Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: Eddye on May 30, 2012, 15:16:05
Stiekem niet, nee :P
An sich ben ik wel weer benieuwd naar een Beamer opstelling  :smile:
Die heb ik ook... ;) Sorry skyfox! :blush:
Inmiddels een shortlist gemaakt wat betreft luidsprekerkabels bij de Magnepan. Nu de keuze teruggebracht tot drie. Daarna interlinks en weer op weg naar huis.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Willy de Woofer


skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Eddye

Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Deleted member

Quote from: johnhifi on May 29, 2012, 21:30:06
Begrijp dit alsjeblieft niet verkeerd, maar ik zie parallellen tussen dit topic en dat van Frank en zijn referentieset. Frank is steeds bezig het onderste uit de kan te halen met tweaks en dergelijke en in dit topic wordt het onderste uit de kan gehaald met het samenstellen van een zo perfect mogelijke set. In beide gevallen zijn de verwachtingen hooggespannen bij de overige forumleden. Frank zijn set maakt het waar, zo blijkt uit de ervaringen. Ik ben heel benieuwd of jouw set Bas dat ook zal doen. Je zoekt naar het meest perfecte geluid binnen je budget en neemt er ruim de tijd voor, wat dat betreft lijk je op Frank alleen heeft hij een set waar hij nu volop mee experimenteert en jij experimenteert alvorens te kopen.

Enkele zaken komen nu bij mij op: ga je, gezien je drang naar perfectie, ook eindeloos tweaken als de set er eenmaal staat? En: hoeveel forumleden hebben zich al gemeld voor een luisterafspraak, omdat deze set toch wel heel bijzonder moet zijn? Ik ben erg benieuwd ook hoe de set in het echt zal bevallen, of al de verwachtingen waargemaakt worden en je voor lange tijd tevreden zult zijn.

Bovenstaande vind ik echt een heel merkwaardig verhaal. :blink: Koop jij iets voor jezelf of om de buurman de ogen uit te steken?

Bas koopt zijn set voor zichzelf, niet om aan verwachtingen van anderen te voldoen! Hij neemt zijn tijd om zijn set 't optimaal binnen zijn budgetgrenzen samen te stellen. Tot slot deelt hij uitgebreid zijn ervaringen met dit forum. Ik zeg: 'hulde'!  :)

Bas Akkerman

Quote from: Willy de Woofer on May 30, 2012, 18:02:36
Wat zijn je bevindingen aangaande bekabeling ?
Daar maak ik nog een verslagje van, maar ook hier weer een grote invloed op het totaalbeeld. Ben er van 10.00u-18.00u mee bezig geweest, dus dat zegt wel genoeg. ;)

Quote from: skyfox on May 30, 2012, 18:34:32
Winnaar stereo: Bas
Winnaae HT: close call...
Degene die het meest van zijn muziek en film geniet, is wat mij betreft de winnaar.

Quote from: Antoine on May 30, 2012, 18:53:54
Bovenstaande vind ik echt een heel merkwaardig verhaal. :blink: Koop jij iets voor jezelf of om de buurman de ogen uit te steken?

Bas koopt zijn set voor zichzelf, niet om aan verwachtingen van anderen te voldoen! Hij neemt zijn tijd om zijn set 't optimaal binnen zijn budgetgrenzen samen te stellen. Tot slot deelt hij uitgebreid zijn ervaringen met dit forum. Ik zeg: 'hulde'!  :)
Ik kan me de vraag wel indenken. Ik besteed natuurlijk enorm veel tijd aan het samenstellen, dus dan moet het in de ogen van velen wel een superset worden. Maar inderdaad, ik stel hem samen. Met mijn oren, mijn ideëen, mijn smaak. Wat een ander ervan vindt, doet me minder. Niet helemaal niets, want vindt niemand het iets, zou ik natuurlijk ook gaan twijfelen.

In ieder geval is de Magnepan-set ook af en ook erg goed geworden. De komende tijd wordt het dus zaak voor mij de voors en tegens op een rijtje zetten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

johnhifi

Quote from: Antoine on May 30, 2012, 18:53:54
Bovenstaande vind ik echt een heel merkwaardig verhaal. :blink: Koop jij iets voor jezelf of om de buurman de ogen uit te steken?

Bas koopt zijn set voor zichzelf, niet om aan verwachtingen van anderen te voldoen! Hij neemt zijn tijd om zijn set 't optimaal binnen zijn budgetgrenzen samen te stellen. Tot slot deelt hij uitgebreid zijn ervaringen met dit forum. Ik zeg: 'hulde'!  :)

Als je iets negatief wil lezen dan lukt dat ook wel, blijkt maar weer.  :sarcasm: Bas had in zijn eerste reactie op mijn post de juiste intentie in ieder geval gesnapt.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

skyfox

Quote from: Bas Akkerman on May 30, 2012, 19:44:56
Degene die het meest van zijn muziek en film geniet, is wat mij betreft de winnaar.

Chapeau, daar drink ik op!!  :thumbs-up: Goede uitspraak.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on May 30, 2012, 23:14:58
Chapeau, daar drink ik op!!  :thumbs-up: Goede uitspraak.
En ik meen het ook echt. Een set is een middel, geen doel. Daar wordt vaak overheen gekeken, zeker ook in dit topic.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Vierde luistersessie Studio Alkmaar

Lyrisch was ik over de Resolution Audio-set met de Harbeth. Drive, detail, gelaagdheid en bovenal muzikaliteit zijn woorden die me te binnen schieten als ik aan de set terug kijk.
Tegelijkertijd weet ik hoe fantastisch de Magnepan 1.7 kan klinken. Zoals ik al eerder heb gezegd, is dat een verkeerd woord. De Magnepans klinken niet en verdwijnen totaal in het geluidsbeeld. Zijn slechts een doorgeefluik. Hoewel de Harbeth ook fantastische luidsprekers zijn, moeten ze hun meerdere erkennen in de Magnepan. Vooral als het om ruimtelijkheid, afbeelding en snelheid gaat.
Dat is de premisse die ik in mijn hoofd heb wanneer ik voor de 4e keer naar Alkmaar ga. De vorige keer heb ik daar al uitgebreid getest met versterking en de Lavardin IS Reference in combinatie met de Van Medevoort 466 DAC bleef de mooiste match. Het doel was dan ook om vandaag daar de beste powercords, luidsprekerkabels en interlinks bij te zoeken. In die volgorde hebben we ook getest.

Voor we beginnen wil Ben me nog graag twee cd-spelers laten horen om zo het beste uitgangspunt te vinden. Er is namelijk op dat moment geen laptop voor handen dus moeten we via een cd-speler spelen. Die staat dan digitaal in verbinding met de van Medevoort DAC.
We beginnen met de Primare, die was al bekend van de vorige keren. Die is rustig, heeft een mooie flow en een wat lichter kleurenpalet. De Symphonic Line Reference lijkt daar erg op, maar heeft een wat rijker kleurenpalet en heeft een iets grotere afbeelding. Er is echter een geknisper op het linkerkanaal, dus dat gaat hem niet worden. Ten slotte de LUA Appassionato mk4 XLR, een buizencd-speler die we ook digitaal aansluiten. Die geeft een wat kleiner geluidsbeeld, een voller palet dan de Primare en een bepaalde hardheid die bij gitaren mooi is, maar te hard is voor bijvoorbeeld stemmen.
De Primare blijft dus staan, maar het was even leuk om de verschillende loopwerken te vergelijken.

Dan de netwerkkabels. We testen de Nordost Purple Flare, Elco Audio HPC10 SP en de Shunyata Black Mamba CX. De Nordost Purple Flare vind ik het mooiste. Die geeft een mooi zwart beeld, met behoorlijk wat rust en net zoals een versterker wordt alles een beetje versterkt. Daardoor worden stemmen en instrumenten echter. Er schiet niets helemaal uit en dat vind ik persoonlijk wel prettig. De beide andere rafelen voor mij de muziek net wat teveel uiteen.

Dan de luidsprekerkabels. Ik geef nog even geen cijfers, dat bewaar ik voor de shoot-out later op de dag. Ook zal het je misschien opvallen dat er nogal prijsverschil tussen de kabels zit. Dat heeft voor een groot gedeelte te maken met demo-modellen die daardoor prijstechnisch in het budget komen. Daardoor is er niet altijd een even eerlijk vergelijk, dat realiseer ik me.
De beluisterde nummers zijn in eerste instantie 'Perpetual Blues Machine´ van Keb´ Mo´ en Jack Johnsons ´Symbol In My Driveway´. Weer eens wat anders en naar mijn idee een goede manier om klankbalans, snelheid (Keb´ Mo´), ruimtelijkheid en inzage in de opname (Jack Johnson) te beluisteren. Pas bij shoot-out, speel ik ook nummers die me meer bekend zijn en meer doen. Dit is dus slechts een triage.


De LAT International SS1000 MK2 mag beginnen.
Die heeft wat nadruk op het midhoog en laat veel details in stemmen horen, maar is ook wat hees. Dat leidt eigenlijk meteen al tot luistermoeheid, dus deze valt af.

De Kimber 12 TC
Zo, die geeft een groot beeld zeg! Dat vind ik eigenlijk wel lekker, omdat ik dat juist als een sterk punt van de Magnepan vind en dat dus ook een beetje zoek. Er is meer diepte, hoogte en breedte, waardoor Keb' Mo' echt zijn plaats heeft (staat) en zijn gitaar iets lager wordt afgebeeld. Duidelijk is ook het meestampen te horen van zijn voeten op de houten vloer. Door naar de volgende ronde.

Kimber 8 TC
Zijn kleinere broertje mag het proberen. Als je hetzelfde effect hebt, maar voor minder geld is het natuurlijk een makkelijke keuze. Helaas is het waar naar geld. Het speelt minder makkelijk en er is minder definitie. Die is ook wat grover en het wordt daarom rommeliger.

Elco Audio STI-2
Weer een wat frisser geluid en ook wat minder vloeiend geluid. Daarbij komt dat het geluidsbeeld compacter is geworden en voor mijn gevoel drukker overkomt. Er is meer nadruk in het midhoog waardoor t/s-klanken erg worden aangezet. Tot slot vind ik deze kabel incoherent in het midhoog, waardoor het lijkt alsof de muziek de baard in de keel heeft met veranderende toonhoogtes.

Lua Reference Blue
Een veel gemoedelijker geluid. Misschien niet zo groots als de Kimber, maar wel erg lekker om naar te luisteren. Beide zangers mogen lekker hun gang gaan, dus ook deze wil ik straks nog eens beluisteren.

Symphonic Line Das Schnelle
Ik probeer het echt, maar vooroordelen zijn lastig uit de weg te ruimen soms. Mijn ervaring met Symphonic Line wordt met deze kabel bevestigd. Inderdaad een snelle kabel met veel attack in gitaren. Maar ook een vermoeiende kabel die hard speelt en een klein geluidsbeeld heeft met grove details.

Audioquest Rocket 88
In vergelijking met de vorige kabel keert de rust weer terug. Deze luidsprekerkabel is nergens echt een uitblinker in, is mooi in de klank. Het komt me ook wat saai over en wat mij betreft mag de flow wat meer in het spel komen. Met het oog op lang kunnen luisteren thuis wil ik deze straks nog een kans geven.

Inaukustik L1102
Wat meteen opvalt is de mooie tonaliteit van de mondharmonica met gevoel voor detail. Voor het eerst hoor ik niet alleen geluid bij het inblazen van de mondharmonica, maar ook geluid als de blazer weer lucht "opzuigt". Het naklinken van de gitaar is ook mooi en heeft een natuurlijke klank. Het geluidsbeeld is niet heel groot.

Harmonic Technology Fantasy
De golf aan het begin van 'Symbol In My Driveway' is tot nu toe het meest realistisch en komt voor mijn gevoel het beste naar me toe. Ook de gitaar en mondharmonica zijn heel echt. Als het echter wat drukker wordt, loopt het geluidsbeeld helemaal in elkaar en wordt sompig. Jammer!

Van den Hul Magnum
Er zijn veel nuances in de stem en deze komen mooi tot hun recht. Het hoog wordt behoorlijk afgerond en dat stoort me naar mate ik meer en meer naar de kabel luister.

Nordost Heimdal
De duurste kabel van het stel en dat is te horen! Er is veel meer lucht om de stemmen en instrumenten en het uitklinken van instrumenten is prachtig. Ook erg mooi is het extra laagje dat stemmen hebben gekregen, waardoor je het wat hesige, "oude" geluid van Keb' Mo's stem erg mooi hoort. Tonaal is alles erg goed in evenwicht en ook de ruimtelijke afbeelding klopt als een bus.  De kabel is mij echter te eerlijk, bij Jack Johnson en vooral Nirvana wordt de matige opnamekwalitiet duidelijk.

Nordost Baldur
Met de discussie op het forum over mooie opnames versus slechte opnames wil ik ook graag de Nordost Baldur horen. Misschien dat deze kabel net wat meer muzikaliteit door laat schijnen.
We laten de cd zitten en het eerste nummer is Nirvana's hit. Nee, niet veel beter is dit. Jammer, maar dan laat ik het er maar bij.

NBS Dragonfly
Er is heel veel dynamiek in de opname te horen en de golf komt echt op me af en gaat weer weg. Tegelijkertijd hoor ik ook een soort hol geluid, alsof er een loudnessknop aan staat. Ook bij Keb' Mo' is dat het geval en ik word er een beetje misselijk van. Letterlijk.


De shoot-out

Ik begin met de Kimber 12 TC
Synergie – 7,5 Definiëring – 7 Spreiding – 9,5 Bas – 7,5
Weer die heerlijke ruimtelijkheid met de diepte, breedte en hoogte. Maar ook een veel rommeliger, korrelig beeld. Slordiger is het goede woord. Het gebrek aan detail wreekt zich.

Lua Reference Blue
Synergie – 9 Definiëring – 8 Spreiding – 7,5 Bas – 7,5
De golf komt weer aanspoelen en geeft echt een strandgevoel. In vergelijking met de Kimber is het ook een wat compacter beeld, haast een bedeesd geluid. Wanneer het drukker wordt, zoals Nirvana loopt het geluid dicht. Maar ook de gelaagdheid van Waiting For The Night valt bijna geheel weg. Dat is jammer, want dat is nou juist net niet dat ik zoek bij de Magnepan die zo mooi ruimtelijk kunnen klinken. Tonaal is er een mooie match met de rest van de keten, met name de Lavardin. Dat zal misschien ook wel een reden zijn voor de wat bedeesde indruk.

Toch de Nordost Baldur nog een kans geven. Nirvana is nu eenmaal een baggeropname en het echte bij Keb' Mo' en Jack Johnson is wel erg aanstekelijk.
Synergie – 8,5 Definiëring – 9 Spreiding – 10- Bas – 8,5
Het geluidsbeeld is echt prachtig en heel echt, of het nu de golf is of de plaatsing van instrumenten en stem. Er is ook een bepaalde drive ingekomen die de nummers voortstuwen en nu hoor ik echt de impact van de kickdrum bij Jack Johnson. Ook erg mooi is de flow in het geluidsbeeld. Heel goed zoals de gelaagdheid bij Depeche Mode wordt weergegeven waardoor de lagen langs en over elkaar heen lijken te zweven. De stemmen zijn ook mooi gescheiden en hebben een heerlijke echtheid. Mindere opnames zijn op het randje, maar door de drive word ik wel echt bij Nirvana betrokken. De t/s klanken zijn me wel te scherp en dat leidt onnodig af van wat er wel goed gaat.

Dan nog de Inaukustik L1102
Synergie – 7,5 Definiëring – 7,5 Spreiding – 7,5 Bas – 7,5
Die is meteen weer compacter, nou ja de plaatsing dan. Wanneer het druk wordt , loopt het ook dicht en het wordt druk, ook hard. Ik mis wat jeu, ook al is de kabel wel erg snel.


Ik besluit om met de Nordost Baldur luidsprekerkabel verder te gaan spelen. Met de interlink wil ik net wat meer fine-tunen, zodat het ergste scherpe randje wordt weggehaald. Tot nu toe hebben we namelijk een Symphonic Line interlink gebruikt, juist: wat feller.

Shunyata Black Mamba
Synergie – 7,5 Definiëring – 7 Spreiding – 8 Bas – 6
Het beeld komt me een beetje hol over en er lijkt haast een echo in te zitten. Een soort van laid-back geluid en net alsof de fase verkeerd is. De bas is wat flodderiger en modderig met een nadruk op het midlaag.

Nordost Frey
Synergie – 9- Definiëring – 9,5 Spreiding –10 Bas – 8,5
Eigenlijk eenzelfde verhaal als de Heimdal luidsprekerkabel.
Bij Keb' Mo' val ik haast in katzwijm. Zo ongelooflijk echt zoals er een groep voor me staat te spelen. Dit is toch wel high-end in de zin dat het de muzikant in je huiskamer is. Zijn stem, gitaar, mondharmonica met enorm veel lucht erin én eruit, meetikken van de schoen op de vloer. Echt heel erg mooi. Het komt ook absoluut niet "digitaal" over en is heel vloeiend en vanzelfsprekend.
Mmm, bij Jack Johnson gaat het wel wat mis. Doordat alles duidelijker wordt en omlijnder is, wordt ook pijnlijk duidelijk dat het om een gemixte opname gaat. De stem is vrij hard en duidelijk, de golf heel realistisch, maar apart opgenomen en de stemmen op de achtergrond lijken niet van het strand te komen, maar in een zwembad te zijn opgenomen. Zelfs Waiting For The Night valt door de mand. Doordat het echt een studioalbum is met veel electronische instrumenten kan het wat gekunsteld overkomen, maar dit is toch wel erg geknutseld. En als ik van één nummer wil kunnen genieten is het dit wel. Goed dat ik hem vast had, want ik schrik me dood bij Nirvana. Dat wordt totaal gefileerd en van muziekplezier is geen sprake meer. Net als de Spectral speelt deze kabel prachtig als de opname ook mooi is, anders is het einde genieten.

Nordost Baldur
Synergie – 9- Definiëring – 9+ Spreiding – 10 Bas – 8,5
Ook hier weer een herhaling van zetten.
De Baldur verliest t.o.v. definiëring van de Frey en daardoor net iets minder vloeiend, maar dat maakt de mindere opnames wel een stuk genietbaarder. Om niet in herhaling te vallen, herhaal ik niet de woorden van het vorige stukje. Lees dat nog een keer en schaaf dan net dat stukje hardheid weg. Dan heb je het verhaal van deze set en de beste match die ik weet te bereiken binnen deze set. Misschien doe ik de set wat te kort zo, maar het lijkt me wel duidelijk wat ik bedoel.

Elco GI999
Synergie – 7,5 Definiëring – 7,5 Spreiding – 8 Bas – 8,5
De kabel levert eigenlijk op alle gebieden in. Het is gemoedelijk, maar toch met wat pit. Het grootste gemis zit in de definitie en dat maakt de interlink net wat saaier.

Nou, om 17.45u de laatste kabel. De Harmonic Technology Prosilway II
Synergie – 8,5 Definiëring – 9- Spreiding – 9 Bas – 8,5
'Een mooi midden tussen detail en muziek' schrijf ik op. En dat is het ook. Het had zo maar de uiteindelijke set kunnen zijn, ware het niet dat de Nordost Baldur net dat beetje meer echtheid geeft.

Om 18.15u ga ik weer op huis aan, moe maar (redelijk) voldaan. Dat redelijke zit hem in de keuze die ik nu moet gaan maken. Beide sets hebben hun voors en tegens. In mijn volgende post ga ik daar wat verder op in. Zo blijft dit een luisterverslag-post.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Begrijp ik nu goed dat je maar liefst 13 verschillende luidsprekerkabels hebt vergeleken in één enkele luistersessie.. ???

Jumping Jack

Grondig is een serieus understatement voor jouw aanpak Bas! Jammer dat je de Harmonic Tech. Pro-Silway III niet hebt beluisterd, die levert net dat ietsje meer dan de II (heb ze allebei in mijn set zitten, maar gaan weldra in de verkoop  ;))...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

skyfox

Mooi verslag weer, Bas! Moet zeggen dat je de schrijfkunst in het afgelopen jaar goed hebt opgepakt en bijgeschaafd. Het leest toch altijd weer lekker weg ;)

Ik ben benieuwd naar hoe je de keuze tussen de sets gaat maken. Dat het 2 topsets zijn geloof ik direct! Heb je bij de Magnepan nog behoefte aan een subwoofer eigenlijk?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Xander32

Quote from: S@m on May 31, 2012, 16:03:49
Begrijp ik nu goed dat je maar liefst 13 verschillende luidsprekerkabels hebt vergeleken in één enkele luistersessie.. ???
Idd. Bas; het lijkt mij schier onmogelijk om in 1 sessie zoveel verschillende kabels kritisch te beoordelen, al die verschillende bevindingen uit elkander te houden.

Destijds heb ik dat met 4 verschillende ls.kabels en 4 verschillende ic`s gedaan; voor beide heb ik een week nodig gehad om tot een afgewogen keuze te komen.


Desondanks weer een mooi en prettig leesbaar verslag :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

De komende tijd wil ik eens goed na gaan denken aan welke set ik thuis het meeste plezier zou kunnen beleven.

Set 1

Bron
Linn DSM, Resolution Audio Opus 21 CD, Resolution Audio Opus 21 PS (voeding)

Versterker
Resolution Audio Opus S80

Luidspreker
Harbeth Monitor 30

Luidsprekerkabel
Cardas quadlink (bi-wire)

Interlink
Linn DSM op de Resolution Audio Opus 21 cd-speler: onbekend
N.v.t. door de opbouw van de Resolution Audio-set

Netsnoeren
Onbekend

Subwoofer
Velodyne DD 18


Set 2

Bron
Van Medevoort DAC 466

Versterker
Lavardin IS Reference

Luidspreker
Magnepan 1.7

Luidsprekerkabel
Nordost Baldur

Interlink
Transparent digitale interlink USB
Nordost Baldur RCA

Netsnoeren
Nordost Powercord Purple Flare
Lavardin CRM powercord

Subwoofer
geen


In het onderstaande overzicht wil ik, vooral voor mijzelf, de sterke punten van de sets samenvatten. Met de nodige kanttekeningen.
De belangrijkste vind ik dat ik de sets in twee verschillende luisterruimtes heb gehoord. Een andere akoestiek dus die sowieso anders zal zijn dan bij mij thuis. Daarnaast is onderstaande samenvatting altijd uit het geheugen en daardoor grof, de sets heb ik niet heel kort na elkaar gehoord. Zie het ook niet als een lijstje waar je naar gelieve leuke puntjes uit kan halen. Het blijft gaan om synergie en daar doet onderstaande samenvatting geen recht aan. Wat mij betreft gaat het niet om 'de meeste stemmen gelden'. Tot slotte heb ik dit overzicht niet op voorkeursvolgorde staan, stage is dus voor mij niet belangrijker dan bijvoorbeeld decay. Het is puur een omschrijving om mezelf wat meer lucht in de kop te verschaffen.

Zoals altijd hoor ik daar graag jullie mening over!

1. Stage
Het is altijd lastig te beoordelen in twee verschillende ruimtes. Set 1 geeft een wat bredere stage, vermoedelijk ook door positieve reflectie van de zijwanden. Toch wint Set 2 het hier, ook wat hoogte-afbeelding betreft. Daarbij heb ik nog net wat meer het idee dat de artiesten in de ruimte staan, het "being there-gevoel" is groter.

2. Grootte - schaal instrumenten
Set 2 doet dit ook beter, maar dat is wel een tweesnijdend zwaard. De manier waarop de opname is gedaan en waar de microfoons hangen is duidelijker te merken. Een gitaar kan dus mooi afgebeeld zijn, maar kan ook bigger than life zijn (als de microfoon dicht bij de gitaar stond) en daardoor meer indringend zijn.

3. Dynamiek
Een lastige. Ik ben geneigd te zeggen dat Set 1 hier wint. Wellicht door een nog betere controle op de luidsprekers, maar ook door betere microdynamiek. De subwoofer zal ook zeker een rol hierbij spelen.

4. Decay -  uitsterven noten
Set 1 doet dit beter in drukke passages, waar de inner notes en ook het uitklinken van bijvoorbeeld snaren makkelijker worden weergegeven. De subwoofer zal ook wat lucht verschaffen, waardoor er meer ruimtelijke decay is. Set 2 doet het juist weer beter bij wat rustiger muziek en heeft als voordeel dat deze net wat verder doorloopt in het hoog voor mijn gevoel. De winnaar is Set 2 wat mij betreft.

5. Klank
Set 1, dat is een duidelijke winnaar. De DAC in de Resolution Audio doet dit beter dan de Van Medevoort, in ieder geval vanuit mijn geheugen. De Magnepan kán dit beter doorgeven dan de Harbeth verwacht ik. In dit geval is het echt "source first" die de winnaar bepaalt.

6. Tonale balans
Set 1 heeft in de Resolution Audio een geduchte speler. Een soortgelijk vergelijk als hierboven, waar de Harbeth en de luidsprekerkabels net wat warmte meegeven op het totaalbeeld. Zeker niet altijd verkeerd, het is naar mijn idee ook een van de redenen dat ook mindere opnames meer genietbaar zijn.

7. Snelheid
Mmm, ja, Ik kies toch voor Set 2. De combinatie van de Lavardin en vooral de Magnepan is net wat sneller en puntiger. Het geluidsbeeld komt ook wat zwarter over. Als het om basweergave gaat, wint Set 1. Niet alleen de subwoofer is snel, ook de Harbeth hebben een heerlijke, snelle bas.

8. Detail
Set 1, maar dit vind ik misschien wel de lastigste. Uit mijn geheugen is set 1 net wat gedetailleerder, vooral ook in de inner notes. Maar zou ik ze direct naast elkaar vergelijken, zou de uitkomst zo andersom kunnen zijn.

9. Neutraal
Geen van beiden, als zoiets als neutraal überhaupt bestaat. Ik denk dat ik set 2 net wat neutraler vind. Maar ook hier is dat een tweesnijdend zwaard als het gaat om slechtere opnames.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Quote from: S@m on May 31, 2012, 16:03:49
Begrijp ik nu goed dat je maar liefst 13 verschillende luidsprekerkabels hebt vergeleken in één enkele luistersessie.. ???
Quote from: Xander32 on May 31, 2012, 16:35:06
Idd. Bas; het lijkt mij schier onmogelijk om in 1 sessie zoveel verschillende kabels kritisch te beoordelen, al die verschillende bevindingen uit elkander te houden.

Destijds heb ik dat met 4 verschillende ls.kabels en 4 verschillende ic`s gedaan; voor beide heb ik een week nodig gehad om tot een afgewogen keuze te komen.

Desondanks weer een mooi en prettig leesbaar verslag :thumbs-up:.
Ik heb er ook wel een beetje spijt van, Ben bleef maar met kabels aankomen. Tegelijkertijd heb ik nu wel een grove schifting gemaakt. Teruglezend zou ik het liefst thuis, mocht deze set het worden, een paar kabels op test willen hebben. Dat geldt overigens ook voor de set van BB&G. Om net wat meer tijd te hebben om tot een weloverwogen keuze te komen.

Quote from: Jumping Jack on May 31, 2012, 16:07:38
Grondig is een serieus understatement voor jouw aanpak Bas! Jammer dat je de Harmonic Tech. Pro-Silway III niet hebt beluisterd, die levert net dat ietsje meer dan de II (heb ze allebei in mijn set zitten, maar gaan weldra in de verkoop  ;))...
Dat zou dan zeker een optie kunnen zijn. Ik ben er nog niet uit welke set het gaat worden, maar de tip neem ik mee.

Quote from: skyfox on May 31, 2012, 16:21:28
Mooi verslag weer, Bas! Moet zeggen dat je de schrijfkunst in het afgelopen jaar goed hebt opgepakt en bijgeschaafd. Het leest toch altijd weer lekker weg ;)

Ik ben benieuwd naar hoe je de keuze tussen de sets gaat maken. Dat het 2 topsets zijn geloof ik direct! Heb je bij de Magnepan nog behoefte aan een subwoofer eigenlijk?
Alhoewel het ook wel zal afhangen van de plaatsing van de Magnepan, denk ik wel dat het een meerwaarde zou zijn. Financieel wordt het dan wel lastig, maar ook dat hoort bij mijn overwegingen de komende tijd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Een vriend van mij is momenteel ook in de race voor een andere set. Recent heeft hij ook de Magnepan 1.7`s gehoord - hij is er helemaal lyrisch van. Huidige set is kompleet van Linn.

Echter loopt hij tegen problemen aangaande de plaatsing aan :-\.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

tompj

Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

S@m


Bas Akkerman

Quote from: Xander32 on May 31, 2012, 18:50:32
Een vriend van mij is momenteel ook in de race voor een andere set. Recent heeft hij ook de Magnepan 1.7`s gehoord - hij is er helemaal lyrisch van. Huidige set is kompleet van Linn.

Echter loopt hij tegen problemen aangaande de plaatsing aan :-\.
En wat zijn die problemen? Hoe kan hij ze wél neerzetten? Wat ik gisteren namelijk merkte is dat ik de sweetspot van de Magnepan vele malen groter vond dan de Harbeth's.

Quote from: tompj on May 31, 2012, 19:14:32
:omg:
Haha, als ik het zo lees, klinkt het wel een beetje idioot ja...  ::)

Quote from: S@m on May 31, 2012, 19:15:08
Imho simpel, set 1...
Die kant neig ik zelf ook op. Daar werd ik ook meer bij in de muziek getrokken. Aan de andere kant, het "being there" gevoel is toch ook erg lekker. Die trekt me op een andere manier weer meer de muziek in.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Quote from: Bas Akkerman on May 31, 2012, 19:29:02
Die kant neig ik zelf ook op. Daar werd ik ook meer bij in de muziek getrokken. Aan de andere kant, het "being there" gevoel is toch ook erg lekker. Die trekt me op een andere manier weer meer de muziek in.

Dat is het nadeel van korte termijn luisteren. Als je een set voor het 'echie' hebt dan is het eerste imho van groter belang.

tompj

Quote from: Bas Akkerman on May 31, 2012, 19:29:02
Die kant neig ik zelf ook op. Daar werd ik ook meer bij in de muziek getrokken. Aan de andere kant, het "being there" gevoel is toch ook erg lekker. Die trekt me op een andere manier weer meer de muziek in.
Je gaat denk ik het risico lopen dat, wat je ook kiest, je iets gaat missen wat de andere set had. Het blijft een compromis. Ik hoop dat je na je keuze in staat bent niet meer terug te kijken, maar te genieten. Ik zou de knoop doorhakken en daarna thuis met kabels gaan tunen...
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Bas Akkerman

Quote from: S@m on May 31, 2012, 19:44:41
Dat is het nadeel van korte termijn luisteren. Als je een set voor het 'echie' hebt dan is het eerste imho van groter belang.
Dat denk ik ook. De sets ken ik nu wel iets langer, maar het blijft korte termijn dat is waar. Toch zijn dit de sets waar ik lange tijd naar kan luisteren, in tegenstelling tot veel van wat ik heb gehoord.

Quote from: tompj on May 31, 2012, 19:54:05
Je gaat denk ik het risico lopen dat, wat je ook kiest, je iets gaat missen wat de andere set had. Het blijft een compromis. Ik hoop dat je na je keuze in staat bent niet meer terug te kijken, maar te genieten. Ik zou de knoop doorhakken en daarna thuis met kabels gaan tunen...
Dat risico loop ik altijd en dat doet iedereen natuurlijk wel. Geen enkele set is perfect en je mist dus altijd wat. Het gaat er nu om te kiezen wat ik het makkelijkst kan missen, waar ik het minste moeite mee heb als het er niet meer is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

De perfecte set bestaat nou eenmaal niet ...

Maar binnen een x-budget kan je wel de jou best passende samenstellen. En ja; dan ontkom je niet aan een (of meerdere) compromis, waarvan de eerste al het budget betreft 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT