Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martin!!!

Jeetje Bas wat een pech, ik hoop dat je er evengoed nog van kan genieten......

Ben benieuwd naar jouw akoestische bevindingen cq oplossingen
mainly British stuff

Jumping Jack

Basen Bal! Euh... Balen Bas!  ;)

Maar je houdt de moed er in, zo hoort het!  :clapping:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

De laatste zin van Willy is wat mij betreft een mooie samenvatting, het is en blijft slechts luxe. Ik had me er alleen zo op verheugd en hoorde donderdag al hoe mooi het wel niet was, ondanks de onaangepaste akoestiek. Het voelt nu als een verloren wedstrijd waarin je beter was dan de tegenstander en dan toch verliest. Natuurlijk komen er meer wedstrijden en is het maar een spelletje. Balen doe je wel even, zeker omdat de set bij mij als een finale voelde na afloop van een lange competitie. Dat is allemaal gevoel, het verstand overheerst. Want als het al zo goed klonk donderdag, hoe klinkt het dan wel niet als de synergie door de juiste versterker er weer is en de akoestiek naar wens is!? Ik realiseer me dat ik, in tegenstelling tot een wedstrijd, juist wel een herkansing krijg en het alleen nog maar beter wordt...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Nou ja misschien moet je het zo zien dat je in de verlenging van deze hele zware finale bent terecht gekomen en straks bij het inbrengen van een verse wissel de "S80" meteen de winnende goal gescoord zal gaan worden.................... :happy:
mainly British stuff

vanzomereng

Quote from: Martin!!! on July 28, 2012, 09:28:17
Nou ja misschien moet je het zo zien dat je in de verlenging van deze hele zware finale bent terecht gekomen en straks bij het inbrengen van een verse wissel de "S80" meteen de winnende goal gescoord zal gaan worden.................... :happy:
Zie het maar gewoon als ff een verstoring in het voorspel, die nu wat vertraagd is maar nog niet is afgelopen  :D
De finale moet nog komen Bas  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Quote from: VANZOMERENG on July 27, 2012, 22:46:31
Erg jammer Bas en natuurlijk balen... :(

Maar niettemin, maak er het beste van en uiteindelijk komt alles wel weer goed..

Verder is het maar ook goed te beseffen, dat in dit soort situaties, de service van een winkelier/leverancier
die meer wil zijn, dan alleen een dozenschuifer, van zeer groote waarde is.
Dat was ook zeker een reden destijds om voor een goede winkel te gaan, maar deze service overtreft wel mijn verwachtingen.

Quote from: Martin!!! on July 28, 2012, 09:06:05
Jeetje Bas wat een pech, ik hoop dat je er evengoed nog van kan genieten......

Ben benieuwd naar jouw akoestische bevindingen cq oplossingen
Het genieten is niet veel anders, zo heerlijk vrij als de muzikanten voor míj staan te spelen bijvoorbeeld. Het jammere is dat visite deze week simpelweg niet kan horen hoe goed het eigenlijk is. Dat is alles.
Alleen al het akoestiekgedeelte geeft genoeg stof tot nadenken en dus tot schrijven. Nu ik het met eigen oren hoor in mijn eigen situatie spreekt het ook meer. Ik ben me dan ook flink aan het inlezen. Maar de hulp van anderen daarbij is onontbeerlijk!

Quote from: skyfox on July 28, 2012, 07:19:46
Jeetje, Bas, wat verschrikkelijk klote is dit zeg!! Gelukkig staat BB&G voor service, maar dat maakt de situatie er niet veel beter op...

Als de s80 naar de states moet voor reparatie dan zal daar minimaal een week of twee overheen gaan... Mag de set zolang blijven staan of moet je em tussendoor weer inleveren?

Sterkte! Hopelijk dient de oplossing/reparatie zich snel aan!
Zoals het er nu naar uit ziet, duurt het 4 werken voordat de versterker weer terug is. Te lang dus om de demo thuis te hebben staan. Ik weet op het moment niet of ik en tweede demo eventueel zou willen en of dat überhaupt mogelijk is. Dat is een latere zorg.

Quote from: Willy de Woofer on July 28, 2012, 01:00:33
Bas, ik heb in de woonkamer sleuven in de vloer gefreesd, daar buizen in gelegd en de zaak weer aangesmeerd.
Door die buizen kan ik ongeacht welke kabel trekken. Je kunt er dus ook niet overheen vallen.
Verder voel ik met je mee, dit is gewoon kltn. Sterkte met alles en houd de moed er in.
Eerst willen we ervaren of de set niet te onpraktisch staat, kortom of we er mee kunnen leven zoals hij nu staat. Pas daarna ga ik gerichter denken over mogelijke oplossingen om een en ander praktisch en mooi weg te werken. De optie onder de vloer is de mooiste en kortste (goedkoopste), maar ik weet niet of het praktisch haalbaar is. De laminaatvloer moet er dan gedeeltelijk uit. Eerst de plaatsing, dan de aanpassingen.

Quote from: Xander32 on July 27, 2012, 23:33:15
... je hebt al zolang jouw geduld weten te bewaren, dat je dit ongelukkige momentje ook wel kan dragen 8).
Dat zal ook zeker wel lukken. Ik heb nu inmiddels alleen flinke trek gekregen en donderdag een hapje van een bijzonder lekker gerecht gehad. ;)

Quote from: R on July 27, 2012, 22:47:57
Zuur zeg :( kan me helemaal voorstellen wat een teleurstelling dat is... Hopen op een snelle oplossing. Aan de andere kant kun je nu weer langer door met je topic...;)
Precies! Het naderende einde van dit topic kwam zo hard aan, dat ik gewoon de boel móest saboteren! ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Quote from: Martin!!! on July 28, 2012, 09:28:17
Nou ja misschien moet je het zo zien dat je in de verlenging van deze hele zware finale bent terecht gekomen en straks bij het inbrengen van een verse wissel de "S80" meteen de winnende goal gescoord zal gaan worden.................... :happy:
Haha inderdaad!

Quote from: VANZOMERENG on July 28, 2012, 09:39:03
Zie het maar gewoon als ff een verstoring in het voorspel, die nu wat vertraagd is maar nog niet is afgelopen  :D
De finale moet nog komen Bas  ;D
Een soort van audiofiele coïtus interuptus. :bigsmile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Willy de Woofer

Om bij voetbaltermen te blijven: Je hoeft hem over een paar weken alleen nog maar in te koppen.

Je zult zien, als over een paar weken alles functioneert, hoe snel je de narigheid vergeten bent. Bewaar dit bericht maar.


Martijn M

Wat een gedoe zeg, Bas. Wel fijn dat BB&G zulke goede service levert. Zit op die versterker van je geen kortsluitbeveiliging?
Dutch & Dutch

AbZ

Quote from: keyser on July 28, 2012, 11:31:57Zit op die versterker van je geen kortsluitbeveiliging?
Dat is niet audiofiel he?  maar ja, nadeel is dus dat je soms een amp naar de filistijnen helpt.  Zelf ook wel eens gedaan  :(  Nu maar hopen dat die filistijnen er nog een beetje lol van hebben.

garmtz

Quote from: keyser on July 28, 2012, 11:31:57
Wat een gedoe zeg, Bas. Wel fijn dat BB&G zulke goede service levert. Zit op die versterker van je geen kortsluitbeveiliging?

Nee...

Joris1971

Balen Bas, erg mooi dat BB&G die service geeft... Ik neem dus aan dat je bij BB&G de set koopt?

Grt joris

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on July 28, 2012, 11:01:26
Kop op, Bas!

Nu je verschil hoort tussen versterkers kan je de Harbeths
gratis krijgen van Harbeth designer/owner Alan Shaw himself:
Holy Mozes... Als sportliefhebber heb ik niet eens de behoefte om naar Londen af te reizen. Maar voor zo'n experiment! Zou hij dat nou echt menen!? Er zitten vast een tig addertjes onder het gras. Het grootste addertje is dat je de versterker moet herkennen, dus het naam en de type op kan geven. En niet alleen kan zeggen dat je verschil hoort, althans zo lees ik het.

Quote from: AbZ on July 28, 2012, 11:39:45
Dat is niet audiofiel he?  maar ja, nadeel is dus dat je soms een amp naar de filistijnen helpt.  Zelf ook wel eens gedaan  :(  Nu maar hopen dat die filistijnen er nog een beetje lol van hebben.
Haha, Abel... niet meer zo lang weg zijn hoor. Ze waren in die tijd soms best ver met technieken, maar of de Filistijnen ook een Resolution Audio S80 aan de praat kregen. En dan ook nog eentje die defect is. :wacko:

Quote from: Joris1971 on July 28, 2012, 15:17:13
Balen Bas, erg mooi dat BB&G die service geeft... Ik neem dus aan dat je bij BB&G de set koopt?

Grt joris
Ja, er moeten wel erg gekke dingen gebeuren, wil ik dat niet doen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on July 28, 2012, 15:36:42
Holy Mozes... Als sportliefhebber heb ik niet eens de behoefte om naar Londen af te reizen. Maar voor zo'n experiment! Zou hij dat nou echt menen!? Er zitten vast een tig addertjes onder het gras. Het grootste addertje is dat je de versterker moet herkennen, dus het naam en de type op kan geven. En niet alleen kan zeggen dat je verschil hoort, althans zo lees ik het.
Volgens mij is hij heel serieus en open hierover.  Het gaat om het onderscheiden van twee kandidaten bij gelijk uitgangsniveau met lage THD.  A/B test of ABX test ligt het meest voor de hand.  Shaw is zelfs heel tolerant in de testvorm als ik het zo lees.  Je kunt zelf een voorstel doen (mits dubbelblind en statistisch overtuigend, neem ik aan).  Hij zegt niet dat je een willekeurig of onbekend type moet kunnen herkennen en benoemen.

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on July 28, 2012, 15:48:55
Volgens mij is hij heel serieus en open hierover.  Het gaat om het onderscheiden van twee kandidaten bij gelijk uitgangsniveau met lage THD.  A/B test of ABX test ligt het meest voor de hand.  Shaw is zelfs heel tolerant in de testvorm als ik het zo lees.  Je kunt zelf een voorstel doen (mits dubbelblind en statistisch overtuigend, neem ik aan).  Hij zegt niet dat je een willekeurig of onbekend type moet kunnen herkennen en benoemen.
Dat zou toch wat zijn... Heeft er nog iemand vakantieplannen richting Lindfield? ::)
Sowieso wil ik nog graag eens een ABX test doen, al was het maar om met mijn beide benen op de grond te komen. En toch denk ik dat ik ook dan verschil hoor. Maar een blinde test vanuit het forum kan ik volgens mij wel vergeten, dat is volgens mij hier nooit echt van de grond gekomen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Jee Bas, daar reken je dan toch ook niet op :( :(  Hoop voor je dat het snel weer speelt. Bij BB&G gekocht, gelukkig maar ;)

AbZ

Quote from: Bas Akkerman link=topic=112884.msg2229786#msg2229786En toch denk ik dat ik ook dan verschil hoor.
Ja dat heb ik ook wel eens   ;D

Quote from: Bas Akkerman on July 28, 2012, 16:25:44Maar een blinde test vanuit het forum kan ik volgens mij wel vergeten, dat is volgens mij hier nooit echt van de grond gekomen.
Op het hifi-forum wel.

Bas Akkerman

D-Day, Xander32 had er een mooie bijnaam aan gegeven! Dat was het donderdag 26 juli wel een beetje nu ik dan eindelijk de set in huize Akkerman te logeren kreeg. Na een goede nachtrust stond om 9.00u Garmt voor de deur. Het zou een actief dagje worden, want tussen de logeetjes zaten: drie kistjes met inhoud van Resolution Audio, twee Harbeth Monitor 30.1, twee bijbehorende stands van Custom Design en als klap op de vuurpijl een Velodyne DD18 die net zoveel weegt als mijn vrouw (haar eigen woorden!). En dan kwamen er nog wat gereedschapjeskisten, een statief voor het inregelen van de Velodyne, 8 meter luidsprekerkabel en een stekkerdoos mee. Garmt mocht ook over de drempel van mijn appartement, alhoewel het eigenlijk meer weer was om naar het nabijgelegen Kijkduin te gaan.

Na een glas water zijn we meteen van start gegaan. Nou ja, Garmt mocht sjouwen en schuiven, iets dat hij ook het liefst zelf doet. We begonnen op de plek die ik de avond ervoor met Linda had uitgekozen. Al snel begon Garmt te schuiven met de bank en dat was geen overbodige luxe. Er was simpelweg teveel bas op de eerste luisterplek, maar na zo'n 30 centimeter naar voren was dat probleem al een stuk minder. Garmt luisterde met een paar cd's die voor hem duidelijkheid gaven wat de juiste plaatsing van stemmen en instrumenten was. Daarbij zat ik niet in de sweetspot, maar evengoed kon ik goed horen hoe ongelooflijk goed deze set naar mijn smaak speelt. Ook een vol orkest met een flink koor was geen probleem. Niet in het territorium van bijvoorbeeld een Wilson Audio, maar toch echt goed. En dat vond ik voor een onbehandelde kamer toch niet misselijk.

De plaatsing van Garmt vond ik echter iets te up-front en voor mijn gevoel mochten de luidsprekers wel iets naar achteren. Na wat geëxperimenteer stonden de luidsprekers iets naar achteren ten opzichte van de vorige plaatsing, maar evengoed in een haast gelijkbenige driehoek ten opzichte van de sweetspot. Vrij klassiek dus en nu eens niet zo eigenwijs van mijn kant. Nou ja, oordeel zelf, de luidsprekers hebben toch echt een prominente plaats in de woonkamer gekregen.


Daarna hebben we een andere, veel praktischer opstelling geprobeerd. De luidsprekers net iets voor het gedeelte waar nu nog de tv staat. Daardoor stonden de luidsprekers wat minder duidelijk in de woonkamer. Het beeld werd wel wat kleiner en de muziek werd wat intiemer. Op zich had ik daar prima mee kunnen leven. Wat een stuk lastiger te negeren was, was de staande golf die door die opstelling te horen was. Daardoor werd het midlaag veel te veel aangedikt en viel het middengebied voor een groot deel weg.

Terwijl ik het geluid door die plaatsing tot me door liet dringen, was ik ook bezig met de afweging welke plaatsing redelijkerwijs het meeste uit de set haalt. In de plaatsing op de foto heb ik vooral last van zijreflecties en ook van reflecties de grond en plafond. Het gaat dan met name om het midhoog en voor mijn gevoel is het beeld net wat te rommelig en te druk.
Wanneer ik een dekbed neer leg tussen de luidsprekers en de sweetspot wordt het geluidsbeeld al een stuk rustiger. Na me al eerder ingelezen te hebben, denk ik dat het "makkelijker" is om het geluidsbeeld in de huidige opstelling goed te krijgen. Het basprobleem, die de prachtige klankbalans verstoort, is naar mijn mening lastiger te verhelpen.


Dat ik zo pragmatisch ben, én dat Linda dat tot bepaalde (grote) hoogte accepteert, heeft wel zijn effect. En niet alleen op het gebied van de bas. Het geluidsbeeld is namelijk heerlijk los in de ruimte, waardoor het being there gevoel zeker aanwezig is. Zoals ik nu bijvoorbeeld in een scheur lig bij een oudejaarsconference van Youp van 't Hek. Een plusje voor het losse geluidsbeeld dus.
Daarnaast heeft de set met de S80 een prachtige klankbalans, heerlijke dynamiek en zo heerlijk rond en vloeiend. Ik vind het echt ongekend dat dat wat ik heb gehoord in Hilversum in de kern ook hier tot zijn recht komt. Met de juiste akoestiekaanpassingen denk ik dat het misschien nog wel eens beter kan klinken dan bij de winkel van Bjorn en Garmt.



Vervolgens regelde Garmt de Velodyne in. Nog best wat werk en gezien de tijd lukte het nog niet om de Velodyne helemaal perfect in te regelen. Dat kan nog wat beter, zijn Garmt en ik het over eens. Evengoed wordt de toevoeging van een subwoofer me steeds duidelijker. Nog een net wat ronder en levendiger geluidsbeeld, echter.

Meten is weten, zo heb ik dat altijd geleerd. En ook al heb ik moeite met eerst meten, dan luisteren, kan het wel wat opleveren. Onderstaand zijn een paar foto's van screenshots van de meting van de Velodyne en het akoestiekprogramma waar Garmt een meting mee heeft gedaan. De uitleg onderaan de foto's zijn mijn uitleg en kunnen jullie hoogstwaarschijnlijk beter toelichten. Het is slechts een schets op welke frequentiepunten ik de akoestiek nog kan verbeteren.


Zonder subwoofer en EQ


Met subwoofer en EQ

Ik heb dus een boost in het midlaag en dat is te merken in de stemweergave en het aanslaan van bijvoorbeeld een basgitaar. Dat kan allemaal wat strakker en puntiger.




Het al eerder genoemde midlaag dus.

Zo, dit was even een kleine update van donderdag en gisteren. Gaande de week zal ik nog meer over mijn ervaringen vertellen natuurlijk. Nu het laatste stukje van onze 5e cd vandaag en dan lekker slapen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Lees net dat je dicht bij Kijkduin woont, zou betekenen dat wij heel dicht bij elkaar in de buurt wonen.
Was dus ook wel benieuwd naar het geluid, en toen las ik van het ongeval...

Hopelijk is het component snel terug.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Quote from: weust on July 28, 2012, 23:57:29
Lees net dat je dicht bij Kijkduin woont, zou betekenen dat wij heel dicht bij elkaar in de buurt wonen.
Was dus ook wel benieuwd naar het geluid, en toen las ik van het ongeval...

Hopelijk is het component snel terug.
Grappig! Ja, nu luisteren heeft niet zoveel zin, omdat de weergave wel anders is dan met de S80. Dat geeft naar mijn mening een verkeerd beeld en dat zou ik zelf jammer vinden. Maar als de set straks echt van mij is, ben jij ook zeker uitgenodigd. Dat wordt nog plannen volgens mij! :satisfied:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Doe eerst de mensen bij wie het budget overeenkomt lijkt mij.
7000 Euro is ruim boven het mijne namelijk.

Welk merk is trouwens de S30  enzo? Kon dat even niet zo snel terug vinden.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Dirk

Quote from: weust on July 29, 2012, 06:08:40
Welk merk is trouwens de S30  enzo? Kon dat even niet zo snel terug vinden.
Resolution Audio
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Quote from: weust on July 29, 2012, 06:08:40
Doe eerst de mensen bij wie het budget overeenkomt lijkt mij.
7000 Euro is ruim boven het mijne namelijk.

Welk merk is trouwens de S30  enzo? Kon dat even niet zo snel terug vinden.
Het is zelfs nog wel duurder ben ik bang. Maar als je jouw set met liefde en zorg hebt samengesteld en je bent er blij mee, dan denk ik dat jouw set ook heerlijk klinkt. Het is gewoon echt zo dat je steeds meer betaalt voor minder verbeteringen. Maar die verbeteringen vind ik het zeker wel waard.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

yorkie13

Je hebt op dit moment zeker te veel laag.

Misschien een is een simpele aanpassing van de Gain op de subwoofer al een hele verbetering 8)

Ook een DD18 kan (te ) hard staan.