Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: Joris1971 on July  5, 2012, 18:16:35
Ik heb idd toendertijd vaak gewiseld, ben daarom ook blij dat ik met heel die HT gestopt ben en nu een erg tevreden mens ben met mijn stereo set beneden.
Wat mij betreft hoef je je niet te verantwoorden hoor Joris, maar kan me voorstellen dat je je daar geroepen toe voelt. Ieder doet het op zijn eigen manier.

Nu bezig met het verslagje van vandaag.  :music:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Vierde luistersessie bij Beter Beeld en Geluid

"All good things come to those that wait", ik hoor het Hannibal Lecter nog zeggen. Haast een lijfspreuk het afgelopen jaar en inmiddels is me al veel goeds overkomen. De laatste keer bij Beter Beeld en Geluid was één van de hoogtepunten en een genot met de set. Linn DSM digitaal op de DAC van de Resolution Audio Opus 21 CD, die op de PS (voeding) en de S80 als versterking met als eindpunt de Monitor 30 van Harbeth en de Velodyne DD18. Eén en ander verbonden met Cardas Quadlink.

Kritisch als ik ben had ik echter het idee dat de Monitor 30 de zwakste schakel was in het geheel en niet al het moois weergaf dat de RA Opus set te bieden had. Net wat tonaal te warm en daardoor de rest van de set "in de weg zat". Bij dat bezoek was al duidelijk dat de Monitor 30 opgevolgd zou worden door de Monitor 30.1, een evolutie op zijn voorganger. Begin deze week maakte forumlid skyfox me attent dat de Monitor 30.1 inmiddels beluisterbaar was bij BB&G en een afspraak met Garmt was snel gemaakt. Natuurlijk heb ik dankzij mijn werkzoekende status wat meer tijd, maar het moet gezegd worden dat Bjorn en Garmt ondanks hun drukke agenda toch maar weer een gaatje voor me vrij wilde maken.

Garmt en Bjorn hadden al wel kennis gemaakt met de streken van de Monitor 30.1 maar deze nog niet in vergelijking gehoord met de Monitor 30. Als eerste kwam die dan ook aan bod om de referentie weer vers in het geheugen te hebben. Deze keer overigens zonder DD18.

Uit de aantekeningen van vorige keer:
"Synergie – 9,5 Definiëring – 9,5 Spreiding – 10- Bass – 9,5
Gelukkig maar...
Absoluut niet verwacht, maar de invloed van deze stap is groot. Vooral de spreiding die deze luidsprekers weergeven is enorm toegenomen. Ik hoor nu echt stemmen ver naast de luidsprekers en geluiden die naast me, soms zelfs iets achter me lijken te komen. Het speelt totaal los van de luidsprekers en dit is het laatste stapje dat ik niet had durven hopen. De beleving van elk nummer wordt zo veel intenser en de set is volledig tot bloei gekomen. Wanneer ik Firestarter hoor, wordt me meteen duidelijker waarom ik van dit nummer houd. Als ik Buena Vista Social Club, weet ik precies waarom ik van dat nummer houd, net als bij Pink Floyd en al het andere dat we horen. Het is voor mijn gevoel simpelweg AF!"

Geen misselijke woorden en ik stond er ook bij deze keer beluisteren volledig achter. De lichte nadruk in het midlaag hoorde ik nu echter ook en vond ik jammer en de set tekort doen. Het geluidsbeeld was nu wel wat anders en geluiden naast me hoorde ik minder, toch een kwestie van opstelling en akoestiek dus. Onder andere: Depeche Mode, Nirvana en Eddy Vedders 'Long Nights' kwamen voorbij. En ondanks de nadruk in het midlaag kan ik absoluut genieten van de muziek. Deze set speelt gewoon erg goed en vanzelfsprekend, bijvoorbeeld als ik dit vergelijk met wat ik zaterdag hoorde. Bekend terrein dus en snel tijd om naar de Monitor 30.1 te gaan.

Synergie – 10- Definiëring – 10- Spreiding – 10- Bass – 10-
Ik zou wat voorzichtiger moeten zijn met het geven van cijfers, ik voel me soms net de samensteller van het Duitse blad 'Stereo' met de "testspiegel" of de sterretjes van WhatHifi. Maar het geeft een eerste indruk van mijn ervaring, zonder de Velodyne DD18, dat wel.

Blijkbaar heb ik korte lijntjes met Alan Shaw en heeft hij goed naar mijn advies geluisterd en wat gevraagde veranderingetjes doorgevoerd. Dat is natuurlijk ver bezijden de waarheid, Alan Shaw lijkt me nog een stuk eigenzinniger dan ik, maar het effect is hetzelfde. Weg is de nadruk in het midlaag en een enorm coherent geluidsbeeld doemt voor me op. Het doemt iets minder voor me op dan de Monitor 30, maar bij het beluisteren van meerdere nummers is het helder dat dat ook voornamelijk aan de opname ligt. De muziek is er gewoon, zonder dat ik enig idee heb naar een set te luisteren. Het geluidsbeeld is veel dieper, gelaagder en iets breder, maar bovenal enorm vloeiend en plastisch. Met dat laatste bedoel ik dat het erg soepel en "rond" is. Niet rond als bij buizen, maar de nuancering is dusdanig toegenomen dat er een enorme echtheid is ontstaan. Binnen de grenzen van de opname, die zijn nu echt de laatste schakel. Een schakel waar ik helaas niets aan kan doen. Maar ook een schakel die door deze set gelukkig nog steeds zijn muzikale boodschap kan doorgeven en niet gefileerd wordt als de opname slecht is.
Zoals ik dat ook bij de Magnepan ervaarde, heb ik het nu ook. De set is een doorzichtig venster geworden die me de muziek laat zien. Het is niet zo high-end dat er geen venster meer is (hoewel die altijd zal bestaan), maar het is een goed schoongemaakte ruit geworden waardoor je die eigenlijk niet meer waarneemt.
Kan ik nog meer metaforen en gedachtespinsels opnoemen? Met gemak, het beschrijven van deze set kan ik moeilijk anders. De basweergave bijvoorbeeld is een stuk beter geworden en heeft aan definitie gewonnen. Of het nu om een basgitaar gaat, kickdrum of de lage pingeltjes in Waiting For The Night, ze zijn allemaal veel gedefinieerder.
Waar stemmen al een feestje waren op de Monitor 30 zijn er nu nog meer slingers en ballonnen opgehangen en is er nog wat meer visite. Misschien is hier nog wel duidelijker het verschil te horen tussen de twee luidsprekers. Door de nuancering in de stem is deze veel "dieper" geworden en begrijp je waarom het de soundtrack van de film is.
Ten slotte wil ik zeker de grotere sweetspot nog vermelden. Waar veel mensen "mopperden" bij de Magnepans over de sweetspot vond ik juist de Harbeth een kleinere sweetspot hebben. De vorige keer dat ik met Linda ging luisteren viel me dat vooral op. Nu lijkt het echter alsof je naar een beeldhouwwerk kijkt en door van plaats te veranderen een ander perspectief krijgt. Het beeld verandert, zeker, maar het is gewoon anders niet per definitie minder. Zo gaat Garmt op een gegeven moment op de sweetspot zitten om de plaatsing nog iets te verbeteren en blijf ik alle nummers prima volgen. Een prettige bijkomstigheid wat mij betreft.

Tussendoor wisselen we ook nog even naar een Naim luidsprekerkabel. Geen succes, wel herkenbaar als Naim. Upfront, pittig, speels en veel PRAT, maar ook wat brokkelig en de aandacht opeisend. Niets van de vloeiendheid en het gemak waarmee de Cardas speelt.

De laatste luidspreker dan nog, de Living Voice Auditorium 2.
Synergie – 9- Definiëring – 9,5 Spreiding – 9 Bass – 9,5
Ik heb hier even aan moeten wennen, omdat het een heel ander soort luidspreker is. Het geluid is een stuk upfronter en komt dus meer de kamer in. Het sleept me daardoor mee op het moment dat het vrolijke en dansbare muziek is. Een "fun" luidspreker die een lekker beeld geeft. Maar alles klinkt ook een beetje hetzelfde, alles klinkt "fun" en groots. Dat gaat met een hoop nummers goed, wordt vervelend als het juist droeviger en ingetogener moet. Sinead O'Conner bijvoorbeeld met Nothin' Compares 2U. Erg mooi hoe ze wordt neergezet als persoon in de ruimte, maar ze lijkt ook haast trots dit nummer te zingen. En dat is niet zoals het nummer vaak op me overkomt, verdrietig en klein. Het upfronte is lekker, absoluut. Maar ook een sausje dat niet bij alle gerechten past.

Emotie, lekker, blij, verdrietig. Subjectiever kan het haast niet. Technisch is de RA/Harbeth-set echter ook meer dan prima in orde. De set heeft voor mij de perfecte balans van detail en vloeiendheid, techniek en muziek. Muziek is voor mij niet alleen techniek noch emotie, het is een synergie. Als laatste wil ik dan ook proberen inzicht te geven waar die synergie voor mij in blijkt.

Long Night van Eddy Vedder gebruik ik daarvoor, maar ik had elk willekeurig nummer kunnen gebruiken.
Van seconde 16 t/m 24 zingt Vedder "I'll be better off than I was before". Zijn stem gaat op een trillende manier nog net wat dieper aan het eind van "off". Dit klinkt enorm pietluttig, maar voor mij is dat "off" een voorbeeld van de emotie die het nummer mooi maakt. Het is de twijfel, de melancholie, spijt misschien wel. In dat kleine stukje van nog geen seconde zit een deel van de muzikale boodschap besloten. Technisch gezien is het het gebrek aan toon houden, misschien net wat ademtekort. Misbaar is het zeker, maar dit soort nuances geven de synergie weer. Een high-end set laat nog meer horen, maar doet dat op een manier van "hoor eens wat ik allemaal voor details laat horen". Een "mindere" set verbloemt deze nuances en is net wat minder goed in staat om het eigene van een stem/instrument weer te geven. The devil is in the detail en deze set is voor mij in één woord: hemels. Binnenkort zal ik deze set dan ook op proef thuis hebben staan en jullie begrijpen dat ik daar enorm naar uitkijk!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Leuk om te lezen, endan eindelijk een knoop doorgehakt! Hopelijk bevalt de set ook bij jou thuis zodat het niet teleurstelt! Gefeliciteerd  :pompom:
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Jumping Jack

Wederom een mooi stukje tekst Bas! Het ziet er naar uit dat de volgende zoektocht de kleur van de speakers zal betreffen  ;).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Quote from: Jumping Jack on July  5, 2012, 22:22:01
Wederom een mooi stukje tekst Bas! Het ziet er naar uit dat de volgende zoektocht de kleur van de speakers zal betreffen  ;).
En van de stands. Daar lijkt het inderdaad wel op...  :smile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz


Bas Akkerman

Garmt, is er ergens een overzicht te vinden van de fineersoorten van de Monitor 30.1? Ik ben zo aan het rondkijken, maar kan 1-2-3 niet vinden welke soorten ze hebben en hoe ze er dus uitzien. Het is al wat later, dus ik zal er vast overheen kijken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Op de website zelf staat dit: Cherry, tiger ebony, eucalyptus, maple and rosewood. In NL wordt volgens mij maple niet gevoerd. Hoe ze er uit zien kun je misschien googlen, maar we hebben van alle finished een voorbeeld.

Bas Akkerman

Ships, had ik ff fotootjes moeten maken toen ik bij jullie was. ;) Ik kijk wel even rond, in ieder geval bedankt!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Tiger ebony:



Rosewood:



Cherry:



Eucalyptus:


Kingpin

Quote from: Bas Akkerman on July  5, 2012, 21:41:31
Linn DSM digitaal op de DAC van de Resolution Audio Opus 21 CD, die op de PS (voeding) en de S80 als versterking met als eindpunt de Monitor 30 van Harbeth en de Velodyne DD18. Eén en ander verbonden met Cardas Quadlink.
En dat voor een budget van max 7k  :worship:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz


Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on July  5, 2012, 23:07:01
Helaas 'net' niet... :)
Net, zoals tijd is bij mij en rekbaar begrip. ;) Gelukkig is mijn portemonnee zelfs nog wat rekbaarder. Maar Kingpin, de Linn DSM ga ik pas over een half jaar aanschaffen, dat scheelt weer.

Dank je Garmt. Lijkt erop dat de Tiger Ebony samen met brushed chrome luidsprekerstands van Custom Design het mooist in ons interieur passen. De duurste uitvoering dus.  :wacko:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Eucalyptus vind ik ook heel mooi, naast tiger ebony. Maar er zijn al zo weinig tijgers over...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

skyfox

Hier heb ik maar 1 woord voor... GAAF!!!!

Vanwaar heb je nuet met de DD18 geluisterd? En komt die wel in de testopstelling thuis te staan? Ben erg benieuwd hoe je de sub ervaart als er nu al allemaal 10en staan bij je cijferlijst.

Mooie kleur trouwens, dat Tiger. Hebben mn Bostons ook. Samen mrt Rosewood vind ik het zelf de fraaiste opties.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on July  6, 2012, 07:11:11
Hier heb ik maar 1 woord voor... GAAF!!!!

Vanwaar heb je nuet met de DD18 geluisterd? En komt die wel in de testopstelling thuis te staan? Ben erg benieuwd hoe je de sub ervaart als er nu al allemaal 10en staan bij je cijferlijst.

Mooie kleur trouwens, dat Tiger. Hebben mn Bostons ook. Samen mrt Rosewood vind ik het zelf de fraaiste opties.
Ik denk omdat het vergelijk met en zonder de DD 18 me wel duidelijk was en het instellen natuurlijk behoorlijk veel werk is. De DD 18 komt wat mij betreft wel in de testopstelling, kan me ook moeilijk anders voorstellen. Overigens denk ik dat door de betere bas en het ontbreken van de aanzet in het midlaag van de Monitor 30.1 de DD18 een nog mooiere overgang zal hebben.
Quote from: Jumping Jack on July  6, 2012, 07:10:48
Eucalyptus vind ik ook heel mooi, naast tiger ebony. Maar er zijn al zo weinig tijgers over...
Ik ga ook een tijgerhuid neerleggen met de opengesperde bek er nog aan, dus de tijger wordt optimaal gebruikt. De beenderen maal ik ook, daar wordt Linda weer blij van. :devil:
Eucalyptus vond ik ook mooi en zou mooi bij de vloer passen, maar deze combinatie past weer mooier bij het interieur. Linda moet het ook nog zien, maar denk dat zij dezelfde mening heeft.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eric_audio

Mooi verslag weer, beter dan allemaal tienen wordt het niet  ;D
Hoewel het toch altijd moeilijk blijft om op basis van een verslag jezelf een voorstelling te maken hoe een set nou echt klinkt. Resolution Audio ken ik, maar ik heb nog nooit een Harberth gehoord; en ik denk dat het een compleet andere speaker is dan wat ik normaal gesproken op mijn wishlist zou zetten.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Bas Akkerman

Quote from: eric_audio on July  6, 2012, 08:25:03
Mooi verslag weer, beter dan allemaal tienen wordt het niet 😃.
Hoewel het toch altijd moeilijk blijft om op basis van een verslag jezelf een voorstelling te maken hoe een set nou echt klinkt. Resolution Audio ken ik, maar ik heb nog nooit een Harberth gehoord; en ik denk dat het een compleet andere speaker is dan watcik normaal gesproken op mijn wishlist zou zetten.
Dat is het ook, gevaarlijk zelfs. Daarom moet je natuurlijk altijd zelf luisteren en je eigen oren vertrouwen. Maar mettertijd ga ik wel een paar M&G's houden hoor. En dan zal het gerust zijn dat er een hoop mensen het vinden tegenvallen. Jouw set ken ik ook niet en vind ik dan ook lastig een (geluids)beeld bij te krijgen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Mooi dat deze thriller zijn ontknoping nadert. ;D. Je maakt wel werk van je verslagen zeg, petje af. Ik heb nog nooit een van jouw gekozen componenten gehoord maar ik neem zo aan dat het erg goed klinkt. Nou straks ophouden met technisch luisteren heh en gewoon van de muziek genieten... :pompom:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

hifihenk

Weer een heel mooi verslag Bas !

Ik heb je reis door audio land gevolgd zonder je van veel tips of commentaar te voorzien; je bent, zo blijkt ook wel, mans genoeg om de reis zelf te maken  ;)
Resolution Audio ken ik niet, maar de rest van de merken wel zoals je weet. Ik kan je alleen maar feliciteren en jou en Linda heel veel luistergenot toewensen, want dat gaat met deze set absoluut lukken.

Proficiat !   8)
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Bas Akkerman

Quote from: Maro on July  6, 2012, 08:45:33
Mooi dat deze thriller zijn ontknoping nadert. ;D. Je maakt wel werk van je verslagen zeg, petje af. Ik heb nog nooit een van jouw gekozen componenten gehoord maar ik neem zo aan dat het erg goed klinkt. Nou straks ophouden met technisch luisteren heh en gewoon van de muziek genieten... :pompom:
Meestal eindigt een thriller met een cliffhanger... ;) Wat betreft komt er in de toekomst nog wel en upgrade van de stroomvoorziening, akoestiek en moet ik nog gaan kiezen welke streamer het precies gaat worden. Maar het allerbelangrijkste heb ik nu uitgekozen. Van de muziek ga ik zeker nog meer genieten dan ik al deed.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Xander32

Mooi Bas; Monitor 30.1 & Velodyne 18 DD+. En Tiger Ebony is ook de kleurstelling die mij het meeste aanspreekt.
Ben wel heel benieuwd hoe e.e.a. in jouw eigen ruimte gaat uitpakken.

Dit draadje toch nog maar even volgen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

garmtz

Quote from: eric_audio on July  6, 2012, 08:25:03
Mooi verslag weer, beter dan allemaal tienen wordt het niet 😃.
Hoewel het toch altijd moeilijk blijft om op basis van een verslag jezelf een voorstelling te maken hoe een set nou echt klinkt. Resolution Audio ken ik, maar ik heb nog nooit een Harberth gehoord; en ik denk dat het een compleet andere speaker is dan watcik normaal gesproken op mijn wishlist zou zetten.

Wat zou je dan normaal gesproken erop zetten? Ik denk nl. dat een SHL5 heel mooi voor jou zou kunnen zijn.