Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: Poldo on June 19, 2011, 13:34:14
Trouwens Bas, weet je al wat je allemaal wilt hebben binnen je budget, is Home Cinema nog steeds een wens of hou je het alleen bij stereo?

Stereo heeft nog steeds de absolute prioriteit. Ik wil er zeker ook wel een (2ehands) bluray-speler bij, maar een receiver en achterluidsprekers zijn minder van belang (HT op een laag niveau schuif ik nog niet helemaal terzijde).
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Dan kun je natuurlijk een vreselijk goed systeem neerzetten.

2 speakers, DAC, versterker en een middel om te streamen (SONOS, apple, logitech) voor 7,000 euro. Blu ray speler kost hooguit 150 euro, gewoon een goede Panasonic en deze digitaal aansluiten op je DAC.

Ik denk zelf dat 5500 euro voor de speakers/versterker combinatie niet onlogisch is. Dan hou je 1500 euro voor de DAC en streamer en een blu ray speler over.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Bas Akkerman

Ben ook wel erg benieuwd naar de Linn Majik DS. Ideeën genoeg!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Lars_Portman

Quote from: Bas Akkerman on June 19, 2011, 14:06:45
Ben ook wel erg benieuwd naar de Linn Majik DS. Ideeën genoeg!

Linn DS heb hier ook nog wel regelmatig in markt gezien.



Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Bas Akkerman

Morgen 2e luisterdag in Rotterdam. Dan ga ik naar Hifi-Studio Zwaard en naar Snijders Hifi. Benieuwd naar Naim apparatuur en Bach luidsprekers. De combinatie van Naim en Neat natuurlijk ook!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Klinkt goed, veel luisterplezier! Ben benieuwd naar je verslag. Het eerstr verslag vond ik erg leuk om te lezen!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Lars_Portman

Veel luister Plezier! Maar dat zal vast goed komen!

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on June 22, 2011, 12:04:44
Ben benieuwd naar je verslag. Het eerstr verslag vond ik erg leuk om te lezen!

Ik ga ook zeker weer een verslag maken! Ben nu iets beter voorbereid, heb ook kleine wijzigingen gedaan in de nummers die ik ga beluisteren, dus hopelijk kan ik nu wat effectiever gaan luisteren. Tips en adviezen blijven welkom!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

chansig

Same here...Leuke zaak Snijders..Ik heb er jaren mijn audiofiele boodschappen gedaan. Aardige mensen en goede service.

Veel plezier.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Niets met morgen te maken, maar heb ook de Leema Pulse III toegevoegd aan de versterkers in de begintopic. Alleen "in de buurt" te vinden bij Hobo. Just for the records...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Quote from: Bas Akkerman on June 22, 2011, 14:21:46
Niets met morgen te maken, maar heb ook de Leema Pulse III toegevoegd aan de versterkers in de begintopic. Alleen "in de buurt" te vinden bij Hobo. Just for the records...

Alleen een Leema klinkt niet echt lekker, er moet ook nog een speaker bij?  ;D

Leema - Monitor Audio is een combinatie die ze bij Monitor Audio zelf veel gebruiken bij het finetunen van de speakers. Misschien de GS10 of wachten op de nieuwe GX100?
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Xander32

Quote from: Bas Akkerman on June 22, 2011, 11:59:33
Morgen 2e luisterdag in Rotterdam. Dan ga ik naar Hifi-Studio Zwaard en naar Snijders Hifi. Benieuwd naar Naim apparatuur en Bach luidsprekers. De combinatie van Naim en Neat natuurlijk ook!


:inlove:


Bach speakers: een NL fabrikaat als ik mij niet vergis  ::).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Klopt en zien er ook mooi uit. Als ze dat maar vooral ook klinken ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

ik heb de bachs uitvoerig beluisterd en ze zijn lekker, maar zeker niet voor iedereen. Als je van stevige pop/rock houdt zijn ze erg fijn.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Bas Akkerman

Weer een enerverende dag, met een best bijzondere uitkomst...! Morgen komt het verslag online.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Softpower

Quote from: Bas Akkerman on June 23, 2011, 20:41:03
Weer een enerverende dag, met een best bijzondere uitkomst...! Morgen komt het verslag online.

Verslag mag morgen ;) uitkomst moet natuurlijk vandaag :evil:
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

Haha, ok. Een tipje dan.
Minder dure speakers (€2000 per paar) gaven voor mijn gevoel meer muziekbeleving met een SuperNait dan duurdere speakers (€5000) met een goedkopere versterker (€1300). Zo is het wel erg uit het verband gerukt en is bepaald niet objectief maar vooral subjectief (gaat om de synergie). Maar ok, het gaat om het hele verhaal en dat komt morgen...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Softpower

Quote from: Bas Akkerman on June 23, 2011, 21:24:50
Haha, ok. Een tipje dan.
Minder dure speakers (€2000 per paar) gaven voor mijn gevoel meer muziekbeleving met een SuperNait dan duurdere speakers (€5000) met een goedkopere versterker (€1300). Zo is het wel erg uit het verband gerukt en is bepaald niet objectief maar vooral subjectief (gaat om de synergie). Maar ok, het gaat om het hele verhaal en dat komt morgen...

Kijk de teaser is er....
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Poldo

het leuke is dat ik exact omgekeerde mening heb ik vond de B&W 805 D + Naim Uniti veel beter dan de Bach met de Supernait, maar dat is puur mijn ervaring.

Tevens vind ik de luisterruimte van Snijders verre van ideaal, maar dat heb ik altijd gehad, tapijt op de vloer en de muren, nee alles klinkt daar saaier dan een gemiddelde woonkamer.

Mijn AVI neutrons klonken daar vreselijk saai, totaal anders als in mijn woonkamer.

Neemt niet weg dat de Bachs prima speakers zijn, echter "not on par" met B&W 805D en Manger's.

Zou ik kunnen de leven met de Bach's? Nee, zeker niet, maar in een kleine kamer met niet te "stevige" muziek zijn ze erg mooi en moeilijk te verslaan door speakers in de zelfde prijsklasse.
;D


Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Former member 78

Quote from: Poldo on June 24, 2011, 00:40:14
Tevens vind ik de luisterruimte van (elke winkel) verre van ideaal, maar dat heb ik altijd gehad, tapijt op de vloer en de muren, nee alles klinkt daar saaier dan een gemiddelde woonkamer.

Hoe mooi of goed een luisterruimte ook is, het is puur en alleen een indruk wat je krijgt.
Thuis klinkt het toch altijd anders.

Xander32

Nu is er het verrassende effect wel af betreft de bevindingen van ts  8).


Sander.
Quote from: Poldo on June 24, 2011, 00:40:14
het leuke is dat ik exact omgekeerde mening heb ik vond de B&W 805 D + Naim Uniti veel beter dan de Bach met de Supernait, maar dat is puur mijn ervaring.
Tevens vind ik de luisterruimte van Snijders verre van ideaal, maar dat heb ik altijd gehad, tapijt op de vloer en de muren, nee alles klinkt daar saaier dan een gemiddelde woonkamer.

Mijn AVI neutrons klonken daar vreselijk saai, totaal anders als in mijn woonkamer.

Neemt niet weg dat de Bachs prima speakers zijn, echter "not on par" met B&W 805D en Manger's.

Zou ik kunnen de leven met de Bach's? Nee, zeker niet, maar in een kleine kamer met niet te "stevige" muziek zijn ze erg mooi en moeilijk te verslaan door speakers in de zelfde prijsklasse.
;D



Quote from: Bas Akkerman on June 23, 2011, 21:24:50
Haha, ok. Een tipje dan. Minder dure speakers (€2000 per paar) gaven voor mijn gevoel meer muziekbeleving met een SuperNait dan duurdere speakers (€5000) met een goedkopere versterker (€1300). Zo is het wel erg uit het verband gerukt en is bepaald niet objectief maar vooral subjectief (gaat om de synergie). Maar ok, het gaat om het hele verhaal en dat komt morgen...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Lars_Portman

Quote from: Bas Akkerman on June 23, 2011, 21:24:50
Haha, ok. Een tipje dan.
Minder dure speakers (€2000 per paar) gaven voor mijn gevoel meer muziekbeleving met een SuperNait dan duurdere speakers (€5000) met een goedkopere versterker (€1300). Zo is het wel erg uit het verband gerukt en is bepaald niet objectief maar vooral subjectief (gaat om de synergie). Maar ok, het gaat om het hele verhaal en dat komt morgen...

Budget verdelingen is ook zulk slap gelul... Zo veel %voor dit...Zoveel % voor dat...Echt hapklare onzin..
Audio land moet vooral niet afhankelijk van prijzen dingen gaan beoordelen.

Zo zie voor oordeel dat duurder gelijk beter moet zijn... Goedkoper versterker/speaker kan misschien wel veel muzikaler zijn..

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Bas Akkerman

Luisterverslag bij Hifi-Studio Zwaard en Snijders Hifi op donderdag 23 juni 2011

Hieronder het verslag van de tweede luistersessie in Rotterdam bij Hifi-Studio Zwaard en Snijders Hifi. Ik was al bang dat mijn voorlopige conclusie van deze dag ietwat uit het verband zou worden gerukt, omdat ik alleen de conclusie gaf. ;) Ik zou willen adviseren om dit hele verslag te lezen, omdat dan de conclusie meer context krijgt. Het is als bij een boek het einde beginnen te lezen om te weten hoe het afloopt. Begrijpelijk, maar het haalt een hoop genot weg. Ok, punt gemaakt.

Poldo en ik besloten om eerst weer naar Zwaard te gaan om de Mangers nog een keer te beluisteren. Enerzijds om ter referentie te dienen (vond ze toen het beste bij mijn smaak passen). Anderzijds om ze te testen met versterkers die wat meer binnen mijn budget passen. Daarna zouden we naar Snijders gaan om daar onder andere de Bach luidsprekers te horen en ik was natuurlijk ook erg nieuwsgierig geworden naar de apparatuur van Naim. Na het doolhof dat de metro in Rotterdam heet (het juiste perron vinden is bijna net zo lastig als een goede stereo-set uitkiezen ;)) kwamen we om 10.45u aan bij Zwaard.
De setlist van de te beluisteren nummers heb ik een klein beetje aangepast; naar mijn idee kon ik hier nog wat beter mee testen. De cd van Pink Floyd kan ik overigens nog steeds niet vinden, dus zou Poldo die meenemen. Het doosje dat hij meebracht bleek echter leeg. Vervelend en hopelijk vindt Poldo de cd snel weer terug.

1.   Billie Jean – Michael Jackson
(PRAT, Bass)
2.   Gli Imperiabili – Paole Conte
(scherpte, stem)
3.   Níl Sé Ina Lá (Níl Sé'n Lá) live-opname – Clannad
(akoestiek, natuurlijke klank instrumenten, speelplezier te horen?)
4.   Walking In My Shoes – Depeche Mode
(emotie, flow, kan het hard klinken, loopt het niet dicht?)            
5.   Goodbye Stranger -  Supertramp
(PRAT, Bass, spreiding, kan het hard spelen, gitaarsolo aan het eind)
6.   Cars&Cars – Nits
(goed opgenomen, spreiding, meeslepend)


In tegenstelling tot de vorige keer, som ik de luidsprekers nu op in volgorde waarop we ze hebben beluisterd.

- *1) Manger Zerobox 109 II (€4.400,)
Ik was benieuwd hoe ik de Mangers nu zou ervaren, één zwaluw maakt namelijk nog geen zomer. Ze klonken echter maar iets anders dan de vorige keer. Wel veranderden we even de toe-in om een wat breder geluidsbeeld te krijgen. Het leek nu allemaal wel wat minder soepel dan de vorige keer, wat ingetogener en het geluid kwam ook wat minder los dan ik me kon herinneren. De vingerknippen van Michael Jackson hoorde je wel, maar miste wat "snap". Ook de stem was wat vlak en kon wel wat meer kracht gebruiken, alsof hij zich inhield. De stemmen van Clannad klonken al wat beter, akoestische muziek is naar mijn idee gewoon erg goed op deze speaker. Weer was hout te horen bij de gitaar, de snaren mochten alleen nog iets puntiger. Ook het ingetogene overheerste bij Depeche Mode. De bas en de piano kunnen aan het begin van het nummer nog wel tot dichtslibben uitnodigen en dat gebeurde nu ook. De huilende gitaar aan het eind van het nummer miste ook wat aan zeggingskracht. Goodbye Stranger is een feel-good song voor mij. Spreiding en PRAT was prima en ik hoorde aan het begin van het nummer dat de snaren van de gitaar ook echt meetrilden en dat bleven doen. Je raadt het al, de gitaarsolo aan het eind van het nummer was lekker, maar deed me nog niet echt meeslepen.

- *2 Manger Zerobox 109 II (€4.400)
Ahhh, kijk, dat scheelt!! De Van Medevoort had nu een veel betere grip op de Mangers, blijkbaar hebben ze een goede aansturing nodig. De PRAT is terug bij Billie Jean, de vingerknippen goed te horen. Instrumenten stonden mooi los van elkaar en het speelde weer. Paole's stem kwam nu wat meer naar voren, maar heel veel verschil kon ik in dit nummer met de vorige versterker niet ontdekken. Clannad krijgt een boost bij deze versterker. Alles wint aan zeggingskracht, de stemmen, de instrumenten. Gitaarspel is nu echt te volgen, je hoort de opeenvolging van het plukken aan de snaren. Alles is wat beter te onderscheiden zonder al teveel ten koste te gaan van de muzikaliteit. Het dichtlopen van Walking In My Shoes is er nauwelijks meer. Instrumenten krijgen wat meer lucht en hebben echt elk hun plaats in het geluidsbeeld. Het scheelt niet veel of ik krijg kippenvel van de gitaar aan het eind van het nummer. Net als dat ik bijna meespeel met de mannen van Supertramp. Dit is heel close op wat ik hoop te horen in muziek.

- *1 en *2 AudioVector Ki3 Signature (€4.400)
Dit zijn de speakers die Poldo in combinatie met de Moon versterker heeft aangeschaft. Omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar hoe ze nu weer klonken, werden deze ook nog even aangesloten. Michael Jackson werd beluisterd en om eerlijk te zijn vond ik ze persoonlijk weer te schel en hard. Al na een halve minuut ontstond er bij mij luistermoeheid. Ik kan me echter wel helemaal voorstellen dat Poldo ze lekker vindt klinken, zeker met de muziek die hij draait. Het heeft pit, attack, de speakers hebben ballen om het zo eens te zeggen. In your face en enorm duidelijk over hoe de kwaliteit van de opname is. Omdat verandering van versterker een behoorlijk verschil gaf bij de Mangers, werd de Van Medevoort versterker ook nog even aangesloten. Hier was het tegenovergestelde aan de hand, de match was minder goed dan de combinatie van AudioVector en Moon.

- *3 Bach Tango I HE (€2.400)
Aangekomen bij Snijders gingen wij meteen naar boven en op de trap viel al meteen op dat het om goed beklede ruimtes ging. In de luisterruimte waar wij zaten lag vloerbedekking, waren de voor en achtermuur (t.o.v. de luisterpositie) bedekt met stof, de linkerwand bestond uit glas, maar was "driehoekig" gebouwd en zodoende zorgde alleen het rechterraam voor directe weerkaatsing van het geluid. Een behoorlijk akoestisch dode ruimte dus en heel anders dan de wat kleinere, vooral kalere ruimte van Zwaard. De bevindingen hieronder moeten dan ook in het licht van deze akoestiek worden bezien.
In ieder geval stonden de Bach Tango's al klaar. En iedereen die het belangrijk vindt dat een speaker er mooi uitziet, dat doen ze zeker! Een enorm grote WAF, dus in bijna alle huiskamers zullen ze goed staan, althans dat is mijn mening. Omdat ik zelf in de gelukkige positie ben dat ik een aparte luisterruimte kan creëren, doet uiterlijk er minder toe en gaat het mij vooral om geluidskwaliteit.  En zoals ze eruitzien, zo klonken deze vloerstaanders ook, lief. Soms wat te lief, alhoewel ik het gewoon erg lastig vind om het aandeel van de ruimte hierop in te schatten. De PRAT bij het eerste setnummer was aardig, maar niet meer dan dat. Het kwam allemaal vrij wollig over en de bas overheerste bij deze speakers. De vingerknippen waren nauwelijks hoorbaar en de basgitaar leek een beetje te luieren. Alsof de bassist net een coffeeshop in Amsterdam had bezocht. Het geluid bleef bij Paole Conte wat aan de speakers plakken, ze verdwenen niet in de luisterruimte. Het harde in dit nummer viel volledig weg, waardoor er bij deze opname totaal geen luistermoeheid was. De stem was mooi, maar miste het wat sonore geluid dat ik zo typisch vind. Bij wat hogere volumes viel er een soort deken over het geluid heen. Stemmen bij Clannad waren prachtig melodieus, de nuances waren nu goed te horen, maar het was weer wat lief, te bescheiden. Scheiding van instrumenten kon ook wat beter, hoewel de klankkleur van de instrumenten wel mooi werden weer gegeven. Op het moment dat één van de bandleden zijn gitaar hard aanspeelde, bleef die "attack" wat achter. De akoestiek van de ruimte waarin Clannad speelde, was moeilijk te onderscheiden. Ook de piano klonk bij Depeche Mode echt als een piano. De bas overheerste nu echt, het liep dicht en daardoor werd dit nummer nog zwaarder dan het al van zichzelf is. De bas mocht van mij nog wel wat strakker. De stem werd wat meer naar voren geplaatst t.o.v. de Mangers.

- *3 Audio Physics Sitara (€2.200)
Deze speakers zijn wat feller en dat was meteen te merken in de PRAT. Weer de vingerknippen, en deze waren nu duidelijker te onderscheiden. Spreiding was ook beter en op een gegeven moment was er een trompet rechts in het geluidsbeeld te horen die ik nog niet eerder had gehoord. De speakers verdwenen ook in de ruimte, ondanks dat ze wat scherper klonken. Het mocht allemaal wel wat meeslepender, zeker ook bij Depeche Mode. Dit nummer werd nog even gekozen om te bezien hoe het wat hard opgenomen nummer door deze speaker werd weergegeven. Deze scherpte was in deze ruimte te doen, maar ik denk dat het in een minder dode ruimte al snel te hard is. De bas in dit nummer overstemde op deze speaker de rest van het nummer en samen met het duidelijkere hoog, leidde dit bij mij tot luistermoeheid. Op naar een luidspreker die wellicht wat strakker maar toch ook relaxt genoeg kon spelen.

- * 3 Bach SII HE (€2.000)
Jawel, de strakke, droge bas waar ik van houd was terug en daardoor ook de PRAT. Opvallend vond ik dat de nuances in stemmen, instrumenten, akoestiek, etc. nog wat meer toenamen t.o.v. de grotere broers van deze luidsprekers. Zo was goed te horen dat bij het vingerknippen de middelvinger op het kussen van de duim terecht kwam, huid op huid. De spreiding was in deze ruimte prima, alhoewel het geluidsbeeld niet verder ging dan tot waar de speakers stonden. Die overigens niet aan te wijzen waren in de ruimte. Bij hogere volumes ontstond er wat heesheid, waardoor na langere tijd luistermoeheid zou kunnen optreden. De strijkers in Gli Imperiabili waren heerlijk mellow en trokken je in de muziek. De stem van Paole Conte was nu behoorlijk goed, raakte aan echtheid. Het zoemertje dat hij op een gegeven moment bespeelt met zijn mond klonk melodieus en niet als alleen gerasp bij veel andere speakers. Ook bij Supertramp waren vooral de stemmen weer vol met nuances. Ook de gitaren klonken zoals ze volgens mij moeten klinken en waren af en toe lekker scherp. Op een gegeven moment fluit één van de zangers en dit klonk ook behoorlijk echt. Alleen wat betrokkenheid betreft mocht deze speaker wat meer geven.

- *3 B&W 805 diamond (€4.500)
Omdat ik tot nu toe de Mangers als referentie had gebruikt, wilde ik ook een monitor in dezelfde prijscategorie horen. Dat werd één van de nieuwste speakers van B&W. Ten opzichte van de hier eerder gehoorde luidspreker had de B&W vooral meer autoriteit. Plaatsing van stemmen en instrumenten was duidelijker en er leek meer lucht om heen te zitten. Er was meer detail te horen bij Michael Jackson en ook hier werd de stem wat meer naar voren geplaatst. Bij Clannad was nu ook goed te horen dat de snaren nog even bleven natrillen, net zoals dat andere geluiden ook wat langer deden over het uitdoven. De voorliefde voor gitaren van de B&W's bleek ook wel een beetje uit dit nummer. Gitaren hadden nu meer de overhand dan bijvoorbeeld de bongo's. Bij Depeche Mode kwam nu juist meer de stem naar voren in vergelijking met de Mangers. Ook de echtheid nam toe, een keyboard klonk echt als een keyboard, een gitaar als gitaar (inclusief het materiaal waar de snaren van gemaakt zijn). Ook waren nu de hi-ats op de achtergrond bij Supertramp beter te horen. Ten opzichte van de Mangers leken de B&W's wat meer beschouwend zonder door te slaan in analytisch, zoals bij de Von Schweikert. Dit vind ik echter wel een lastige conclusie aangezien de ruimtes zo verschilden. Het zou interessant zijn de Manger en de B&W direct vergelijk te testen...

- *4 Bach SII HE (€2.000)
Een experimentje; wat gebeurt er als je een duurdere versterker met DAC met een goedkopere luidspreker combineert in plaats van andersom? Een experiment dat ik wilde ervaren omdat ik bij de bij Snijders beluisterde speakers soms net even die betrokkenheid miste. Om binnen mijn budget te blijven werd voor deze speakers gekozen die ik voor hun prijsklasse bijzonder goed vond spelen. Al bij het eerste nummer gebeurt hier iets bijzonders. Billie Jean swingt! Michael Jackson lijkt er plezier in te hebben, de bassist heeft er zin in, net als de drummer en ik? Ja, hier heb ik ook zin in. Hier luister ik dit nummer voor. Alles klinkt net wat makkelijker, vloeiender, meer met elkaar verbonden. De SuperNait en dan met name de DAC (is puur een vermoeden!!) maken van de cd minder een cd en meer een weergever van muziek. De zusjes Brennan klinken menselijk, er staan mensen te zingen die daar plezier in beleven. Er is zelfs weer even de galm van het zaaltje te horen. De attack op het harde gitaarspel is wat minder hard, maar op een of andere manier juist wel weer voller en natuurlijker. Ik kijk verbaasd op als ik één van de bandleden met zijn voet op de maat hoor gaan op de vloer waar ze spelen. Dit zullen andere weergevers (Von Schweikert, B&W, misschien de Mangers) toch ook wel hebben laten horen? Waarom valt het me nu dan pas op? Deze combinatie weet me gewoon echt te betrekken bij de muziek en laat me daardoor meer horen. Klanken sterven ook mooi uit en ik blijf dit lange nummer uit luisteren. Depeche Mode klinkt vergeleken met de andere duurdere luidsprekers wat rommeliger. Het loopt wat vol en ook de spreiding is minder, net zoals de stem wat terugvalt in het geluidsbeeld. Toch boeit het me zeker en ik sluit mijn ogen als de voor mij prachtige gitaarsolo langskomt. Heel duidelijk is nu de nuance in de stem te horen gedurende Goodbye Stranger, inclusief keel- en neusklanken. Het fluiten klinkt misschien minder natuurgetrouw, maar het heeft wel het effect dat ik wil, het klinkt vrolijk en aanstekelijk. Ook nu weer die flow, het gemak waarmee hier muziek wordt weergegeven. Ik mis soms wat druk in het laag waardoor het allemaal net wat minder krachtig klinkt, dat wel. Een subwoofer of grotere kast zal daar zeker bij helpen. Als de gitaarsolo in dit nummer losbarst, heb ik zin om in de kamer te gaan dansen en ik kan niet anders dan lachen.


Betekent dit nu dé combinatie en hoef ik niet meer verder te zoeken? Is de Bach nu ineens beter dan de Manger of de B&W zoals mijn voorlopige conclusie een beetje leek aan te geven? Nee, beslist niet. In combinatie met de SuperNait zullen deze luidsprekers nog meer het muziekgevoel geven, echtheid combineren met meeslependheid. Dat vermoed ik althans. De DAC heeft ook de neiging om alle klanken en dan vooral het hoog wat omfloerst, minder direct te maken, zeker niet ieders "cup of tea"! De Bachs lijken hier ook echt op de toppen van hun kunnen te spelen. Is de SuperNait dan hét super apparaat dat sowieso in mijn set moet komen te spelen? Nee, dat hoeft ook zeker niet zo te zijn. Wel denk ik dat ik enorm kan genieten van een goede DAC in mijn set. Een vooroordeel nemend op "alle" DACS, denk ik dat een DAC precies doet wat ik graag in muziek beleef. Logisch, een DAC is een Digital-to-Analoge Converter. Iets dat mij nu blijkbaar zo bevalt. Wat wijsheid is, bevalt nog te zien. Het wordt nog veel luisteren waarbij ik nu wéér meer duidelijkheid heb over wat ik mooi vind.
Om terug te keren bij het boek. Ik ben nu bij hoofdstuk 2 van "Hoe stel ik een stereo-set samen voor Dummies" en ben steeds minder gefixeerd op hoe het verhaal af zal lopen, de bladzijden er naar toe bieden mij minstens zoveel plezier!

*1) Moon i1 en Moon 0.5 cd-speler (Hifi-Studio Zwaard)
*2) Van Medevoort MA 250 en Van Medevoort 250 cd-speler (Hifi-Studio Zwaard)
*3) Naim Uniti (Snijders Hifi)
*4) Naim Uniti (loopwerk cd-speler digitaal aangesloten op) Naim SuperNait
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

ik benieuwd naar Hilversum (Beter beeld en geluid) Bas!  :clapping:

de vectors staan de spelen, Michel is langs geweest en we hebben alles rustig neergezet en geinstalleerd en ik moet zeggen het klinkt in mijn kamer veel mooier dan in de studio van Zwaard hifi. Het felle hoog wat ik soms had is nu compleet verdwenen. Toch wel een aanrader om je speakers lekker thuis een weekje te testen.  :D
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.