Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: johnhifi on November 20, 2011, 08:49:58
De twee toverwoorden in dit topic. ;)
Haha, inderdaad.

Hier konden de droger en oven niet tegelijkertijd aan zonder dat de zekering doorsloeg. Ik zit hier dus nu bij kaarslicht, wel gezellig hoor.
Weer een fikse rekening dus en zodadelijk een verzoek tot meer groepen doen op Internet. Voordeel is dat ik dan meteen twee groepen aan laat leggen voor HT en stereo  :thumbs-up:.

Vandaag komt er dus geen verslag, dat zal op zijn vroegst pas donderdag worden ben ik bang :(.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Quote from: Bas Akkerman on November 20, 2011, 19:03:56
Haha, inderdaad.

Hier konden de droger en oven niet tegelijkertijd aan zonder dat de zekering doorsloeg. Ik zit hier dus nu bij kaarslicht, wel gezellig hoor.
Weer een fikse rekening dus en zodadelijk een verzoek tot meer groepen doen op Internet. Voordeel is dat ik dan meteen twee groepen aan laat leggen voor HT en stereo  :thumbs-up:.

Vandaag komt er dus geen verslag, dat zal op zijn vroegst pas donderdag worden ben ik bang :(.
Dit topic begint voor mij nu wel een beetje een gelijkenis met een soap te vertonen ...
Aan het eind steevast weer een cliffhanger, en het gaat alsmaar door en door, zonder enig zicht op een einde ...
Daar is allicht publiek voor maar ik haak er vaak af 8).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Spijkie

Aan het ( bijna) einde van de zoektocht maakt Bas een keuze , op dezelfde dag van de keuze komt de fabrikant met een nieuw model net als een paar andere concurrenten  :devil:
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Whahaha, ik zeg Magnepans in bestelling, en mogelijk ook al versterking  :headbanging:

Maar wie ben ik  :D
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Spijkie

Gaan we zeker doen Bas, ik ben echt heel benieuwd!
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Pinohelmond

Quote from: skyfox on November 21, 2011, 08:47:43
Whahaha, ik zeg Magnepans in bestelling, en mogelijk ook al versterking  :headbanging:

Maar wie ben ik  :D

Die aardige gozer uit Zoetermeer toch..  ;)

Zou ook zomaar kunnen dat Bas het hele forum verrast met zijn uiteindelijke aankoop of conclusie..  :D
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

skyfox

Quote from: Pinohelmond on November 21, 2011, 14:37:35
Die aardige gozer uit Zoetermeer toch..  ;)

Zou ook zomaar kunnen dat Bas het hele forum verrast met zijn uiteindelijke aankoop of conclusie..  :D
Conclusie: ik hou het bij een hoofdtelefoon en HT ruimte. Meer value for money.

Het zou wat zijn, zeg...

Sorry voor de topickaping, Bas ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

paaj

Een Stax SR009 gebaseerd systeem... moet net te doen zijn. :P
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Bas Akkerman

Quote from: paaj on November 21, 2011, 15:48:09
Een Stax SR009 gebaseerd systeem... moet net te doen zijn. :P
Wanneer dat een systeem is dat een snelle en coherente weergave biedt, een strakke bas heeft, door een goede synergie macro- en microdetail toont en de band in mijn kamer zet met alle instrumenten op de "juiste" plaats; kortom muziek en emotie weergeeft... ja, dat lijkt me een prima set! En als dat voor €7000,- te verkrijgen is, helemaal goed! ;)

Zo snel mogelijk het verslag online, dan kunnen jullie zien in hoeverre bovenstaande de laatste keer gelukt is...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

paaj

alleen de plaatsing in de kamer kan een probleem zijn, het is tenslotte een hoofdtelefoon... de rest krijg je met alle Stax systemen er gratis bij ;)
beetje slimme import en niet de grootste high-end amp en het is wel te doen rond budget, pak je de SR-007 dan lukt het zeker.


oh wat mis ik m'n Stax systeem soms... denk dat ik eens potje ga starten.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Bas Akkerman

Quote from: paaj on November 21, 2011, 18:47:18
alleen de plaatsing in de kamer kan een probleem zijn, het is tenslotte een hoofdtelefoon... de rest krijg je met alle Stax systemen er gratis bij ;)
beetje slimme import en niet de grootste high-end amp en het is wel te doen rond budget, pak je de SR-007 dan lukt het zeker.


oh wat mis ik m'n Stax systeem soms... denk dat ik eens potje ga starten.


En juist die plaatsing, dat "livegevoel" is voor mij van doorslaggevende rol dat ik kies voor luidsprekers. Maar dat er in de toekomst nog een mooie hoofdtelefoon komt, dat is zeker.
Ik ben nu bezig met het verslag. Mijn vriend kreeg panne en zodoende kan ik niet naar Amsterdam om te trainen. Hopelijk heb ik het vanavond online.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Pinohelmond

Quote from: Bas Akkerman on November 21, 2011, 19:06:21
En juist die plaatsing, dat "livegevoel" is voor mij van doorslaggevende rol dat ik kies voor luidsprekers. Maar dat er in de toekomst nog een mooie hoofdtelefoon komt, dat is zeker.
Ik ben nu bezig met het verslag. Mijn vriend kreeg panne en zodoende kan ik niet naar Amsterdam om te trainen. Hopelijk heb ik het vanavond online.

Je bent nu online Bas... Laat ons niet langer in spanning!  :D
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

skyfox

Quote from: Bas Akkerman on November 20, 2011, 19:03:56
Vandaag komt er dus geen verslag, dat zal op zijn vroegst pas donderdag worden ben ik bang :(.

Het is donderdag. Vol verwachting klopt ons aller hart!! En nu niet wachten tot 5 December, he?  :P
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

WickedGame

Quote from: skyfox on November 24, 2011, 09:39:06
Het is donderdag. Vol verwachting klopt ons aller hart!! En nu niet wachten tot 5 December, he?  :P

trommel geroffel! :pompom:

Pinohelmond

Bas.................................................  :(

Je weet de spanning wel op te bouwen kerel!
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

skyfox

Heb ik gister toch maar mooi de aantekeningen al gezien... Alleen leest een coherent verhaal toch fijner weg ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

paaj

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

bokkes

Bas vertel nou eens wat Ben uit zijn Hoedjes getoverd heeft.

Pinohelmond

Quote from: skyfox on November 28, 2011, 19:24:54
Heb ik gister toch maar mooi de aantekeningen al gezien... Alleen leest een coherent verhaal toch fijner weg ;)

Het is toch geen Bose geworden hè?!  :hehe: 
Als in een totale omslag zeg maar..

Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Bas Akkerman

Quote from: Pinohelmond on November 29, 2011, 07:56:31
Het is toch geen Bose geworden hè?!  :hehe: 
Als in een totale omslag zeg maar..


Nee, geen Bose hoor! ;)
Zoals skyfox al zei, het zijn wat aantekeningen waar ik een mooi verhaal van wil maken. Dat kost tijd en die tijd heb ik op het moment wat minder.

Gisteren ben ik een stuk verder gekomen, vanavond een verjaardag, dus morgenavond heb ik het online.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

"All the leaves are brown
and the sky is grey
I've been for a walk
on a winter's day."


Dat gaat er door mijn hoofd wanneer ik aan mijn rechterkant door het treinraampje de mistige Lage Landen voorbij zie glijden. De bestemming is Oterleek, een plaatsje onder de rook van Alkmaar, waar Studio Alkmaar is gevestigd. Pure service is het dat Ben Hoedjes me van station Alkmaar afhaalt. "Anders moet je weer een half uur met de bus, ook zo'n zonde." Op de heenweg naar zijn winkel praten we een beetje over muziek en sets. Maar vooral over muziekbeleving.

Naar mate ik ben gevorderd in mijn zoektocht naar een mooie, muzikale set, word ik me steeds beter bewust naar wat ik zoek. Grote aanleiding om naar Studio Alkmaar te gaan is de aanwezigheid van de Magnepan 1.7 en de ruime keus aan (buizen)versterkers. De combinatie van buizenversterker en Magnepan maakt me erg nieuwsgierig. Eenmaal aangekomen in de zeer ruime (15x4) luisterkamer zie ik de Magnepans in de breedte opgesteld staan, een kleine meter van de muur, 2,5 meter uit elkaar en daartussen een rack met mooie, glimmende spulletjes.

Eén van de mooie spulletjes is een Esoteric SA-10 SACD-speler, de basis van een groot gedeelte van deze luistersessie. Zoals gezegd beginnen we met het beluisteren van de Magnepans met een buizenversterker.


Dom genoeg ben ik het eerste exemplaar vergeten op te schrijven. Desondanks mijn indrukken er van.
Synergie – 6 Definiëring – 6,5 Spreiding – 6 Bass – 6
Het is een vrij warm, gloeiend geluid dat op me af komt. Vooral het middengebied wordt wat aangezet en er is duidelijk een lange nagalm in de klankkast van de gitaar in Clannads nummer. De mannen- en vrouwenstemmen klinken een beetje hetzelfde en missen toch wat aan tonaliteit. Door de warmte mist de dwarsfluit wat aan scherpte, een wat ronder geluid dus. Wat kracht betreft levert deze versterker wel vermogen en dat vertaalt zich in een snel geluid, waardoor details goed te volgen zijn. Het grootste verschil met de vorige sessie van de Magnepans in Utrecht is vooral te vinden in de plaatsing. Die is nu veel minder, minder breed en vooral diep. Ik wijd het aan de opstelling van de speakers en dan vooral aan het rack met apparatuur tussen de luidsprekers. Daardoor wordt het geprojecteerde beeld, naar mijn idee, ook wat rommeliger en minder makkelijk van elkaar te scheiden. Het is goed dit in gedachten te houden als je naar de puntenwaardering kijkt bij de Magnepans!
Eens zien wat die gloed doet bij Kind of Blue. De trompetten missen wat metaligheid, de hi-ats wat puntigheid. Weer meer hout dan metaal, waardoor ik het idee krijg van een warme zomeravond. Overigens beslist geen slechte match met deze muziek! Wat hoogteafbeelding gaat het nu wat beter, blijkbaar moet de set ook nog wat opwarmen.
Nou, dat kan prima met Smells Like Teen Spirit. Ook dit nummer is door de zwoele presentatie goed te verteren. De matige opname wordt daardoor aardig verbloemd, de kracht van de versterker bepaalt voor een groot gedeelte het enthousiasme van de muziek. Wederom komt nu een "zwakte" van deze luidspreker naar boven, de Bass. En misschien niet eens zwakte, maar vooral vraagt het nogal wat van de rest van de set om de Bass strak te krijgen. Ook bij dit nummer is de Bass te losjes en dat leidt af van de muziek.
Als laatste nog even Waiting For The Night. Sinds ik dit nummer bij Audiofiel heb beluisterd, is het een vast nummer in mijn luistersessie geworden. Het is me nu ook wat te gezoetvooisd, het mag feller. En voornamelijk ruimtelijker, veel ruimtelijker. Het loopt wat dicht en de tweede, fluisterende stem is mede daardoor nauwelijks te horen.


Dezelfde set, maar dan met de Primare i22
Synergie – 7 Definiëring – 7,5 Spreiding – 7 Bass – 7

Dezelfde cd blijft erin en bij de eerste noten is al te horen dat dit strakker en schoner speelt. Er is meer "zwart" rondom de instrumenten en stemmen. Daardoor is er meer detail te horen en is de fluisterende stem naast de stem van Gahan veel beter te horen dan de voorgaande set. Voor het eerst hoe ik nu ook de toegevoegde echo aan het eind van het refrein, fraai! De scherpte in de t- en s-klanken is nu ook hoorbaar, maar dit leidt niet af van de dromerige sfeer van dit nummer.
De galm in de zaal waar Clannad speelt is ook weer terug en zorgt voor de belangrijke live beleving. Er is nu ook weer meer nuance te horen, die is weer vrolijk. Tonaal klopt het voor mijn gevoel weer wat beter, maar ik mis tegelijkertijd ook wat dynamiek. Zo komt de attack als het gaat om het aanslaan van de gitaar niet helemaal uit de verf.
En dat leidt eigenlijk vanzelf naar Smells Like Teen Spirit, een dynamisch nummer. Het is nu duidelijk te horen dat het om een vlakke opname gaat, die wel strak wordt gespeeld. Het mist echter ook een beetje emotie en ik word niet echt bij de muziek betrokken. Frappant om te melden is dat, wanneer ik de stoel waarop ik luister wat naar achteren zet, ik meer hoogte-informatie hoor.
Kortom, zeker een goede set, maar het mist net even dat beetje extra.


Zelfde maar met Lavardin IS
Synergie – 9,5 Definiëring – 8,5 Spreiding – 7,5 Bass – 7
Eigenlijk tegen het idee van Ben vraag ik hem of ik de Lavardin IS op de Magnepan mag horen. Ik had de versterker bij het rondje door de zaak al gezien en volgens sommige van jullie lieve lezers, zou dit wel eens een mooie match kunnen zijn.
En dat kun je wel zeggen! Wat een synergie, geweldig! Echt bij de allereerste noten is al te horen dat Clannad met plezier speelt. Als de stem van Brennan dan ook nog eens inzet is de vreugde van de speakers te schrapen. Dat is bij deze combinatie ook een van de weinige minpunten, het geluid blijft wat plakken. Desondanks word ik compleet in de muziek gezogen, de echtheid, de nuances. Tonaal gezien schudden de versterker en luidspreker de handen, zijn ze het daar volledig mee eens. Detail en coherentie gaan nu echt hand in hand. En ondanks dat de luidsprekers, vermoedelijk, beter presteren als ze vrijer zouden staan, loopt het beeld niet dicht. Instrumenten en stemmen blijven gescheiden.
Wat niet veel sets weten weer te geven, maar waarom ik Waiting For The Night zo mooi vind is de droefenis in het nummer. Er is een zoete, rustige en vooral droevige flow. En dat lukt deze set zeer goed om weer te geven. Van de stem van Gahan tot het keyboardsnerpje, alles wordt weergegeven op de manier waarop ik dit nummer waardeer. Neutraal? Misschien niet geheel. Muzikaal, zeker! Het mag ook nu weer wat dieper de kamer in komen, een betere plaatsing zou prettig zijn. Het beeld loopt niet dicht, maar de tweede fluisterende stem wordt minder goed weer gegeven. Eigenlijk vanzelf luister ik naar de helft van Enjoy The Silence, het nummer dat volgt. Ook de Bass is en blijft een lastig punt voor deze weergever, het mag wat strakker. Maar wacht even, waarom heb ik de cd niet gewisseld, zoals ik dat altijd doe? Omdat dit een verslavende set is, simpel.
Om niet teveel verslaafd te raken, wissel ik meteen van versterker. Deze set heeft zich absoluut bewezen en vraagt om thuis beter beluisterd te worden.


Nu met Lavardin IT
Synergie – 7 Definiëring – 7 Spreiding – 8 Bass – 7,5
Hoewel de voorgaande set zo heerlijk speelde, miste ik toch wat kracht. De IT in dezelfde familie zou hiervoor moeten zorgen.
En dat is ook te horen. Er is meer zwart om de stemmen en instrumenten en het beeld komt meer de kamer in, staat wat losser van de speakers. Er is veel meer diepte, zodat er nu ook gelaagdheid in de muziek is. De muziekinstrumenten en vooral de muziek zijn meer 3D, staan weer beter voor me. De tweede stem is ook beter te horen dan bij de IS.
Ook bij Clannad is er meer lucht en zijn uitstervende tonen veel beter te horen. Ook de attack op de gitaren profiteert hiervan en de stemmen krijgen meer body.
Is dit dan de perfecte tweelingbroer van de Lavardin IS? Nee, eerder een neef. Ze delen dezelfde kenmerken, maar verschillen teveel om echt op elkaar te lijken. En helaas geldt dat ook voor de synergie die de IS had. Die mist nu en maakt de IT voor mij wat droger en daardoor afstandelijker.


De Symphonic Line RG 14
Synergie – 7 Definiëring – 7,5 Spreiding – 7 Bass – 7
Op advies van Ben komt ook een versterker van Symphonic Line aan de beurt. Studio Alkmaar is erg te spreken over dit merk, dus ik ben benieuwd.
Na de Lavardin is het weer even wennen aan een ander geluid. De Symphonic Line komt op mij wat neutraler, misschien wat helderder over. Er is meer metaal dan hout te horen en ik vermoed dat dat kan leiden tot luistermoeheid. De versterker is wel snel en daar reageert de Magnepan goed op. Dat maakt de muziek makkelijker om te volgen, bijvoorbeeld de omgevingsinformatie is duidelijker te horen. Het versterkt ook de sterke, coherente kanten van de Magnepan. Daarmee bedoel ik dat tonen hun eigen plek hebben en niet versmeren, waardoor de tonen daarop volgend hun eigen plek hebben. Wat zou een versterker met de tonaliteit van de Lavardin IS en de snelheid van de Symphonic mooi zijn...


Symphonic Line CD Vibrato, Symophonic Line RG14 maar nu met LUA Con Anima
Synergie – 6 Definiëring – 7,5 Spreiding – 7 Bass – 7
We gaan naar boven om wat andere luidsprekers te horen, even een break van de Magnepan. Daar staan de luidsprekers al wat beter opgesteld in een ruimte die wat meer overkomt met mijn thuissituatie.
Allereerst de LUA om met wat Italianen te beginnen. Wat meteen opvalt, is het meer up fronte, drukkere karakter. Het lijkt alsof ik nu meer op de eerste rij zit bij Clannad. Instrumenten en stemmen staan wat vaster in de ruimte dan beneden. Ik heb ook het idee dat ze makkelijker te herleiden zijn naar de puntbron die deze speakers voor mijn gevoel meer zijn dan de Magnepans. Ik moet dan ook even de Magnepans los laten. Zo luister ik nu meer naar de puntjes en zie ik minder het muzikale geheel.
Bij Depeche Mode is het allemaal wat glaziger, glanzender, meer gepolijst dus. Bij een voor mij wat mindere set is dat inderdaad het geluid dat ik bij dit nummer hoor. Het mist dan wat verfijning. Voordeel is wel dat de tweede stem bijvoorbeeld beter te volgen is, maar dat ik ook wat afstandelijkheid ervaar.
Het nummer van Maria Mena is één brok emotie. Als er ergens geen afstandelijkheid mag zijn is het hier wel. En die is er helaas wel. Ook al speelt deze combinatie kraakhelder.


Idem, maar nu met Sonus Faber Cremona Auditor M

Synergie – 7 Definiëring – 7 Spreiding – 6,5 Bass – 5
Ook een luidspreker die ik op aanraden eens wilde beluisteren. Wat onmiddellijk duidelijk wordt, is dat de speakers een beetje plakken. Wel is het beeld vrij breed, te danken aan de luisterruimte heb ik het idee. Zo is bij de jambe goed te horen dat de vingertoppen over het vel heen trommelen. Iets anders is de overmaat aan Bass bij deze speaker. Net als bij de Master luidsprekers lijkt er geprobeerd zoveel mogelijk laag uit deze speakers te halen. Dat gaat ten koste van de kwaliteit van de Bass, die ik vrij zompig vind klinken, maar vooral van de rest van de (onderkant van) het middengebied. Dat zakt namelijk weg in het laag waardoor er een wat donker en bruin geluid ontstaat.
Eenzelfde ervaring bij Depeche Mode. Een veel breder beeld dan beneden, maar ook bij deze set een veel donkerder beeld. Ook de Bass bij Enjoy The Silence is vele malen te aanwezig voor mijn smaak.


Nu met de Rosso Fiorentina
Synergie – 6 Definiëring – 7 Spreiding – 7 Bass – 7
Een wat betere tonale balans, maar ook een wat ingehouden karakter. Het beeld staat meer tussen de speakers en minder ervoor en erachter. Het komt me wat analytisch over en het mist wat ballen. Wel zijn details als de lucht in de dwarsfluit mooier te horen.


De KR (... weer vergeten het typenummer op te schrijven)

Synergie – 6 Definiëring – 7 Spreiding – 7 Bass – 6
Een korte beschrijving; een helder geluid waarbij de nadruk op het hoog wordt gelegd. Dat is te horen in een gitaar waarbij ik wel de snelheid van de snaren hoor, maar veel minder de klankkast. De Bass is daarbij ook vrij rommelig en loopt dicht.


Nu eens de Von Schweikert VR5 (oude versie)

Synergie – 7,5 Definiëring – 8 Spreiding –8 Bass – 7
Ben wil me nog eens een Von Schweikert laten horen. Ik vond die destijds te analytisch en hij wil me graag tonen dat het anders kan. Zoals ik al vaker heb gehoord bij duurdere speakers wordt de "echtheid" beter. Vooral stemmen zijn heel levensecht. Clannad speelt weer als band voor me en alle bandleden hebben een plekje, door de snelheid, de lucht om de instrumenten die deze luidspreker bieden.
Bij Depeche Mode valt de gelaagdheid in het nummer op. Alle muzieklijnen worden mooi weergegeven en daardoor krijg je meer inzicht in de opname. Ik kan me voorstellen dat er veel liefhebbers zijn voor deze neutrale weergave. Zelf ben ik er niet zeker van en mis ik wat van het melodieuze van andere sets. Ook deze Von Schweikerts zijn me net iets te afstandelijk en te analytisch.

Na dit rondje andere luidsprekers ben ik toch wel benieuwd of ik het muzikale van de Lavardin IS kan combineren met wat meer grip en autoriteit. We besluiten om weer naar beneden te gaan, bij een volgend bezoek zal ik zeker vragen of de Magnepan boven kan staan. Het idee is om een Lavardin voorversterker te combineren met een eindversterker. Op deze manier wil ik proberen de muzikaliteit en kracht in één set te vangen. Maar eerst komt er een andere geïntegreerde versterker in de set te staan.


Esoteric SA-10, Magnepan 1.7 en Accuphase 308
Synergie – 8 Definiëring – 8 Spreiding – 7 Bass – 6
Er is meteen te horen dat er flow is, grip en dat de set snel is. Het is misschien niet zo muzikaal als de Lavardin IS, maar er is wel een bepaalde rustige flow is en een spoortje warmte. Dat laatste zorgt er wel voor dat de Bass wat losser is, het is wat gemoedelijker. Dit alles met Clannad over de Magnepans.
Als ik vervolgens Smells Like Teen Spirit draai, reageert de versterker slaafs en weet net dat beetje kracht te geven dat dit nummer nodig heeft. Met name de drumpartijen komen goed over, net als de stem van Cobain die makkelijk en lekker schor de kamer in komt.
Waiting For The Night klinkt ook al zo lekker, misschien ietwat aan de (te?) warme kant. Het wordt al donker buiten en toepasselijker kan het haast niet.

Zoals gezegd wil ik proberen het muzikale met het energieke te verbinden. Als basis kiezen we voor een voorversterker van Lavardin de Model C42. Hieronder zijn slechts wat opmerkingen, omdat we de combinaties snel de revue hebben laten passeren. De leesbaarheid is dus niet altijd even fijn, maar het geeft de karakters van de sets weer.


Nu met de Lavardin Model C42 en Avantgarde A1
Synergie – 6,5 Definiëring – 7 Spreiding – 7 Bass – 6
Als eerste bijt de Avantgarde de spits af. Bij Clannad valt meteen de vrolijkheid in het nummer op. Tonaal is het weer prima en alles staat wat losser in de ruimte dan bij Lavardin IS. Er wordt vooral nadruk gelegd op het naklinken van de instrumenten, waardoor je de snaren en de klankkast van de gitaar goed hoort. Wel klinkt alles wat warmer dan ik gewend ben.
Bij Waiting For The Night hoor ik de stem en de instrumenten weer mooi los van de luidsprekers. Het speelt allemaal makkelijk, maar ook nu zit de warmte me teveel in de weg. Het is een warme deken waarvan ik weet dat ik me er aan ga ergeren als ik hem niet van de muziek af kan halen.


Met de Aragon 2004 als eindversterker
Synergie – 7 Definiëring – 6 Spreiding – 6 Bass – 6
De stem is enorm mooi bij deze combinatie, erg echt. Verder klinkt het allemaal wat minder los en vrij. De T- en s-klanken worden iets benadrukt en als het om spreiding gaat, valt me op dat deze wat minder is waardoor ik de 2e stem in Depeche Mode's nummer niet goed hoor.


De Array S1 Stereo als eindversterker

Synergie – 7 Definiëring – 8 Spreiding – 8 Bass – 6
Wow, wat een gelaagdheid in Waiting For The Night! Het is een absolute verdienste van Alan Wilder en misschien is het daarom ook wel zijn beste nummer. De 2e stem hoor ik heel goed en kan haast wedijveren met de set die ik destijds bij Audiofiel heb gehoord. Toch wordt de muziek daardoor ook wel uiteen gerafeld en heb ik het idee dat je hier vooral goed technisch mee kan luisteren. Ondanks de prima spreiding mis ik wat grip op de Bass.


En dan als laatste de Primare A 33.2 als eindversterker
Synergie – 7,5 Definiëring – 7 Spreiding – 8 Bass – 8
Weer de gelaagdheid en in combinatie met de prachtige manier van stemmen weergeven vind ik dit een behoorlijk geslaagde combinatie. Positief punt daarbij is de prima grip op de Bass. Ik denk dat veel mensen dit een mooie match vinden met de Magnepan. Voor mij is het net wat aan de te warme kant en mis ik net wat detail. En tsja, flauw, het is geen Lavardin IS.


De Lavardin IS sprong er wat match betreft met kop en schouders bovenuit. Het fine tunen van een Lavardin voorversterker met een krachtige eindversterker was nog niet zo makkelijk. Pas later zie ik dat er ook een Lavardin IS Reference is die misschien net wat meer kracht biedt. In ieder geval kom ik zeker nog eens terug bij Studio Alkmaar om hier verder naar te gaan luisteren.

Maar eerst aanstaande maandag naar Lage Zwaluwe, waar ik vooral benieuwd ben naar de combinatie van Magnepan en Lyngdorf, maar ook naar andere luidsprekers. Daarna ben ik nog van plan om naar Audio-Life te gaan. Wat mij betreft heb ik dan in grote lijnen gehoord wat er voor verschillen zijn in luidsprekers, maar ik hoor hier graag jullie tips over. Daarna zal ik mijn definitieve shortlist van luidsprekers maken en deze zo goed mogelijk gaan matchen bij de winkels waar ze te beluisteren zijn.

Ik ben weer benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen...!!!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Je kopjes en de beschrijvingen eronder zijn heel herkenbaar. Voorspelbaar zelfs... Voor de rest zeg ik niks... :)

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on November 30, 2011, 21:22:12
Je kopjes en de beschrijvingen eronder zijn heel herkenbaar. Voorspelbaar zelfs... Voor de rest zeg ik niks... :)
Ik word bij jullie nog verrast dus? Ik ben benieuwd!  :thumbs-up: Of is het dat je niet zit te wachten op een stortvloed van reacties, zoals vorige keer? Begin volgend jaar wil ik graag weer langskomen.
En dat herkenbare geldt niet voor iedereen als ik de reacties hier soms lees. Maakt het juist wel spannend en interessant, als iedereen het met me eens zou zijn...  :yawnee:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Het verrassen zat niet in de planning. Ik zeg niks omdat ik je niet wil beïnvloeden, that's all... Jou een beetje verrassen.... TSSSSS.... :D

Lijkt me gezellig als je een keer langskomt in de zaak. Is best veranderd sinds je laatste bezoek. Je mag overigens best ook een keer bij mij langskomen als mijn kinderen op 1 kamer slapen, kunnen we 's avonds tenminste een beetje op volume draaien... ;D