Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Hallo allemaal,

Al een lange tijd wil ik een mooie stereoset. Na wikken en wegen ga ik deze uiteindelijk een mooie plaats in de woonkamer geven.



Daarom ben ik ook benieuwd waar ik het beste naar kan kijken als het gaat om apparatuur. Mijn budget is maximaal €7.000,- Tweedehands/demo is zeker een mogelijkheid, alhoewel ik niet in een audiozaak wil luisteren en dan ergens anders tweedehands wil kopen. Daar voel ik me niet echt lekker bij.

Ik heb nog niet zoveel ervaring met het beluisteren van hifiapparatuur. Mijn enige "serieuze" aankoop tot dusver is mijn Sony nwz-x1060 en een Grado SR-80 koptelefoon. Daar heb ik me destijds een beetje in verdiept en ik vond de Sony een beter geluid geven dan bijvoorbeeld een iPod. De Grado vind ik in vergelijking met andere hoofdtelefoons wat warmer, maar vooral ook muzikaler. Ik had bij bijvoorbeeld AKG en Beyerdynamic meer het idee naar muziekinstrumenten te luisteren dan naar muziek.
Mijn muzieksmaak is vooral pop. Hoofdmoot is wel Depeche Mode, Nits, maar ook Pink Floyd, Björk, Paole Conte, Acda en de Munnick, Supertramp, Moby om even wat te noemen.

Tegenover streaming heb ik altijd een beetje huiverig gestaan, maar daar begin ik steeds meer aan te twijfelen. Soms luister ik een heel album, vaak alles door elkaar. Streaming is dan natuurlijk veel handiger. Het belangrijkste vind ik echter dat apparatuur me betrekt bij de muziek. Het liefst dat de apparatuur je niet eens opvalt, maar dat je alleen de muziek hoort. Met mijn budget zitten daar natuurlijk grenzen aan, maar ik probeer zo ver mogelijk te komen. Anders gezegd; liever kwaliteit (cd-speler/platenspeler) dan gebruiksgemak (streamer). Ook een platenspeler (Rega RP1 bijvoorbeeld) sluit ik om die reden niet uit.