Samba shares netwerk

Started by jantje112, June 19, 2011, 00:02:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jantje112

Waarom is dat netwerk zo traag op de mac. Als ik op mijn CH3Snas een share wil openen is die retetraag. Een mapje met een paar 1000 ebooks opent zelfs niet eens.. (blijft gewoon zoeken zoeken zoeken)


Mis ik iets?

J.A.F._Doorhof

Staat de nas in de slaapstand ?
Kun je ook via NFS benaderen ?

Zelfs SMB hoort gewoon snel te werken trouwens, draai hier ook veel met SMB en dat loopt op volle snelheid zodra de schijven "wakker" zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EJ

Dat zal wel aan je nas liggen, veel te weinig processing power of zo.

Ook hier is samba prima op snelheid, zelfs via wireless.

jantje112

Quote from: EJ on June 19, 2011, 09:15:50
Dat zal wel aan je nas liggen, veel te weinig processing power of zo.

Ook hier is samba prima op snelheid, zelfs via wireless.

Een onderbouwd antwoord..  maar Windows, Linux en mijn dreambox hebben het probleem niet.

@frank, niet in slaapstand, niet via nfs. Sommige grote folders worden inhoudelijk niet geladen. Transfersnelheid is op zich wel in orde, vooral browsing is erg traag..


EJ

Nou, meer info is dan wenselijk, onze glazen bol doet het vandaag niet ;). Wat is de topologie van je netwerk? Bedraad? 10/100/1000 Mbit/s?  Wireless? Loopt dat via je router? Welke router?

Wat zegt de errorrate van je netwerkinterface? Commandprompt en ifconfig en0 (voor bedraad), ifconfig en1 voor wireless. etc etc...

jantje112

Nas is een conceptronic CH3SNAS 2 maal 2 TB geflashed met de laatste firmware. Deze is bekabeld via een gbit routertje van sweex. Deze router is gekoppeld aan het tele2 modem. Het tele2 modem is wireless verbonden met mijn 3 laptops. 2 draaien op windows 7. 1 op mac os.

Bedraad hangen er 2 pcs aan, die meestal uit staan en een dreambox en een mediaspeler.

jantje112

ifconfig en1
en1: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
   ether 58:55:ca:fa:36:f0
   media: autoselect
   status: inactive

Rob_Dingen

Hoi Jan

Het ligt niet aan de NAS nagenoeg iedereen heeft er problemen mee die een MAC hebben ik dus ook.
Ben al heel lang opzoek naar een oplossing maar heb het nog niet echt gevonden.
Dit helpt wel een stuk de goede richting in http://www.appletips.nl/os-x-finder-snellere-toegang-tot-windows-shares/

Rob

EJ

Quote from: jantje112 on June 19, 2011, 10:32:16
ifconfig en1
en1: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
   ether 58:55:ca:fa:36:f0
   media: autoselect
   status: inactive

Je apple is dus bedraad aangesloten?

jantje112

Quote from: EJ on June 19, 2011, 14:25:21
Je apple is dus bedraad aangesloten?

Nee wireless, ik post namelijk ook via wifi.. MacAir heeft geen lan aansluiting

EJ

Kun je dan eens 'ifconfig' afdrukken?

mansm

Vroegah toen ik een maat op bezoek had met een mac. Die had zeer veel processing power om samba shares te benaderen. Kwam waarschijnlijk door de CPU belasting. Vergeet niet dat samba op linux (ch3nas) en mac geen ideaal protocol is.

kan je een niet meer mac compatible type share kiezen?

jantje112

Na wat kloten met instellingen van Rob en nog wat andere registerregeles en een " echte "  reboot lijkt het voorlopig weer redelijk goed te lopen.

Samba werkt overigens op een Linux nas prima, de meeste NASsen ondersteunen niets anders..

EJ

Samba op linux is altijd sneller geweest dan smb/cifs op microsoft... Je zou eens naar nfs kunnen kijken, dat is weer sneller dan samba/cifs (onder de juiste omstandigheden).

Zo te zien in het linkje van Rob heeft apple zitten kloten in instellingen van samba, en hebben ze daarbij domme defaults gekozen.

jantje112

Ondertussen schiet het allemaal weer lekker op. Macje bevalt gewoon goed, boven verwachting zelfs