Graag snel een antwoord aub op:Throwing distance?

Started by papaleo, July 4, 2011, 21:27:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Ik ben de definitieve positie aan het bepalen van waar ik mijn projector zou gaan willen bevestigen,de mooiste plek voor mij, zou op 3.08 meter van af het scherm zijn,maar is dit niet te dicht op mijn nieuwe scherm van 110"?

Wat is nu de minimale afstand die ik moet aan houden tussen het 110" doek en mijn JVC HD100?
En is deze gelijk wanneer ik b.v een Sony VPL-VW90ES zou gaan nemen,zou ik daar dan ook mee uit de voeten komen?

Ik kan namelijk op Projector Central,en de HD100 en de VW90 niet vinden,om de calculator er op los te laten... :-\
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

m9

http://www.projectorcentral.com/pdf/projector_manual_5908.pdf

vanaf pagina 15 staat alles uitgelegd (voor de sony vpl-vw90es althans), aan jou de eer om het uit te rekenenen.

voor de hd100 heb ik wel het rekenhulpje gevonden.

http://www.projectorcentral.com/JVC-DLA-HD100-projection-calculator-pro.htm

papaleo

#2
@N9
Thx....
Voor de HD100 had ik de calculator al gevonden,ik kon en kan deze niet vinden voor de VW90... :-\
Maar in het PDF van de VW90 staan de meeste screen sizes,dus daar heb ik wel wat aan  ;)

Met mijn huidige JVC HD100, zou ik, wanneer ik de ideale afstand in acht zou nemen,332cm van mijn scherm af moeten projecteren (volgens de calculator) om met de HD100 een 110" beeld te krijgen,toch?
Deze 'ideale afstand' (332cm) welke ze aangeven,daarmee bedoelen ze toch enkel en alleen mee,dat je dan geen zoom hoef te gebruiken?
Maar wat nou wanneer ik deze 332cm niet kan halen,en ik maar 308cm maximaal van het scherm af projecteerd,dan zou ik toch alleen maar een iets kleiner beeld krijgen,zeg iets van 100"/105"?

Dit hier boven, geld toch hopelijk ook voor een Sony VW90,daar stellen ze zelfs dat de ideale afstand op 407cm zou moeten uitkomen....

Is het heel erg wanneer ik de zoom zou moeten gebruiken met de Sony of de JVC,ik bedoel, ga je veel in beeld kwaliteit inboeten wanneer je gebruik maakt van de zoom functie,of maakt dat niets uit?

Edit
Even kort samen gevat,
Ik zou toch wel gewoon met een JVC of een Sony kunnen projecteren op deze 308cm afstand?

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Wie van de ervaringsdeskundige hier,zou mij hier snel antwoord op kunnen geven?

Het klinkt Pusherig...maar,

Snel een antwoord krijgen is bij deze vraag is voor mij van groot belang,want ze willen morgen mijn plafond dicht gaan maken,dus hoop ik dat er iemand is die mij zou kunnen bevestigen dat de 'Throw distance' van 308cm geen problemen zullen opleveren om én met een JVC én/of met een Sony te gaan projecteren.

Bij voorbaat mijn dank... ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

m9

het is raadzaam om in het vervolg zo duidelijk mogelijk te zijn en in dit geval dus te melden wat je bedoeld met 110 inch.

is dat de diagonaal of de breedte van het scherm en bedoel je 4:3 of 16:9.

je zult waarschijnlijk bedoelen, een 16:9 scherm met een diagonaal van 110 inch, maar zeker weten doe ik dit dus niet, ook is het handig de gain van het scherm te vermelden en ik zal nu dus uitgaan van een neutrale 1.0 gain.

ik zal een antwoord geven adhv bovenstaand vermoeden.

de minimale throw distance (en dit is naar alle waarschijnlijkheid gemeten vanaf voorkant lens) is volgens de calculator 3.25 meter en dus verder dan het door jouw beoogde plekkie.

dit is wel met maximale zoom en is mijns inziens niet aan te raden voor optimale beeldkwaliteit.
anderen kunnen je hier veel meer over vertellen aangezien ik meer thuis ben in de familie hd10 lenzen :).

dit alles is puur theoretisch en kan in werkelijkheid dus afwijken zoals ook vermeld staat op de site van projectorcentral.com.

ok dit was dus voor de hd100.

nu de sony vplvw90 (ik zou een g90 ophangen maar ieder het zijne :sneaky:) huppeldepup.


L' (minimum) = 31.1781 (1 7/32) × SS + 137.7 (5 13/32)
L' (maximum) = 47.0644 (1 27/32) × SS + 130.8 (5 5/32)

y' (minimum) = 6.2263 (1/4) × SS

y' (maximum) = 8.0942 (5/16) × SS + 268.5 (10 9/16)

bovenstaande formuletjes zijn voor plafondbevestiging en uitgaande van een 16:9 schermverhouding.

ik kon uit het pdfje niet opmaken of ze diagonaal of schermbreedte bedoelen maar ik ga maar weer uit van de diagonaal.

als je gaat kijken naar de throw distance minimaal dan kun je invullen:
1 7/32inch maal 110inch plus 5 13/32inch is 115.625inch is ietsjes meer dan 2.93mtr.

de maximale throw distance is niet zo interessant aangezien deze zeker meer dan 3.08mtr zal bedragen.

de maximale lens shift is misschien interessant indien je een erg hoog plafond hebt en geen keystone wilt gebruiken. (ook aan te raden, dus liever lensshift dan key)

deze is dan:

5/16inch * 110 +10 9/16 is 44.94inch = 1,14 mtr.

zorg er dus voor dat het hart van je scherm niet verder dan 1.14 meter lager hangt dat de lens en ik wil nogmaal benadrukken dat je de lens niet naar het scherm moet richten onder een hoek waardoor je key nodig hebt maar rechtuit en dmv de lensshift het beeld op het scherm moet projecteren.

et ter afsluiting moet je de projector zo waterpas mogelijk zien te hangen.

oh ja even samenvattend, de hd100 zou dus iets verder naar achter moeten (3.25mtr) en de sony kan op 3.08 hangen.

dit alles is op eigen risico, ik ga puur op de specs van de fabrikant af en heb geen ervaringen met de genoemde projectors.

edit nog effe: de optimale afstand is dus volgens de calculator een stukkie verder.
ik zou op ongeveer 4 meter gaan zitten met de jvc maar dit is slechts een schatting.
dit hangt sterk af van de kwaliteit van de lens.







papaleo

Ik heb zojuist een proefopstelling gemaakt met mijn HD100,en kan met het masking 110" (dioganaal) scherm(gain 1.2)het scherm beeldvulllend krijgen met de zoom functie,ik hou dan een beeld van 102" over ,ik lever dus wel wat in beeld-groote in maar dat vind ik minder belangrijk.
Ik kan alleen nu niet gooed beoordelen of er kwaliteits vermindering is,zo ik het nu kan beoordelen;niet...?!
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jaco

Beter midden door de lens projecteren, daar zijn de meeste lensen beter van kwaliteit.
Dat valt vaak samen met verder naar achter opstellen van de projector.

De Sony heeft veel minder zoom dan de JVC volgens mij. Dus je krijgt al snel een te groot beeld als je deze verderweg plaatst.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

high-q

Vraagje tussendoor. ik heb binnenkort met hetzelfde te maken. Maakt de beeldverhouding ook uit voor de throw distance? Ik heb namelijk een 2.35:1 scherm, ook 110". Scherm staat in mijn signature en ik ga een Epson TW5500 gebruiken.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

GTDesign

Hoi Leo,

Hier komt ie:

De HD 100 moet tussen de 298 cm en 622 cm van je scherm afhangen. (407 cm zonder gebruik van de zoom functie)
De VW 90 moet tussen de 338 cm en 513 cm van je scherm afhangen.

Uitgaande van je 110" scherm, 225 cm effectieve kijkbreedte.

Groet Gé

papaleo

Quote from: GTDesign on July  6, 2011, 10:22:40
Hoi Leo,

Hier komt ie:

De HD 100 moet tussen de 298 cm en 622 cm van je scherm afhangen. (407 cm zonder gebruik van de zoom functie)
De VW 90 moet tussen de 338 cm en 513 cm van je scherm afhangen.

Uitgaande van je 110" scherm, 225 cm effectieve kijkbreedte.

Groet Gé
Dus maw met de afstand welke ik nu heb(308) zou ik met de Sony niet kunnen projecteren op het scherm wat ik nu heb hangen?
of kan ik met de zoom toch het beeld tussen de kaders krijgen,naar bv 102" ipv 110" want dan moet ik maar wat zoomen als het niet anders kan.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

GTDesign

Bij gebruik van maximale zoom op de VW90 heb je dus een projectie afstand nodig van 338 cm.

Zou je de projector dichtbij gaan hangen word het geprojecteerde beeld dus kleiner en dat betekend dat je het scherm niet beeld vullend krijgt.op je 110" scherm.

J.A.F._Doorhof

Beste resultaten zijn vaak op 70-80% van de maximale afstand.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Binnen het bereik zoals GT het schetst kan je kiezen.
Bij maximale afstand is het contrast het beste en heb je de laagste lichtopbrengst.
Bij de minimale projector afstand is het contrast het minste en heb je de hoogste lichtopbrengst.

Ikzelf ben niet zo'n handige harry en zou nooit op de cm precies op de rand van het bereik mijn projector ophangen. Ik zou zeker een marge van 10% aanhouden. Nog afgezien van evt scherpte impact als je echt op 0% of 100% van het bereik gaat zitten.

Wat Jaco en Frank zeggen is ook waar. Midden in de lens is het beste en dus is achterin het bereik zitten beter, optisch gezien.

Ikzelf heb gekozen om wat dichter bij het doek op te hangen, zeg 1/3de van het totale bereik. Dus iets meer licht, iets contrast ingeboet.
Als ik dan van GT's bereiken uitga dan zou ik met mijn 1/3rde uitgangspunt de projectoren op 400cm hangen ongeveer (lens tot doek afstand).
Als je meer hecht aan het maximale contrast en 'veel licht' minder belangrijk vind, en je hdmi kabel lang genoeg is kan je verder achterin het bereik gaan zitten, dus zeg 475cm?

Als je vanuit je constructie oogpunt kijkt? Wil je dan zo dichtbij mogelijk? Ik zou niet dichter gaan dan 350-360cm ivm het bereik van de Sony.



riwi

Quote from: high-q on July  6, 2011, 10:21:44
Vraagje tussendoor. ik heb binnenkort met hetzelfde te maken. Maakt de beeldverhouding ook uit voor de throw distance? Ik heb namelijk een 2.35:1 scherm, ook 110". Scherm staat in mijn signature en ik ga een Epson TW5500 gebruiken.
Als je een 2.35:1 scherm hebt en je gebruikt een voorzet lens, moet je opletten dat je vanwege een te grote zoom niet tegen de randen van de lens gaat projecteren. Zeker met de JVC projectoren kan je niet de maximale zoom gebruiken en _moet_ je achterin het bereik gaan zitten om projecteren tegen de lens te voorkomen. Dit alles is natuurlijk helemaal afhankelijk van de gekozen voorzet lens.

papaleo

@allemaal
Bedankt voor de snelle feedback  :thumbs-up:

Op dit moment word er hard over nagedacht hoe of ik mijn pj lift definitief kan gaan bevestigen....
Morgen komt Gé ook nog langs om zijn kijk er op los te laten,hopen dat hij een passende oplossing kan bedenken,dus blijft het plafond nog even open.

Ben blij dat ik er 'op tijd' ben achter gekomen dat de plaats waar nu de lift zit niet echt universeel is... ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Gé is op dit moment bezig mijn 'nieuw' gestuucte plafond te verzagen  :confused:
Maar gelukkig had hij een passende oplossing om de pj lift naar achteren te verplaatsen,en gelukkig was het realiseerbaar,ok hak,breek en zaagwerk...das jammer.
De nieuwe plaats voor de pj is nu op 385cm  :clapping: dus nu is deze plaats echt universeel geworden,en ben ik niet gebonden aan alleen een JVC pj.... ;)

Foto's volgen...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

riwi

Ben je er toch nog net op tijd bij? Beter nu dan als de projector al hangt en het gewoon niet lukt om je beeld vol te krijgen.

Moet er straks opnieuw gestuc't worden na het zaagwerk? Of is het weg te werken / maskeren?

Pas geleden mijn nieuwe keuken (plafond en wanden) laten stucen. Die doen dat met plezier nog een keer over als je ze betaald :)

GTDesign

Heb vandaag ook maar meteen een flink gat in de vloer gezaagd... :D

papaleo

Quote from: riwi on July  7, 2011, 18:41:14
Ben je er toch nog net op tijd bij? Beter nu dan als de projector al hangt en het gewoon niet lukt om je beeld vol te krijgen.

Moet er straks opnieuw gestuc't worden na het zaagwerk? Of is het weg te werken / maskeren?

Pas geleden mijn nieuwe keuken (plafond en wanden) laten stucen. Die doen dat met plezier nog een keer over als je ze betaald :)
Ik ben zeker blij dat ik het op tijd heb ondekt,had er niet aan moeten denken dat wanneer je helemaal gesetteld was geweest en je dan er achter moest gaan komen dat het beeld niet op je nieuwe doek past...
Ja,moet helaas opnieuw gestuct worden,maar dat heb ik er graag voor over.



Quote from: GTDesign on July  7, 2011, 21:57:41
Heb vandaag ook maar meteen een flink gat in de vloer gezaagd... :D

Ja,dat zag ik....waarom heb je dit in hemelsnaam gedaan?
Geef Gé een zaag en hij is niet meer te remmen  :D

Nogmaals thx voor het uitleven op mijn plafond en vloer,je vakbekwaamheid en inzicht is groots  :worship: :worship:
Ik kan vanavond gewoon weer lekker gaan slapen,nu het is opgelost....'kom goe skatje...  :D

Ik zal morgen het bewijs materiaal even posten hier.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels