Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

S@m

Quote from: Bas Akkerman on August  6, 2011, 13:04:09
Als je doelt op uitvoerige luistersessies en het niet het bij elkaar sprokkelen van demo-apparatuur, maar in één keer een goede set neerzetten. Dan denk ik ook dat ik het anders doe dan vele anderen. Of je daaruit ook kan afleiden dat de ene manier beter is dan de andere, dat is lastig en denk ik pas achteraf te zeggen. Waarmee ik dus geen waarde-oordeel wil geven, laat dat duidelijk zijn!

Je zou je wel kunnen afvragen waaróm niet veel mensen het op jouw manier doen... ;)

Deleted member

Ik denk juist dat veel mensen het op Bas zijn manier doen en dan heb ik 't over de mensen die net als Bas nog niets hebben staan en niet al jaren bezig zijn met 't optimaliseren van hun set. Die laatste groep is de groep die hier voornamelijk op dit forum en andere vergelijkbare fora actief is en hier z'n adviezen geeft. :) Je moet ergens beginnen en als je weet wat je wilt dan is demo/gebruikt apparatuur uiteraard zeer interessant maar wil je een set from scratch kopen en ben je je nog aan 't oriënteren dan is 't natuurlijk heel erg lastig om dat met demo/gebruikt te doen omdat je je dan enerzijds beperkt in je keuzes (het nieuwaanbod is uiteraard véél groter) en anderzijds dan vaak de verschillende componenten zou moeten gaan sprokkelen bij verschillende dealers en dus de set dan niet in z'n geheel kunt horen.

Ook ben ik bang dat wanneer iemand af gaat op bijvoorbeeld een set 2e hands luidsprekers dan een dealer dan z'n overige spullen die hij 2ehands heeft staan probeert te slijten aan je die niet perse de beste match geven. Bij nieuw is dat veel minder of minder snel het geval. Dan adviseert een dealer tenslotte afgestemd op jouw budget de optimale match.

De beste demo's zijn uiteraard ook 't snelste weg, de demo's die ik bijvoorbeeld heb staan kreeg ik aangeboden nog voordat ze publiekelijk in de verkoop werden aangeboden. Oftewel die markt is veel vluchtiger en dus lastig om op te gaan kopen. Maar goed, onmogelijk is 't niet en lukt 't je dan geeft dat veel voldoening en "bespaar" je een hoop geld, of beter gezegd krijg je meer waar voor je geld.

Tot slot speelt natuurlijk nog 't morele bezwaar, voor je weet wat je wil moet je je oriënteren en 't beste doe je dat (met in elk geval de luidsprekers bij dealers). Ga je voor demo/gebruikt dan zul je in 9 van de 10 gevallen dus de luidspreker niet bij die dealer aanschaffen waar je eerder geluisterd hebt. Aan de ene kant geldt daar het ondernemersrisico dat bij de dealer ligt maar anderzijds dus ook je eigen normen/waarden die in tegenspraak zijn, de juiste balans vinden is voor veel mensen denk ik lastig (als ik voor mezelf spreek geldt dat wel in elk geval)

Als je er tussen in gaat zitten dan zou je af kunnen gaan op een demo van de component die je 't belangrijkst vind (in de regel de luidsprekers) en vervolgens samen met de dealer een mooie set (nieuw/gebruikt) er omheen samenstellen. Andere optie is dat zelf allemaal uitzoeken en gaan sprokkelen met 't risico dat 't upgradevirus je pakt en dus ook componenten gaat wisselen omdat ze toch minder bevallen of beter kunnen naar je smaak. Op zich is wat S@m stelt wel waar, van fouten maken leer je 't meest maar 't kan een frustrerende en/of kostbare route zijn anderzijds heb je ook geen garantie dat 't zelfde niet ook gebeurt wanneer je alles nieuw koopt. ;) Lastig, lastig, lastig, keuzes en nog eens keuzes!  ;)

S@m

Quote from: Antoine on August  6, 2011, 13:49:03
Lastig, lastig, lastig, keuzes en nog eens keuzes!  ;)

Zo lastig hoeft het allemaal niet te zijn.

