Na alweer een hele tijd vooral gelezen en apparatuur gekocht te hebben is het tijd om mij voor te stellen:
Ik ben 33 jaar en woon samen met mijn vriendin, 2 poezen en een baby on the way in het schitterende Leiden.
Ooit begonnen met de bekende stereosetjes van Sony, toen kwam de eerste auto met de bijbehorende geluidsinstallatie....
Niet het type bonkende auto maar kwalitatief goed en niet te overheersend, zodoende ook met het merk Focal in aanraking gekomen en verslaafd geraakt aan het heerlijke heldere geluid hiervan.
Nadat ik op mezelf ben gaan wonen is het steeds meer verlegd naar de woonkamer en werd de audio in de auto zelfs standaard.
De Sony set werd van de hand gedaan en een Technics SU-8088 aangeschaft om een setje Mordaunt Short 902 aan te sturen, dit in combinatie met een Denon DCD-635 cd-speler.
Hier heb ik nog best een tijdje mee gedraaid totdat het virus toesloeg:
De Denon vervangen voor een Onkyo 9711 cd-speler en niet lang daarna is de Technics ingeruild voor een Rotel RC-980 en RB-981 om de nieuwe luidsprekers (Focal Chorus 706) van stroom te voorzien. Al vrij snel weer de Focal's vervangen voor een set Focal Cobalt 806s, dit was een erg plezierige combinatie.
Op een dag zal ik een Sugden A28 mk2 te koop staan en ik wilde weten of dit dan muzikaler zou zijn als de Rotel combo, dit was zeker het geval! Minder vermogen maar een wat warmer geluid op de wat heldere Focals was zeker geen straf. Na een redelijk lange tijd genoten te hebben kwam ik een set Monitor Audio Gold Reference 10 tegen, dit was weer een forse stap ophoog de Focals werden verkocht.
De Sugden leed wel aan ouderdomskwaaltjes en tegelijkertijd was de Onkyo ook aan onderhoud of vervanging toe, op zoek naar muzikale vervangers kwam ik de Roksan Caspian (van forumlid Roksan) en een Rotel RCD-1070 op marktplaats tegen. Dit was in combinatie met de MA's een genot om naar te luisteren...
Tot ik een advertentie tegenkwam van een Meridian 506 en ik nieuwsgierig werd, de prijs was ook gunstig dus de koop was snel gesloten.
Eenmaal thuis beluisterd was er geen plek voor de Rotel. De Meridian klonk zo lekker dat ik er ook een versterker van moest hebben, via een ruil met Douma werd dit ook werkelijkheid.
Na een tijdje zo geluisterd te hebben vond ik het geheel wat braaf en dat is dan met name in het wat harde werk goed waar te nemen.
De Roksan was daar toch wat smeuiger of het leek wel alsof daar meer plezier in zat?
De Meridian heb ik toen verkocht en een Primare A20mk2 gekocht van Dracoplasm. Al met al was het wel goed maar ik miste iets van gevoel in het geluid.
Dit heb ik geprobeerd op te lossen door er een Roksan Caspian eindversterker achter te plaatsen, helaas zonder succes.
Een Roksan Caspian zou de oplossing zijn maar deze is nogal schaars op de tweedehands markt, ik kwam wel weer een Sugden tegen. Dit was een A21a en dit bracht het juiste gevoel terug maar helaas wel met een aangezet laag. Een hele tijd gedacht dat dit mijn droomversterker zou zijn maar het aangezette laag zorge ervoor dat ik toch weer op zoek ging.
Ik kwam op dat moment ook een set Jm Lab PS2-1 tegen die mishandeld waren door de vorige eigenaar, de rubbers gescheurd, tweeters kapot en het geheel was in een vieze leverkleur geverfd! Zo erg dat alle units ook voorzien waren van deze kleur.. ik besloot er een klein projectje van te maken en ze bijna helemaal in ere te herstellen. Er zijn nieuwe rubbers opgekomen door Speaker Repair en vervangende 90TDX tweeters erin gezet. Al het houtwerk geschuurd en van een nieuwe laag verf voorzien. Al met al ziet het er weer prima uit maar belangrijker is dat de speaker weer super klinkt!
De Monitor Audio's moesten het zelfs afleggen tegen deze kleine geweldenaren.
Er kwam een Sugden C28 voorversterker op mijn pad en hier heb ik een tijdje in combinatie met de Roksan en de Jm Lab's naar geluisterd maar de A21a was uiteindelijk toch vloeiender / natuurlijker. De voorversterker verkocht aan Dre73 en uiteindelijk ook de A21a verkocht om een Meridian 502 voorversterker te kopen.
Dit klonk als een klok en ging ook goed samen met de Roksan, ik had alleen het idee dat de voorversterker niet in verhouding stond met de totale set en dat ik het een en ander moest upgraden om alles uit de voorversterker te halen. Ik kwam toen een Meridian 541 tegen die volgens insiders in de basis een 501 zou zijn en de optie Trifield bezit. De 541 heb ik aangeschaft en deze is nu nog in mijn bezit.
Om alvast met de toekomst rekening te houden heeft de 541 de set moeten verlaten voor een 518, dit apparaat lijkt op de Digital Lens maar dan met meer mogelijkheden.
Alle bronnen(4) kan ik digitaal aansluiten op de 518 en deze zorgt ervoor dat alles jittervrij en met 18 bit doorgestuurd wordt naar de 563 DAC die rechtstreeks op de eindversterker aangesloten is. Het inkomende en uitgaande signaal is geheel aan te passen naar maximaal 24 bit - 48Khz.
Al met al een mooi en uitgebreid apparaat!
Mijn set momenteel:
Meridian 506 cd-speler
Meridian 563 dac
Meridian 518 DSP / Digitale voorversterker
Roksan Caspian eindversterker
Jm Lab Point Source 2-1 luidsprekers
B&W ASW608 subwoofer
HMS stekkerblok, Furutech AG-314 stroomkabels
DNM Reson Interlinks
DNM Reson luidsprekerkabels
De muziekverzameling beslaat nu 700 cd's met een zeer uiteenlopend genre.