Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn M

Niemand is in staat echt objectief te luisteren. Voor iemands oordeel over de klank zijn 'biases' vaak dominant t.o.v. wat werkelijk gehoord wordt. Het is handig om je daar bewust van te zijn. Idealiter zou je zaken blind willen vergelijken, maar het maken van een geschikte opstelling is geen sinecure.
Dutch & Dutch

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on March 29, 2012, 11:02:30
Nee hoor, heb er alle vertrouwen in dat je ook je oren goed gebruikt.  Seriously.
Het lastige zit in het "ook"  :)
Bij de "nieuwe" luistersessies besteed ik ook veel meer aandacht aan de DAC in de streamers. Ik merk dat ik daarbij om moet schakelen van wat ik had verwacht (meer scheiding, meer definitie) naar wat ik hoor (meer tonaliteit). Het eerste vind ik belangrijker en de versterking lijkt daarbij een veel grotere rol te spelen. Het geld gaat dan ook meer zitten in de versterking dan de DAC. Dan nog ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar de "beste" DAC binnen mijn budget.

Quote from: keyser on March 29, 2012, 11:14:43
Niemand is in staat echt objectief te luisteren. Voor iemands oordeel over de klank zijn 'biases' vaak dominant t.o.v. wat werkelijk gehoord wordt. Het is handig om je daar bewust van te zijn. Idealiter zou je zaken blind willen vergelijken, maar het maken van een geschikte opstelling is geen sinecure.
Ik ben me er zeker bewust van, maar evengoed word ik (lees: wat ik verwacht) nog steeds verrast door wat ik hoor. Ik doe dus steeds ervaring op en daar ben ik blij om.
Dat blind testen ga ik zeker nog doen voordat ik de sets thuis beluister en ook dan zal ik blind luisteren. Het liefst hoor ik ook zo weinig mogelijk informatie over wat er speelt en luister ik gewoon wat er gebeurt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Bijna één jaar bezig, 52 pagina's verslagen / adviezen / discussies, en dit is blijkbaar nog steeds fase 1. Hoeveel sets denk je thuis te proberen en blind te beluisteren?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Quote from: Jumping Jack on March 29, 2012, 11:32:25
Bijna één jaar bezig, 52 pagina's verslagen / adviezen / discussies, en dit is blijkbaar nog steeds fase 1. Hoeveel sets denk je thuis te proberen en blind te beluisteren?
Er heeft natuurlijk wel een aantal maanden tussen de luistersessies gezeten, maar er had inmiddels inderdaad een kindje geboren kunnen worden. ;)
Het idee is om tot drie sets te komen. En dit is wat mij betreft fase 2: de versterking en bron met aandacht voor bekabeling. Fase 3 is het thuis beluisteren: plaatsing en fine-tunen met bekabeling.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

 
Quote from: Bas Akkerman on March 28, 2012, 23:44:09
Ik weet het ook niet, maar ben wel benieuwd. Ik vermoed wel wat (Naim ND5 XS i.c.m. Supernait of losse voor- en eindversterking) ;), maar dat hoor ik vrijdag wel. Letterlijk. ;D

Dat is het niet. :)

QuoteGarmt is niet zo van het tevoren zeggen om luisteraars niet te beïnvloeden. Dat zal het nu ook zijn, gok ik.

Nouja, zoals keyser zegt, ik heb je nu al beïnvloedt... Het is meer mijn onbedwingbare drang om eigenlijk iets te zeggen over wat je hebt beluisterd, maar ik doe het niet...  :-X

garmtz

Quote from: AbZ on March 29, 2012, 00:32:18
Moeten we raden?  :)  Buisjes?  Ik gok Linn+Leben (op LV?) versus Naim op Harbeth.

Leben + LV vind ik niet zo... Naim en Harbeth zal er natuurlijk wel bij zitten.

garmtz

Quote from: Bas Akkerman on March 29, 2012, 11:26:43
Bij de "nieuwe" luistersessies besteed ik ook veel meer aandacht aan de DAC in de streamers. Ik merk dat ik daarbij om moet schakelen van wat ik had verwacht (meer scheiding, meer definitie) naar wat ik hoor (meer tonaliteit). Het eerste vind ik belangrijker en de versterking lijkt daarbij een veel grotere rol te spelen. Het geld gaat dan ook meer zitten in de versterking dan de DAC. Dan nog ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar de "beste" DAC binnen mijn budget.
Ik ben me er zeker bewust van, maar evengoed word ik (lees: wat ik verwacht) nog steeds verrast door wat ik hoor. Ik doe dus steeds ervaring op en daar ben ik blij om.

Een versterker kies je op basis van de meest geschikte match met de aangesloten speakers (synergie+vermogen om de speakers fatsoenlijk aan te sturen, dus geen instabiele versterker combineren met een capacitieve load, ik noem maar wat). Daarna kies je de bron die weer de meeste synergie geeft met de versterker. Klaar! Nouja, kabels dan nog, maar die horen bij de versterker/speaker interface, dus zijn wat mij betreft vrij 'absoluut'.

QuoteDat blind testen ga ik zeker nog doen voordat ik de sets thuis beluister en ook dan zal ik blind luisteren. Het liefst hoor ik ook zo weinig mogelijk informatie over wat er speelt en luister ik gewoon wat er gebeurt.

Mwah... Je moet gewoon geloven in wat je hoort. Ik kom regelmatig voor verrassingen te staan als ik weer eens denk dat duurder altijd beter is... ;)

AbZ

Quote from: garmtz on March 29, 2012, 15:27:58
Leben + LV vind ik niet zo...
Grappig, die combi werd wel aangeprezen op jullie website...  maar ok, gezien de culinaire toets (zoetigheid bij het evenement) had ik misschien moeten gokken dat de tekst van Bjorn was.

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on March 29, 2012, 15:26:43
Nouja, zoals keyser zegt, ik heb je nu al beïnvloedt... Het is meer mijn onbedwingbare drang om eigenlijk iets te zeggen over wat je hebt beluisterd, maar ik doe het niet...  :-X
Doe maar niet inderdaad, misschien na afloop morgen.

Quote from: garmtz on March 29, 2012, 15:33:16
Mwah... Je moet gewoon geloven in wat je hoort. Ik kom regelmatig voor verrassingen te staan als ik weer eens denk dat duurder altijd beter is... ;)
Dat doe ik ook wel, maar soms moet je door hetgeen je weet heen geloven. Dan weet ik liever maar zo min mogelijk, kunnen mijn veronderstellingen ook niet in de weg zitten.
Veronderstellingen die ook door de verhalen van anderen komen trouwens. Bijvoorbeeld mensen die geen verschil in kabels horen. Als je dat vaak genoeg hoort, ga je twijfelen als je het zelf zo overduidelijk hoort.
Daarom zou blind testen nog het beste zijn, dan weet je zeker wat je zelf hoort. Kortom, ik moet meer vertrouwen hebben in mijn gehoor...  :smile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Quote from: Bas Akkerman on March 29, 2012, 09:17:53
Een vraag die een beetje is ondergesneeuwd, maar die ik nog eens stel. Hebben jullie nog tips als het gaat om DAC's/streamers? Prijscategorie €2500 (zonder versterking)-€4000 (met (voor)versterking).

Bas,

Als je nu gewoon een Music Hall Dac 25.3 (+ ingeb.koptelefoonversterker) neemt in de uitvoering zoals ik hem heb 739 euro

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121937.0

dit i.c.m. gewoon een logitech Squeezebox + QNAP-Nas, gebeurt er iets wonderbaarlijks met de weergave  "Magie"
dit voorop gesteld dat de rest van je set/akoestiek ook klopt   :inlove:  
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Jumping Jack

Ah, gewoon je eigen ding doen Bas, al die believers - non-believers discussies moet je gewoon vanop een afstandje bekijken en je er niet door laten leiden. Als ik zin heb om veel geld te spenderen aan een kabel omdat ik denk dat die iets goed zal doen in mijn set, dan doe ik dat gewoon. Lekker eigenwijs  :headbanging:.
Jij bent immers de enige aan wie je verantwoording verschuldigd bent aan het einde van de rit (en ik ben nogal makkelijk voor mezelf  ;)).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Quote from: VANZOMERENG on March 29, 2012, 20:32:44
Bas,

Als je nu gewoon een Music Hall Dac 25.3 (+ ingeb.koptelefoonversterker) neemt in de uitvoering zoals ik hem heb 739 euro

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121937.0

dit i.c.m. gewoon een logitech Squeezebox + QNAP-Nas, gebeurt er iets wonderbaarlijks met de weergave  "Magie"
dit voorop gesteld dat de rest van je set/akoestiek ook klopt   :inlove: 
Mocht ik het tegenkomen, wie weet probeer ik het. Bedankt!

Quote from: Jumping Jack on March 29, 2012, 20:33:33
Ah, gewoon je eigen ding doen Bas, al die believers - non-believers discussies moet je gewoon vanop een afstandje bekijken en je er niet door laten leiden. Als ik zin heb om veel geld te spenderen aan een kabel omdat ik denk dat die iets goed zal doen in mijn set, dan doe ik dat gewoon. Lekker eigenwijs  :headbanging:.
Jij bent immers de enige aan wie je verantwoording verschuldigd bent aan het einde van de rit (en ik ben nogal makkelijk voor mezelf  ;)).
Doe ik ook wel hoor. Maar de meerderheid is sterk hè en naar die mening wil je dan wel eens neigen. Ik hoor/zie/voel in het algemeen naar mijn idee ook meer dan anderen en dus blijft het soms wennen als anderen dat minder hebben.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Ga er maar vanuit dat je onbewust toch heel wat meeneemt van wat anderen menen / beweren / ervaren, dan hoef je daar niet meer bewust mee bezig te zijn.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Tweede luistersessie Beter Beeld en Geluid

Zo zit er een half jaar tussen de luistersessies, zo nog geen 48 uur. Vrijdag heb ik voor de tweede keer Beter Beeld en Geluid in Hilversum bezocht. Voor mij ging het dan vooral om de Harbeth Monitor 30 nog eens te beluisteren die me zowel de eerste keer als bij de Harbeth-avond steeds erg beviel. De Harbeth heeft voor mij hetzelfde als wat de Magnepan ook heeft. Een open karakter met nauwelijks kleuring; een luidspreker die doet wat hij naar mijn idee moet doen en niet meer doet dat hij kan. Dus geen extra hoog, een groots middengebied of zoveel mogelijk laag in een ruimte die dat fysiek niet toe laat. Een luidspreker die alles laat horen van wat er in de keten ervoor wordt gezet en veranderd.

Verder was ik gecharmeerd van het robuuste, de schwung en slam van Naim. Tegelijkertijd kon ik de verfijning van Linn waarderen, zeker in het middengebied waardoor stemmen heel natuurgetrouw overkomen. Versterkers en streamers met beide een heel eigen karakter. Ik had dan ook van tevoren gezegd dat ik graag het robuuste van Naim zocht in combinatie met de verfijning van Linn. Mits dat natuurlijk kon binnen mijn budget.

Garmt was nog even bezig met een dealer, dus ik heb bij de eerste set meer nummers geluisterd dan ik van plan was. Dat was op zich niet erg, omdat ik zo weer even aan de akoestiek kon wennen.

Die eerste set bestond uit de Naim NDX in combinatie met de Nait XS.
Synergie – 8 Definiëring – 7,5 Spreiding – 8 Bass – 7
Ik begin weer met Dos Gardenias van Buena Vista Social Club. Gewoon weer om wat klankkleuren te horen en ik ben benieuwd wat de combinatie van Naim met de Monitor 30's doet. Wat me als eerste opvalt is dat het klankbad nogal warm is, haast zwoel. Een wat afgerond beeld is voor me te horen, tussen de luidsprekers en er iets achteren. De bass heeft daarbij een plek aan de zijkanten van het geluidsbeeld, instrumenten links en rechts van het midden en iets verder weg dan de bass. De stem is dan weer nog meer naar achteren geplaatst in het midden.
Waiting For The Night is ook wat warm, net als het vorige nummer. Op de bass na, is de tonaliteit heel mooi getroffen in dit nummer en word ik meegevoerd. De scheiding tussen de instrumenten onderling en de stemmen is echt heel mooi. Het is duidelijk dat hier iets goeds staat te spelen. Die bass alleen...
Met Smells Like Teen Spirit zal de bass vast wel minder zijn, misschien lag het ook wel aan de opname van de twee vorige nummers. Mis, er blijft een warme ondertoon. Misschien dat het de akoestiek is? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat er een mooie slam en grip is te horen dat dit nummer zo aanstekelijk maakt. De individuele bassgitaren zijn prima te volgen, net als de reverb van de electrische gitaar. Ik vind het de beste uitvoering van dit nummer, tenminste het is wat warm en daardoor is de slechte opname wat verdoezeld. De stem van Kurt wordt met enorm detail gepresenteerd en klink haast jong.
Nog niet eerder gedraaid op een set, maar Never Let Me Down van het beste live-optreden ooit (imho) wil ik ook wel eens horen. De plaatsing had wat beter gemogen, ik had graag wat meer voorin het publiek gezeten. Door de opname is dat nu wat achteraan en mis ik wat diepte in het beeld. Overigens had ik gerust helemaal achterin, op de rotste plek van het Rose Bowlstadion gezeten, als ik dit had mogen meemaken. Helaas, met de DVD en deze cd moet ik het doen. Want wat is er een plezier en interactie met het publiek.
Moby met Find My Baby op het album Play dan. Een cd die ik destijds had gekocht om een paar weken later op grote stadionspeakers te horen in Ahoy. De cd werd gespeeld voor een ander optreden waar ik toen naar was gegaan en was daar ook uitermate geschikt voor. Lekker groots. Maar jullie willen weten hoe dat op deze set klinkt. Tsja, het is wel erg duidelijk dat het echt een studio-opname is met samples en aaneen gemixte onderdelen van de muziek. Wat gekunsteld dus, hoewel de gelaagdheid wel goed te volgen is. Het mag van mij ook wel wat grootser. Net als de voorgaande nummers blijft het beeld tussen en vooral ook achter de speakers hangen.
Rising Sun dan van Nits. Een mooi nummer van een wat minder mooi opgenomen album van deze heren. Nog steeds geen straf om te beluisteren, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze sinds dat album wat feller en moderner zijn afgemixt. Jammer, want hun vorige albums waren wat dat betreft pareltjes. Weer die gelaagdheid in het geluidsbeeld met tonaal behoorlijk juiste indrukken. Mooi is te horen hoe de keyboards en de accordeon verschillen van elkaar. De drum profiteert van de wat warme deken en is echt te horen: het aanslaan, de lucht onder het vel en het natrillen van het vel en de kast. Op een gegeven moment speelt de accordeon haast onhoorbaar zacht en dat doet deze set behoorlijk goed.
Toen ik deze setlist maakte, wilde ik eigenlijk maar één nummer per artiest om het toch afwisselend te houden. Around The Fish van Nits is echter zodanig anders en laat zulke andere kwaliteiten van de set horen dat dit nummer er wel in móest! Het waterlandschap door Nederlandse groene oevers is rijk aan geluidjes die voor mij kikkers, het gespetter van vissen en krekels nabootsen. Dat landschap laat de set mooi horen met alle heerlijke tinkeltjes. Helaas wel tot de luidsprekers in de breedte en wederom wat (te) warm. Te ja, want het warme begint nu echt wat te storen terwijl er zoveel goed gaat.

We sluiten de SuperUniti aan op de Harbeth's om eens te horen wat dat doet.
Synergie – 7 Definiëring – 6,5 Spreiding – 7,5 Bass – 7
Dat is vrij duidelijk en daarom heb ik er ook niet zoveel over opgeschreven. Het klinkt allemaal wat grover en heeft minder detail. Wel een wat grootser beeld, maar dus ook grover. Ik maak maar even het vergelijk tussen plasma en lcd of een foto vergeleken met een tekening. Niet perse slechter, maar meer een smaakkwestie. Bijvoorbeeld te horen bij Waiting For The Night waar de stem van Dave Gahan nog wat meer naar voren komt, net als het hele beeld. De 2e stem is weer een stuk minder, maar het komt wel met wat meer kracht over. Een typische combinatie voor een rockliefhebber kan ik me voorstellen die graag die slam hoort.

Vervolgens sluiten we de SuperNait aan op de Harbeth's.
Synergie – 7,5 Definiëring – 7 Spreiding – 7,5 Bass – 7
In grote lijnen komt de SuperNait overeen met het klankbeeld van de SuperUniti. Het belangrijkste verschil zit in de flow die de SuperNait iets meer heeft, het lijkt net wat rustiger en zachter te klinken. Niet zachter in volume, maar minder de hardheid van de SuperUniti. Ietsje minder korrelig.

Weer terug naar de NDX-Nait XS-combinatie, nu met een flatcap.
Synergie – 7 Definiëring – 7 Spreiding – 8 Bass – 7
Toch wel mooi om te horen wat dat doet met het geluid. De sterke punten van de eerste combinatie worden nog wat versterkt. Nog wat meer detail, nog wat meer spreiding en nog wat meer dynamiek.
Deze set, maar dan met de hi-cap is mij weer iets to much. Alsof de scherpte van een digitale foto nog net wat is opgeschroefd in Photoshop. In eerste instantie denk je, oh wat scherp, maar het wordt in de tijd steeds wat onechter.

Een heel andere set vóór de Harbeth Monitor 30, nu in de vorm van de Linn DSi.
Synergie – 7,5 Definiëring – 7,5 Spreiding – 8 Bass – 8
Drie nummers blijven we steeds herhalen en dat zijn Nirvana en de beide nummers van Nits. De verfijning is weer wat meer terug ten opzichte van de Naim, maar ook deze versterking drukt zijn eigen stempel . Juist door de verfijning verliest deze set iets van de dynamiek die de Naim zo aanstekelijk maakte. Het is beslist geen druktemaker en dat maakt de Linn ook prettig om langdurig naar te luisteren. Als vanzelf kies je bij de rustigmaker Linn ook rustiger nummers, de luisterliedjes zeg maar.
Nits klinkt bijvoorbeeld heerlijk en voert je mee naar de composities die ze hebben bedacht. Bij Rising Sun is de melancholieke sfeer heel goed getroffen en het nummer kabbelt lekker door. Letterlijk kabbelen wil ik bij Around The Fish, alhoewel het beeld wel erg laid back is.
Quiet German Girls van Blaudzun vraagt al wat meer dynamiek en dat gaat maar net goed. Het loopt allemaal wat dicht en wil maar niet helemaal lekker los komen. Het handenklappen, de drum, de zijige zang van Johannes Sigmond, alles klopt tonaal. Maar klinkt ook vrij 1 dimensionaal waardoor de muziek op afstand blijft.
Dan de drukkere nummers, waar meer tegelijkertijd gebeurt en er meer dynamieksprongen zijn. Nirvana bijvoorbeeld, wat dichtloopt en haast schreeuwerig wordt. Natuurlijk zit dit ook degelijk in het nummer zelf, maar de Linn maakt het niet beter.
Ik probeer een ander nummer van Violator waarbij het nummer van Depeche Mode steeds drukker wordt en bewust dicht lijkt te lopen, Sweetest Perfection. Weer dat schreeuwerige en drukke geluid, met als climax het einde en het wordt haast een brij. Natuurlijk klinkt het zo altijd wat sterk geformuleerd, de Linn DSi is zeker geen slechte streamer. Wil je genieten van muziek, met een lekker glas wijn en je vrouw of man naast je op de bank? Dan is dit een heerlijke streamer voor urenlang luistergenot.

Overigens is het laagprobleem dat ik bij elke Naim hoorde nu wel weg. Duidelijk dus dat Naim het midlaag wat aanzet. Naim was soms wat te upfront, waardoor je wat naar achteren wilde gaan zitten. De DSi van Linn is dan weer erg laid back, waardoor ik naar de luidsprekers toe wil komen. 

Tsja, demo-sets. Daar ben ik toch altijd wat voorzichtig in gebleven. Op zich heb ik geen problemen om demo-apparatuur te luisteren. Ik ben echter bang dat, wanneer ik iets moois hoor, ook de klok voel tikken en mezelf dwing om een keuze te maken. Een demo-apparaat kan natuurlijk zo weg zijn. Niet erg, zullen sommige volgers van dit topic denken, kies jij nou maar eens. ;)
Ok, terug naar de aanleiding voor deze korte introductie. De Resolution Audio Opus 21 CD met de PS (voeding voor de CD-speler), XS (een extra onderdeel waardoor je meerdere aansluitingen krijgt en een tuner) en de S30/80 (versterkers met oplopend vermogen). Ik had hier naar gevraagd vanwege reviews die ik had gelezen over de Opus Cantata waarbij me opviel dat de detailweergave in combinatie met de muzikaliteit geroemd werd. De Opus 21 CD schijnt veel kenmerken te hebben van de Cantata en de demo-set zit nog net op het randje qua prijs, vandaar de interesse.

We sluiten de Resolution Audio Opus 21 CD aan op de noodzakelijke PS en de S30 en die weer op de Monitor 30. Omdat ik wil streamen, wordt de Linn DS als streamer digitaal aangesloten. Puur dus als streamer om muziek vanaf de NAS te halen en door te geven aan de Opus-apparatuur om vervolgens de Harbeth's te voorzien van klanken.
En hoe klinkt dat nou? Daar was ik zelf ook wel nieuwsgierig naar natuurlijk. Met de DAC van de PS Audio PerfectWave in gedachten was ik toch een beetje bang dat een duurdere DAC een tegenvaller was.
Om een idee te geven hoe deze combinatie klonk kan ik mijn kladblok met aantekeningen wel scannen. Daar staat Reso. Audio met een krulletje eronder, als wanneer je leraar je rapport heeft nagekeken. En meer dan dat krulletje staat er niet. Niet duidelijk genoeg, ok vooruit dan maar!
Synergie – 9 Definiëring – 9 Spreiding – 8,5 Bass – 8,5
Sjonge, is dit nog niet duidelijk genoeg? Tsja, hoe ga ik dit uitleggen? Nou, zoals ik al eerder zei, ik zocht de combinatie van de slam van Naim en de verfijning van Linn. En dat biedt deze set absoluut.
In eerste instantie blijven we bij de drie testnummers: Waiting For The Night, Smells Like Teen Spirit en Around The Fish. Voor de gelaagdheid en de details, het ruige en de dynamiek en voor de spreiding. En daar slaagt deze combinatie met vlag en wimpel in, ook al is dit de 6e keer dat ik de nummers hoor.
Laat ik eens bij Around The Fish beginnen. Het geluidsbeeld wordt niet eens dieper, maar wel dieper, veel gelaagder. Dit is haast een Q-sound opname lijkt het wel en ik hoor sommige waterplonzen links naast me, de "krekels" rechts voor. Ik zie als het ware de stroom waarin ik zwem, ruik haast het gras. Ik heb echter wel het idee dat het beeld nog iets te ver voor me is, alsof de set iets buiten adem raakt. Een laid-backgeluid dat ik niet kan rijmen met de diepte die ik tegelijkertijd ervaar.
Waiting For The Night gaat net zo makkelijk, prachtig zoals het nummer langzaam opbouwt met de gelaagdheid waar ik zo dol op ben. De stem van Gahan is ook rijk aan klanken, ik mis misschien wat borstkast.
Smells Like Teen Spirit. Vanaf het aanslaan van de onversterkte elektrische gitaar hoor ik dat dit klopt, zo klinkt een onversterkte gitaar. Het loopt heel misschien wat dicht als het refrein aanzet, weer dat ademtekort.

Ik vraag aan Garmt of dit door de kabel kan komen en we willen een kabel proberen die beter zou kunnen passen, maar die is even niet voorhanden. De versterker veranderen, we hebben immers de S80 nog staan. En dan...
Synergie – 9,5 Definiëring – 9,5 Spreiding – 9 Bass – 9
De set is niet meer buiten adem, alles lijkt te kloppen.
De stem van Gahan heeft nu ook body, ik hoor zijn borstkas en keel, waar ik eerst zijn keel hoorde. De 2e stem fluistert écht mee en heeft niet meer alleen de hoge tonen die ik hoorde. Kurt Cobain is écht jonger op het nummer, al hoorde ik de verandering al in de onversterkte bassgitaar die van gelamineerd hout is gemaakt. Around The Fish speelt zich recht voor me af.
Vele, vele nummers volgen. Ik doorzoek de NAS naar mooie opnames en luister haast mijn hele eigen setlist af. En nooit, echt nooit gaat de set in de fout. Alles kan ik draaien, van Chris Isaak tot Eurythmics, van Blaudzun tot Peter Gabriel. En terwijl we aan het praten zijn over de synergie in de set, worden we steeds teruggetrokken naar de muziek. Niet de set, de muziek. De set nodigt ons alleen maar uit; 'kom luisteren joh, het is hier leuk'.

De kosten, tsja, de kosten. Een Sneaky DS proberen we, want die is goedkoper. Helaas, het onverwachte gebeurt. De mooie eigenschappen van de set blijven bestaan, maar worden ook minder duidelijk. Veel minder duidelijk en eigenlijk zonde van de rest van de keten. Once you go black, you don't want to go back. En zo is het met deze set.

We gaan nog even naar drie andere sets. Allereerst de Super HL5 van Harbeth. Voor ons gevoel mag het geluidsbeeld net wat grootser zijn, wat meer impact hebben. Dat is het enige dat de vorige combinatie mistte. Garmt oppert de grotere broer van de Monitor 30 aan de Resolution Audio te koppelen. Het geluidsbeeld wordt inderdaad grootser, breder en komt iets meer de kamer in, een halve meter ongeveer. Door de grotere kast is er ook meer bas en dat zal waarschijnlijk een reden zijn dat het geluid grootser overkomt. Te veel laag voor mijn smaak en minder strak dan de Monitor 30, waarschijnlijk ook veroorzaakt door de ruimte. Helaas valt daar ook de verfijning van de Resolution Audio mee weg die de Monitor 30 zo mooi liet horen. De diepere bas is een meerwaarde, maar zou ik persoonlijk liever ingevuld zien worden door een mooie subwoofer.
Dan de Leben op de DSi. Een grootser beeld, meer breedte. Maar ook glaziger, afgeroomder, zachter. Nee, niet zo fijn.
De high-end set met Wilson Audio Sasha, VTL en Meridian dan. Echter, veel echter. Echte muzikanten in een geluidsbeeld dat de muren verbreekt. Ook een set die echt alles laat horen, alles onder een microscoop legt en dat wil je niet met mijn platenkast. Veel nummers worden onaandoenlijk en dat is het me niet waard.

Terug naar de Resolution Audio. Ja, ik lever in op echtheid, zwart en vooral een geluidsbeeld dat nu veel kleiner is. Maar de set blijft meer dan overeind op muzikaal gebied.
Het is etenstijd en ik moet terug. Ook een compliment naar de Monitor 30 waar we de hele dag intensief naar hebben geluisterd, zonder vermoeiend te worden.

Met een hoofd vol gedachten ga ik naar huis. Wil, kan en mag ik doorsparen om deze set thuis te hebben? Het is een gedachte die me nog steeds niet los laat. Net zo min als het plezier dat nog steeds mijn lijf stroomt als ik terugdenk aan de set.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Mooie beschrijving weer, Bas! Met veel plezier gelezen.

Ik ben benieuwd of deze set het gaat worden. Je enthousiasme liegt er niet om. Ik hoop in ieder geval dat, als je deze thuis gaat luisteren, je niet teveel 'last' hebt van de akoestiek thuis. BB&G heeft tenslotte hele mooie, behandelde ruimtes.

Geniet nog lekker na!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jvanhambelgium

Quote from: skyfox on March 31, 2012, 22:28:15
Mooie beschrijving weer, Bas! Met veel plezier gelezen.

Ik ben benieuwd of deze set het gaat worden. Je enthousiasme liegt er niet om. Ik hoop in ieder geval dat, als je deze thuis gaat luisteren, je niet teveel 'last' hebt van de akoestiek thuis. BB&G heeft tenslotte hele mooie, behandelde ruimtes.

Geniet nog lekker na!

... al dat moois gaan beluisteren "op een ander" is eigenlijk van weinig waarde zolang je dit niet in je eigen ruimte doet...het verschil kan plots zoooooo veel groter zijn en de luchtige details die je hoorde zijn plots verdwenen...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

garmtz

QuoteIk hoop in ieder geval dat, als je deze thuis gaat luisteren, je niet teveel 'last' hebt van de akoestiek thuis. BB&G heeft tenslotte hele mooie, behandelde ruimtes.

Onze ruimtes zijn nog helemaal niet behandeld en verre van ideaal. Ben je al wel eens bij ons geweest? :)

garmtz

Quote from: jvanhambelgium on March 31, 2012, 22:38:09
... al dat moois gaan beluisteren "op een ander" is eigenlijk van weinig waarde zolang je dit niet in je eigen ruimte doet...het verschil kan plots zoooooo veel groter zijn en de luchtige details die je hoorde zijn plots verdwenen...

Dooddoener... :)  Je zult toch ergens moeten beginnen en de ruimte van Bas is minstens zo geschikt voor een mooie opstelling als onze enorme luisterruimte. Verder is het een luie dealer als die niet op zijn minst zijn best doet het advies van tevoren af te stemmen op de ruimte en een proefplaatsing te doen als bevestiging.

AbZ

Doe eens gek en neem dat Resolution setje in huis als je daarvoor valt...
(met MF V-Link voor muziek vanaf je PC.  Sjieke streamer kan altijd nog.)
of waren er nog leukere dingen?  Ik begrijp zoiets van Garmts aanvulling.

Engels bass is in het Nederlands overigens gewoon bas met één s
(en zonder hoofdletter idd).

Quote from: garmtz on March 31, 2012, 22:46:51Onze ruimtes zijn nog helemaal niet behandeld en verre van ideaal.
Ik gok dat er bij jullie meer tapijt ligt dan bij Bas?  Kan nogal schelen.

jvanhambelgium

Quote from: garmtz on March 31, 2012, 22:52:31
Dooddoener... :)  Je zult toch ergens moeten beginnen en de ruimte van Bas is minstens zo geschikt voor een mooie opstelling als onze enorme luisterruimte. Verder is het een luie dealer als die niet op zijn minst zijn best doet het advies van tevoren af te stemmen op de ruimte en een proefplaatsing te doen als bevestiging.

Ja, de beter dealer zal dit inderdaad wel doen. Het thuis-luisteren lijkt me (zeker met het speelgoed in deze prijsklasse) zeker een pluspunt waar ik een dealer zou op af rekenen...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

garmtz

Quote from: AbZ on March 31, 2012, 22:53:33
Doe eens gek en neem dat Resolution setje in huis als je daarvoor valt...
(met MF V-Link voor muziek vanaf je PC.  Sjieke streamer kan altijd nog.)
of waren er nog leukere dingen?  Ik begrijp zoiets van Garmts aanvulling.

foutje van mij... Zag niet gelijk de hele post in Tapatalk... :)

QuoteEngels bass is in het Nederlands overigens gewoon bas met één s
(en zonder hoofdletter idd).
Ik gok dat er bij jullie meer tapijt ligt dan bij Bas?  Kan nogal schelen.

klopt, maar daar hebben vervolgens alle speakers die je thuis probeert last van...

garmtz

Goed, nu het 'lees meer' knopje dus gevonden en hele verhaal gelezen (gebruik Tapatalk op mij iPhone :)). Kan er weinig aan toevoegen, Bas kan uitstekend luisteren... ;)  

Ik vond het weer erg leerzaam en gezellig!

Bas Akkerman

Garmts aanvulling kan ik niet vinden, is die weer veranderd?
Tsja, akoestiek. De luisterruimte bij BB&G heeft nog behoorlijk wat nagalm. Met name in het laag valt daar nog wel wat te verbeteren. Ik heb zelf geen tapijt, maar zeker één gedeelte van de huiskamer kan ik compleet aanpakken. Het andere gedeelte ook behoorlijk. Natuurlijk ga ik de set eerst thuis beluisteren. In mijn luistersessies heb ik echter gemerkt dat de luisterruimtes een bepaalde invloed hebben die ik nu aardig kan plaatsen. Daarbij heb ik zowel de Magnepan als de Harbeth in verschillende ruimtes gehoord. Kan ik nu voorspellen hoe het bij mij thuis zal klinken? Nee, maar ik verwacht bij te weinig demping enige scherpte in het hoog en bij verkeerde plaatsing aandikking in het laag. En nogmaals ik wil behoorlijk ver gaan (akoestisch plafond, difusers) om de akoestiek thuis zo optimaal te krijgen om het beste uit de set te halen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Quote from: garmtz on March 31, 2012, 22:46:51
Onze ruimtes zijn nog helemaal niet behandeld en verre van ideaal. Ben je al wel eens bij ons geweest? :)

Eenmaal voor de verbouwing, in de cinemaruimte. Grappig, had toen echt het idee dat ook de luisterruimte behandeld was.

Mijn excuses voor mijn misvatting ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9