Retro gaming

Started by Joris1971, August 4, 2011, 20:51:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

Voor 10 euro een zwarte dell CRT monitor gevonden met VGA aansluiting.

Denon Focal

Wordt erg gaaf met dat artwork erbij  :clapping:
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

dronebone

Now playing: Cruis'n USA en Cruis'n World.

Beide eerder al uitgespeeld via MAME, respect voor de graphics zeker voor 1995 waren ze ver vooruit tov wat pc toen deed.
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

Erik

Daarom ging je dus naar die speelhallen anders had je ook thuis achter je pc kunnen kruipen. Denk aan de eerste Ridge Racer die was zijn tijd 7 jaar vooruit, ding had maar 1 track toen volgens mij grote kast nog groter scherm maar mooi dat ie was. Graphics waar je alleen van kon dromen.
Dedicated hardware gemaakt voor 1 doel en dat zag je. Vraag me af of die fabrikanten eigenlijk nog bestaan en/of van die boards maken, Namco met de Namco22 was een bekende. Dat waren nog eens tijden... ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Joris1971

heb intussen mijn arcade emulator kast aangepast.. eerst het tft scherm eraf en een ouderwetse monitor erop.. Maar dit gaf conflicten met bepaalde resoluties...  :(

Inmiddels het TFT scherm weer teruggehangen, wel een stukje lager.. morgen nog afwerken met wat artwork en zal eens foto's plaatsen

dronebone

Quote from: Erik on September 17, 2011, 12:22:08
Daarom ging je dus naar die speelhallen anders had je ook thuis achter je pc kunnen kruipen. Denk aan de eerste Ridge Racer die was zijn tijd 7 jaar vooruit, ding had maar 1 track toen volgens mij grote kast nog groter scherm maar mooi dat ie was. Graphics waar je alleen van kon dromen.
Dedicated hardware gemaakt voor 1 doel en dat zag je. Vraag me af of die fabrikanten eigenlijk nog bestaan en/of van die boards maken, Namco met de Namco22 was een bekende. Dat waren nog eens tijden... ;D

zelfde met spelletjes zoals outrun en chasehq uit de jaren 80 begin 90: geen enkele console noch home computer kon zoiets aan, alle home ports waren veel minder
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

Joris1971

Quote from: dronebone on September 18, 2011, 15:06:18
zelfde met spelletjes zoals outrun en chasehq uit de jaren 80 begin 90: geen enkele console noch home computer kon zoiets aan, alle home ports waren veel minder

als je nu die grahpics ziet van bovengenoemde spellen dan denk je echt van Dat ziet er niet uit...

Kjelt

Quote from: Joris1971 on September 18, 2011, 15:34:03
als je nu die grahpics ziet van bovengenoemde spellen dan denk je echt van Dat ziet er niet uit...
Dat geld voor veel van die spellen maar ze waren en zijn wat betreft het spelletje leuk en verslavend en dat kan ik niet meer zeggen van de huidige FPS spellen, dat gaat echt nergens meer over hoe heftig. Zelfs zo heftig dat veel spelers het te erg vinden en afhaken.

Robbo

Mee eens.  Ik heb al enkele jaren een PS3 staan maar speel er nauwelijks op.  Pas nog twee games gekocht en heel even gespeeld.  Maar ik word helemaal gek van al die knoppen op de controller.    Zal wel een kwestie van wennen zijn, en wellicht wordt ik ook een oude l*l , maar ik hunker echt naar een simpel platform spel oid, en een joystick met max 2 knoppen.....  ;D




roland p

#59
Kennen jullie Syndicate nog?
Het schijnt dat ze een remake hiervan maken, helaas wordt dit een FPS :( Wat natuurlijk nergens op slaat want de charme van syndicate was het besturen van je poppetjes in een isometrische omgeving. Toch heb ik in het verleden ook wel plezier gehad aan FPS-en zoals Half-Life, Unreal en Return to castle Wolfensten. Ik hoop dat ze er wat moois van maken wat het 'cyberpunk'-genre eer aan doet.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Melbury

Quotemaar speel er nauwelijks op

Dat is dus de reden dat de PS3 controller niet bevalt denk ik, speel er eens iets langer mee en er gaat een wereld voor je open. :-)
Overigens zijn er zoveel verschillende soorten games voor de PS3 te vinden dat er voor iedereen wel wat te vinden is.
Ik mag mijzelf toch zeker bij de ouwe l*llen rekenen (57) maar ik vind dit de fijnste controller die ik ooit heb gebruikt.

Als directe tweede komt de 'Arcade' met de gescheiden vuurknoppen, ideaal voor bijv. MSX waar de verschillende functies van die knoppen ook echt ondersteund werd.

Kjelt

Quote from: roland p on September 19, 2011, 09:17:32
ennen jullie Syndicate nog?
Het schijnt dat ze een remake hiervan maken, helaas wordt dit een FPS :( Wat natuurlijk nergens op slaat want de charme van syndicate was het besturen van je poppetjes in een isometrische omgeving.
Ja zeker ken ik die nog  8)
Tja verbaasd me niets, nu met al die graphics engines moet het opeens 3D en flitsend zijn anders kopen de jongere generatie het niet.
Hetzelfde probleem had ik met bomberman, dat was een keileuk 2D spel op de Amiga om met zijn 4 en te spelen, je overzag het hele veld en kon zo elkaar de loef afsteken, dat heb ik vele uurtjes met plezier gespeeld. Des te groter was de vreugde toen ik zag dat deze op de XBOX markplaats stond, snel de demo gedownload en OMG 3D , geen speelveld te overzien, dus het hele spelelement naar de filistijnen. Ik snap dat niet, maak er dan een optie van dat je de oude versie ook kunt spelen  :(

Erik

Leek me al stug dat dat ging werken, je hebt namelijk een 19inch of meer tv monitor nodig dat zat ook op die oude kasten. Weinig vga monitoren kunnen tv resoluties aan. Je zou hoogstens eens als je handig bent wat met ouderwetse vga naar tv converters kunnen experimeteren mits je een oude tv monitor op de kop kunt tikken.

Quote from: Joris1971 on September 18, 2011, 13:05:59
heb intussen mijn arcade emulator kast aangepast.. eerst het tft scherm eraf en een ouderwetse monitor erop.. Maar dit gaf conflicten met bepaalde resoluties...  :(

Inmiddels het TFT scherm weer teruggehangen, wel een stukje lager.. morgen nog afwerken met wat artwork en zal eens foto's plaatsen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Joris1971

Quote from: Erik on September 19, 2011, 14:37:10
Leek me al stug dat dat ging werken, je hebt namelijk een 19inch of meer tv monitor nodig dat zat ook op die oude kasten. Weinig vga monitoren kunnen tv resoluties aan. Je zou hoogstens eens als je handig bent wat met ouderwetse vga naar tv converters kunnen experimeteren mits je een oude tv monitor op de kop kunt tikken.



ik heb de 19inch TFT terug gemonteerd, gelijk wat lager gehangen...

Het 'nadeel' met 8000 roms is dat je bijna niet weet wat je moet gaan spelen  ;D

Merk dat het niveau een stuk hoger ligt qua moeilijkheid bij de roms dan bij de thuiscomputer versies...

Erik

#64
Bekend probleem, die moeilijkheid is wel logisch aangezien fabrikanten alleen verdienden als klanten veel guldens in dat ding gingen gooien en dat gaat niet elke imbeciel iemand een 10 minuten kan spelen op 1 gulden ;D

Wel gaaf zo'n kast zou er ook wel een willen hebben maar dan met een monitor die lekker vaag beeld geeft dat is meer retro dan zo'n superscherp vga scherm
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

roland p

Quote from: Erik on September 20, 2011, 13:33:05Wel gaaf zo'n kast zou er ook wel een willen hebben maar dan met een monitor die lekker vaag beeld geeft dat is meer retro dan zo'n superscherp vga scherm

Er is ook een vga kaart die de lage resoluties kan uitsturen: http://www.ultimarc.com/avgainf.html
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Joris1971

Quote from: roland p on September 20, 2011, 15:18:57
Er is ook een vga kaart die de lage resoluties kan uitsturen: http://www.ultimarc.com/avgainf.html

is zo een kaart ook in NL te koop?

Erik

Leuke site zeg staat bordevol vergane kennis
Quote from: roland p on September 20, 2011, 15:18:57
Er is ook een vga kaart die de lage resoluties kan uitsturen: http://www.ultimarc.com/avgainf.html
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Kan lastig worden is wel heel speciaal model, maar sturen ze dan niet op naar NL?
Quote from: Joris1971 on September 20, 2011, 15:46:27
is zo een kaart ook in NL te koop?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dronebone

Quote from: Robbo on September 19, 2011, 09:06:32
Mee eens.  Ik heb al enkele jaren een PS3 staan maar speel er nauwelijks op.  Pas nog twee games gekocht en heel even gespeeld.  Maar ik word helemaal gek van al die knoppen op de controller.    Zal wel een kwestie van wennen zijn, en wellicht wordt ik ook een oude l*l , maar ik hunker echt naar een simpel platform spel oid, en een joystick met max 2 knoppen.....  ;D

Heb recent mijn PS3 controller eens met mame geprobeerd, maar spellen zoals crus'n usa en crus'n world zijn onspeelbaar wanneer het stuur door de linker analoge stick bediend wordt.

Veel te gevoelig in vergelijking met native PS3 race games, die duidelijk aangepast zijn om met de PS3 controller te werken.
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

Joris1971

Quote from: Erik on September 20, 2011, 16:58:07
Kan lastig worden is wel heel speciaal model, maar sturen ze dan niet op naar NL?

heb geen creditcard

roland p

Quote from: Kjelt on September 19, 2011, 10:51:16
Ja zeker ken ik die nog  8)
Tja verbaasd me niets, nu met al die graphics engines moet het opeens 3D en flitsend zijn anders kopen de jongere generatie het niet.
Hetzelfde probleem had ik met bomberman, dat was een keileuk 2D spel op de Amiga om met zijn 4 en te spelen, je overzag het hele veld en kon zo elkaar de loef afsteken, dat heb ik vele uurtjes met plezier gespeeld. Des te groter was de vreugde toen ik zag dat deze op de XBOX markplaats stond, snel de demo gedownload en OMG 3D , geen speelveld te overzien, dus het hele spelelement naar de filistijnen. Ik snap dat niet, maak er dan een optie van dat je de oude versie ook kunt spelen  :(

Ja bomberman heb ik vroeger ook veel gespeeld. Met 5 personen was dat echt te gek! 1 op het toetsenbord en 2 extra joysticks op de parallel-port.
Ik zie dat die xbox versie in perspectief is, dat maakt het wel een beetje onduidelijker idd.

Quote from: Joris1971 on September 21, 2011, 09:49:55
heb geen creditcard
Dan moet je iemand lief aankijken die er wel een heeft :)

En een arcade-monitor erbij is ook wel handig, want een vga monitor kan (tenzij het een nec-multisync is) niet met de lage frequenties (<30KHz) om gaan.
Helemaal mooi is zoiets als deze: http://retroblast.arcadecontrols.com/reviews/betson.html
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Joris1971

Quote from: roland p on September 21, 2011, 11:18:37
En een arcade-monitor erbij is ook wel handig, want een vga monitor kan (tenzij het een nec-multisync is) niet met de lage frequenties (<30KHz) om gaan.
Helemaal mooi is zoiets als deze: http://retroblast.arcadecontrols.com/reviews/betson.html

Dan wordt het wel allemaal erg prijzig..

Kjelt

#73
Eigenlijk belachelijk dat een moderne lcd monitor die resoluties niet op zijn sloffen ondersteund  >:(
Ik had al ellende met 1080p24 op mijn nieuwe Iiyama, zwart beeld, resolution not supported... bagger.
Zal een lcd tv deze resoluties ook niet ondersteunen? Die hebben meestal nog wel een composite video ingang er op zitten.

roland p

Het idee van zo'n speciale videokaart is dat je in de native resolutie van het spelletje uitstuurt en dat je dan via een CRT monitor het zelfde beeld (met scanlines en andere phosphor achtige effecten) laat zien als dat het er origineel uit zou hebben gezien. Als je een LCD monitor gebruikt zou ik gewoon in de native resolutie van de LCD monitor uitsturen.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®