Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Softpower

Quote from: Bas Akkerman on September  3, 2011, 22:12:11
Voor vrijdag 9 september 2011 21.00u heb ik dat verslag online. Concreet, toch?  :devil:

Zeer concreet! Dank :D

Gelukkig is het zo vrijdag :evil:
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

Nu ik weer werk heb, zijn de mogelijkheden om doordeweeks naar een audiozaak te gaan een stuk beperkter. Dat in combinatie met mijn sporten op zaterdag zorgt dat ik minder vaak kan gaan luisteren naar mooie spulletjes. Voor degenen die dachten dat ik hun geduld al op de proef had gesteld, dat was slechts wat kinderspel... ;)

Om toch het topic gevuld te houden, nou ja vooral mijn eigen nieuwsgierigheid, ben ik gisteren samen met forumlid skyfox naar Hifi Studio Wilbert in Utrecht geweest. Gedeeltelijk om te luisteren naar dingen die ik nog niet had gehoord (Cyrus, magnetostaten) en om oude wijn in nieuwe kruiken te horen. De ene combinatie is namelijk de andere niet, maar dat is voor een ieder hier wel duidelijk.

Wat later dan gepland kwamen we aan en voordat ik ging luisteren, hadden een medewerker van Studio Wilbert en ik het nog even over de kamer waarin ik denk te gaan luisteren. Zoals ik ook hier heb aangegeven, wordt het steeds duidelijker dat ik in de woonkamer zal gaan luisteren. Dat heeft simpelweg meer voordelen dan nadelen. Nu ik af en toe de dedicated HT (die nog totaal niet af is) in ga, merk ik al dat mijn vrouw dat niet altijd even gezellig vindt. Niet onbelangrijk lijkt me zo. Omdat we niet heel veel tijd hadden voor de luistersessie besloten we om snel te gaan luisteren en ik heb niet heel veel nummers per luidspreker beluisterd.

In mijn enthousiasme en omdat ik inmiddels steeds wat minder opschrijf, heb ik nu even niet alle typenummers bij de hand. Wanneer ik die heb, zal ik deze toevoegen aan het luisterverslag.

Als eerste set heb ik de Moon cd-speler via de DAC en versterking van de Cyrus Streamline op de Audio Physic Yara II Classic beluisterd.
Synergie – 6, Definiëring – 7, Spreiding – 7, Bass – 6

Het nummer waar ik altijd mee begin en voor mij als referentie dient, is Nil Sen La van Clannad. Al in de eerste seconden is daarin het stemgeluid van één van de zusjes Brennan te beluisteren. Een stem die plezier in het zingen heeft en de set moet dit kunnen weergeven. Daar slaagt deze luidspreker zeker niet in en het komt me wat vlak over. Hoewel de spreiding in de breedte behoorlijk is, loopt de muziek bij drukke passages aardig dicht. Zo lijken gitaren en stemmen in elkaar over te vloeien als het gaat om tonale balans. Wat verder opvalt, is het gebrek aan laag en midlaag. Daardoor wordt het ijzer benadrukt en minder het hout en is een jambe meer vel dan een volledig instrument.
Een wat mindere opname, maar wel een goede om te kijken of het ingehouden karakter overeind blijft; Little Lion Man van Mumford and Sons. Ik heb er maar een paar aantekeningen van gemaakt, omdat het vrij snel duidelijk werd dat dit niet mijn speakergeluid is. Eén van de bandleden tapt bijvoorbeeld met zijn voet op de grond en dat is wel te horen, maar mist diepte en volume. Weer het wat upfront karakter en een gebrek aan nuance. De stem van Marcus Mumford hoort rauw en vooral hees te zijn, alsof hij jaren van drank en rook achter de rug heeft. Dat hese stemgeluid ontbreekt nu, zijn stem staat wel mooi los van de andere stemmen en instrumenten.


Moon cd-speler via de DAC en versterking van de Cyrus Streamline op de Audio Physic Tempo 25
Synergie – 6, Definiëring – 7, Spreiding – 7, Bass – 7

Wat stapjes hoger in de Audio Physic-lijn. Little Lion Man nog een keer, omdat dat altijd makkelijk is om een direct vergelijk te kunnen maken. Waar ik net te weinig Bass ervoer, is er voor mijn gevoel nu teveel Bass. Nou ja, niet eens teveel Bass als wel een niet strakke Bass. Het klinkt daardoor wat boomerig, ondanks dat de luidsprekers vrij in de ruimte staan. Al is de Bass misschien niet zo strak, hij heeft wel een gunstig effect op de stemmen. Die worden veel voller en komt de muzikale boodschap beter naar voren. Net als bij stemmen worden instrumenten voller en nu valt ook daadwerkelijk de ukelele te onderscheiden en krijgen gitaren meer body. Evengoed loopt alles toch nog wat dicht bij de wat drukkere passages.
De stemmen van Clannad krijgen door de Bass meer nuancering en klinken voller. De details blijven goed te volgen, zoals gitaarspel. Wat dat betreft is er niets mis met de tweeter in deze luidspreker. Het ingetogen karakter blijft en daardoor wordt deze luidspreker wat saai. Voor mijn gevoel is het nog beter waarneembaar dat er een "gat" (ja, Bas zijn stokpaardje) zit tussen het laag en midlaag. Zoals een klankkast van een gitaar of de ruimte onder het vel van een jambe. Nu ervaar ik ook dat de versterker wat lucht tekort komt om een overtuigend beeld neer te zetten. Eens zien of andere versterking wat van het bescheiden karakter kan afschudden.


Moon cd-speler, versterking van de Moon versterker op de Audio Physic Tempo 25
Synergie – 7, Definiëring – 7,5, Spreiding – 7, Bass – 7
Bij Clannad wordt meteen duidelijk dat er meer autoriteit is. Stemmen staan losser en vaster in de ruimte, de galm in de zaal is weer aardig te horen. Er lijkt een wat vloeiender geluid uit de luidsprekers te rollen, wat omfloerst en afgerond. Ondanks de winst in autoriteit en kracht vind ik dit geen lekkere match met de Audio Physics. Het is me duidelijk dat de Audio Physics niet mijn geluid is. Op naar de volgende, met als tussenstap de B&W, omdat ik die al ken.

Ik kan me overigens voorstellen dat upfront en ingehouden tegenstrijdig klinkt en toch is dit wel iets dat met deze speaker gebeurt. Ik wijt dit aan het verschil in kwaliteit van luidsprekerunits in de luidsprekers en de implementatie van de cross-over. De kwaliteit van de tweeter is volgens mij beter dan die van de twee andere units en op de tweeter lijkt ook de meeste nadruk te liggen. Het wordt daardoor een wat verhullende luidspreker en ik kan me voorstellen dat dit, naast het uiterlijk van de luidspreker, een geliefde luidspreker bij een breed publiek kan zijn.


Moon cd-speler, versterking van de Moon versterker op de B&W PM1
Synergie – 7, Definiëring – 8, Spreiding – 7,5, Bass – 7
Als tussenstap naar een techniek die ik nog niet had gehoord, beluisterde ik deze speaker nog eens. Die had ik eerder al eens op Densen gehoord en toen viel het upfronte en tegelijkertijd wat lieflijke karakter naar voren. Wat overdreven gesteld, maar een roze zuurstok. Detaillering was toen wel goed. Beide punten komen nu weer terug. Dit tesamen met het karakter van de versterker leidt het tot een warme wollen deken die over de muziek lijkt te hangen.
Wat ben ik toch lastig, is het niet te fel voor mijn oren, dan is het wel te lief en wollig. Snel naar de volgende luidspreker!


Moon cd-speler, versterking van de Moon versterker op de Magnepan 1.7
Synergie – 9, Definiëring – 9, Spreiding – 9,5, Bass – 7
De cijfers hierboven geven al het één en ander prijs. Dit is natuurlijk wel in verband met de luidsprekers van vandaag en mijn auditieve geheugen. Absolute cijfers zijn het dus niet, evengoed is dit een wel een behoorlijke openbaring voor me.
Laat ik dat proberen uit te leggen.
Het eerste dat me opvalt, is het voor mijn gevoel upfront karakter van de luidsprekers. Mmm, misschien is upfront niet eens een goede beschrijving, echtheid en duidelijkheid is eigenlijk een stuk beter. Precies de kenmerken die ik destijds ook bij Audiofiel thuis hoorden. Door de vrije plaatsing van de luidsprekers komt nu, nog beter dan bij hem thuis, de enorme spreiding naar voren. En als ik enorm zeg, bedoel ik enorm. Breedte die ver voorbij de luidsprekers komen. Werkelijke diepte, zodat alle muzikanten bij Clannad niet alleen hun plaats in de breedte, maar ook in de diepte hebben (Brennan links voor de jambe, rechter gitaar rechts van haar op dezelfde diepte, linker gitaar weer links en voor Brennan). En hoogte, vooral ook hoogte (jambe lager dan de gitaar en die weer iets lager dan de stem van Brennan). Dit alles gaat niet ten koste van de muzikaliteit, in tegendeel. Er staat in al zijn echtheid en definitie een band voor mij ín de luisterkamer te spelen.
Waar ik soms wat emotie miste in de set van Audiofiel (die nogmaals zeer uitgewogen en goed is!), was ik bang dat ook bij deze magnetostaten te missen. Daarom heb ik onlangs Maria Mena in de setlist toegevoegd. En de emoties kruipen in mijn huid en zorgen voor kippenvel, letterlijk. Ze staat weer persoonlijk rechts voor mij te zingen. Een wat moderne, felle, close mic-opname is het. "So what" schrijf ik op. En voor de sceptici van mijn notities tijdens het luisteren, dit was de derde regel wat ik van dit nummer opschreef. Blind schrijven is mij te lastig...
Piece by piece voor skyfox nog even. Die ervoer achter mij (ja, de sweetspot is klein) ook de echtheid en wil dat nog eens horen bij zijn favoriete nummer. Weer staat Katie Melua in de kamer en de muzikale boodschap wordt meer dan duidelijk. Hoogte-informatie is er te horen, een echte viool met individuele snaren en de close mic opname. Zo hoor ik haar even smakken bij het beginnen van een nieuwe zin. En toch leidt dit alles mij niet af van de muziek.
Nu er nog even tijd is, wil ik genieten van de zeer mooie spreiding. Pink Floyd dus. Meteen een mooi moment om iets over de Bass te zeggen. En dat is nog best lastig, want die komt anders in de ruimte dan een "conventionele" Bass. Het lijkt nu meer organisch te zijn, als een levend wezen in de ruimte. Het mist wat strakheid en een snelle subwoofer zou ik nu best wensen. De hartslag komt echt tot leven, maar mist misschien wat druk. De samples van stemmen zijn nu haast geen samples meer, maar commentatoren in de ruimte. Alsof ze in de lucht voor mij geschilderd worden. De verstaanbaarheid van hen is perfect, beter heb ik het nog niet gehoord. Het krankzinnige lachje is krankzinnig en aanstekelijk, moet me beheersen niet mee te giechelen in mijn beste Joker-imitatie. Omdat de Bass iets minder strak is, was ik bang dat de golf ook minder overtuigend zou zijn, maar die komt echt aanspoelen, heerlijk! Ik schrijf niks meer en geniet.
Deze luidspreker is zo eerlijk dat ik me een beetje zorgen maak wat er gebeurt als ik een slechte opname in de cd-speler leg. Mijn tweede zorg, hoewel ik het zo veel erger stel dan ik het bedoel, is of deze luidspreker kan "rocken". Een opname die beide punten combineert, is "Smells Like Teen Spirit". Eerlijk, het is een baggeropname en de mannen staan op elkaar in een kluitje. Blijkbaar moet je cd's vóór de jaren '90 kopen om dit te voorkomen. En ondanks de baggeropname, verschijnt de soos weer voor me. De zwetende en hossende pubers met mij aan de kant. De hormonen die door de ruimte gieren en het "pauken" van, vooral, de jongens. Goed, erg goed hoe deze luidspreker de muzikale boodschap kan overbrengen.