Ga op zoek naar een paar gebruikte luidsprekers die volgens reviews van gebruikers en magazines voldoen aan je eisen, muzikaal, passend in je ruimte, visueel en uiteraard kwa prijs.

Beluister deze bij de verkoper en als ze je daar bevallen neem de gok en koop ze. Mochten ze onverhoopt (tenslotte) thuis toch niet bevallen is er geen man overboord. Op de tweedehands markt raak je ze wel weer kwijt (en wie weet met winst).

Idem met een versterker, alleen is het in dit geval nog eenvoudiger omdat het makkelijk is een versterker even te lenen of de verkoper aan huis te laten komen (tegen een redelijke vergoeding, ook als de koop niet zou doorgaan).

Kortom, het is eigenlijk doodsimpel...  ;)

AbZ

Quote from: S@m on August  6, 2011, 14:09:00Kortom, het is eigenlijk doodsimpel...  ;)
+1

Ongetwijfeld helemaal niet wat je zocht maar daarom niet minder interessant:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=114568.0
Verkoper kan je ook no-nonsense advies geven over passende versterking.

Bas Akkerman

Quote from: S@m on August  6, 2011, 13:19:40
Je zou je wel kunnen afvragen waaróm niet veel mensen het op jouw manier doen... ;)
Omdat ze minder geduld hebben en zo snel mogelijk een set willen hebben. Eén keer raden waarom de Mediamarkt het zo goed doet. Ik denk juist dat er bij mensen die wel met demo beginnen en vaak niet in één keer een set met synergie vinden, vaker "Audiophila Nervosa" optreedt dan bij mensen die synergie in hun set hebben. Simpelweg omdat bij synergie het geheel meer dan de som der delen is. Dan gaan mensen een onderdeel vervangen waarvan ze verwachten dat dat de oorzaak is van hun idee dat hun set niet aan hun verwachting voldoet. Als je op je gemak de krenten uit de pap weet te halen, kan je deze rustig met elkaar gaan combineren en tot een set komen die mooi combineert. Dat zou met demo-apparatuur natuurlijk ook kunnen, mits er geen tijdsdruk achter zat. Voor je het weet, is het weg.

Quote from: AbZ on August  6, 2011, 14:25:09
Ongetwijfeld helemaal niet wat je zocht maar daarom niet minder interessant:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=114568.0
Verkoper kan je ook no-nonsense advies geven over passende versterking.

Dank je AbZ. Heb hem inmiddels een PM gestuurd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Quote from: Bas Akkerman on August  6, 2011, 17:09:35
Omdat ze minder geduld hebben en zo snel mogelijk een set willen hebben.













...en nu écht...

JeroenGRT

Misschien kun je ook nog eens een bezoekje brengen aan Speakerland...met jouw budget moet daar wel een (zeer) leuke set te scoren zijn.
Je kunt daar verschillende speakers beluisteren, ook in combinatie met verschillende apparatuur. Ruud kan je daarin goed advies geven.

Ik hoorde laatst nog een Tentlabs B-DAC (voorversterker en dac) in combinatie met een Hypex Ucd400 eindversterker en Scan Speak Reference SE monitoren....en was behoorlijk onder de indruk. Als je praat over veel waar voor je geld...

En om mijn eigen speakers even te promoten  :D ....beluister ook eens Vifa zelfbouwluidsprekers  ;)
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Bas Akkerman

Quote from: JeroenGRT on August  7, 2011, 22:12:21
Misschien kun je ook nog eens een bezoekje brengen aan Speakerland...

Ok, bedankt voor de tip! Morgen eens opsnorren... ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Zo, daar ben ik weer met een luisterverslagje. Hopelijk weer wat rust in het topic, dus ik dacht laat ik jullie maar verrassen. Nou ja, min of meer ;)

Genoeg gel*ld, ik ben vandaag naar De Jong&Warnaars hier in Den Haag geweest. In tegenstelling tot mijn vorige bezoeken, had ik hen deze keer gebeld met de vraag of ik langs kon komen. Meestal stuur ik namelijk eerst een mailtje en bel hen dan daarna. Dat was geen probleem en om 13.30u reed ik door de wijk waar ik tot een paar jaar terug mijn hele leven had gewoond. Een feest van herkenning dus!

Ik heb wat andere nummers in mijn set list opgenomen en het is deze keer niet een heel lang verslag geworden. Ook omdat de laatste speaker eruit sprong en ik het gevoel had dat Jan de Jong liever had dat ik meer zou luisteren als ik duidelijker en gerichtere interesse had.
Even een opsomming van mijn "nieuwe" set list:

1.   Níl Sé Ina Lá (Níl Sé'n Lá) live-opname – Clannad
2.   I Feel You – Depeche Mode
3.   Just Hold Me – Maria Mena
4.   Breathe – Pink Floyd
5.   Black Celebration (101) – Depeche Mode

a) Sugden A21SE versterker en Sugden CD21 cd-speler in combinatie met Sugden LS21 luidsprekers (€3500,-)
Toch maar even beginnen met een nummer dat ik tot nu toe bij elke luistersessie heb gehoord. Thuis met de koptelefoon kan dit nummer me nog steeds raken. Niet op een droevige, neerslachtige of melancholische wijze, maar door de spelvreugde in dit nummer. "Word ik blij als ik dit nummer hoor?" is mijn uitgangspunt. Werd ik dat bij het beluisteren van dit nummer door deze luidsprekers? Niet echt. Nu klinkt dat wel erg kort door de bocht, dus laat me dit even uitleggen. In eerdere verslagen heb ik al vaker gerept over nuances. Feitelijk is dit de manier waarop een set details kan laten horen in de weergave van instrumenten maar vooral ook in stemmen. De eerste klanken van dit nummer van Clannad zijn die van een vrolijk zingende stem. Dat klinkt wat vlak op deze luidsprekers en dat komt mede door de nadruk op het laag en middenlaag. Daardoor lijkt het middenhoog en hoog wat gesmoord wat bijvoorbeeld te horen is in het snarenspel en met vrouwenstemmen. Er is wat minder "zwart" om de stemmen en instrumenten waardoor het samenspel wat dicht loopt. Doet deze speaker dan niets goed? Gelukkig wel! Zo verdwijnen ze geheel in de ruimte en is het geluidsbeeld tot de speakers mooi gevuld met de spreiding van instrumenten. Zeker in de breedte. Je krijgt veel inzage in de plaatsing en elk instrument is aan te wijzen en te volgen. Houten muziekinstrumenten bloeien op bij deze speaker.
Dat beeld blijft bij het tweede nummer van de set list. Geen al te goede opname, maar dat hoeft ook niet per se. Dit nummer moet namelijk knallen, schuren, snijden, kortom het moet voor mij lekker rauw zijn. Dat lukt deze speaker voor een deel. Weer de spreiding en aanwijsbaarheid van instrumenten die prima zijn. Het laag wordt goed weergegeven door deze speaker, waardoor het behoorlijk bonkt. Bonken op een goede manier welteverstaan. Het schurende en snijdende van, vooral, de elektrische gitaren kan beter. Het wegzakken van het midhoog heeft hier naar mijn mening vooral mee te maken. Er lijkt een zacht dekentje over dat gebied te liggen en daardoor wordt de opname wat beschouwelijker, afstandelijker. Zeker deels door de matige opname, dus ga ik snel verder met het volgende nummer van Maria Mena.
Als er één nummer niet afstandelijk en beschouwelijk moet zijn, is dit het wel. Al hoor ik het ergens op de radio in een winkel of bij iemand thuis door een openstaand raam (dat laatste met deze zomer wat minder), ik word er keer op keer door geraakt. Dat komt vooral door de tekst die voor mij erg op een periode slaat die ik nu probeer af te ronden. Haar stem is mooi op deze weergever, maar ietwat hees en ongenuanceerd net als de piano. Het gitaarspel wordt wat benadrukt en dan vooral de galm in de kast. Na een beetje googlen kwam ik erachter dat ze Noors is en op deze cd is ook te horen dat ze soms wat moeite heeft met de uitspraak van het Engels. Zo bont als ABBA maakt ze het niet, maar haar moederstaal is het niet. Overigens geen probleem, wie wil Björk bijvoorbeeld perfect Engels horen zingen!? Terug naar de speaker. Je hoort mooi op deze speaker het niet foutloze Engels in een wat compacter geluidsbeeld. Maria blijft ook op een afstandje. Of om, zoals ik eens in een 6Moons recensie las en dat te parafraseren, jij bent bij haar in de opname, ze staat niet in jouw kamer.


b) Dezelfde versterker en cd-speler in combinatie met de B&W PM1 (€2500,-)
Wel zo makkelijk, ik begin gewoon weer met Maria Mena. Haar stem is nu wat voller, genuanceerder. Ik hoor weer het kraakje in haar stem, maar voor mijn gevoel klinkt het nu wat lieflijker, heeft ze meer een kinderstem. De piano is véél genuanceerder, verschillende tonen zijn te horen en ook de snaren en de pianokast. Ook hoor ik het basloopje weer waardoor dit lied veel gelaagder wordt. Dat wordt nog completer als de viool zachtjes een treurige ondergrond verzorgt. Net als ik me wil laven in dit gevoelige nummer, trekt me ook iets terug. Misschien komt het door het wat up fronte karakter van deze combinatie. Ik wil als het ware in het nummer duiken, maar het water is te warm.
Weer even beginnen bij Clannad dan. De vrouwelijke stem klinkt al een heel stuk voller, tonaal heel wat eerlijker. Noodzakelijk voor dit live optreden, maar zeker niet altijd te horen, is de galm in de zaal merkbaar. Zoals er meer lucht in de zaal is waar te nemen, zo hebben instrumenten en stemmen ook meer "zwart" om hen heen. Het verschil tussen de metalen en nylon snaren is weer terug. Bij lagere volumes hoor ik alleen het uitklinken van het hout van de gitaren. Als ik de versterker een zetje geef (nou bij wijze van spreken dan, ik wil hier nog even blijven luisteren) komt daar ook het uitklinken van de snaren bij, eerst de nylon, ten slotte ook de metalen versie. Logisch gezien de kastinhoud mist de jambe wat body, ik hoor eigenlijk alleen het vel van dit instrument. En de lucht van de fluit is vooral bij het eruit gaan te horen, niet zozeer bij het inblazen en in de fluit. Weer dat up fronte karakter, waardoor de PRAT wel profiteert, maar er ook wat afstand tussen mij en de muziek ontstaat.
Mmm, misschien is dit precies wat Depeche Mode nodig heeft. Ja, de PRAT is hier wel ok, de krijsende gitaar ook. Er zijn meer geluiden te horen, zowel "in" de instrumenten als het aantal instrumenten. De stem van Gahan is weer net wat beter met de toegenomen t- en s-klanken. De krachtige elektrische gitaar mag wat mij betreft nog wat overtuigender en feller, die pit is namelijk zo lekker in dit nummer. Weer dat up fronte karakter en het wordt wat vermoeiend en afstandelijk. Dit terwijl ik gaande het nummer juist vaak het volume opschroef om eens lekker los te gaan en mee te spelen.


c) Weer de versterker en cd-speler, deze keer met Focal Electra JMLab 1008 BE (€3200)
Ik heb even zin in wat anders, dus gaat Pink Floyd via de handen van Jan de lade van de cd-speler in. Ah, de hartslag weer, die had ik haast gemist. Lekker dreunend, mooi aanwezig. Gevolgd door het tikken van klokken en vervolgens de samples van stemmen die zeer goed te verstaan zijn. Maar zoals ik het nu zo los van elkaar omschrijf, zo komt het zeker niet over. In tegendeel, wat een synergie! Als vanzelf duikt ook de krankzinnige lach op en even later de golf die behoorlijk krachtig is en me weer overspoelt. Ik weet het niet zeker, maar niet eerder denk ik te hebben gehoord dat het om twee gitaren gaat. De ene gitaar speelt harder dan de ander en die hoorde ik altijd al, maar de tweede gitaar nog niet. Misschien komt het door de spreiding die ver buiten de speakers komt. Niet alleen in de breedte, maar ook in de diepte én de hoogte is het beeld! Zo hoor ik dat de hiats hoger zijn dan de drums. Synergie is er en ook flow, waardoor de stemmen ijl en hees zijn en de gitaar zo lekker mellow. Alles krijgt een plekje en ik sluit mijn ogen om te genieten van deze wonderlijke nummers. Blijkbaar word ik zo in de muziek getrokken dat ik schrik als ik een kraakje in de stoel hoor als Jan gaat verzitten, frappant! Ik wijd dit vooral aan het middengebied dat prima gedetailleerd is. Het hoog is voor mij prima, wat zacht en het laag niet heel erg aanwezig. Zoals ik al eerder heb gezegd, liever een speaker die zich houdt aan dat wat hij kan en datgene ook goed doet, dan een speaker die geforceerd meer wil doen dan mogelijk is. Terug naar de muziek en nog even het laatste over dit nummer. De spreiding is meer dan goed in orde als ik niet alleen de omroepstem hoor, maar nu ook een echo links daarvan van diezelfde stem. Blijkbaar is deze omroepstem daadwerkelijk opgenomen in een station(hal)! En dan de runner. Wow, deel van het lied en toch zoveel detaillering in de vloer waarop hij loopt, zijn versnelde ademhaling en zijn schoenen op de vloer.
Snel naar Clannad! De galm in de zaal is prima te horen en het is daardoor echt een liveoptreden. En niet alleen de galm in de zaal, ook de stemmen en gitaren sterven langzaam uit. Ik hoor niet alleen de stem of het instrument, maar ook het naklinken van die geluiden in de lucht. Daardoor wordt de samenzang ook echt iets dat de bandleden samen doen en daardoor weer die synergie. Vrolijk is dit nummer en vrolijkheid hoor ik. Individuele vingers hoor ik over de snaren gaan en ik wil meespelen en meezingen. Weer die hoogte-informatie; stemmen die hoger worden afgebeeld dan de gitaren die op hun beurt weer hoger te horen zijn dan de jambe's. Het uitklinken van zowel de snaren als klankkasten van de gitaren zijn prima te horen. Het klappen van het publiek is nu veel meer een geheel met de muziek en klinkt ook een stuk natuurlijker.
Eens zien wat "Just Hold Me" op deze luidsprekers doet... Véél en veel meer nuances hoor ik. Daardoor wint haar stem enorm aan impact en bij het refrein krijg ik haast een brok in de keel, vooral bij het klaaglijke "Why". Ik merk dat ik meezing en wordt haast meegevoerd, te meer de viool voor zo'n mooi verdrietige ondertoon zorgt. Ik hoor aan het begin ook nog een "cut" in de mix die ik niet had verwacht te horen buiten mijn hoofdtelefoon, net als het misgrijpen van de snaren. Het mooie is dat dit echter absoluut niet afleidt van de muzikale boodschap van dit nummer. Er is weer synergie te horen, ondanks het "zwart" om de instrumenten en de stem, of misschien wel dankzij.

Ik zou jullie graag meer mee willen laten voeren door de Focals, maar het is me duidelijk dat het voor mijn gastheer nu even genoeg is. Ach, als ik onder de indruk ben van een speaker en meer platen wil luisteren, is de boodschap wel duidelijk. Dit is een match voor de Harbeth Monitor 30 en de Manger Zerobox 109II en komt met stip binnen op nummer drie! Is er dan helemaal niets aan te merken op deze set? Jawel, het mag van mij nog ietsje losser, maar daar verdenk ik persoonlijk vooral de versterker van.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

katwax

Leuk verslag zoals gewoonlijk, met een te verwachten "winnaar".
Wanneer ga je nu naar electrostaten luisteren? Het is dat ik altijd met plezier lees hoe je het allemaal beschrijft en als liefhebber van electrostaten ben ik dus nieuwsgierig hoe jij het geluid zou ervaren (liefst martin logan).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

Leuk verslag en verrassend: Focal`s  :sigh:.
Focal staat toch in het algemeen bekend om diens up-front karakter.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

S@m

Quote from: Xander32 on August  9, 2011, 21:56:26
Leuk verslag en verrassend: Focal`s  :sigh:.
Focal staat toch in het algemeen bekend om diens up-front karakter.

Sander.

Maar da's juist lekker icm een wat warm klinkende typisch Engelse versterker...

Xander32

Quote from: Bas Akkerman on August  9, 2011, 21:26:33... Weer dat up fronte karakter, waardoor de PRAT wel profiteert, maar er ook wat afstand tussen mij en de muziek ontstaat.
Mmm, misschien is dit precies wat Depeche Mode nodig heeft. Ja, de PRAT is hier wel ok, de krijsende gitaar ook. Er zijn meer geluiden te horen, zowel "in" de instrumenten als het aantal instrumenten. De stem van Gahan is weer net wat beter met de toegenomen t- en s-klanken. De krachtige elektrische gitaar mag wat mij betreft nog wat overtuigender en feller, die pit is namelijk zo lekker in dit nummer. Weer dat up fronte karakter en het wordt wat vermoeiend en afstandelijk. Dit terwijl ik gaande het nummer juist vaak het volume opschroef om eens lekker los te gaan en mee te spelen ...

Quote from: S@m on August  9, 2011, 21:58:00
Maar da's juist lekker icm een wat warm klinkende typisch Engelse versterker...

Volgens mij lees ik dat een up front karakter vermoeiend werkt op Bas.
Maar hij zal er vast zelf wel op reageren ;D.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

S@m

Quote from: Xander32 on August  9, 2011, 22:04:58
Volgens mij lees ik dat een up front karakter vermoeiend werkt op Bas.
Maar hij zal er vast zelf wel op reageren ;D.

Sander.

Misschien dat het upfront karakter (ik vind het overigens een 'sprankelende' eigenschap) van Focal icm Sugden wat minder upfront wordt..?

Bas Akkerman

Quote from: S@m on August  9, 2011, 22:08:21
Misschien dat het upfront karakter (ik vind het overigens een 'sprankelende' eigenschap) van Focal icm Sugden wat minder upfront wordt..?
Precies, dat vermoed ik ook! Zo zou de Supernait misschien weer teveel van het goede kunnen zijn. Buizenversterker is hier misschien ook wel mooi bij om het "losser" (lastig te omschrijven) krijgen.

Electrostaten staan zeker hoog op het verlanglijstje. Er stond er vandaag een paar van 9000 euro, dus daar heb ik maar niet naar geluisterd. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Softpower

Quote from: S@m on August  9, 2011, 22:08:21
Misschien dat het upfront karakter (ik vind het overigens een 'sprankelende' eigenschap) van Focal icm Sugden wat minder upfront wordt..?

En juist misschie  waarom de b&w wat minder uit de verf komen omdat ze een neutralere versterker nodig hebben. Ik ken de versterker die je beluisterd hebt niet maar levert die wel genoeg prik voor de b&w's? Want die zijn ondanks de specs een beetje powerhungry...

weer lekker verslag...

Je ziet het is toch zoeken naar de combi versterker-speaker.. (althans dat concludeer ik nu uit het verslag) Dus het kan zijn dat als je de reeds beluisterde speakers op een andere versterker hoort je ineens tot andere conclusies komt...
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

S@m

Quote from: Softpower on August  9, 2011, 23:42:58
Je ziet het is toch zoeken naar de combi versterker-speaker.. (althans dat concludeer ik nu uit het verslag) Dus het kan zijn dat als je de reeds beluisterde speakers op een andere versterker hoort je ineens tot andere conclusies komt...

Juist, het is smaak gebonden en imo moet je één dealer kiezen en daar zaken mee doen. Niet overal gaan luisteren ...

Neem bijvoorbeeld BB&G stel samen met hen een mooie set samen. Beluister deze in hun luisterrruimte is ie naar wens luister 'm dan thuis (onder de conditie bij goedkeuring: aanschaf). Tijdens het opstellen in je eigen ruimte heb je dan ook direct het voordeel van de expertise van Garmt en/of Bjorn.

Zo bouw je ook direct een solide band op met betreffende dealer  ;)


Bas Akkerman

Quote from: Softpower on August  9, 2011, 23:42:58
En juist misschie  waarom de b&w wat minder uit de verf komen omdat ze een neutralere versterker nodig hebben. Ik ken de versterker die je beluisterd hebt niet maar levert die wel genoeg prik voor de b&w's? Want die zijn ondanks de specs een beetje powerhungry...

weer lekker verslag...

Je ziet het is toch zoeken naar de combi versterker-speaker.. (althans dat concludeer ik nu uit het verslag) Dus het kan zijn dat als je de reeds beluisterde speakers op een andere versterker hoort je ineens tot andere conclusies komt...

Ik vond de B&W juist al vrij neutraal en volgens mij had de versterker meer dan genoeg power. Ik heb bijvoorbeeld niet verder dan "stand 9 uur" geluisterd. Wat me tot nu toe op is gevallen bij B&W is de mate van detaillering en inzage in de muziek en opname van het nummer. Je hoort wat er gebeurt en de kwaliteit van de opname laat zich feilloos horen op de B&W's die ik heb gehoord. Ik gaf in het verslag al een beetje aan dat je een onderscheid hebt tussen het gevoel dat jij bij de band bent er tussen staat, of dat de band bij jou in de kamer zit. Mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar het laatste en B&W biedt voor zover ik nu heb gehoord vooral het eerste. Absoluut een smaakkwestie dus!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on August  9, 2011, 22:16:22Electrostaten staan zeker hoog op het verlanglijstje. Er stond er vandaag een paar van 9000 euro, dus daar heb ik maar niet naar geluisterd. ;)
binnen budget:  Martin Logan Vista   :music:

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on August 10, 2011, 12:42:17
binnen budget:  Martin Logan Vista   :music:

Zag het inderdaad, en in de buurt van Leiden... Demo is tempting, moet ik nageven.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Elektrostaten blinken uit in bepaalde aspecten, zoals openheid, detaillering, snelheid, homogeniteit, maar niet in (natuurlijke) warmte, drive, PRaT, dynamiek (wel micro, minder macro). Of het wat voor je is, zou je in 10 min. moeten kunnen vaststellen... ;)

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on August 10, 2011, 12:53:05
Elektrostaten blinken uit in bepaalde aspecten, zoals openheid, detaillering, snelheid, homogeniteit, maar niet in (natuurlijke) warmte, drive, PRaT, dynamiek (wel micro, minder macro). Of het wat voor je is, zou je in 10 min. moeten kunnen vaststellen... ;)

Denk ik ook wel...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

LoL, ik wou net schrijven, je weet het binnen 5 minuten  :D

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on August 10, 2011, 12:59:50
LoL, ik wou net schrijven, je weet het binnen 5 minuten  :D

Met het zingen en hameren van Clannad duurt het 10 minuten, met het kinderliedje van Maria Mena zelfs minder dan 5 minuten.  ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on August 10, 2011, 13:03:07
Met het zingen en hameren van Clannad duurt het 10 minuten, met het kinderliedje van Maria Mena zelfs minder dan 5 minuten.  ;D
Moet je dan 2 of 3 keer naar Clannad luisteren?  ::)
Ik doe zoiets meer in historische volgorde, van barok tot multi-culti hiphop  :headbanging: