Subwoofers: gesloten/gepoort wat is beter voor welke toepassing.

Started by morca, July 27, 2011, 17:00:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Op een ander forum kwam ik deze link tegenhttp://www.sonicdesign.se/optimum.html,werpt veel licht op het een half jaar testen met gesloten en gepoort en sub voor en nadelen.
Ik hoorde al eens dat met een stukje klassiek ,de gepoorte heel mooi meespeelt terwijl ik verder voor muziek altijd gesloten prefereer.

Het onderscheid wat daar gemaakt wordt tussen een dynamisch afstemming en een statische afstemming.
Audiofielen prefereren een dynamische afstemming (gesloten sub voor impulsieve bastonen) maar komen dan weer tekort bij statische bastonen (zoals orgel).

De doorsnee luisteraar schijnt een statisch(gepoorte sub voor meer punch bij film) afstemming weer te prefereren. E.e.a. is ook sterk ruimte afhankelijk.

Persoonlijk pas ik beide sytemen toe.
2 gesloten subwoofers voor muziek.
1 bandpass subwoofer voor film, die naast de gesloten meespeelt met film en alleen onder 40 hz weergeeft.

Zo houd ik het voordeel van de dynamische afstemming (gesloten sub voor impulsieve bastonen).
En krijg in de regio waar hoorbaar niet meer hoorbaar maar meer voelbaar word wat meer Punch/druk.
En benut daar het voordeel van een statisch subwoofer /gepoorte sub voor meer punch bij film terwijl je wel die strakke/impulsieve gesloten sound houd.

Ik heb wel eens gedacht wat ga ik ver met de sub,s ,maar het blijkt nog niet eens zo gek te zijn

Ejorne

De gesloten sub voor de dynamische afstemming en de bandpass sub voor de statische?
Klinkt erg indrukwekkend bij jou!

:headbanging:

AbZ

Interessant, vernieuwend onderzoek.  Dit onderscheid tussen statisch en dynamisch komt trouwens exact overeen met een verschil dat ik bij een ander topic noemde (hoewel het daar om de lage afvalpunt van een monitor ging).  Zie quote hieronder.
Quote from: AbZ on July  5, 2011, 22:43:29
Quote from: garmtz on July  5, 2011, 22:21:46
Punt is dat het met veel soorten muziek amper opvalt dat ze geen diep laag hebben. Dat valt pas op in direct vergelijk met een andere speaker die dat wel heeft. Zo op het eerste gehoor klinkt een P3 absoluut in balans, het is alleen als je WEET dat er diep laag in bepaalde opnames zit, dat je het gaat missen.
Er is nog iets anders en dat is het soort van muziekdingen wat je wil kunnen horen.  Ik denk dat de lage E van een geplukte contrabas makkelijker overkomt op de P3 (oktaafje hoger pakt ie ongetwijfeld perfect) dan een glissando naar de lage C op een cello.  Bij dat laatste wil je ook niet opeens naar een subwoofer overgaan.

morca

Ik stuit er ook bij toeval op,toevallig dat jij dit ook al wist/opgevallen was Abz,jij hebt het ook aan de oren ondervonden of alleen gelezen.Jij test nogal eens wat volgens mij dus het zal het eerste wel zijn.
Wel erg leuk om te horen dat het iemand hier al was opgevallen.

Ik ga binnenkort nog een wat klassiek luisteren om te testen hoe dat bij deze nieuwe sub klinkt,ik zit nu film te kijken maar de nieuwe statische sub doet bij film super zijn werk naast de dynamische.

Bedankt Ejorne,ben er zelf ook wel erg van onder de indruk,woofer werkt nog bijna niet maar output zat.
En wat jij steld....ja ik denk het,ben lang aan het testen geweest en van dat stukje klassiek weet je misschien nog wel,wel leuk om na al dat bouwwerk en kosten te lezen dat het niet alleen smaak is maar daadwerkelijk tekortkoming van het ene en andere systeem.
Zelfs met muziek nog....

AbZ

Quote from: morca on July 28, 2011, 21:03:07
Ik stuit er ook bij toeval op,toevallig dat jij dit ook al wist/opgevallen was Abz,jij hebt het ook aan de oren ondervonden of alleen gelezen.Jij test nogal eens wat volgens mij dus het zal het eerste wel zijn.  Wel erg leuk om te horen dat het iemand hier al was opgevallen.
Nee, niet gelezen idd maar de overeenkomst is opvallend (geplukte contrabas = pizzicato double bass in het artikel).  Je kunt het ook wel beredeneren denk ik door de aard van de instrumenten +speelwijze. 


Doet me ook nog denken aan een idee van J. Gerhard van Audio Physic over een verschil in aandacht/smaak tussen Europese en Amerikaanse luisteraars, maar moet dit nog even terugvinden...  (maar waar?)

Update:  gevonden!  :smile:  http://www.stereophile.com/content/audio-physic-virgo-loudspeaker-page-3
Verband is nogal indirect maar misschien toch interessant.

morca

Quote from: AbZ on July 28, 2011, 21:36:19
Nee, niet gelezen idd maar de overeenkomst is opvallend (geplukte contrabas = pizzicato double bass in het artikel).  Je kunt het ook wel beredeneren denk ik door de aard van de instrumenten +speelwijze. 

Doet me denken aan een idee van J. Gerhard van Audio Physic over een verschil in aandacht/smaak tussen Europese en Amerikaanse luisteraars, maar moet dit nog even terugvinden...  (maar waar?)
Mijn technisch engels is niet zo goed dus heb moeite met alles exact te begrijpen,maar die geplukte contrabas hoor ik vaak bij muziek van Daina Krall denk ik??
dat klinkt op de gesloten meestal het mooiste,ik heb het nog niet getest op mijn nieuwe sub

jowi

Quote from: AbZ on July 28, 2011, 20:23:18
Interessant, vernieuwend onderzoek.
1981 :D... en zoveel 'nieuws' staat er niet in wat we hier op het forum al niet besproken hebben, al was het dan op iets minder wetenschappelijke toon.

morca

Quote from: jowi on July 28, 2011, 21:44:27
1981 :D... en zoveel 'nieuws' staat er niet in wat we hier op het forum al niet besproken hebben, al was het dan op iets minder wetenschappelijke toon.
Ik heb jouw er nog nooit over gehoord,terwijl je tijden heel druk bent met meten stellen en mensen helpen met hun DD.
Klinkt een beetje met de ondertoon van wist ik al...................terwijl ik er nog nooit iemand over heb gehoord in mijn halfjarige test project mbt gepoort en gesloten.
Dus waar dat op het forum besproken is???? vraag ik me af.

jowi

Over het effect van de sub op de ruimte, roommodes, housecurves etc, is genoeg te vinden... maar wel een leuk artikel om te lezen natuurlijk.

AbZ

Quote from: morca on July 28, 2011, 21:41:50
Mijn technisch engels is niet zo goed dus heb moeite met alles exact te begrijpen,maar die geplukte contrabas hoor ik vaak bij muziek van Daina Krall denk ik??
dat klinkt op de gesloten meestal het mooiste,ik heb het nog niet getest op mijn nieuwe sub
Het is zeg maar de 'standaard' akoestische bas bij jazz.  Pizzicato is de klassieke, Italiaanse muziekterm voor het plukken aan de snaren van strijkinstrumenten.  Bij jazz wordt er natuurlijk meer geplukt en weinig gestreken.  (Jammer eigenlijk, want jazz viool kan geweldig zijn.)

AbZ

Quote from: jowi on July 28, 2011, 21:44:27
1981 :D... en zoveel 'nieuws' staat er niet in wat we hier op het forum al niet besproken hebben, al was het dan op iets minder wetenschappelijke toon.
Datum zegt niets over vernieuwendheid  :dry:
Graag een linkje (of drie) naar een posting waar zoiets expliciet besproken werd.

Quote from: jowi on July 28, 2011, 22:00:51
Over het effect van de sub op de ruimte, roommodes, housecurves etc, is genoeg te vinden... maar wel een leuk artikel om te lezen natuurlijk.
Dan zou ik maar ff gaan lezen  :notify:  Zo te zien nog niet gedaan he?
Dit gaat namelijk helemaal niet over de onderwerpen die jij noemt.

jowi

Quote from: AbZ on July 28, 2011, 22:14:59
Dan zou ik maar ff gaan lezen  :notify:  Zo te zien nog niet gedaan he?
Dit gaat namelijk helemaal niet over de onderwerpen die jij noemt.
Oh jawel hoor, uiteindelijk ;)

Verder, die toon die je aanslaat, moet je heel snel mee stoppen. Dat is niet nodig.

AbZ

Quote from: jowi on July 28, 2011, 22:27:21
Oh jawel hoor, uiteindelijk ;)

Verder, die toon die je aanslaat, moet je heel snel mee stoppen. Dat is niet nodig.
Je schreef onzin omdat je niet wist waar het over ging.  Dat is idd niet nodig.  Voortaan eerst lezen  ;)

jowi

Weet je, zoek het ook maar lekker uit verder.

morca

Quote from: jowi on July 28, 2011, 22:00:51
Over het effect van de sub op de ruimte, roommodes, housecurves etc, is genoeg te vinden... maar wel een leuk artikel om te lezen natuurlijk.
Ok ,ik zal eens verder kijken dan me neus lang is  ;)
Lees ook niet alle topic,s mee natuurlijk

AbZ

Quote from: jowi on July 28, 2011, 22:43:11
Weet je, zoek het ook maar lekker uit verder.
Dat kunnen we idd beter niet van jou laten afhangen  ;D

morca

Quote from: AbZ on July 28, 2011, 22:02:29
Het is zeg maar de 'standaard' akoestische bas bij jazz.  Pizzicato is de klassieke, Italiaanse muziekterm voor het plukken aan de snaren van strijkinstrumenten.  Bij jazz wordt er natuurlijk meer geplukt en weinig gestreken.  (Jammer eigenlijk, want jazz viool kan geweldig zijn.)
Er is een liedje van Diana Krall,ik weet zo niet welke maar daar spelen ze een stukje viool op de contrabas. Echt helemaal geweldig.

morca

Heren ik weet we zitten elkaar soms gauw in de haren door een misverstand,laten we dat vandaag niet doen.Ik las en typte ook al weer te snel wat neer.
We kunnen er als volwassen kerels over proberen te praten  :)

AbZ

Quote from: morca on July 28, 2011, 22:48:48
Er is een liedje van Diana Krall,ik weet zo niet welke maar daar spelen ze een stukje viool op de contrabas. Echt helemaal geweldig.
Dat "viool op de contrabas"  :)  (dus strijken) was/is eigenlijk de 'normale' manier om een contrabas te spelen, in klassiek dan he.  Is het op Live in Paris?  Voor het geval ik die cd kan terugvinden  :crazy:

morca

Quote from: AbZ on July 28, 2011, 23:27:36
Dat "viool op de contrabas"  :)  (dus strijken) was/is eigenlijk de 'normale' manier om een contrabas te spelen, in klassiek dan he.  Is het op Live in Paris?  Voor het geval ik die cd kan terugvinden  :crazy:
Ik zoek hem morgen op denk nr 7 of 8 van the best of,maar die staat ook op live in paris misschien

jowi

Quote from: AbZ on July 28, 2011, 22:48:13
Dat kunnen we idd beter niet van jou laten afhangen  ;D
Als je een probleem hebt, graag even een mod raadplegen.
Weet je wat, ik doe het zelf wel, want ik vind je ERG vervelend.

Ejorne

Quote from: jowi on July 29, 2011, 01:12:26
Als je een probleem hebt, graag even een mod raadplegen.
Weet je wat, ik doe het zelf wel, want ik vind je ERG vervelend.

Enig idee hoe vervelend jij kunt overkomen/doen? Daar is het plagerige van abz een heeeeeel klein beetje bij. Het zou je sieren wanneer je wat minder snel op je dingetje getrapt bent wanneer je zelf anderen op dezelfde of nog veeeeeeeeeel ergere manier behandeld.   ;)

jowi

"Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst"

In DIT topic reageer ik in eerste instantie gewoon normaal, inhoudelijk en ontopic, maar ik krijg alleen meteen een grote smoel van de anderen, zonder reden, de enige reden is blijkbaar omdat IK het ben en ik blijkbaar vogelvrij ben verklaard ofzo?

Dacht het niet. Kijken jullie nu zelf ook maar eens even in de spiegel...


jowi

Quote from: RA SUBS on July 29, 2011, 09:37:40
Waar gaat dit over ????????????
Dat vraag ik me ook af. Noem het maar 'jowi bashing'. Is blijkbaar een nieuwe forumsport ofzo.