Minder punten? Ja, altijd natuurlijk. De Bass kan beter zoals ik al zei. Maar nog belangrijker, wat je voor deze luidsprekers in de keten zet is enorm belangrijk. En dan vooral de versterker. Want pas als ik het volume echt wat hoger zet, komt deze luidspreker tot leven. Dat is niet erg voor een zaterdag in een luisterruimte, wel voor een appartement waar ik ook 's avonds wil draaien. Gezien de (belachelijke!) prijs van €2600,- is er gelukkig wel het een en ander mogelijk in mijn budget om de rest van de keten optimaal af te stemmen op de Magnepans.
Nee, ik heb ze niet thuis staan. Hoewel ik misschien wel van alle luistersessies nu het meeste moeite moest doen om ze niet ter plekke aan te schaffen. Godzijdank zijn het geen demo-exemplaren. Dat zijn wel de Vantage van Martin Logan, maar die waren helaas niet in huis. Die wil ik dus ook zeker beluisteren, maar die moeten van hele goede huize komen om deze luidsprekers te verslaan. Zoals de weergevers op mijn shortlist ook een hele flinke dobber gaan krijgen aan de Magnepans...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Leuk verslag weer, Bas! Die Magnepans zouden zeker ook bij mij thuis eens op bezoek mogen komen. Wat een dijk van een luidspreker!

Laat maar weten wanneer we weer terug kunnen naar Utrecht. Erg leuke audiozaak in het algemeen ook.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

AbZ

Maggies zijn leuk  :headbanging:

Je verhaal over de Tempo's wijkt zover af van wat anderen hiermee ervaren,
dat ik me afvraag of de gehoorde tekortkomingen niet in andere factoren zaten.

Xander32

Wederom een prachtig verslag van jouw luisterervaringen. Knap hoe jij jouw ervaren van het geluid in woorden weet te vatten :thumbs-up:.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

S@m

Wees voorzichtig met electrostaten. Het eerste half uur klinken ze fantastisch, daarna imo snel het verschijnsel 'luistermoeheid'...

vanzomereng

Leuk verslag Bas,

Houdt er wel rekening mee;
- dat Magnepans een laag rendement hebben en dus een potige versterker kunnen gebruiken
- ook naar achteren geluid afstralen en deze energie via een achterwand terug-
 reflecteren naar de luisterpaatst en dat derhalve Magnepans niet te dicht op
 een achterwand mogen staan (> 1 mtr.) en ook enigszins scheef t.o.v. de
 achterwand moet worden geplaatst en dat de fysieke situatie achter beide luidsprekers
 (links en rechts) niet teveel van elkaar mogen afwijken.

Magnepans staan niet direct bekend om hun dynamiek maar m.b.t. de grotere modellen
vind ik dit enigszins best meevallen.
M.b.t. de kleinste modellen de je gehoord heb, zou ik hier zeker rekening meenemen.
De Magnepans 1.7 zou ik zelf alleen preferen met een potige versterker, actief gefilterd
in combinatier met een actieve sub.

Dat de Magnepans verder zeer goed klinken, ben ik volledig met je eens  ;D

Zou verder toch eens kijken naar 2e-handse Sonus Faber Cremona Auditor M


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

S@m

Quote from: VANZOMERENG on September  4, 2011, 18:36:20
Dat de Magnepans verder zeer goed klinken, ben ik volledig met je eens  ;D

Zou verder toch eens kijken naar 2e-handse Sonus Faber Cremona Auditor M

???  Omdat SF hetzelfde karakter heeft als de Magnepans...?

AbZ

Quote from: S@m on September  4, 2011, 18:32:48
Wees voorzichtig met electrostaten. Het eerste half uur klinken ze fantastisch, daarna imo snel het verschijnsel 'luistermoeheid'...
Kan natuurlijk per persoon verschillen, maar dit lijkt me niet zo'n gangbare klacht bij electrostaten?
Maggies zijn trouwens geen ESLs  ( :lookaround:  maar dat wist je toch wel?)

johnhifi

Ik herken de opmerkingen over de Audio Physics ook niet.. Maar jij hebt het gehoord en weet goed wat je gehoord hebt..
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

S@m

Quote from: AbZ on September  4, 2011, 18:45:58
Kan natuurlijk per persoon verschillen, maar dit lijkt me niet zo'n gangbare klacht bij electrostaten?
Maggies zijn trouwens geen ESLs  ( :lookaround:  maar dat wist je toch wel?)

Ooh... ;D

Bas heeft het in z'n review ook even over ML vandaar  ;)

Natuurlijk wederom smaakgebonden, maar 't is in elk geval mijn belevenis en het ligt ook vast aan de combinatie met de electronica die er voor staat. Wellicht een wat voorbarige en onjuiste conclusie mijnerzijds en niet gestoeld op veelvuldige luistersessies met dergelijke luidsprekers...

AbZ

Quote from: S@m on September  4, 2011, 19:17:04
Ooh... ;D

Bas heeft het in z'n review ook even over ML vandaar  ;)

Natuurlijk wederom smaakgebonden, maar 't is in elk geval mijn belevenis en het ligt ook vast aan de combinatie met de electronica die er voor staat. Wellicht een wat voorbarige en onjuiste conclusie mijnerzijds...
Aha van ML wege dus.  Hmmja, het kan zijn dat ESL-liefhebbers vaak van veel definitie houden en de rest van hun set daar ook op inrichten, en dat jij dat juist teveel vindt.  Weet niet of dit wel klopt hoor (viceadmiraal vond de set van Audiofiel juist 'zwoel').

vanzomereng

Quote from: S@m on September  4, 2011, 18:39:45
???  Omdat SF hetzelfde karakter heeft als de Magnepans...?

Omdat alles wat Bas tot op heden heeft gepost en de voorkeuren
wat hij heeft uitgesproken, dit i.c.m. met zijn luisteruimte,
ik als parameters in mijn "black-box-rising-machine" heb gestopt
en dit model als mogelijke optie eruit is gekomen !
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

S@m

Quote from: AbZ on September  4, 2011, 19:22:23
Hmmja, het kan zijn dat ESL-liefhebbers vaak van veel definitie houden en de rest van hun set daar ook op inrichten, en dat jij dat juist teveel vindt. 

Vermoedelijk wel.

@Vanzomereng, helder  ;)

Audiofiel

Quote from: S@m on September  4, 2011, 18:32:48
Wees voorzichtig met electrostaten. Het eerste half uur klinken ze fantastisch, daarna imo snel het verschijnsel 'luistermoeheid'...

Met welke electrostaten heb jij ervaring, S@m? Jouw opmerking kan ik slechts bij een merk of twee plaatsen, bij meer merken juist totaal niet. Er is geen speaker waar ik zo lang naar kan luisteren zonder 'moeie oren' als een goede electrostaat. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Mijn vorige reactie had ik al getypt toen hier een stortbui losbarstte en ik even de ramen overal moest sluiten... Maar na posten zie ik dat je een en ander al hebt genuanceerd. ;D

Quote from: S@m on September  4, 2011, 19:17:04
Natuurlijk wederom smaakgebonden, maar 't is in elk geval mijn belevenis en het ligt ook vast aan de combinatie met de electronica die er voor staat. Wellicht een wat voorbarige en onjuiste conclusie mijnerzijds en niet gestoeld op veelvuldige luistersessies met dergelijke luidsprekers...

Misschien een idee om binnenkort zo'n ESL-luistersessie aan je ervaring toe te voegen? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

S@m

Quote from: Audiofiel on September  4, 2011, 19:43:55
Mijn vorige reactie had ik al getypt toen hier een stortbui losbarstte en ik even de ramen overal moest sluiten... Maar na posten zie ik dat je een en ander al hebt genuanceerd. ;D

Misschien een idee om binnenkort zo'n ESL-luistersessie aan je ervaring toe te voegen? ::)

Wie weet  ;)

Perfectionist

Quote from: AbZ on September  4, 2011, 18:24:16
Maggies zijn leuk  :headbanging:

Je verhaal over de Tempo's wijkt zover af van wat anderen hiermee ervaren,
dat ik me afvraag of de gehoorde tekortkomingen niet in andere factoren zaten.

Is inderdaad tegengesteld in alles wat anderen bij deze luidspreker ervaren en wat er in reviews geschreven is. De Tempo 25 is juist een erg eerlijke speaker, zeker niet verhullend, dat vind ik soms wennen tov mijn SF-en die ik eerst had. Hiernaast doet de HHCM juist niet onder voor de HHCT tweeter die beiden uit de duurdere serIes komen, en is er sprake van een sterke integratie.

Een beter forum begint bij jezelf.

Kingpin

Quote from: Perfectionist on September  4, 2011, 20:19:16
Is inderdaad tegengesteld in alles wat anderen bij deze luidspreker ervaren en wat er in reviews geschreven is. De Tempo 25 is juist een erg eerlijke speaker, zeker niet verhullend, dat vind ik soms wennen tov mijn SF-en die ik eerst had. Hiernaast doet de HHCM juist niet onder voor de HHCT tweeter die beiden uit de duurdere serIes komen, en is er sprake van een sterke integratie.
Idem, met kantekening, AP laat zich nogal moeilijk plaatsen en sweetspot mits goed uitgericht is echt klein wil je de voorwaarden van AP aanhouden.
En eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit een AP echt goed horen klinken in een winkel.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on September  4, 2011, 18:24:16
Maggies zijn leuk  :headbanging:

Je verhaal over de Tempo's wijkt zover af van wat anderen hiermee ervaren,
dat ik me afvraag of de gehoorde tekortkomingen niet in andere factoren zaten.
Quote from: johnhifi on September  4, 2011, 19:10:59
Ik herken de opmerkingen over de Audio Physics ook niet.. Maar jij hebt het gehoord en weet goed wat je gehoord hebt..
Om eerlijk te zijn, vind ik het ook lastig de Audio Physics te duiden. En onder voorbehoud, misschien heb ik me vergist in het type, omdat ik door de haast vergeten was de typenummers op te schrijven.
Blijft wel dat ik bij deze luidsprekers in de opname moest komen, in plaats dat de opname naar mij toekwam. Hoe zouden jullie deze luidsprekers beschrijven/wat zijn de genoemde ervaringen van anderen met deze luidsprekers?

Quote from: S@m on September  4, 2011, 18:32:48
Wees voorzichtig met electrostaten. Het eerste half uur klinken ze fantastisch, daarna imo snel het verschijnsel 'luistermoeheid'...
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt S@m. Het was ook precies de angst die ik had om de Magnepans te beluisteren; het "teveel" aan detail en openheid die tot luistermoeheid kan leiden. Een overanalytische weergave dus. Zoals ik dat gisteren heb gehoord, was daar geen sprake van. De Magnepans waren misschien iets minder snel - vooral in het laag - ten opzichte van de electrostaten die ik bij Audiofiel hoorde, maar (daardoor?) leidden ze ook minder af van de muzikale boodschap. Ik verval in herhaling, maar wil het allemaal wel in het juiste perspectief houden. De electrostaten van Audiofiel waren voor een electrostaat behoorlijk zwoel (zover ik dat kan beoordelen met mijn beperkte luisterervaring), maar nog steeds erg gedetailleerd. In combinatie met de enorme grip die de Classéversterking bood, werd dat voor mij toch te afstandelijk. Een gekooid beest als het ware.

Daarnaast ben ik wel iemand die van een betrokken opname houdt, dus een luidspreker als "achtergrondbehang" zal het ook minder snel worden. En natuurlijk komt elke shortlister eerst bij mij thuis om ze langer aan de tand te voelen. De keten ervoor is ook enorm belangrijk! Daar kan je nog een hoop mee beïnvloeden, omdat de Magnepans (vermoed ik) heel goed laten horen wat er verandert in de set.
De ML's waar ik het over had, had ik niet beluisterd. Ik ben er wel benieuwd naar, omdat ze volgens de medewerkers van Hifi Studio Wilbert een betere basweergave hebben dan de Magnepans. Tegelijkertijd vrees ik door de hybride techniek in de ML's voor een minder homogeen geluidsbeeld. En dat is nu precies één van de onderdelen waar de Magnepans voor mij in uitblinken.

Quote from: VANZOMERENG on September  4, 2011, 18:36:20
Leuk verslag Bas,

Houdt er wel rekening mee;
- dat Magnepans een laag rendement hebben en dus een potige versterker kunnen gebruiken
- ook naar achteren geluid afstralen en deze energie via een achterwand terug-
  reflecteren naar de luisterpaatst en dat derhalve Magnepans niet te dicht op
  een achterwand mogen staan (> 1 mtr.) en ook enigszins scheef t.o.v. de
  achterwand moet worden geplaatst en dat de fysieke situatie achter beide luidsprekers
  (links en rechts) niet teveel van elkaar mogen afwijken.
(...)
Zou verder toch eens kijken naar 2e-handse Sonus Faber Cremona Auditor M
Ik weet van de plaatsing(problemen) en was bij thuiskomst al meteen aan het kijken waar ze zouden kunnen komen te staan. Nog best lastig, al ben ik gezegend met een behoorlijke ruimte én met een vrij makkelijke vrouw. En de versterkerperikelen hoorde ik gisteren ook. Ik had het gevoel dat er nog veeeel meer in deze Magnepans zat en dat dat er gisteren niet uit kwam.
De Sonus Faber Cremona's houd ik in de gaten. Ik zal sowieso nog eens een lijstje maken van "te beluisteren" speakers.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kingpin

Quote from: Bas Akkerman on September  4, 2011, 20:28:02
Om eerlijk te zijn, vind ik het ook lastig de Audio Physics te duiden. En onder voorbehoud, misschien heb ik me vergist in het type, omdat ik door de haast vergeten was de typenummers op te schrijven.
Blijft wel dat ik bij deze luidsprekers in de opname moest komen, in plaats dat de opname naar mij toekwam. Hoe zouden jullie deze luidsprekers beschrijven/wat zijn de genoemde ervaringen van anderen met deze luidsprekers?
Ik vind het juist erg tegenovergesteld dan wat jij schrijft is mijn ervaring.
M'n AP zuigt me helemaal in de opname, een zangeres bijvoorbeeld staat ook letterlijk voor me, een band is alsof ik ervoor sta en erna zit te kijken, het 'live' gevoel alsof je erbij bent zo omschrijf ik mijn AP's (set).
M'n AP's (vooral ook in stereo) verdwijnen letterlijk als ik een opname weergeef, details zijn op micro niveau en instrumenten zijn letterlijk aan te wijzen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik volgens mij 1 van de weinigen ben die AP heeft uitgericht zoals AP het ook bedoelt heeft, en dat scheelt enorm.
Het is in eerste instantie een raar gezicht om zulke "kleine" speakers zo ver uit elkaar te zien staan, voordeel is ook dat ik in de breedte speel en nagenoeg geen last heb van reflecties (+ hoog polig tapijt doet ook wonderen).
Aan de andere kant ook wel leuk te lezen dat anderen een heel andere mening over bepaalde speakers heeft, zo zie je maar dat ieders gehoor geheel anders kan interpreteren.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bas Akkerman

Ik zou bij jou nog eens de Ceratec beluisteren, dan kan ik dat misschien ook mooi combineren met het luisteren naar goed toegepaste AP's...  :smile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Quote from: S@m on September  4, 2011, 19:51:31
Wie weet  ;)
Mocht je willen luisteren naar electrostaten, doe dat dan bij Audiofiel, beslist de moeite waard. Mits hij dat natuurlijk zelf ook wil...  :satisfied:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Perfectionist

 :whatsthat:Zelfde ervaring als Kingpin, bij een AP lijkt het of je midden in de opname staat, je kunt de vocalisten en instrumenten bijna in de ruimte plaatsen. Ik hoorde dit in de winkel eigenlijk ook al. Je moet daar natuurlijk wel van houden.
Een beter forum begint bij jezelf.