Best of Both World,s. JL audio en Genieten !!!!!

Started by morca, July 8, 2011, 01:06:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Edit:Vanaf pag 9 de bouw van Part 2,een nieuwe gesloten box met een 13W3V3  :music:


Na veel testen met een gepoort systeem wil ik graag een nieuwe gepoorte sub gaan bouwen.
Omdat de strakheid en snelheid van een gepoorte niet helemaal naar me zin is kwam ik op een single-reflex-bandpass ontwerp.

De unit word een JL audio 13W3V3-4,daar zal iedereen vreemd van opkijken  :D :D


De sub zal trouwens hoofdzakelijk voor film worden ingezet,in navolging van mijn test,s met mijn gesloten Jl audio 12W3V2 en een oude gepoorte Alpine.
Nu word na de testen het systeem voor film, volledig met een mooie nieuwe woofer en amp,wat weer samen met mijn gesloten systeem gaat draaien.

Ontwerp is berekend door een zeer behulpzaam persoon van een ander forum,heb er goed vertrouwen in.Dank daarvoor!!!
En Camiel bedankt voor de tip die je linkte om die lange pijpen in te bouwen,mooi ontwerp. :thumbs-up:
Kast daarna naar eigen inzicht ontworpen met het aantal liter,s en lengte vd reflexen die voor me waren berekend als basis.
en kwam al snel op dit ontwerp uit

En zin om te gaan bouwen natuurlijk  :pompom:

De rest volgt......

Morca

CoSo


morca

Quote from: CoSo on July  8, 2011, 01:13:02
Dit houden we in de gaten, succes met bouwen. :headbanging:
Thank,s,ik houd jullie op de hoogte,bouwen ja en even gauw als het kan  :wub:
Ben zelf ook erg beniewd,het word een soort SVS achtige hoge kist met 3 poorten onder,dus er moet een mooie voet onder,of pootje,s ofzo.

Flavio

EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE



Ejorne

Quote from: morca on July  8, 2011, 01:06:24
En zin om te gaan bouwen natuurlijk  :pompom:

Heej, heb je een topic geopend?  8)
Had ik nog niet eerder voorbij zien komen.

Het bouwen gaat al snel van start! Ik ben erg nenieuwd naar het resultaat straks. Sowieso kunnen we tijdelijk mijn ds4 gebruiken, als ik nog geen andere amp heb, om goed te testen samen met je gesloten JL.



Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ejorne


morca

Quote from: Hipster on July 16, 2011, 10:11:56
Ik haak even aan. :thumbs-up:

En/want ben benieuwd.
Leuk man,ik ben ook benieuwd hoor,word een heel bouwklusje.
Maar dat zie je nog wel als ik een paar foto,s plaats.

Ben niet zo handig met een tekenprog,en heb het prog niet.
Nu is het een moeilijk uitleggen  wat ik ga bouwen ,maar na de eerste foto,s zal het heel duidelijk worden.

Heb wel die lange poorten van je SVS afgekeken,die brachten me op een idee wat inderdaad goed bij de berekening paste.

And so the saga continieus   :D

morca

Net uit de doos  :inlove:
Eerste indruk,wauw deze straalt 2 keer zoveel power uit als mijn 12 inch,wat een mooie grote woofer.
Het lijkt niet veel maar hij is echt stuk groter en veel dikkere surround,hij staat op tafel ik kijk afwisselend tv en woofer nu,morgen mag hij weer even in de doos

skyfox

Wauw, mooie woofer zeg! Jammer dat je er in een bandpass niet zoveel meer van ziet, of wel?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Jawel ik wil er een dik plexiglas raampje in maken,niet alleen voor de sier maar ik kijk ook altijd liever even wat hij aan het doen is onder zware belasting.
Even kijken of daar optie voor is,hoe dik ik het krijgen kan.
Maar uiteindelijk is het doel dat hij voor film gaat doen,wat een gesloten mist,dus vind het niet erg dat hij weggebouwd zit.
Heb erg veel vertrouwen in de berekening ,dit word echt een mega film sub die muziek ook heel mooi schijnt te spelen tov een gewone basreflex.

Dankje hij is zeker gaaf ,de foto is echt niks vergeleken de echte,wat een joekel.
Toen ik de verpakking eraf haalde heb ik echt even zitten kijken pfffff die 13,5 inch van Jl W3 zijn wel erg mooi,maar dat mag ook wel :D
Ik heb al vaker JL gebouwd maar dit is echt een beest,en dan is het nog de goedkoopste van de betere serie,s.

gerardv

Leuk nieuw bouwproject  :)

Quote from: morca on July 17, 2011, 23:56:55
Jawel ik wil er een dik plexiglas raampje in maken,niet alleen voor de sier maar ik kijk ook altijd liever even wat hij aan het doen is onder zware belasting.
Even kijken of daar optie voor is,hoe dik ik het krijgen kan.

Ik werk dagelijks met dat spul, tot zo'n 10 cm dik wel verkrijgbaar ;) alleen wordt het dan wat lastiger te bewerken....
Een beetje dunner kost je ook wat minder liters kastinhoud  :D

grt Gerard
Rega Mira3 & Radio3 / Marantz DV6600vm / Monitor Audio RS6 akoestisch aangepast / Nordost Flatline Gold  / Div. diy kabeltjes

morca

Dankje,ik doe me best iets te verzinnen wat naar mijn wens gaat spelen,bouwproject is het zeker,maar dat zie je nog wel als ik wat foto,s vd bouw plaats.

Maar jij werkt vaak met plexiglas,ik heb een raampje nodig van zeg 10x15 cm ong,waar zou ik dat kunnen krijgen een paar bouwmarkten kijken me een beetje raar aan als in 2 of 2,5cm dik wil. :crazy:

zo,n stukje als ik nodig heb van die dikte zal echt niet buigen ofzo,dat is toch wel toepasbaar hiervoor.
Kan je boren in plexiglas?met een speciale boor he?

Zat te denken om het aan de binnenkant te maken,vast te schroeven,of misschien lijmen op MDF.
Jij goeie tip hoe het beste vast te zetten ,en hoe ik aan een stukje kom van die dikte?
tip zou zeer op prijs gesteld worden,alles is in the house alleen het kijkglaasje nog niet.

Ik wil er trouwens niet zo,n paars lampje inzetten zoals bij veel autosub,s  :D
Spuit de kamer mooi wit denk ik 1 of 2 witte ledjes erin,voor mijn gevoel dat ik kan zien waneer hij echt op zijn flikker krijgt.
En super om af en toe even te laten zien of zelf kijken,word wel mooi die dikke woofer met die mooi afgeronde inlaten vd reflexen in die kleine bovenkamer vd sub.

Flavio

De subwoofer ziet er van boven fraaier uit dan van de zijkant. Het is bv. maar een simpel gestansd en geen gegoten frame. Dat zegt natuurlijk niks over de prestaties want de 'old school' 12W6 subs van JL hadden dat ook en klonken waanzinnig.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Shepherd Moon

HT: denon AVC-A1 SE upgrade, B&W 704, B&W HTM-7, B&W 705, 2x REL R-505, Panasonic VT50 50", Pioneer BDP-LX91, Mini-dsp 2x4
Stereo: Marantz PM14 KI, CD17 KI, ST17

CaptainJack

Hey Morca ik dacht dat je wel wat gewend zou zijn kwa JL subs en hoe ze eruit zien.
De W3 is wat dat betreft inderdaad echt nog maar een instap model maar wel zeer netjes afgewerkt!

Succes met de bouw ben benieuwd hoe de sub zal presteren.

gerardv

Quote from: morca on July 18, 2011, 21:49:57
Dankje,ik doe me best iets te verzinnen wat naar mijn wens gaat spelen,bouwproject is het zeker,maar dat zie je nog wel als ik wat foto,s vd bouw plaats.

Maar jij werkt vaak met plexiglas,ik heb een raampje nodig van zeg 10x15 cm ong,waar zou ik dat kunnen krijgen een paar bouwmarkten kijken me een beetje raar aan als in 2 of 2,5cm dik wil. :crazy:

zo,n stukje als ik nodig heb van die dikte zal echt niet buigen ofzo,dat is toch wel toepasbaar hiervoor.
Kan je boren in plexiglas?met een speciale boor he?

Zat te denken om het aan de binnenkant te maken,vast te schroeven,of misschien lijmen op MDF.
Jij goeie tip hoe het beste vast te zetten ,en hoe ik aan een stukje kom van die dikte?
tip zou zeer op prijs gesteld worden,alles is in the house alleen het kijkglaasje nog niet.

Ik wil er trouwens niet zo,n paars lampje inzetten zoals bij veel autosub,s  :D
Spuit de kamer mooi wit denk ik 1 of 2 witte ledjes erin,voor mijn gevoel dat ik kan zien waneer hij echt op zijn flikker krijgt.
En super om af en toe even te laten zien of zelf kijken,word wel mooi die dikke woofer met die mooi afgeronde inlaten vd reflexen in die kleine bovenkamer vd sub.

Als je een stukje 10x15 cm nodig hebt is 20mm dik zeker genoeg.
Acrylaat (plexiglas is een merknaam) kun je vaak alleen kopen bij kunststof verwerkende bedrijven.
Bij "ons" is van 3 tm 30 mm gebruikelijke dikte, maar het loopt daarna op per 10mm tot meer dan 10 cm dikte.

Het mooiste is misschien om aan de binnenkant een sponning te maken waar het glaasje invalt.
Als het kijkglas ook met een sponning word uitgevoerd kun je 'm bijna vlak met de buitenkant laten vallen.
(als u begrijpt wat ik bedoel  :D) Dan heb je met een 25mm kijkglas wat meer body.

Ivm een andere uitzettingscoëfficient dan MDF moet je wel een "flexibele" montage toepassen.
Bijvoorbeeld met MS polymeerkit of zuurvrije siliconenkit. Beetje schuren/opruwen voor een betere hechting.

Je kan ook schroeven gebruiken of boutjes en inslagmoeren (kleine messing dingetjes).
Bij het boren van gaten, bijv. met een hss spiraalboor voor metaal, moet je de spaanhoek stomp maken.
Hoe schuiner de spiraal van de boor, des te "stomper" moet je spaanhoek zijn.
Normaal (scherp) is een snijhoek/spaanhoek van +5 tot +30 graden.
Bij kunststof tussen 0 en zo'n -15 graden (negatief!!) afhankelijk van boor en materiaal.
Vooral bij het doorkomen van de boor kan het materiaal aan de achterkant uitbreken of zelfs scheuren, altijd rustig aan dus als je er bijna doorheen bent.
Om uitbreken te voorkomen het plaatje "steunen" door aan de achterkant bijvoorbeeld een stuk MDF te klemmen, zodat je boor hierin verder gaat.

Je mag me best even PM-en over de mogelijkheden voor een stukje acrylaat.  :)

grt gerard
Rega Mira3 & Radio3 / Marantz DV6600vm / Monitor Audio RS6 akoestisch aangepast / Nordost Flatline Gold  / Div. diy kabeltjes

morca

Quote from: CaptainJack on July 19, 2011, 18:57:48
Hey Morca ik dacht dat je wel wat gewend zou zijn kwa JL subs en hoe ze eruit zien.
De W3 is wat dat betreft inderdaad echt nog maar een instap model maar wel zeer netjes afgewerkt!

Succes met de bouw ben benieuwd hoe de sub zal presteren.

Ik ook  ;) goeie vakantie gehad Jacco?

net druk aan het frezen en boren geweest pfff net schoon nu en nog niet klaar  :D

morca

Quote from: Flavio on July 19, 2011, 00:53:21
De subwoofer ziet er van boven fraaier uit dan van de zijkant. Het is bv. maar een simpel gestansd en geen gegoten frame. Dat zegt natuurlijk niks over de prestaties want de 'old school' 12W6 subs van JL hadden dat ook en klonken waanzinnig.

Jl simpel................... :devil:


:D

morca

Quote from: Ejorne on July 16, 2011, 10:18:39
O0
:headbanging:


Je frees heeft me gered,zulke kleine rondjes kan ik niet maken ,maar die van jou had een gaatje voor de geleiderail percies goed zitten om de frees vast te zetten  :worship:

morca

De baffle ,met afrondingen voor de luchtstroom van de basreflexen