ik heb de volgende speakers beluisterd op zowel Marantz av8003/mm8003 als Rotel RSP1570/1582/1575 als Classe ssp-800/ca5100/ca2200:
Piega Premium 5 en Premium 1 (rear)
Monitor Audio Gold GX 200 en GX 50
B&W XT-serie
B&W CM 8/9 en 1
Kef iQ30/iQ70/xQ40
B&W 805d
Mijn insteek was het zoeken naar een combi die zowel in stereo als in surround mijn kon raken. Waarbij het formaat van de speaker nog acceptabel moest zijn. en de kleur bij voorkeur wit/aluminium. Eigenlijk waren de bv gx200 en de cm9 iets te groot (en niet in wit) maar ja als ze precies zijn wat ik zoek dan doe ik daar een concessie in. Ik heb geen budget gesteld tijdens het zoeken. Wel had ik in mijn hoofd dat het voor mij moest kloppen. Ik zocht een compromis tussen formaat/kleur en geluid. Waarbij het laatste bij mij voorop stond. Daarbij wilde ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar eigenlijk in eerste instantie ook niet zoveel uitgeven als het nu geworden is. Ik denk echter dat de uitgave die ik gedaan heb het dubbel en dwars waard is.
Piega ->
* Strak en Sprankelend
* Stemmen geven je kippenvel en staan redelijk op de voorgrond
* Soundstage rijkt mooi buiten de speakers en je hebt niet door dat ze er zijn
* Mid/laag zit er achter de stem
* Ik vind ze erg zakelijk. Ze klinken zoal ze eruit zien

zakelijk
* te zakelijk bij Films
Monito Audio ->
* Stem is top.
* mid/laag voor mij wollig/een beetje brei te weinig PRAT
* eigenlijk hoorde ik 3 lagen in het geluid stem op de voorgrond het laag op de achtergrond en het midden er tussen in. Daarnaast bleven de speakers me aanstaren ook met mijn ogen dicht. Ik kon precies aangeven waar ze stonden. Bij mij trad erg snel luistermoeheid op.
* Door die positionering van hoog/midden/laag voor mij ongeschikt voor films.. de bubble viel voor mij niet te ontdekken...
B&W CM-serie
* hoog/mid/laag goed in evenwicht in het geluidsbeeld
* helaas komt het geluid niet los van de speaker. Er ligt voor mij afhankelijk van de versterking een dunnere of dikkere deken over de speaker die je er af wilt trekken maar dat niet lukt. De deken was met de classe het dunst maar duidelijk aanwezig. Daardoor krijg je het gevoel dat er veel meer te horen valt dan je hoort. De speaker nodigt je uit om dat te ontdekken maar door die virtuele deken lukt dat dus niet. uiteindelijk wordt je daar moe van...
* daar heb je in een surroundsetting veel minder last van. Alleen vond ik de explosies net te gedempt.. ik kreeg net niet die oempf...
Kef ->
Met Kef was ik heel snel klaar. Jaren terug ben ik Kef tegen gekomen en heb ik er uitgebreid naar geluisterd. Ik vind het toen heel schel. Ik had de hoop dat het voor mij verbeterd was. Kef's geven veel detail weer vind ik (en ik de speakers mooi vind om te zien). Helaas voor mij heeft Kef zijn geluidsbeeld niet aangepast, dat spreekt natuurlijk voor Kef

Maar goed Kef past niet bij mijn voorkeur.
B&W 805d ->
* In 1 woord: sprankelend
* In 3 woorden: Wat een detail Je hoort gewoon met welke vinger de aanslag op de piano plaatsvindt! of de beroering van de snaar van de basgitaar dik of dun is... of de muzikant in vorm is of niet ... Je hoort ook als de opname minder is.. daar moet je wel van houden...
* PRAT!
* kippenvel van de stemmen
* geen brei van mid/laag
* erg goede soundstage - speakers verdwijnen
* bij deze speaker ging ik spontaan meebewegen. hoorde ik zaken die ik niet eerde op andere speakers en combi's gehoord heb.. Was de muziek weer nieuw voor me..
* Wat je mist bij de CM serie krijg je bij de 805d dubbel en dwars terug! (maar goed er is ook een fors prijsverschil)
* De sprankeling krijg je op alle 4 (zie onder) de pre/pro combi's. Daarbij laat de classe ook nog het meeste detail horen.
* in een filmsetting was dit voor mij waanzin.. daarbij hoorde je echt het verschil tussen de processors. je krijgt met de ssp-800 echt waar voor je geld

Ik hoorde water zoals het moet zijn in stille scenes is toch geluid terwijl de andere processors daar de boot misten. die gaven niks weer. Je voelde met de classe icm 805 gewoon dat er wat te gebeuren stond en dat er echo's/geluidsreflecties waren die je met de andere processors niet te horen kreeg ( ook met 805 aangesloten).
Daarnaast heb ik in een andere sessie ook nog de 805's op denon AVP-A1HD/POA-A1HD. Voor mij is de combi met classe te prefereren boven denon. De SSP geeft veel meer detail weer dan de denon. Qua geluid vind ik de combi denon-b&W te warm worden waardoor het stroperig aanvoelt. De keuze was daarmee redelijk snel gemaakt. Ik heb nog overwogen om Krell te gaan luisteren maar was na de luistersessie met de denon eigenlijk al verliefd

op de classe combo. Dus dan heeft verder luisteren niet zoveel zin meer. het vergelijk is dan niet eerlijk meer.
- voor de mensen die van B&W houden maar waar de 805d te duur is kan ik de B&W pm1 van harte aanbevelen. Daar is de deken ook verdwenen. die monitor geeft iets minder detail als een 805d maar voor het formaat is het echt heel erg goed! ik zeg daar moet je zeker naar gaan luisteren! Ik heb 'm vrijdag gehoord en ben enthousiast. tis dat ie niet in het wit is (ook niet op speciaal verzoek zoals de 805d) anders dan had ik de cm1 van de achterkanalen er op ingeruild.Gelukkig waren de 805d's ook in wit leverbaar (overigens tegen forse meerprijs) anders waren ze het zeer waarschijnlijk niet geworden. Ik denk dat ik met de classe/805d combi het juiste compromis heb gevonden...
Helaas is het vandaag niet gelukt om alles speelklaar te krijgen (kabelwerk in de muren zat wat tegen) Dus morgen in de loop van de dag komt het eerste resultaat...