Een ruimte inkorten kan met een muur, maar kan ook met een wand die meedoet in de akoestiek, bijv. basstraps. Kabelgoten kan je op verschillende manieren realiseren, maar die zullen niet de afmetingen van de ruimte veranderen. Ik heb rondom de podia voor de stoelen 10cm ruimte gelaten die dienen als kabelgoot. Dan heb je alleen nog een grote plint langs de zijwand nodig en je bent klaar.

De hoogte zal geen probleem zijn, want ik had slechts 220cm ter beschikking en toch klinkt mijn HT wel redelijk... :unsure:

En compromisloze ruimtes bestaan niet. Zelfs niet als je dat van te voren plant ;)

We zien je bouwtopic wel verschijnen in het Prive Home Theater board...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Clifdon

Eindelijk zit de eerste paal in de grond :D! De eerste pa(a)len van de HT staan er ook al in :D. Geschatte bouwtijd is nogsteeds 2 jaar. Maar het komt in elk geval in de buurt nu!. Ik hoop overigens wel dat die bouwtijd nog een tikkeltje verkort word! Maar dat weet voorlopig niemand!

Zodra de kelder gemaakt is zal het wachten worden op het volgende lente seizoen voordat men begint met de rest van de bouw.

Ik ga even achterstevoren reageren op de mensen die hier laatst nog gepost hebben.

@HTip, Ik heb een groot deel van jou topic ook doorgenomen. Alles doornemen is gewoon te veel tijd. en als ik 10 pagina's verder ben. Heb ik de andere toch echt al weer vergeten. Het zou dus best kunnen dat ik vragen dubbel stel. Ik denk niet dat dat een ontzettend groot probleem is. Elke 'visie' op elke vraag hoor ik graag. Het is onmogelijk zelf alles te verzinnen en om alles direct goed te doen. Maar vooraf info verzamelen en dan trachten een goed project neer te zetten is wat we gaan proberen.
Dat jou HT wel 'redelijk' klinkt geloof ik wel ja ;).

@norman/Janbo. Als ik de spullen voor mijn sub heb zal ik daar eens even het een en ander aan gaan meten. Ik heb geen idee hoeveel stroom er echt uit de wcd getrokken wordt. Volgens de installateur was het wel verstandig 3 groepen naar de HT te leggen. Dit omdat de verlichting sowieso apart word geschakeld van de 'overige apparaten'

@jaco, Ik heb sowieso geen plek om achterin iets neer te zetten. Het word ofwel in de voorwand of achter de voorwand. Hier heb ik echter niet zo'n zin in. Ik denk dat ik ga proberen om de ruimte waar de apparatuur staat dusdanig met 'speaker' doek af te dekken dat de ledjes en dergelijke van de apparatuur geen afleiding meer kan bezorgen.

Ik heb nog een kleine update in het plan. Als je naar de laatst geposte afbeelding van mij kijkt moet je links en rechts van de kast een plek inbeelden voor 'woofers' Hier komt dus een dubbele nis waar als het ware de subwoofer in komt te staan. (plek voor 2x 2x15". Eerst wil ik proberen of 2x15" niet afdoende is) Het lijk allemaal wat voorbarig om dit allemaal al te plannen maar deze nis zal dus constructief mee worden genomen. Geen dragende muur maar er word rekening gehouden met bijv de plaatsing van luchtschachten etc.

HTip

Quote from: Clifdon on September 15, 2011, 14:13:37
@HTip, Ik heb een groot deel van jou topic ook doorgenomen. Alles doornemen is gewoon te veel tijd. en als ik 10 pagina's verder ben. Heb ik de andere toch echt al weer vergeten. Het zou dus best kunnen dat ik vragen dubbel stel. Ik denk niet dat dat een ontzettend groot probleem is. Elke 'visie' op elke vraag hoor ik graag. Het is onmogelijk zelf alles te verzinnen en om alles direct goed te doen. Maar vooraf info verzamelen en dan trachten een goed project neer te zetten is wat we gaan proberen.
Dat jou HT wel 'redelijk' klinkt geloof ik wel ja ;).
Ik bedoelde niet dat je geen vragen moet stellen. Juist wel! Wilde alleen aangeven dat jouw project kwa aanpak veel lijkt om dat van mij. Dus als je vragen hebt, stel ze gerust. Misschien kan ik je helpen met info uit mijn topic.

In ieder geval veel suc6!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Janbo

Quote from: Clifdon on September 15, 2011, 14:13:37
@norman/Janbo. Als ik de spullen voor mijn sub heb zal ik daar eens even het een en ander aan gaan meten. Ik heb geen idee hoeveel stroom er echt uit de wcd getrokken wordt. Volgens de installateur was het wel verstandig 3 groepen naar de HT te leggen. Dit omdat de verlichting sowieso apart word geschakeld van de 'overige apparaten'

Als je het nu direct doet vallen de kosten best mee, achteraf is het een stuk duurder. Voor de kosten denk ik dat 'baat het niet, schaadt het niet' geldt. Over klankmatige voordelen is het als smaak: je blijft er over discussiëren ;D maar als het je ding is: vooral doen!
Stroomverbruik als reden is naar mijn mening onzinnig. Ik draai regelmatig op feestjes met fors meer vermogen aan lampen en versterking dan welk HT hier ook en dat gaat eigenlijk altijd prima op een enkele lege groep. Pas bij flinke versterking richting 10kw of daarboven komt er krachtstroom en/of meerdere groepen aan te pas. In die gevallen gebruik je dat vermogen ook echt, voor thuis moet je het wel heel gek maken om daar te komen.

donaldk

Als je bijvoorbeeld een paar dikke Barco's neerzet dan mag je inderdaad wel wat extra kabeltjes trekken. Zelfs met eentje van 4-7 KW Xenon Lamp kom je toch op een nette dedicated 400 Volt groep uit lijkt mij. Met een scherm van 5 meter breed zou je het kunnen overwegen, maar ik heb geen idee hoe groot dit project eigenlijk is, maar vermoedelijk wordt het geen kamerbreed acoustically transparant scherm?

jaco

Kun jij nu nooit eens een normaal antwoord geven ?
De ruimte is  5 meter breed, er komen 15" subs naast het scherm, zo te zien op de scetchup tekening is het scherm de helft van de muurbreedte.
Waarom weer een pro device met een 4000-7000 watt lamp erbij halen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm