A Woman’s Nightmare….

Started by twani, June 25, 2011, 16:21:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted Member 2

Quote from: garmtz on April 17, 2014, 00:21:11
De werkelijk perfecte plaats, kan alleen middels een 'tune dem' worden bepaald. Als je dat sweet point hebt gevonden (kan in een half uurtje als je weet waar je op moet letten), wil je ze nooit meer ergens anders... ;)  Bij ons in de grote demoruimte was dat laatst 90 cm met de achterkant van de wand, maar dat kan in een andere ruimte heel anders zijn. En iedere centimeter telt...

Bedoel je met "tune dem" het evalueren van een set door je specifiek te richten op hoe een bepaald instrument (bijvoorbeeld een sax of basgitaar) wordt bespeeld (niet de klank maar de kwaliteit van de geproduceerde muziek)?

Gr
Henk

rovinggecko

Quote from: garmtz on April 17, 2014, 00:21:11
De werkelijk perfecte plaats, kan alleen middels een 'tune dem' worden bepaald. Als je dat sweet point hebt gevonden (kan in een half uurtje als je weet waar je op moet letten), wil je ze nooit meer ergens anders... ;)  Bij ons in de grote demoruimte was dat laatst 90 cm met de achterkant van de wand, maar dat kan in een andere ruimte heel anders zijn. En iedere centimeter telt...

Workshop idee?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Jumping Jack

Nogal moeilijk aangezien het volledig ruimte-afhankelijk is...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Quote from: Jumping Jack on April 17, 2014, 08:33:47
Nogal moeilijk aangezien het volledig ruimte-afhankelijk is...

Het lijkt mij dat het gaat om de methodiek; niet om het resultaat (deze keer).

YamahaRXV

Ik denk dat Garmt meer doelt op de simpele maar doeltreffende wijze zoals Wilson Benesch die toepast ?
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

garmtz

Quote from: YamahaRXV on April 17, 2014, 10:38:22
Ik denk dat Garmt meer doelt op de simpele maar doeltreffende wijze zoals Wilson Benesch die toepast ?

WB past dit niet toe voor zover ik weet, maar wie weet... Tune dem is een methodiek om werkelijk ALLES met elkaar te vergelijken op basis van muzikale prestaties/volgbaarheid. Is echt een Linn 'ding', maar toepasbaar op alle andere merken/apparaten/kabels/luidsprekeropstellng.

twani

Quote from: garmtz on April 17, 2014, 10:49:56
WB past dit niet toe voor zover ik weet, maar wie weet... Tune dem is een methodiek om werkelijk ALLES met elkaar te vergelijken op basis van muzikale prestaties/volgbaarheid. Is echt een Linn 'ding', maar toepasbaar op alle andere merken/apparaten/kabels/luidsprekeropstellng.

Is daar dan een blauwdruk voor die je thuis kunt gebruiken? Of is het gewoon proefondervindelijk aan de gang gaan?

Heb afgelopen 2 dagen wel gemerkt hoe een "groot ding" speakerplaatsing wel niet is :blink:

Een centimeter of dertig verder de kamer in (op een kleine anderhalve meter uit de achterwand) was de plaatsing en het podium fantastisch echter er diende zich een (klein) bassprobleem aan.

Hierop de speakers weer iets teruggeplaatst richting een compromis tussen "podium/plaatsing" en een gezonde bassweergave.

Ik zou het haast iedereen aanraden om eens een paar tijdelijke en makkelijke schuifbare stands te maken waarmee je zo gemakkelijk door de kamer heen kunt experimenteren, fascinerend en leerzaam is het zeker.

Het doet je gelijk ook de betrekkelijkheid van kabel en stekkerverschillen inzien. Híer is zóvéél méér te halen....

Deleted Member 2

Quote from: garmtz on April 17, 2014, 10:49:56
WB past dit niet toe voor zover ik weet, maar wie weet... Tune dem is een methodiek om werkelijk ALLES met elkaar te vergelijken op basis van muzikale prestaties/volgbaarheid. Is echt een Linn 'ding', maar toepasbaar op alle andere merken/apparaten/kabels/luidsprekeropstellng.

Hier een uitleg (op verzoek ;) van Theo in het Duits): http://www.radio-busch.de/tunedem.htm

Kort samengevat en als ik het goed begrijp is de boodschap: luister naar de muziek en niet naar de componenten

Gr
Henk

twani

Quote from: Onder013 on April 17, 2014, 11:43:02

luister naar de muziek en niet naar de componenten

Gr
Henk


Een opmerking in mijn geval niet aan dovemansoren gericht :tounge2:

Deleted Member 2

Quote from: twani on April 17, 2014, 11:45:08

Een opmerking in mijn geval niet aan dovemansoren gericht :tounge2:

wat was jouw score ook weer? ;D


twani

Quote from: Onder013 on April 17, 2014, 11:46:29
wat was jouw score ook weer? ;D

"A Lousy 95" ;D   Dat ik überhaupt nog muziek waarneem :D

Staaled

#9511
Quote from: twani on April 17, 2014, 11:38:56
Is daar dan een blauwdruk voor die je thuis kunt gebruiken? Of is het gewoon proefondervindelijk aan de gang gaan?

Heb afgelopen 2 dagen wel gemerkt hoe een "groot ding" speakerplaatsing wel niet is :blink:

Een centimeter of dertig verder de kamer in (op een kleine anderhalve meter uit de achterwand) was de plaatsing en het podium fantastisch echter er diende zich een (klein) bassprobleem aan.

Hierop de speakers weer iets teruggeplaatst richting een compromis tussen "podium/plaatsing" en een gezonde bassweergave.

Ik zou het haast iedereen aanraden om eens een paar tijdelijke en makkelijke schuifbare stands te maken waarmee je zo gemakkelijk door de kamer heen kunt experimenteren, fascinerend en leerzaam is het zeker.

Het doet je gelijk ook de betrekkelijkheid van kabel en stekkerverschillen inzien. Híer is zóvéél méér te halen....
Het wegvallen van het laag is 1 van de redenen dat je stage zo groeit.
Amplitude/intensiteit van de eerste orde axiaal (1,0,0) neemt af.
Hoe diep is je kamer , dus afstand voorwand achterwand in luisterrichting ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#9512
Quote from: garmtz on April 17, 2014, 10:49:56
WB past dit niet toe voor zover ik weet, maar wie weet... Tune dem is een methodiek om werkelijk ALLES met elkaar te vergelijken op basis van muzikale prestaties/volgbaarheid. Is echt een Linn 'ding', maar toepasbaar op alle andere merken/apparaten/kabels/luidsprekeropstellng.
Tune dem is de helft van het verhaal. :)
Gezien Exakt is Linn nu eindelijk om en volgt aanpassing in het laag vervolgens middels DSP.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

twani

#9513
Quote from: Staaled on April 17, 2014, 14:05:07
Het wegvallen van het laag is 1 van de redenen dat je stage zo groeit.
Amplitude/intensiteit van de eerste orde axiaal (1,0,0) neemt af.
Hoe diep is je kamer , dus afstand voorwand achterwand in luisterrichting ?

het luistergedeelte van de L-vormige kamer is 6,5 x 5 meter . De totale breedte (dus incl. "L") van de kamer bedraagt 10 meter.

Overigens is er geen sprake van (serieuze) problematiek, het "beeld" wás goed en ís goed.   ;)


Staaled

Quote from: twani on April 17, 2014, 14:27:30
het luistergedeelte van de L-vormige kamer is 6,5 x 5 meter . De totale breedte (dus incl. "L") van de kamer bedraagt 10 meter.

Overigens is er geen sprake van (serieuze) problematiek, het "beeld" wás goed en ís goed.   ;)
Rond 27 en 34 kun je dan een piek verwachten, al zal die gezien de nabijheid van deze twee als één kunnen tonen.
En zou derhalve best sterk kunnen zijn.
Wel kan de L nog een "uitweg" geven.
En of de Harbeth daar nog significante output hebben valt te betwijfelen. ;D

2de orde 54 en 68 Hz dus ,en zeker de laatste icm 68-70 Hz ( 1st orde (0,0,1) plafond) liggen wel voor de hand.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

thebest106

En hoe staat het met het indraaien van de speaker, volledige afstraling op de sweetspot of juist evenwijdig aan de achterwand?

twani

Quote from: thebest106 on April 17, 2014, 18:54:32
En hoe staat het met het indraaien van de speaker, volledige afstraling op de sweetspot of juist evenwijdig aan de achterwand?
Indraaien geeft een compacter beeld met stemmen en instrumenten méér gefixeerd....

Recht vooruit stralend wordt het wat meer 3D en wat weidser (even in lekentaal omschreven)

Bas Akkerman

Quote from: twani on April 16, 2014, 21:48:42
Is ook een stokpaardje van jóu weet ik Bas ;).
Klopt, één van mijn stokpaardjes.

QuoteOngelooflijk ook, dat je zo vaak zulke dúre apparatuur, zo "ruk" opgesteld ziet staan :blink:

Die mensen weten echt niet wat ze meemaken als ze hun gigantische "aan de muur geplakte" speakers inruilen voor "area suited" kwaliteitsmonitoren, indien gewenst aangevuld met een mooie sub (inderdaad zoals jij dat hebt )

Het is wat mij betreft de meest gemaakte "Audiofiele" blunder.
En daarom is het dus één van mijn stokpaardjes. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

thebest106

Quote from: twani on April 17, 2014, 19:14:44
Indraaien geeft een compacter beeld met stemmen en instrumenten méér gefixeerd....

Recht vooruit stralend wordt het wat meer 3D en wat weidser (even in lekentaal omschreven)

Teveel ingedraaid zorgt bij mij dat het geluid rechts, links of juist in het midden waarneembaar is, maar dat het geluid geen geheel vormt. Recht vooruit mis ik juist de compacte middenstem. Ik heb ze nu 12,5 graden ingedraaid, hier krijg ik een goed geluidsbeeld maar er blijft twijfel. Hoeveel graden heb jij ze ingedraaid?

Iemand een goede werkwijze om de best mogelijke indraaing te verkrijgen?

twani

Quote from: thebest106 on April 17, 2014, 20:39:22
Teveel ingedraaid zorgt bij mij dat het geluid rechts, links of juist in het midden waarneembaar is, maar dat het geluid geen geheel vormt. Recht vooruit mis ik juist de compacte middenstem. Ik heb ze nu 12,5 graden ingedraaid, hier krijg ik een goed geluidsbeeld maar er blijft twijfel. Hoeveel graden heb jij ze ingedraaid?

Iemand een goede werkwijze om de best mogelijke indraaing te verkrijgen?
Ik kan vanaf de luisterplek nog nét een klein stukje "binnenzijde speaker" zien ;)

Geen geheel is volgens mij vaak omdat de speaker ófwel te vér uit elkaar staan of er andere akoestische problematiek aan de hand is.

L-vormige kamer?

YamahaRXV

Bij de meeste hier wel bekend denk ik, maar toch even geplaatst voor degene die toch nog wat interessante tips willen lezen over speaker set up  ;)

http://www.audiophysic.de/aufstellung/regeln_e.html
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Eddye

Quote from: YamahaRXV on April 18, 2014, 23:36:06
Bij de meeste hier wel bekend denk ik, maar toch even geplaatst voor degene die toch nog wat interessante tips willen lezen over speaker set up  ;)

http://www.audiophysic.de/aufstellung/regeln_e.html
Kende deze niet, mooie duidelijk uitleg. Toptip  :clapping:
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Kingpin

Quote from: YamahaRXV on April 18, 2014, 23:36:06
Bij de meeste hier wel bekend denk ik, maar toch even geplaatst voor degene die toch nog wat interessante tips willen lezen over speaker set up  ;)

http://www.audiophysic.de/aufstellung/regeln_e.html
Let vooral eens op Rule nr.9, iets wat ik jaren schrijf, maar heel weinig terug zie bij veel AP eigenaren.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

thebest106

Quote from: twani on April 18, 2014, 23:17:17
Ik kan vanaf de luisterplek nog nét een klein stukje "binnenzijde speaker" zien ;)

Geen geheel is volgens mij vaak omdat de speaker ófwel te vér uit elkaar staan of er andere akoestische problematiek aan de hand is.

L-vormige kamer?

Ja zo ver ingedraaid heb ik ze ook lange tijd gehad, dit gaf een perfecte plaatsing in het middengebied. Toch ontstond hierbij het idee dat de afstand tussen rechts<-midden->links te groot was waardoor het geen samengesteld geluidsbeeld vormden maar juist 3 afzonderlijke posities.

Nee gewoon een rechthoekige ruimte van 3 x 3,3. Of de luidsprekers te ver uit elkaar staan kan ik nu bepalen met rule 9. uit de door YamahaRXV geplaatste link ( :worship:) dus dat zal ik vanavond eens gaan nameten.

YamahaRXV

#9524
Quote from: thebest106 on April 19, 2014, 11:47:16
Ja zo ver ingedraaid heb ik ze ook lange tijd gehad, dit gaf een perfecte plaatsing in het middengebied. Toch ontstond hierbij het idee dat de afstand tussen rechts<-midden->links te groot was waardoor het geen samengesteld geluidsbeeld vormden maar juist 3 afzonderlijke posities.

Nee gewoon een rechthoekige ruimte van 3 x 3,3. Of de luidsprekers te ver uit elkaar staan kan ik nu bepalen met rule 9. uit de door YamahaRXV geplaatste link ( :worship:) dus dat zal ik vanavond eens gaan nameten.

Er zijn zoveel factoren die meespelen in persoonlijke akoestische situaties dat eigenlijk de enige remedie is om er gewoon uitgebreid mee te gaan testen met daarbij een aantal tips (zoals het linkje naar de site van Audio Physic) in het achterhoofd houdende.
Het probleem wat jij omschrijf lijkt mij toch wel te wijten aan een speakeropstelling waarbij de onderlinge breedte afstand te groot is tussen beide speakers, waardoor er ''gaten'' gaan vallen in het stereobeeld  ;) 
Als je daarbij ook nog het probleem heb van een grote luisterruimte (bij jou niet aan de orde ?)  en met weinig vermogen speelt qua versterking dan wordt het probleem alleen maar groter, zoals ik zelf heb mogen ervaren hier.

Ik houd meestal als begin/basis set up globaal de driehoek opstelling aan waar ik vanuit ga werken. Dus onderlinge afstand tussen speakers nagenoeg gelijk aan luisterafstand vanaf de speakers, en rekening houdende met voldoende ''ademruimte'' tussen speakers en achterwand.
Als je speakers te dicht bij elkaar staan zal je een ''muur'' van weergave horen waarbij een goed stereobeeld en goede plaatsing niet echt waar te nemen zullen zijn. Vanaf dit punt ga je geleidelijk de afstand vergroten tussen de speakers met daarbij telkens luisterend of alles meer op z,n plaats gaat vallen.
Hoever deze afstand uiteindelijk varieert t.o.v. de driehoek opstelling maakt dan niet veel meer uit, want wat telt is een stereobeeld wat voor jou goed te noemen is.
Pas als dit goed is kan je beginnen met het fine tunen van toe-in van je speakers waarbij je zal horen dat er meer of minder focus zal zijn op bepaalde punten en de ''sweetspot'' breder of smaller zal zijn.
Dit is natuurlijk ook mede afhankelijk van de akoestische situatie bij jou thuis, want reflecterende objecten in huis spelen ook een grote invloed op dit verhaal  ;)
Vooral als je te maken heb met een asymmetrische verdeling of aanwezigheid van dit soort objecten (denk bv. aan een glazen schuifpui, zijwandjes etc.)
Als je het eenmaal lekker klinkend heb qua stereobeeld en plaatsing kan je je focussen op de variatie in ''ademruimte'' tussen speakers aan achterwand waardoor je verschillen zal gaan merken qua diepte in het beeld, laagweergave, en ruimtelijkheid.

Belangrijk is dat je referentie punten van de opstelling (afstanden meten etc.) onthoudt of noteert.
Veel is natuurlijk afhankelijk van het afstraalgedrag van je speakers, en de enige remedie in jouw situatie is eigenlijk gewoon (veelvuldig) schuiven en goed luisteren naar hetgeen de variatie daarin laat horen  ;)

 
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8