Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted member

Hoi Bas, daar kan ik alleen maar een volmondig JA op antwoorden. Besef je echter wel dat e.e.a. van je budget gaat eten, zeker als je 't goed wilt doen en dus vooraf professioneel advies inwint van bijvoorbeeld de auteur van 't artikel waar je naar linkt. Toine heeft mij ook geadviseerd en ik kan zonder blikken of blozen zeggen dat 't de beste zet is geweest die ik heb gedaan en dan heb ik tot nog toe "alleen nog maar" 't plafond 'behandelt' (stap 1 van 3 en tussen quotes want 't is wel de grootste stap in mijn situatie). :)

Over de electrostaten, gewoon een aantal gaan luisteren maar dit zijn -afhankelijk van 't merk en type- soms wel zeer precieze/transparante en soms analytische weergevers dus of 't helemaal bij je past weet ik niet.

S@m

Quote from: Bas Akkerman on July  9, 2011, 13:35:28
:thumbs-up: Dat versta ik ook onder "perfectie". Hoe beter de set dat kan, hoe perfecter de set is.

...de sets die ik thuis beluister beter kan beoordelen.....

Perfectie is vaak het weglaten van zaken, zodat je meer betrokken raakt bij de weergave. Eigenlijk is het dan juíst géén perfectie.

Hoeveel sets denk je thuis te gaan beluisteren voordat je beslist en welke dealer ga je zo gek vriendelijk krijgen..?

skyfox

Die redenering lijkt me heel juist. Wellicht iemand net kennis van akoestiek eens langs laten komen voor advies?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: S@m on July  9, 2011, 15:36:46
Hoeveel sets denk je thuis te gaan beluisteren voordat je beslist en welke dealer ga je zo gek vriendelijk krijgen..?

Het zullen er uiteindelijk, denk ik, hoogstens drie woorden. De eerste set zal ook wel het één en ander duidelijk maken hoe het daadwerkelijk thuis klinkt. Misschien ben ik er wat teveel van overtuigd, maar ik denk dat nog best wat dealers willen mee werken. Ook al is het in mijn geval wel lastiger omdat ik meteen een hele set "mee naar huis neem".

Quote from: skyfox on July  9, 2011, 15:43:00
Die redenering lijkt me heel juist. Wellicht iemand net kennis van akoestiek eens langs laten komen voor advies?

Misschien dat ik hier eerst wat mensen een PM stuur en zo erachter kan komen hoeveel het minimaal kost. Ik heb wat financiële meevallertjes, dus het zou eventueel wel buiten het gestelde budget kunnen. Ervan uitgaande dat het echt een flink deel van de uiteindelijke muziekbeleving bepaalt, maar dat geloof ik wel. Het zou zonde zijn om niet het onderste uit de kan van €7.000,- te halen simpelweg door een verkeerde akoestiek.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Ik denk dat als je hoogpolige vloerbedekking in je luisterkamer hebt, dikke gordijnen langs een gehele wand en enkele boekenkasten tegen de andere wanden je al heel ver bent wat akoestiek betreft. Eventueel nog enkele soundbaffle's aan de wand of plafond als reflecties hinderlijk zijn.

Akoestiek is zeker belangrijk, maar moet ook niet de kop kosten bij een set van 7K.


bmateijsen

Quote from: S@m on July 10, 2011, 07:59:31
Ik denk dat als je hoogpolige vloerbedekking in je luisterkamer hebt, dikke gordijnen langs een gehele wand en enkele boekenkasten tegen de andere wanden je al heel ver bent wat akoestiek betreft. Eventueel nog enkele soundbaffle's aan de wand of plafond als reflecties hinderlijk zijn.

Ik denk dat de kamer dan overgedempt is.....



S@m

Quote from: bmateijsen on July 10, 2011, 08:49:09
Ik denk dat de kamer dan overgedempt is.....




Zou kunnen, in elk geval lijkt mij het inroepen van professionele hulp (tegen betaling) niet in verhouding met een set van 7K (en de wetenschap dat het met wat 'stofjes' uitstekend kan).

AbZ

Ik denk dat hij geen hoogpolig tapijt neemt  ::)

S@m

Quote from: AbZ on July 10, 2011, 09:38:47
Ik denk dat hij geen hoogpolig tapijt neemt  ::)

Euh, nee...daar heb je een punt. Dan toch maar dikke gordijnen  ;)

Spijkie

Je moet wel een hele rampzalige akoestiek hebben wil je het niet redelijk goed voorelkaar krijgen met een kleed en de bestaande meubels, tenzij je grote glas oppervlakken hebt en een zeer strakke inrichting.

Maar dat is maar mijn mening natuurlijk. :) leuk topic btw Bas en ben benieuwd welke sets je gaat luisteren!

Groeten,

Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

S@m

Quote from: Spijkie on July 10, 2011, 10:15:57
Je moet wel een hele rampzalige akoestiek hebben wil je het niet redelijk goed voorelkaar krijgen met een kleed en de bestaande meubels, tenzij je grote glas oppervlakken hebt en een zeer strakke inrichting.

Maar dat is maar mijn mening natuurlijk. :) leuk topic btw Bas en ben benieuwd welke sets je gaat luisteren!

Groeten,

Spijkie


Deleted member

Quote from: S@m on July 10, 2011, 09:30:51
Zou kunnen, in elk geval lijkt mij het inroepen van professionele hulp (tegen betaling) niet in verhouding met een set van 7K (en de wetenschap dat het met wat 'stofjes' uitstekend kan).

Zeer vreemde redenering, alsof er een grens bestaat waarboven 't opeens wel in verhouding is. Ik zou de investering eerder af laten hangen van of je naar je zin woont en van plan bent nog enige tijd te blijven wonen waar je woont, al zijn er natuurlijk ook verhuisbare oplossingen.

Anyway, een geoptimaliseerde akoestiek is zeer belangrijk. Tot je 't ervaart weet je eigenlijk niet wat je mist maar het mooie is dat 't niet uitmaakt wat voor set je neerzet om er direct te voordelen van te hebben. Ik zou bijna zeggen begin met de akoestiek en ga daarna een set kopen, ik ben echter realistisch genoeg dat 't meestal andersom gebeurd.

Hoe je de akoestiek ook aanpakt, je vaart blind zonder metingen of heel veel luisterervaring en daarom is een professioneel advies (of op z'n minst een advies van iemand die weet wat 'ie doet en ook weet welke maatregelen effectief zijn) zo ontzettend belangrijk.

Deleted member

Even een analogie die ik denk ik niet verder hoef uit te leggen. ;) Stel je hebt een semi-verharde weg vol met kuilen en bulten, een Opel Astra zal er langzaam overheen kunnen rijden net als een Porsche GT3 RS. Je kan de weg oplappen door hier en daar wat kuilen op te vullen en wat bulten af te vlakken maar 't blijft behelpen. Asfalteer de weg en zowel de Astra als de GT3 RS zullen optimaal kunnen presteren waarbij de GT3 RS uiteraard veel beter zal presteren.

S@m

Quote from: Antoine on July 10, 2011, 11:39:45
Even een analogie die ik denk ik niet verder hoef uit te leggen. ;) Stel je hebt een semi-verharde weg vol met kuilen en bulten, een Opel Astra zal er langzaam overheen kunnen rijden net als een Porsche GT3 RS. Je kan de weg oplappen door hier en daar wat kuilen op te vullen en wat bulten af te vlakken maar 't blijft behelpen. Asfalteer de weg en zowel de Astra als de GT3 RS zullen optimaal kunnen presteren waarbij de GT3 RS uiteraard veel beter zal presteren.

Ik rij liever met een Benz, heb je ook geen last van die kuilen... ;)

Deleted member

Quote from: S@m on July 10, 2011, 11:46:31
Ik rij liever met een Benz, heb je ook geen last van die kuilen... ;)

Als ik Benz zou willen rijden zou ik een taxi bellen!  ;)

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

S@m


hifihenk

Quote from: bmateijsen on July 10, 2011, 08:49:09
Ik denk dat de kamer dan overgedempt is.....

... En je hebt alleen het hoog en midden gebied aangepakt. Grote kans dat nu de problemen in het laag extra gaan opspelen!

De enige echte oplossing is meten en daarna bepalen waar demping nodig is.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

S@m

Quote from: hifihenk on July 10, 2011, 12:46:48
De enige echte oplossing is meten en daarna bepalen waar demping nodig is.


Als je dit financieel kan veroorloven uiteraard een mooie optie.

Ik vind zelf luisteren een uitstekende optie, als er zich dan een situatie voordoet die voor (jou persoonlijk) verbetering vatbaar is dan pak je dit aan.

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on July 10, 2011, 09:38:47
Ik denk dat hij geen hoogpolig tapijt neemt  ::)
In de luisterdriehoek nog wel, maar voor de rest is het niet echt mijn favoriet. Hoewel kokosmatten nog veel vervelender zijn (zeker in combinatie met een draaideur), maar dat terzijde. ;)

Quote from: Antoine on July 10, 2011, 11:27:46
Zeer vreemde redenering, alsof er een grens bestaat waarboven 't opeens wel in verhouding is.
Ik zou bijna zeggen begin met de akoestiek en ga daarna een set kopen, ik ben echter realistisch genoeg dat 't meestal andersom gebeurd.
Hoe je de akoestiek ook aanpakt, je vaart blind zonder metingen of heel veel luisterervaring en daarom is een professioneel advies (of op z'n minst een advies van iemand die weet wat 'ie doet en ook weet welke maatregelen effectief zijn) zo ontzettend belangrijk.

Quote from: S@m on July 10, 2011, 14:00:05
Ik vind zelf luisteren een uitstekende optie, als er zich dan een situatie voordoet die voor (jou persoonlijk) verbetering vatbaar is dan pak je dit aan.
Ik ben ook van mening dat eerst de akoestiek aanpassen, dan de set testen en aanschaffen de juiste volgorde is. Neemt niet weg dat de kosten van de aanpassingen wel degelijk in verhouding moeten staan met de kosten van de set. Hoe groot het effect ook, als de aanpassingen €5000,- kosten vind ik dat niet meer in verhouding tot de rest. Lastige hiervan is dat meten, weten is. Anders ga ik zelf mijn akoestiek aanpassen met het idee goed te doen en vul ik het ene gat met het andere, of erger. En dat meten kan ik niet zelf.

Sam, de vraag is of je (gehoor) dit echt goed kan beoordelen. Want je hoort dan niet alleen de set óf de akoestiek, maar de beïnvloeding van en door beide. Als je dan eerst de set koopt en daar de akoestiek op aanpast, is de kans groot dat je die akoestiek weer moet aanpassen als je iets in je set aanpast. Ik ga hierbij vanuit dat je de geluidsweergave van de akoestiek als juist of onjuist kan bestempelen (waardes onder en boven een referentie) en de geluidsweergave van de apparatuur vooral in termen van smaak kan bespreken!

Mijn vraag is dus, heeft iemand een ruwe kostenraming of kan ik daar voor toch beter zelf contact opnemen met verschillende bedrijven? Ik heb even een nieuw topic gemaakt. Het laatste woord is hier nog niet over gezegd, dus voor de overzichtelijkheid heb ik deze discussie even verplaatst.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Spijkie

Hallo Bas,

Een kostenraming is voor jouw situatie natuurlijk geheel anders dan mijn situatie dus ik denk niet dat er een richtlijn te bedenken is alszijnde een basis pakket one size fits all. Dat akoestiek goede dingen doet voor een set ben ik helemaal van overtuigd maar ik vraag me af of je de akoestiek zodanig kan krijgen dat dit als "nul" meting kan fungeren. Volgens mij heet dit een akoestiek dode kamer ???? daar weten de heren op dit forum meer over want zover ga ik zelf nog niet  :huh2:

En dit lijkt me moeilijk te realiseren in een woonkamer.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

S@m

Quote from: Bas Akkerman on July 10, 2011, 14:27:36
Sam, de vraag is of je (gehoor) dit echt goed kan beoordelen. Want je hoort dan niet alleen de set óf de akoestiek, maar de beïnvloeding van en door beide.

Ik ben van mening dat we met een leuke hobby bezig zijn, spielerij.

Met een aangeklede (luisterkamer), tapijt of flink karpet, gordijnen, een boekenkast en eventueel op het gehoor een soundbaffle of diffuser wanneer je dit nodig acht is imo ruim voldoende om een uitstekende akoestiek te bewerkstelligen.

Wanneer je dit voor elkaar hebt (en dat kan iedere b@*renl&l) dan mooie set neerzetten en genieten...

hifihenk

Quote from: Spijkie on July 10, 2011, 14:39:58
Hallo Bas,

Een kostenraming is voor jouw situatie natuurlijk geheel anders dan mijn situatie dus ik denk niet dat er een richtlijn te bedenken is alszijnde een basis pakket one size fits all. Dat akoestiek goede dingen doet voor een set ben ik helemaal van overtuigd maar ik vraag me af of je de akoestiek zodanig kan krijgen dat dit als "nul" meting kan fungeren. Volgens mij heet dit een akoestiek dode kamer ???? daar weten de heren op dit forum meer over want zover ga ik zelf nog niet  :huh2:

En dit lijkt me moeilijk te realiseren in een woonkamer.

Groeten,
Spijkie

In een dode kamer is het niet lekker verblijven, laat staan luisteren. Ik heb wel eens gehoord dat de meeste mensen binnen een aantal minuten al weer naar buiten willen.  :o

Akoestiek heef te maken met o.a. de nagalmtijd van een kamer; hoelang duurt het voordat een toon is uitgestorven. In een kerk kan dit makkelijk oplopen tot 8 seconden. In een moderne huiskamer zonder al te veel demping is dit nog steeds 1 tot 2 seconden. De nagalm is frequentie afhankelijk en kan afhankelijk van deze frequentie makkelijk of moeilijker verlaagd worden.

Hoge tonen laten zich makkelijk dempen door een vloerkleed of een schuimachtig materiaal op de muur of plafond. Met name de lage tonen zijn een stuk lastiger, om deze te dempen moet je met bass traps,  paneel absorbers of een verlaagd plafond aan de slag. De ideale nagalmtijd is dus frequentie (ook inhoud) afhankelijk en voor stereo ligt het op ongeveer 0.4 seconden in het hoog en midden gebied en op zo'n 0.6 tot 0.8 seconden in het laag en sublaag.

Verder is de mogelijkheid om de luidsprekers en luisterpositie zo optimaal op te stellen van belang natuurlijk, in verband met de roommodes (staande golven).

Wat het kost om je akoestiek aan te pakken, is niet zo makkelijk aan te geven. Het hangt ervan af wat je wilt en zelf kunt. Akoestische aanpassingen kunnen heel goedkoop zijn als je ze zelf maakt (bijv. frame met rockwool en een stofje eromheen) of heel duur door ze kant en klaar te kopen (producten van RPG en bijv. ArtWall). Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe het eruit moet zien. In een luisterkamer is dit misschien minder belangrijk dan ik een woonkamer. De auteur van het artikel op hifi.nl (Toine) kan voor je meten en in overleg met jou verschillende oplossingen bedenken en doorberekenen, dit kun je zelf niet. De rest is aan jou.

Quote from: Antoine on July 10, 2011, 11:27:46
Anyway, een geoptimaliseerde akoestiek is zeer belangrijk. Tot je 't ervaart weet je eigenlijk niet wat je mist maar het mooie is dat 't niet uitmaakt wat voor set je neerzet om er direct te voordelen van te hebben. Ik zou bijna zeggen begin met de akoestiek en ga daarna een set kopen, ik ben echter realistisch genoeg dat 't meestal andersom gebeurd.

Gelukkig wordt een set die in 'mindere' akoestiek je hart heeft gestolen alleen maar beter als je de luisterruimte aanpakt. Je kunt heel goed een set beoordelen en door de akoestiek heen luisteren. Als je verschillende sets in dezelfde ruimte beluistert, zijn je hersenen heel goed in staat om de ruimte weg te cijferen; je went aan de karakteristiek van een ruimte.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Bas Akkerman

Er gaat binnenkort een mailtje weg naar Toine van Soundscapes om te bezien wat nu handig is en hoeveel één en ander kan kosten.

Morgen weer een luistersessie, nu bij PLS Audio. Haast om de hoek, hoewel met dit weer bij wijze van spreken 100 meter buiten overbruggen al ver lijkt ;)
Sugden Audio, Vecteur, Spendor en hun eigen luidsprekers zijn even wat merken die daar staan.
Uiteraard komt daar een luisterverslag van, dat is alweer te lang geleden vind ik.

(Haal ook volgende week of de week erop mijn projector op. Kriebelt nu wel om ook een blurayspeler en simpele receiver (Onkyo TX-NR609) aan te schaffen, maar ik beheers me nog even ;))
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Het was al weer even geleden dat ik mijn laatste luistersessie deed, dus ik vond het tijd voor een nieuwe. "Om de hoek" is er een audio-winkel die naast verschillende apparatuur vooral veel zelfbouw luidsprekers in huis heeft. Bert Postma houdt zich vooral bezig met de bouw en het uitdenken van ontwerpen, Ad van der Wiel helpt hem vooral met het laatste. "En is een luisterend oor, vooral voor de hoge tonen die ik op mijn leeftijd minder goed hoor", aldus Bert.
Om het meteen duidelijk te maken, ik heb alleen de luidsprekers van PLS beluisterd. Voordeel hiervan is dat ik de verschillen (in bouw) tussen luidsprekers goed kon horen. Nadeel is natuurlijk dat ik geen 1-op-1 vergelijk heb met luidsprekers van andere fabrikanten. Een absoluut oordeel over de kwaliteit vind ik dus lastig te geven en ik kan me voorstellen dat dit luisterverslag voor jullie daarom net wat minder interessant is. Ook omdat het niet om een bekend merk gaat. In mijn hele zoektocht naar een fijne stereo-set is het echter wel een goed bestede dag geweest, te meer ik toch wel iets verrassends heb ontdekt.

Alle luidsprekers heb ik beluisterd met de Sugden Audio Mystro versterker en Sugden Audio Mystro cd-speler (beide €1400,- per stuk). Ook nu weer beschrijf ik de set in volgorde waarop ik ze beluisterd heb.

Voor de volledigheid nog even de nummers die ik heb beluisterd. Niet bij alle sets heb ik alle nummers beluisterd, alleen degene waarvan ik dacht dat ze voor mij de desbetreffende set als beste konden testen.

1)   Billie Jean – Michael Jackson
2)   Speak To Me – Pink Floyd (feitelijk de eerste drie nummers van The Dark Side Of The Moon)
3)   Gli Imperiabili – Paole Conte
4)   Nil Se'n La – Clannad
5)   Walking In My Shoes – Depeche Mode
6)   Goodbye Stranger – Supertramp


a)   Retro 2.5 CB (pre-productie, € onbekend)
Het eerste dat me opvalt bij het beluisteren van Michael Jackson is de hardheid in deze speaker. Vooral het midden-hoog en het hoog wordt benadrukt, het middengebied valt ook een beetje weg ten opzichte van het hoog. Hierdoor klinkt het midden (stemmen, gitaar) wat ingehouden.
De bas ontbreekt een beetje in deze luidsprekers, maar dat is niet zo vreemd omdat het een vrij kleine monitor betreft. Daardoor is de PRAT ook iets minder. Het geluidsbeeld is wel vrij breed en de speakers verdwijnen in de ruimte. Nou ja, geluidsmatig dan uiteraard. ;)
Ik mis bij Breathe wat druk in de hartslag, weer te wijten aan het ontbreken van bas. De scheiding is prima, alles is aanwijsbaar en stemmen zijn prima te horen maar missen wat aan heesheid en mogen wel wat ijler. Ook nu weer wel wat up front, waardoor luistermoeheid optreedt. Het onderste middengebied is ook nu weer een gemis. Het mag wat overtuigender en de golf van de aanzwengelende muziek is wat laf en is vrij 1-dimensionaal. Idem voor de gitaren die vrij vlak klinken en meer als op papier getekend in de ruimte lijken dan echte body hebben.
Wat akoestische muziek met Clannad. Ook nu weer de stem die vrij hard is. Waar ik tot nu toe mannen hoorde zingen, is er nu ook een vrouwenstem. En die klinkt een stuk beter. Het gebrek aan bas doet zich denk ik minder voelen bij een vrouwenstem die dat van nature minder heeft. De gitaar blijft wat achter op de stem. Wel is het metaal van de snaren te horen, maar de klankkast is niet te horen. De hoge tonen, het schelle van de fluit is prima, de lucht die door de fluit wordt geblazen mis ik wel. Spreiding is nu nog breder, het beeld eindigt buiten de weergevers. Zoals eerder ook nu weer de terughoudendheid. Hoge tonen van de tomtoms zijn te horen (de vingers die op het vel tikken), de lage tonen niet. Wel is de definiëring in het klappen prima, echte handen op handen.


b)   AL-2.0-BR (€599,-)
Deze monitor lijkt haast een omgekeerde speaker als die ik net hoorde. PRAT is al een stuk beter, er is een wat knorrend laag en het lijkt wat te "boomen" in en door (?) de ruimte. Het laag en middenlaag wordt door deze speaker benadrukt. De vingerknippen zijn wat droger, eerder droge huid op droge huid. Het echte middengebied blijft wat achter op het laag en daardoor ook nu weer wat gemis in overtuiging. Gek genoeg klinkt het nu allemaal wel wat muzikaler. Daardoor draai ik de volumeknop wat open, maar dan laat de luidspreker zijn grenzen zien en wordt het allemaal wat scherper. Het geluidsbeeld lijkt iets minder breed en staat echt tussen de speakers.
Weer dat "boomgevoel" nu de bassen wat dikker worden aangezet; ik ervaar letterlijk druk op mijn oren en de ruimte lijkt daar wederom zijn invloed op te hebben. Het laag neemt nu ook meer de rest over en daardoor zakken stemmen wat weg, worden minder goed verstaanbaar. De golf profiteert wel van de meer aanwezige bas. Ook nu weer net wat meer muzikaliteit, ondanks dat de huilende gitaren wat meer mogen huilen en overtuigender mogen klinken. Ook stemmen zijn te weinig zijig en hees. Het geluidsbeeld is wel vrij breed, maar niet erg diep en lopen van net iets achter de speakers tot er ietsje voor. Mooi voorbeeld is de runner die nu als het ware heen en weer lijkt te lopen, waar ik in eerdere heb gemerkt dat hij of zij een rondje loopt.
Nil Sen La bestaat uit samenzang van mannen en vrouwen en die zijn nu meer in evenwicht. Er is wel een randje aan hun stemmen gekomen, waardoor het wat meer up front klinkt. Nu hoor ik ook meer verschil in de snaren van de gitaren net als dat de gitaar nu ook meer uit een klankkast bestaat. De fluit is ook meer een instrument van hout waar de lucht doorheen gaat. De attack op de gitaren mag wel iets beter, de puntigheid ontbreekt. Het aanmoedigende stemmetje als de hele band na een solo weer inzet is te ontwaren, maar niet meer dan dat.
Muzikaliteit is zoals gezegd meer bij de speaker aanwezig net als de bas, dus Depeche Mode mag hun kunsten vertonen. Het is een harde opname en de t- en s-klanken zijn dan nu ook wat too much. De bassen lopen wat dicht en de gitaren zijn vrij scherp. Dat laatste vind ik persoonlijk wel lekker, dat geeft dit nummer pit. Stemmen zijn in deze opname vrij naar achteren geplaatst en dat is nu te horen. Evengoed heb ik ze op andere systemen ondanks dat wel overtuigend horen zingen en dat gebeurt nu niet. Overtuigingskracht is absoluut noodzakelijk bij de huilende gitaar aan het eind en door dat gebrek, klinkt deze wat te lief.


c)   2.0 TL (pre-productie, €onbekend)
Een vloerstaander en dat komt de PRAT ten goede. Vingerknippen blijven wat achter, hoewel ze wel als huid-op-huid klinken. Eerste grote indruk is dat het laag, hoog en midden meer in evenwicht is. Het maakt het allemaal wat muzikaler, vloeiender. Het loopje in de basgitaar is goed te volgen. Scherpte in de opname is op het randje en zou wat mij betreft niet meer moeten zijn. De trompet schettert lekker en is goed te volgen. Al met al is de scheiding behoorlijk en stemmen en instrumenten zijn aan te wijzen. Ook nu weer het geluidsbeeld dat iets achter de luidsprekers begint en tot de luidsprekers in zowel de breedte als de diepte loopt.
De bas in Pink Floyds mag wat overtuigender, lijkt wat ingehouden en voorzichtig. De verstaanbaarheid in stemmen is goed, maar ook wat ingehouden. Het middengebied mag meer benadrukt worden. De golf komt niet over me heen, strandt als het ware voor me en is vrij overtuigend. De gitaren daarna zijn heerlijk mellow, hebben iets van een randje scherpte. Door die scherpte is het spel op de hi-ats prima te horen, ze klinken echt als metaal. Net zoals de gitaren lekker mellow zijn, zijn de stemmen lekker zijig. Door die combinatie komt de muzikale boodschap aardig over. Ten slotte de runner die iets 3-dimensionaler wordt afgebeeld en wat meer de ruimte in komt hollen.
De galm in de zaal bij Clannad is licht waar te nemen. Het is in vergelijk met de vorige speakers weer meer een geheel, hoewel het midden-hoog voor mij wel meer benadrukt mogen worden. Door het gebrek daaraan lijkt er een soort van gat tussen het midden hoog te zitten wat ik als vermoeiend ervaar. Doordat alles meer één geheel is, is het plezier in de stemmen terug. De fluit heeft nog meer lucht en het gitaarspel is beter te volgen. Attack op de gitaren is prima, als er aan de snaren wordt geplukt is dat net te ontwaren. Duidelijk is nu te horen dat links een gitaar met metalen snaren en rechts een met nylonsnaren wordt afgebeeld. Als de solo wordt ingezet blijkt ook dat je prima zacht kan spelen met deze speaker. Het complete geluidsbeeld, ook bij wat harder draaien, blijft wat teruggetrokken en komt niet geheel los van de luidsprekers. Het klappen van het publiek wordt droger weergegeven.


d)   AL-3.0-CB (€1299,-)
PRAT weer prima, een lekker droog en gecontroleerd laag. Een vrij scherpe weergave en de stemmen lijken wat meer naar voren te staan. Ook de vingerknippen komen meer naar voren en het geluidsbeeld is nu achter, naast en een stukje voor de luidsprekers. Kortom; een meer up-fronte weergave.
De hartslag in Breathe is lekker, evenals de prima verstaanbaarheid. Als de muziek aanzwelt, vind ik de golf lekker, ook al komt ie niet helemaal over me heen. Gitaar is mellow, wat aan de lieve kant. Stemmen hebben een wat scherp randje en zijn te weinig zijig, waardoor ik er moe van wordt en het volume wat naar omlaag zet. Opvallend vind ik bij deze speaker dat de hi-ats langer doorklinken. Het midden-hoog en hoog is meer aanwezig en het schuren van de benen van de runner is te horen. Die komt ook nog meer door het geluidsbeeld, meer 3-dimensionaal. Het geluidsbeeld is ook meer om de speakers heen, wat diepte en breedte betreft en wat meer bij de rechter speaker dan de linker speaker. Misschien dat dit te maken heeft met de linkerwand waar akoestische panelen opzitten en de het ontbreken daarvan op de rechterwand.
Er is meer nuance te horen in de stemmen bij Clannad. Ook het begin basje gespeeld door een gitaar of cello is te horen. Later is te merken dat de cello meer body heeft. De attack op de gitaren is uitstekend en het tikken van de vingers op het hout na het beroeren van de snaren hoor ik nu. Droog is het spel op de tomtoms en mag van mij net iets "vetter" zijn. Het plezier in het spel en de flow daarin kan ook ietsje beter.


e)   TL-1.0 (€399,-)
Wat meteen opvalt, is dat de basgitaar wat slankt klinkt bij Billie Jean, de PRAT is verder prima. Weer de vingerknippen die huid op huid zijn. De zang is genuanceerd en de muzikale boodschap komt goed naar voren en soms playback ik mee. Deze speakers trekken me de muziek in en daardoor hoor ik nu ook dat er een synthesizer meespeelt. Het loopje van de basgitaar is goed te volgen. De speakers verdwijnen compleet in het geluidsbeeld, maar dan ook compleet. Alles heeft een plaats, maar er is zeker ook flow. De algehele rust bij deze speaker valt me ook op.
De hartslag is goed, maar mist wat diepte, is wat slank. De verstaanbaarheid van de eerste twee keer dat de samples van stemmen te horen zijn is goed, maar niet uitstekend. De golf is heerlijk en het klinkt allemaal mellow. De gitaren zijn wel wat lief en missen net dat beetje scherpte. De stemmen zijn lekker hees en zijig. Weer die muzikaliteit en waar ik eerder de omroepstem en de runner als opeenvolgend beschouwde, lopen ze nu meer in elkaar over.
Plezier en nuances in de stem van het vierde nummer op de set-list worden heel mooi weergegeven. De zachtjes spelende gitaar/cello is goed te horen. Een gitaar klinkt echt als een gitaar, ondanks het ontbreken van wat bas die de klankkast wat meer zou laten horen. Attack op de gitaren is goed en, jawel, ook nu het gemis aan body. De fluit is een fluit en de nylonsnaren en die van metaal is te onderscheiden.
Omdat deze luidsprekers voor mij een lekkere flow en muzikaliteit geven, ben ik benieuwd hoe ze presteren bij Goodbye Stranger. De absolute druk in het laag ontbreekt en er is een spoortje luistermoeheid door de scherpte. De hi-ats zijn mooi puntig en het aanstekelijke spel daarop is ook echt aanstekelijk. Toch mis ik net dat beetje flow en muzikaliteit.
Waiting For The Night van Depeche Mode gaat nog even de cd-speler in. De tweede stem is ok, maar niet meer dan dat. De fluisterende tweede stem is later in het refrein nauwelijks te horen, toch wel knap! Met dat refrein bemerk ik dat ik zomaar aan het meezingen ben. De s- en t-klanken zitten op het randje en waar de gedachte al eerder speelde, heb ik nu echt het idee dat misschien de cd-speler wel de zwakste schakel is. Bizar dat ik dat zeg bij een speaker van €400,-, net als dat ik vergelijkingen maak met veel duurdere speakers. Maar toch doe ik dat.
Ik ben benieuwd naar eenzelfde uitvoering van deze speaker maar dan met de toevoeging van een extra tweeter. Het uitklinken van de bijvoorbeeld de hi-ats of snaren van een gitaar zijn het voordeel. Het grote nadeel dat ik ervaar is dat er meer onrust lijkt te zijn, vermoedelijk door de afstemming van de breedband en de tweeter.


f)   10-BR mkIII (1599,-)
Dan de laatste speaker, kijken wat meer bas doet. De bas is meer aanwezig, maar te. Te nat en modderig. Vrij up-fronte weergave en iets minder breed geluidsbeeld. De scherpte in stemmen zijn prima bij Clannad en alles wint aan echtheid; een gitaar meer een gitaar een fluit een (te lieve) fluit.
Ook bij Depeche Mode is de bas teveel aanwezig en loopt wat dicht.
Als we dan een nummer gebruiken op Henks advies blijft die natte bas. Het is een jamsessie van drie bassisten in een jazzcafé en de ambiance is goed te horen. Zo valt op een gegeven moment op dat er borden worden afgeruimd en daardoor wordt deze opname heel intiem.


De speaker die voor mij het muzikaalst en aanstekelijkst was (de TL-1.0), maakt gebruik van enkel een 1-weg breedband. Die doet wat ie moet doen en bemoeit zich niet met de frequentiegebieden die ie niet kan weergeven. Dat geeft voor mij rust. Ook al ontbreekt daardoor het allerhoogste en vooral de diepere bas.
Gezien mijn vorige ervaringen kom ik tot de conclusie dat ik gevoelig lijk te zijn voor de cross-over op het moment dat bijvoorbeeld de hoog weergave-unit het overneemt van de midden weergave-unit. Een boude uitspraak wellicht, wel interessant en hoor dan ook graag jullie meningen daarover!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten