Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: evilniek on March 24, 2012, 15:35:11
Je kunt voor de grap is een flac door audacity heen halen, erg leerzaam.
Ik begrijp je opmerking niet helemaal, wat bedoel je?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

Quote from: evilniek on March 24, 2012, 15:35:11
Je kunt voor de grap is een flac door audacity heen halen, erg leerzaam.

Een progje waarmee je, onderstaande zaken zichtbaar kunt maken.

Quote from: Bas Akkerman on March 24, 2012, 15:37:18
Ik begrijp je opmerking niet helemaal, wat bedoel je?

Hoeveel frequentie`s gelijk getrokken worden, compressie eigenlijk. Klassiek heeft bvb bijna geen compressie, klinkt vaak veel dynamischer, pop klinkt vaak vlak.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bas Akkerman

Quote from: evilniek on March 24, 2012, 16:22:32
Een progje waarmee je, onderstaande zaken zichtbaar kunt maken.

Hoeveel frequentie`s gelijk getrokken worden, compressie eigenlijk. Klassiek heeft bvb bijna geen compressie, klinkt vaak veel dynamischer, pop klinkt vaak vlak.
Mmm, ik heb een beetje een haat-liefdeverhouding met dat soort programma's. Nou ja, niet eens met dat soort programma's, ze zullen vast werken. Maar muziek "luisteren" wordt op die manier wel erg analytisch en vooral gevoelloos. Maar misschien moet ik dat gewoon eens ergens bij iemand testen; vanuit de test goede muziek en slechte muziek naast elkaar horen. En dan de verschillen horen en op waarde schatten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

Het is alleen maar een analyse. Ben zelf ook een muziek lijstje aan het samenstellen, ik was gewoon nieuwschierig hoe mijn favoriete muziek er technisch gezien voorstond, voor de rest gewoon luisteren natuurlijk.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bas Akkerman

Quote from: evilniek on March 24, 2012, 17:14:57
Het is alleen maar een analyse. Ben zelf ook een muziek lijstje aan het samenstellen, ik was gewoon nieuwschierig hoe mijn favoriete muziek er technisch gezien voorstond, voor de rest gewoon luisteren natuurlijk.
Ik ga het voor de gein wel eens doen. Wat je er dan ook voor waarde-oordelen aan moet geven, ik ben wel benieuwd naar het verschil.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on March 24, 2012, 07:50:54Symfonisch werk is nogal veelomvattend.
Daarom juist  ;)  maar je hebt er niets van in je luisterlijstje dacht ik?
Zoek iets dat jij enerverend vindt en let daarbij vooral ook op de dynamiek.

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on March 24, 2012, 19:20:22
Daarom juist  ;)  maar je hebt er niets van in je luisterlijstje dacht ik?
Zoek iets dat jij enerverend vindt en let daarbij vooral ook op de dynamiek.
Maar misschien heb jij tips. Naast mijn "luistersessiesetlist" ben ik gewoon nieuwsgierig naar voor mij nieuwe muziek.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on March 24, 2012, 19:26:08
Maar misschien heb jij tips. Naast mijn "luistersessiesetlist" ben ik gewoon nieuwsgierig naar voor mij nieuwe muziek.
Ik ken je huidige lijstje of collectie niet maar volgens mij gaf ik zojuist een weloverwogen tip.

ps één vd overwegingen is dat we niet voor de 3e keer discussie over klassiek in dit topic hoeven te voeren...
maar de 5e van Beethoven is misschien wel een goed begin.  Zie ook Willy's topic over Burmester  ;)

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on March 24, 2012, 19:44:32
Ik ken je huidige lijstje of collectie niet maar volgens mij gaf ik zojuist een weloverwogen tip.

ps één vd overwegingen is dat we niet voor de 3e keer discussie over klassiek in dit topic hoeven te voeren...
maar de 5e van Beethoven is misschien wel een goed begin.  Zie ook Willy's topic over Burmester  ;)
Dat zag ik, helaas pas gisteravond gelezen, dus ik heb het niet opgenomen in de lijst.

Zo, ik zit nu in de trein op weg naar Utrecht. Sinds gisterochtend geen muziek meer geluisterd :confused: om mijn koppie fris te hebben.
Sowieso ga ik Magnepan beluisteren, ik ben nieuwsgierig hoever we komen met de "juiste" keten ervoor samen te stellen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Dat was weer leuk! Vanavond of morgen zet ik mijn bevindingen natuurlijk weer online.
Tipje van de sluier; kabels en versterking doen nóg meer dan ik had verwacht... Net als akoestiek...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Klinkt goed! Ben benieuwd naar je ervaringen met het hele kabelgebeuren. Ik wil zelf toch wel eens horen wat het voor verschil kan brengen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Luistersessie Hifi Studio Wilbert

Al veel te lang geleden heb ik een luistersessie gedaan, het werd hoog tijd om dat dus weer te gaan doen. Nu ik al een aantal luistersessies achter de rug heb, weet ik beter wat ik wil en wat niet. De komende sessies zijn er dus vooral om een aantal gegadigden nog eens te horen en waar mogelijk al te fine-tunen. In het kort zijn dat de volgende luidsprekers: Magnepan 1.7, Blumenhofer Genuin FS 5, Harbeth Monitor 30 en Manger Zerobox 109 II.

Vandaag ben ik naar Utrecht gegaan om daar Hifi Studio Wilbert te bezoeken. De Magnepan werd voor vandaag het middelpunt en de nadruk kwam te liggen op Naim, PS Audio en Moon. In het topic kreeg ik de opmerking dat je bij steeds dezelfde muziek teveel gaat verwachten en minder gaat luisteren en die opmerking vond ik erg treffend. Een andere setlist dus!

Magnepan 1.7, Naim SuperUniti, MIT bekabeling EXp1 (?)
Synergie – 7 Definiëring – 7,5 Spreiding – 8 Bass – 6,5

Ik begin met 'Dos Gardenias' van Buena Vista Social Club. Weer een heel ander nummer dan ik gedraaid heb in de vorige luistersessies. En gezien het heerlijke weer buiten, perfecte muziek. Vol met gezang, percussie, piano en trompet. Met de laatste begin ik. Daar mis ik wat detaillering en de uithalen op de trompet komen me wat soft over. Wel wordt het hoog midden wat benadrukt, zodat ik wel metaal hoor, maar minder de lucht in de trompet. Eenzelfde met de piano die ik vrij 1 dimensionaal vind en waar ik vooral de snaren hoor. Bij de percussie klinkt het ook wat hol aan de onderkant, dat doordreunen mis ik een beetje. De stem van één van de zangers is vrij hees en sowieso geeft deze combinatie een beetje een droog geluid.
Niet alles is kommer en kwel, en ik ben in dit stadium nog wat strenger op de set die thuis kan komen te spelen, dus laat ik vooral ook het geluidsbeeld noemen. Dat staat heerlijk los van de luidsprekers die niet aan te wijzen zijn. Alle instrumenten hebben hun eigen plek en toch blijft het 1 geheel. Ik had eigenlijk alleen wat meer hoogte informatie verwacht, misschien komt dat ook wel door de opname.
'Waiting For The Night' was en blijft een nummer op de setlist. Meteen is de dynamiek te horen, waardoor het nummer echt opgebouwd wordt. Ook nu kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal wat droog overkomt, wat hees haast. Of het daarmee te maken heeft weet ik niet, maar het nummer klinkt nu überhaupt wat vlakker dan ik gewend ben, minder gelaagd. En dat vind ik wel heel belangrijk bij dit nummer. Het hoog midden wordt weer wat benadrukt. Een mooi voorbeeld is de 2e fluisterende stem die voor mijn gevoel meer 'fffff' doet dan echt woorden uitspreekt.
Met angst en beven selecteer ik 'Smells Like Teen Spirit' op de iPad. En ja, die angst en dat beven is gerechtvaardigd; deze slechte opname is op deze set niet echt te pruimen. Ik zet het nummer na de helft af en besluit om te zien of een ander onderdeel in de set het droge en scherpe van de set kan halen.

We beginnen met een andere kabel. Nog steeds een MIT, maar nu tegen de €1000,- aan, de AVt2 (?) . Een heel bedrag, maar de balans knapt er wel een stuk van op. Deze kabel neigt nu meer naar het donkere en bruine. Op de lange termijn wellicht iets te donker, maar voor nu is het een prima toevoeging aan de set. Zoals gezegd balans, zodat de trompet, piano, percussie, maar vooral de stem weer heel worden.
Ook bij het tweede nummer betaalt dit zich uit in de zang van Dave Gahan die daardoor een veel grotere emotionele lading krijgt.
Nirvana knapt er ook vanop, althans, de opname wordt dragelijker. De gitaren krijgen wat meer klankkast, in zoverre dat met een elektrische gitaar echt van toepassing is. Ook de drum krijgt nu veel meer body, je hoort echt het geluid onder het vel, net als dat de basgitaar beter te volgen is. Doordat alles meer body en kracht krijgt, is het haast een aanstekelijk nummer.
Een mogelijk ander lastig nummer voor een set is: 'Rising Sun' van Nits. Er zitten drie vrij hoge instrumenten (twee keer keyboard en accordeon) in die net de juiste scherpte en voldoende nuancering moeten hebben om het verschil te horen en niet uit de bocht te gaan. Dat alles ondersteund door basdrum, hi-ats en gitaar. Daarnaast zingt Henk Hofstede voor zijn doen vrij hoog en wordt hij begeleid door een zangeres. Het nummer geeft een prachtige soundstage, echt een sterk punt van de Magnepan waardoor ik een landschap van muziek krijg. Toch wordt ook nu het hoog soms nog wat teveel benadrukt. Voor mijn gevoel wordt het nu te krijserig.

Voor ons gevoel valt er meer uit deze set te halen en we gaan aan de slag met de plaatsing van de luidsprekers. Wanneer we de Magnepans wat meer naar elkaar toe zetten ontstaat er een wat krachtiger beeld waarbij de bass meer gewicht krijgt. Daarna zetten we de luidsprekers wat meer naar voren, maar dit leidt weer tot een pittig geluid. Als we de luidsprekers nog wat dichter naar de muur plaatsen hebben we het beste beeld. Bij Nits is er een betere balans tussen hoog en laag, waardoor het niet meer krijst. De stemmen zijn nu echt veel mooier en ik kan duidelijk het verschil tussen Henk en de zangeres horen. Bij Nirvana heb ik iets op diepte ingeleverd, maar dit wordt helemaal goed gemaakt door een juiste balans. Waiting For The Night is weer heerlijk mellow zoals ik het gewend ben. Er wordt nu veel meer muziek gemaakt waardoor ik ook een paar andere nummers beluister. Zoals 'Elisabeth Slaap Zacht' een cover door Acda&de Munnik. Ik hoor meteen dat dit een betere opname is dan bijvoorbeeld Nirvana en Nits. Zo klinkt een gitaar meer als een gitaar en heeft de orgel aan het begin van het nummer een lekkere "schwung". En wat een lekker geluidsbeeld toch, wat kan ik daar van genieten! De stem van Acda die mooi zijn plek heeft te midden van de instrumenten. Tot slot dan 'Around The Fish' van Nits. Ik kan me voorstellen dat dit de geroemde Q-sound is. De belletjes, tinkeltjes en frummeltjes die een nachtelijk rivierlandschap moeten voorstellen (in mijn beleving in ieder geval) doen dat ook. Ik zwem haast mee, zo word ik in de muziek getrokken. Dat komt vooral doordat er wat klanken betreft niet zo veel gebeurt, wat ruimtelijke informatie betreft des te meer!

Chris oppert om de Naim NAP 200 als eindversterker in te zetten, zodat de SuperUniti alleen als voorversterker hoeft te werken.
Synergie – 8 Definiëring – 8,5 Spreiding – 8,5 Bass – 7,5
Ik vind het toch lastig om cijfers te geven aan kenmerken, maar bovenstaande geeft al een aardig beeld wat er gebeurt.
Ik blijf bij 'Around The Fish' en meteen valt erop dat er veel meer definitie is. Alsof ik steeds met een camera heb gekeken die nu pas echt scherp gesteld is. De tinkeltjes, tengeltjes en pingeltjes komen veel meer los, klinken meer na en ook de stem is losser. Er is nu ook meer diepte in het beeld; dit nummer is echt heerlijk om bij weg te dromen. Geen moeilijk nummer, maar ik denk met een andere luidspreker ook minder spannend.
Het begin weer even, 'Dos Gardenias'. De trompet is meer een trompet geworden en heeft veel meer precense. Ook nu is de stem veel losser, flauw, maar meer "zwart" is echt een goede beschrijving van wat er gebeurt. Het nummer is nu ook vloeiender en gelaagder en dat hebben de mannen van The Buena Vista Social Club ook nodig, dat gemakkelijke. Ik besef dat ik voor deze set naar een meer "geknepen" geluid heb geluisterd en nu dat weg is, klinkt alles veel makkelijker. Geboeid blijf ik luisteren en ik glimlach als ik aan het eind van het nummer de kwastjes hoor die zachtjes op het drumvel worden gelegd.
Eenzelfde beeld bij Depeche Mode. Gelaagder, vloeiender en ook emotioneler zijn zo wat termen die wat ik nu hoor beschrijven. Ik verwacht stiekem dat de 2e stem wat beter hoorbaar is, maar dat valt tegen? Onbewust heb ik, denk ik, de referentie voor scheiding bij de set van Audiofiel gelegd en dan vooral de DAC. Dat mist de Naim wel, maar de flow, ach de flow.
Nirvana, daar is het plezier weer bij terug. In ieder geval bij mij. 'The Rising Sun' heeft ook een betere scheiding tussen de instrumenten en zang, zeker tussen de mannen- en vrouwenstem. Ook vind ik de dynamiek wat beter, zodat het heel zachtjes bespelen van de accordeon nog hoorbaar is.
Acda&de Munnik doen het nu ook beter. Nou ja, ze doen hetzelfde maar er is gewoon meer te horen. Het gonzen van de orgel, het bespelen van de gitaar of drum, alles lijkt duidelijker. Voor mijn gevoel zijn er nu meer "inner notes" te horen. Daardoor is er meer coherentie en dat zorgt voor de vloeiender weergave.
Kom op, nog een nummer! 'Silent Shout', het titelnummer van het gelijknamige album van The Knife. Nu doet duidelijk ook de ruimte mee, de bass is wat soft. Althans, het nagalmen in de kamer zorgt ervoor dat de bass wat langer door lijkt te lopen. Desalniettemin is en blijft het een heerlijk nummer en deze set draait de hand er niet voor om om eens lekker te swingen. Voor ik het weet, zit ik al aan het einde van het nummer en geniet ik van de extro.
Blaudzun dan ten slotte, ja ik ontdek zo nog wat op het topic "Wat luister je nu?". 'Quiet German Girls' klinkt in de ruimte en ik word echt vrolijk van dit nummer. Dat weet deze set toch goed te doen. Lekker ook het uitklinken van de gitaar en de aparte stem van Johannes Sigmond. De attack op de gitaren is prima, net als op de drums. Minpunten? Ja, ik mis wat natuurlijkheid in het handenklappen, dat klinkt wat 1 dimensionaal.

Een heerlijke set dus als het gaat om flow. Als het gaat om verfijning geef ik, vanuit mijn geheugen de voorkeur aan Linn. Lastig te vergelijken, maar wat zou het een mooie set zijn: de verfijning van Linn en de flow van Naim.

Een experimentje dat ik had gevraagd is het beluisteren van de PS Audio PerfectWave streamer. Ik zal er wat door boven mijn prijsklasse gaan spelen, maar ik ben benieuwd wat de betere (?) DAC van de PS Audio doet. We hebben de PS Audio aangesloten op de 330A, de eindversterker van Moon.
Synergie – 6,5 Definiëring – 9 Spreiding – 7,5 Bass – 8
Het valt me meteen op dat de stem van het eerste nummer van de setlist meer naar voren is geplaatst. Daardoor is de muziek meer begeleidend en dient als achtergrond. Er is meer definitie te horen en deze combinatie richt zich vooral op micro-dynamiek. Ik kan meer nuances horen in de stem en vooral ook in de trompetten. Het aanblazen bijvoorbeeld heb ik nog niet eerder gehoord, je ziet de wangen van de bespeler haast opbollen!
Hetzelfde bij Depeche Mode, meer definitie. Zo hoor ik dat er echt met een keyboard wordt gespeeld en kan ik nog wat beter de verschillende instrumenten horen. Het middengebied wordt wat meer benadrukt en dan vooral de stemmen. Dat is ook meteen het grootste nadeel, de muziek wordt uiteen gerafeld. Voor mijn gevoel is dit een wat neutraler geluid, maar ook een stuk saaier. Apart genoeg hoor ik de 2e stem niet beter.
Bij Nirvana hoor ik nog beter dat het een elektrische gitaar is aan het begin van het nummer en ook de basgitaar heeft meer definitie. Daardoor kan ik die beter volgen en hoor ik hoe die bespeeld wordt. De muzikaliteit en het plezier mis ik echter, jammer.
'The Rising Sun' profiteert van de DAC. Er is veel preciezer te horen wat de verschillende instrumenten zijn en alles krijgt meer echtheid. Ook nu is er meer micro-dynamiek en wordt de muziek teveel uiteen gerafeld.
Eenzelfde met de andere nummer. Naklinken, scheiding, gelaagdheid; allemaal beter. Puur audiofiel gezien zal dit vast hoge ogen scoren. Mij bevalt het minder. Het enige dat ik echt een toegevoegde waarde vindt, is de nuancering in de stem. Johannes' stem trilt meer en is daardoor menselijker. Luister je veel naar kleine, akoestische bezettingen met veel zang, dan kan ik me voorstellen dat je deze set prefereert.

Als laatste ga ik nog even terug naar de SuperUniti in combinatie met de NAP 200. Ja, ik mis echt wel de verfijning. Deze combinatie is wat omfloersder, makkelijk en wuift detail als het ware weg. Maar ik ga er ook mee op onderzoek uit en zie wat er allemaal op de server van Wilbert Hifi staat. Een hoop. Björk beluister ik even, Coldplay, Dead Can Dance, Peter Gabriel, andere nummers van Depeche Mode, zelfs 'No Sanctuary' van Chris Jones komt voorbij. "Audiofiele meuk" volgens een trouwe topicbezoeker. Maar ook een nummer dat lekker diep gaat en haast spannend is. Kortom, streamen vind ik heerlijk en deze set nodigt uit om lang te luisteren.

Dubbeltjes vallen altijd laat, vaak te laat in mijn geval. In de stoel, al mijmerend, probeer ik samen te vatten wat ik heb gehoord. Dan komt het idee op om een wat "mindere" streamer van Naim te willen testen met een aparte voor- en eindversterker van hetzelfde merk. Dat idee heb ik omdat ik de toevoeging van een aparte eindversterker zo treffend vond. Helaas staan zowel de Naim ND5 XS als de voorversterkers koud. Chris oppert om deze dan eens bij mij thuis te testen, maar ik denk dat ik gewoon nog een keer terugkom.

De verfijning van Linn, de flow van Naim en het geluidsbeeld van Magnepan. Dat zou een verdomd mooie combinatie kunnen zijn...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Naim ND5XS heb ik laatst getest echt een prachtig ding.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Bas Akkerman

Quote from: Poldo on March 28, 2012, 20:37:44
Naim ND5XS heb ik laatst getest echt een prachtig ding.
Cool! Heb je ze ook nog met andere Naim-apparatuur vergeleken?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Ik heb als uitgangspunt de Naim UnitiServe gebruikt, vervolgens met de Exposure 2010s2 dac, Naim ND5XS en Naim DAC.

De exposure dac en ND5xs (alleen de dac's getest) scoorden gelijk imho, exposure heeft eigen sound en Naim heeft zijn eigen sound. De Naim Dac ging verder tevens met een toevoeging van een extra voeding, daar profiteerde overigens ook de ND5xs van.

Ik heb zelf de UnitiServe gekocht op de exposure dac (die had ik al), UnitiServe is een soort ripnas/server met digitale uitgang, ook digitale kabels konden het geluid nog positief upgraden.

Mocht ik ooit weer een upgrade maken dan staat de Naim Dac zeker hoog op mijn lijstje, zoek je een streamer dan is de ND5XS heel erg goed. Is trouwens allemaal te testen bij Lexicom, leuke zaak in Leidschendam vlakbij jouw woonplaats, ik ga daar vaak heen.

Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

vanzomereng

Heeft Naim wel betaalbare zware versterkers, om Magnepans aan het zingen te krijgen.
Over het algemeen hoor je, dat Magnepans wel wat WATTjes kunnen gebruiken.
Maar wellicht zit ik er helemaal naast ?
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Quote from: VANZOMERENG on March 28, 2012, 21:38:19
Heeft Naim wel betaalbare zware versterkers, om Magnepans aan het zingen te krijgen.
Over het algemeen hoor je, dat Magnepans wel wat WATTjes kunnen gebruiken.
Maar wellicht zit ik er helemaal naast ?
Tsja, wat is betaalbaar? De NAP 200 deed het in ieder geval prima!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Mooi luisterverslag Bas....
houdt je wel van de straat  ;D

Maar waarom heb je niet ook de T&A Receiver overwogen (music streamer, cd-speler, Dac en versterker en radio) in 1
met wat meer power als de Naim en wat budgetvriendelijker, zodat je meer voor speakers over houdt...

of de T&A Musicplayer balanced + bijbehorende aktief luidsprekers KS-serie van T&A

by the way, er is in Wychen dit weekend een show met Blumenhofer
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Poldo

We are asked this question every single day. We wish that we could be of more help, but individual tastes vary so greatly that a definitive answer is not possible. For example, we are using a 35 watt receiver in the lobby of our factory. Therefore, can we honestly say that 35 watts is all you need? Not really.
You can get a lot of free advice in the chat rooms on the internet. Most of it is of very little value. Often, their power recommendations are influenced by their listening habits and room conditions. Unfortunately, there is no substitute for your first-hand experience. Here is why----
For each increase of 3 db, the power must be doubled. So, 70 watts, 140 watts, 280 watts, etc. will progressively result in 3 db increases over the receiver we are using in our lobby. Personal tastes are "all over the map". We hear of customers that are perfectly happy with 25 watts and others using 1000 watts. Without the option of listening with you, we have no way to give meaningful advice. The most reliable way to answer this question for your particular needs is by visiting a dealer or arranging to hear a pair of Magneplanars. If you listen to your music at your normal volume, in a room that is approximately the same size as your room, with an amplifier similar to what you plan to use, an accurate power requirement can be determined for your listening habits. (Note-- The amplifier used in this test should have a similar 4 ohm rating as the amplifier you plan to use at home, but it is not necessary for it to be identical to your amplifier.) That is lot of preconditions, but it is the only reliable method of determining the power needs for a specific individual.

Dit stond op hun website (magnepan)
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Bas Akkerman

Quote from: VANZOMERENG on March 28, 2012, 21:46:07
Mooi luisterverslag Bas....
houdt je wel van de straat  ;D

Maar waarom heb je niet ook de T&A Receiver overwogen (music streamer, cd-speler, Dac en versterker en radio) in 1
met wat meer power als de Naim en wat budgetvriendelijker, zodat je meer voor speakers over houdt...

of de T&A Musicplayer balanced + bijbehorende aktief luidsprekers KS-serie van T&A

by the way, er is in Wychen dit weekend een show met Blumenhofer
Ik ken je advies. ;) Als ik de kans zie, ga ik deze ook zeker beluisteren. En van het weekend ben ik al helemaal bezet helaas.
Sowieso wil ik graag nog wat tips van jullie als het gaat om DAC's. De verfijning vs de flow zeg maar.

Quote from: Poldo on March 28, 2012, 21:52:31
We are asked this question every single day. We wish that we could be of more help, but individual tastes vary so greatly that a definitive answer is not possible. For example, we are using a 35 watt receiver in the lobby of our factory. Therefore, can we honestly say that 35 watts is all you need? Not really.
You can get a lot of free advice in the chat rooms on the internet. Most of it is of very little value. Often, their power recommendations are influenced by their listening habits and room conditions. Unfortunately, there is no substitute for your first-hand experience. Here is why----
For each increase of 3 db, the power must be doubled. So, 70 watts, 140 watts, 280 watts, etc. will progressively result in 3 db increases over the receiver we are using in our lobby. Personal tastes are "all over the map". We hear of customers that are perfectly happy with 25 watts and others using 1000 watts. Without the option of listening with you, we have no way to give meaningful advice. The most reliable way to answer this question for your particular needs is by visiting a dealer or arranging to hear a pair of Magneplanars. If you listen to your music at your normal volume, in a room that is approximately the same size as your room, with an amplifier similar to what you plan to use, an accurate power requirement can be determined for your listening habits. (Note-- The amplifier used in this test should have a similar 4 ohm rating as the amplifier you plan to use at home, but it is not necessary for it to be identical to your amplifier.) That is lot of preconditions, but it is the only reliable method of determining the power needs for a specific individual.

Dit stond op hun website (magnepan)
Haha, dat is nogal vrijblijvend van Magnepan. Mijn ervaring tot nu toe is dat Magnepan profiteert van gescheiden voor- en eindversterker met goede opbouw. Dan klinkt de voorversterker soepeler en de eindversterker krachtiger dan een geïntegreerde versterker. Maar dat lijkt me een vrij algemeen punt. Ik merkte het vanmiddag ook weer, meer rust en soepelheid bij gescheiden versterkers.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Ik heb 1 x magnepans gehoord bij een kennis, volgens mij op Audio Research voor - mono eind klonk niet misselijk, prijs was ook niet misselijk.

Echter, ik denk dat zij met die 30w doelen op buizen versterker liefhebbers.

Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Bas Akkerman

Quote from: Poldo on March 28, 2012, 22:09:40
Ik heb 1 x magnepans gehoord bij een kennis, volgens mij op Audio Research voor - mono eind klonk niet misselijk, prijs was ook niet misselijk.

Echter, ik denk dat zij met die 30w doelen op buizen versterker liefhebbers.


Dat hoop ik ooit ook nog eens te kunnen kopen, ik hoor van alle kanten dat dat een mooie combinatie is.
Buizenwatts zijn natuurlijk wel anders dan transistorwatts, maar ook dat zal wel te weinig zijn. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz