Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Started by Bas Akkerman, June 9, 2011, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Hallo allemaal,

Al een lange tijd wil ik een mooie stereoset. Na wikken en wegen ga ik deze uiteindelijk een mooie plaats in de woonkamer geven.



Daarom ben ik ook benieuwd waar ik het beste naar kan kijken als het gaat om apparatuur. Mijn budget is maximaal €7.000,- Tweedehands/demo is zeker een mogelijkheid, alhoewel ik niet in een audiozaak wil luisteren en dan ergens anders tweedehands wil kopen. Daar voel ik me niet echt lekker bij.

Ik heb nog niet zoveel ervaring met het beluisteren van hifiapparatuur. Mijn enige "serieuze" aankoop tot dusver is mijn Sony nwz-x1060 en een Grado SR-80 koptelefoon. Daar heb ik me destijds een beetje in verdiept en ik vond de Sony een beter geluid geven dan bijvoorbeeld een iPod. De Grado vind ik in vergelijking met andere hoofdtelefoons wat warmer, maar vooral ook muzikaler. Ik had bij bijvoorbeeld AKG en Beyerdynamic meer het idee naar muziekinstrumenten te luisteren dan naar muziek.
Mijn muzieksmaak is vooral pop. Hoofdmoot is wel Depeche Mode, Nits, maar ook Pink Floyd, Björk, Paole Conte, Acda en de Munnick, Supertramp, Moby om even wat te noemen.

Tegenover streaming heb ik altijd een beetje huiverig gestaan, maar daar begin ik steeds meer aan te twijfelen. Soms luister ik een heel album, vaak alles door elkaar. Streaming is dan natuurlijk veel handiger. Het belangrijkste vind ik echter dat apparatuur me betrekt bij de muziek. Het liefst dat de apparatuur je niet eens opvalt, maar dat je alleen de muziek hoort. Met mijn budget zitten daar natuurlijk grenzen aan, maar ik probeer zo ver mogelijk te komen. Anders gezegd; liever kwaliteit (cd-speler/platenspeler) dan gebruiksgemak (streamer). Ook een platenspeler (Rega RP1 bijvoorbeeld) sluit ik om die reden niet uit.

Als het om film gaat, ben ik iets minder kritisch. Mijn ervaring is dat wanneer film lekker klinkt, muziek nog behoorlijk achterblijft. Daarom ligt de nadruk vooral bij stereo en is het mogelijk dat HT daarbij wordt geïntegreerd. Het budget voor een HT die kwalitatief op eenzelfde hoogte staat als stereo heb ik niet. Ook nu gaat het mij om betrokkenheid, veel minder om auditief geweld.

Ik zal (bijna) elke dag naar muziek luisteren, in de weekenden kijk ik 1-2 films (misschien in het begin wat meer). Een verdeling van 80-20 dus.

Op internet heb ik wat voorwerk gedaan, uiteraard zal ik altijd eerst luisteren voordat ik tot aanschaf overga en ik staar me niet blind op wat ik tot nu toe aan merken heb "ontdekt". De merken die ik noem, zijn voor jullie hopelijk aanleiding om mij tips te geven. De prijs is zoals ik denk dat ik het beste de verdeling kan doen, maar ook hier heel graag advies.


Bron (€3000,-):
Logitech squeezebox i.c.m. Naim Dac
Dit is meteen een vraag, is deze Dac niet to much voor de Logitech en in verhouding tot de gehele set, zijn er betere oplossingen? Het aantrekkelijke van de Naim Dac is dat ik hier tevens bijvoorbeeld de blurayspeler en Humax-ontvanger op kan aansluiten. En het is denk ik een goede investering waar ik even mee vooruit kan.
Verder Cyrus, Rega, Arcam

Stereoversterker (€1000,-):
Exposure 2010S / Van Medevoort MA240 of 250 / Naim Nait 5i  / Cyrus / Audyn COM-2 (iets duurder) / Leema Acoustic Pulse III
Merken waar van ik denk dat ze de luisteraar goed bij de muziek kunnen betrekken.

Wellicht als combinatie van de twee voorafgaande onderdelen is ook een Naim Uniti een mogelijkheid.

Luidspreker (€2000,-):
Spendor / Harbeth / Totem / Neat / roept u maar ;)
Mijn voorkeur gaat dus uit naar een monitor. Ten eerste omdat ik ze tot dusver lekkerder vond klinken (ruimtelijker, sneller, minder wollig laag). Daarnaast omdat ik bang ben dat een vloerstaander niet goed matcht met de ruimte.
In het verleden heb ik eens B&W gehoord, echt veeeel te wollig voor mijn smaak en Monitor Audio (de Bronze versie). De MA waren voor het geld aardig, ik vond alleen dat de bas, het middengebied en het hoog "versnipperd/gescheiden" waren, het was geen geheel. Tsja, ik ben kritisch, hopelijk niet te kritisch voor dit budget  :blush:
Een subwoofer past bij deze verdeling nog niet in het budget. Ik wil zeker geen boombox, liever wordt de muziek ondersteunt zonder dat je merkt dat er een subwoofer meespeelt. Ik heb nog wat boxen staan die ik als rears kan gebruiken. Een centerspeaker wil ik nog wel aanschaffen.

Bluray (€500,-):
Oppo BDP-93
Naast uiteraard bluray, wil ik ook de paar SACD's die ik heb af kunnen spelen. Up-scaling van DVD naar "1080p-kwaliteit" zou mooi meegenomen zijn.

Receiver (500-750):
Cambridge Audio /Onkyo ....?
Feitelijk is dit dus alleen voor het aansturen van de center en de rears.

Zoals ik al aan het begin aangaf, is een eventuele scheiding ook mogelijk. Dus het HT-gedeelte in de bovengenoemde ruimte, het stereogedeelte in de huiskamer. De budgetverdeling zal dan wellicht wel anders worden.

Nou, het is een heel verhaal geworden, hopelijk hebben jullie veel advies en tips!

Aanpassing 11 juni 2011
Naar aanleiding van jullie adviezen heb ik de budgetverdeling iets aangepast en wat merksuggesties toegevoegd.

Bron (€1500,-):
Logitech squeezebox/Sooloos eventueel in combinatie met een Dac
Cyrus, Rega, Arcam, Oppo

Stereoversterker (€1500,-):
Exposure 2010S / Van Medevoort MA240 of 250 / Naim Nait 5i of wellicht XS in de aanbieding / Cyrus / Audyn COM-2 / Heed / Electrocompaniet (als het ergens in de aanbieding is) / Astin Trew AT200

Luidspreker (€3000,-):
Spendor / Harbeth / Totem / Neat / Master Three (van het markt-topic) / Guru Audio QM10 / PMC / Usher Be-718 / Hyperion HPS-938 / Audio Note / GFK Ariane

Bluray (€500,-):
Oppo BDP-93
Dit budget komt beschikbaar als ik zou kiezen voor een speler die op hoog niveau zowel bluray, cd en eventueel sacd kan afspelen, zoals wellicht de Oppo 83SE in het markt-topic.

Receiver (500-750):
Cambridge Audio /Onkyo / 2e hands Arcam....?
Puur aansturen van de center en rears

15 juni 2011         Verslag van luistersessie bij Multifoon en Hifi-Studio Zwaard
23 juni 2011         Verslag van luistersessie bij Hifi-Studio Zwaard en Snijders Hifi
30 juni 2011          Verslag van luistersessie bij Beter Beeld en Geluid
10 juli 2011           Topic aangemaakt voor mogelijke akoestiekaanpassingen
15 juli 2011           Verslag van luistersessie bij PLS Audio
31 juli 2011           Verslag van luistersessie bij Rik Stoet
09 augustus 2011  Verslag van luistersessie bij De Jong&Warnaars
12 augustus 2011  Verslag van luistersessie bij forumlid Audiofiel
14 augustus 2011  Apart topic aangemaakt voor adviezen en tips voor het HT-gedeelte
25 augustus 2011  Verslag van luistersessie bij Sense Of Music
3 september 2011  Verslag van luistersessie bij Hifi Studio Wilbert
17 november 2011 Verslag van luistersessie bij Studio Alkmaar
28 maart 2012       Verslag van 2e luistersessie bij Hifi Studio Wilbert
30 maart 2012       Verslag van 2e luistersessie bij Beter Beeld&Geluid
4 april 2012           Verslag van 2e luistersessie bij Hifi Studio Zwaard
10 en 16 mei 2012  Verslag van 2e en 3e luistersessie bij Studio Alkmaar
18 mei 2012           Verslag van 3e luistersessie bij Beter Beeld&Geluid
5 juli 2012              Verslag van 4e luistersessie bij Beter Beeld&Geluid
26 juli 2012              De set thuis op proef...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Ik zou persoonlijk het budget voor je speakers omhoog gooien en die van de bron naar beneden.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Poldo

mooi budget,

ik heb zelf ook de Grado SR 80i, lekkere koptelefoon.

naimuniti is wel een leuke oplossing je hebt dan gelijk alles (streamer,cd speler, versterker, dac) je kunt er dan eventueel een AV-receiver bijzetten.

qua speakers vond ik de Neat Motive 3 wel lekker klinken echter de AVI neutrons vond ik beter, die heb ik zelf gekocht.

Je kunt ook naar de AVI ADM 9.1 + subwoofer kijken en dan 2 neutrons achter als surrounds, dit ben ik ooit nog eens van plan.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

aMUSEd

ik zou wat minder voor een bron uitgeven en wat meer voor een stereoversterker.
Voor de keuze van merken moet je toch echt bij je eigen oren zijn  ;)
Loop eens wat winkels af en probeer een idee te krijgen van wat je mooi vindt.
2ehands is het erg moeilijk om veel verschillende ervaringen op te doen lijkt me.

Streaming doet niet (veel meer) onder voor cd is mijn (beperkte) ervaring.

norman

Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

chansig

Quote from: aMUSEd on June  9, 2011, 23:29:23
ik zou wat minder voor een bron uitgeven en wat meer voor een stereoversterker.
Voor de keuze van merken moet je toch echt bij je eigen oren zijn  ;)
Loop eens wat winkels af en probeer een idee te krijgen van wat je mooi vindt.
2ehands is het erg moeilijk om veel verschillende ervaringen op te doen lijkt me.

Streaming doet niet (veel meer) onder voor cd is mijn (beperkte) ervaring.

Ik denk dat het laatste zeker waar is. Ik zou zelf liever wat duurdere speakers kopen dan een wat duurdere versterker. Dit omdat men weet dat een speaker meer invloed heeft op het geluid dan een versterker.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Bedankt voor de adviezen tot zo ver, leuk om te zien dat iedereen zo bij muziek betrokken is!

Quote from: chansig on June  9, 2011, 21:50:11
Ik zou persoonlijk het budget voor je speakers omhoog gooien en die van de bron naar beneden.

Gr Hans

Quote from: aMUSEd on June  9, 2011, 23:29:23
ik zou wat minder voor een bron uitgeven en wat meer voor een stereoversterker.
Voor de keuze van merken moet je toch echt bij je eigen oren zijn  ;)
Loop eens wat winkels af en probeer een idee te krijgen van wat je mooi vindt.
2ehands is het erg moeilijk om veel verschillende ervaringen op te doen lijkt me.

Streaming doet niet (veel meer) onder voor cd is mijn (beperkte) ervaring.

Het is inderdaad een beetje het kip of het ei. Is de bron het belangrijkst, omdat die bepaalt wat de rest van de keten aan gegevens krijgt? Is de versterker juist belangrijker, omdat die je set tot leven wekt? Of zijn het die luidsprekers die wel moeten kunnen laten horen wat je bron en versterker tevoorschijn hebben getoverd? Wat dat betreft heb ik me misschien iets teveel laten leiden door de Naim Dac bij het bepalen van het budget van de bron en zal eens kijken naar betere versterking en luidsprekers.

Natuurlijk ga ik zeker eerst luisteren en ook de verschillende winkels om advies vragen. Ik woon in Den Haag, dus ik heb genoeg keuze, zeker als ik er ook bijvoorbeeld Rotterdam en Leiden bij betrek.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Mijn mening is dat akoestiek en speakers veeeeeel meer invloed hebben dan een versterker of bron. Kijk eens in het topic van Antoine..Die heeft pas een akoestisch plafond laten plaatsen...hij wist niet wat hij hoorde en vervloekte zich zelf enigszins dat hij dit niet eerder had gedaan.

Voor 1500 kan je een prima streaming oplossing hebben. Ik zou de 1500 euro dan bij de speakers doen en dan kan je voor 3500 euro een paar mooie speakers kopen welke passen in je huiskamer (qua geluid en kleur). Als ik je dan toch een tip mag geven..Op het forum staan een paar Master 3 speakers te koop..nieuw rond de 3000 euro nu voor 1500 euro. Bij beter beeld & geluid in Hilversum. Geweldige speakers..en deze kan je even een weekje proberen. En dan heb je plots weer 2000 extra te besteden... :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Poldo

Quote from: chansig on June 10, 2011, 07:49:45
Ik denk dat het laatste zeker waar is. Ik zou zelf liever wat duurdere speakers kopen dan een wat duurdere versterker. Dit omdat men weet dat een speaker meer invloed heeft op het geluid dan een versterker.

Gr Hans

mm ben ik het niet helemaal mee eens, wat heb je aan dure speakers wanneer ze niet goed aangestuurd worden omdat de versterker het niet aan kan?

balans is de juiste combinatie denk ik
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

chansig

Uiteraard moet je een versterker kopen die de speaker in controle kan houden. Maar met een versterker van bv 100 watt kan je al behoorlijk wat speakers aansturen.

Daarnaast denk ik wat anders over versterkers dan het gros van de mensen: Voor 1000 euro kan je, in mijn beleving/ervaring, prima een stel speakers van 3500 euro aansturen.

Ik weet dat anderen een andere mening zijn toegedaan...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Former member 78

Wat ook een optie zal kunnen zijn...

Als bron de nieuwe Oppo BDP-95 nemen ;)
Doet het goed als cd speler als ik het zo lees, en scheelt weer wat centen
die je in de speakers/versterking kan steken.

Poldo

Quote from: chansig on June 10, 2011, 16:33:04
Uiteraard moet je een versterker kopen die de speaker in controle kan houden. Maar met een versterker van bv 100 watt kan je al behoorlijk wat speakers aansturen.

Daarnaast denk ik wat anders over versterkers dan het gros van de mensen: Voor 1000 euro kan je, in mijn beleving/ervaring, prima een stel speakers van 3500 euro aansturen.

Ik weet dat anderen een andere mening zijn toegedaan...

Gr Hans

tot zekere hoogte heb je daar gelijk in inderdaad, ik hou wel van een beetje flinke versterker.

Maar een Cambridge audio 840 en een HK990 zijn behoorlijke beesten voor niet al te veel geld, ook de NAD 375 trouwens
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Streamz

Ik kan me voorstellen dat je dit lastig vindt. Als stereo op dit moment je prioriteit heeft, zou ik hier het meest kritisch naar kijken en het HT deel beperken tot het noozakelijke.
Sowieso lijkt het me handig upgrade potentieel in je overwegingen mee te nemen. Bijvoorbeeld door een keuze te maken van stereo luidsprekers waar ook matching center en rears van bestaan. (Die Master set is een goed ideel lijkt me).
Of, zoals je al had bedacht. een losse DAC waar je later een goed loopwerk op aan kan sluiten.

Mijn idee zou zijn:
- tweedehands Yamaha DSP-E800 voor center en rears: 250 euro?
- Blu ray: pak er 1. Iets van 250 euro oid.
- Luidsprekers: smaakgebonden, reserveer 1500-2000 voor de fronts
- Rears van hetzelfde merk. Niet gelijk dezelfde, maar een goedkopere variant. 750 oid?
- Center idem. 250

Dan heb je nog 3500-4000 over voor de bron en versterker. Deel dit door twee voor bron+versterker. Of door 3 voor2 bronnen en versterker.



donaldk


Kingpin

Ik ga dit even volgen.

Iedereen roept natuurlijk (ik ook) waardoor je het spoor al snel bijster raakt. Misschien eens verstandig om eerst forumbezoekjes af te leggen en luisteren naar wat jij mooi vind (ook in hifi zaken) is mijn advies.
Zo kun je globaal een richting zoeken naar wat JIJ mooi vind.

Als je volledig zou gaan streamen zou ik denken aan bv een Dune, deze goed afgemonteerd aangesloten op een goede dac doet wonderen.
Mijn ervaring is dat het verschil in digitaal beduidend minder is dan in het analoge gedeelte.
Dus bv een Dune en een Linn beide digitaal aangesloten op dezelfde dac zal nagenoeg hetzelfde presteren (ja zelftest gedaan tussen een Logitech en een T+A met een prijsverschil van dik 2k).
Sluit je beide aparaten analoog aan dan zul je merken dat de Linn de Dune geheel wegspeelt.

Het gaat om het geheel wat matched, en daar ben je wel even zoet mee.
Suc6
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bas Akkerman

Quote from: Streamz on June 10, 2011, 17:08:00
Ik kan me voorstellen dat je dit lastig vindt. Als stereo op dit moment je prioriteit heeft, zou ik hier het meest kritisch naar kijken en het HT deel beperken tot het noozakelijke.
Sowieso lijkt het me handig upgrade potentieel in je overwegingen mee te nemen. Bijvoorbeeld door een keuze te maken van stereo luidsprekers waar ook matching center en rears van bestaan. (Die Master set is een goed ideel lijkt me).
Of, zoals je al had bedacht. een losse DAC waar je later een goed loopwerk op aan kan sluiten.

Mijn idee zou zijn:
- tweedehands Yamaha DSP-E800 voor center en rears: 250 euro?
- Blu ray: pak er 1. Iets van 250 euro oid.
- Luidsprekers: smaakgebonden, reserveer 1500-2000 voor de fronts
- Rears van hetzelfde merk. Niet gelijk dezelfde, maar een goedkopere variant. 750 oid?
- Center idem. 250

Dan heb je nog 3500-4000 over voor de bron en versterker. Deel dit door twee voor bron+versterker. Of door 3 voor2 bronnen en versterker.


Je verwoordt goed zoals ik er nu tegen aan kijk (op de 1e dag nadat ik heb gepost, dus er kan nog een hoop veranderen ;)). De Master-set trekt mij heel erg, zeker omdat de positieve punten van die set precies lijkt op wat ik zoek. Dus Hilversum kan binnenkort een bezoekje verwachten denk ik.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Verstandige move...en ze kunnen je ook nog verder adviseren.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Quote from: donaldk on June 10, 2011, 17:14:45
:notify:Uhm waar is de HT?!

Donald, wat bedoel je? Dat de HT-kant nu een beetje ondergesneeuwd raakt?

Quote from: Kingpin on June 10, 2011, 17:14:46
Als je volledig zou gaan streamen zou ik denken aan bv een Dune, deze goed afgemonteerd aangesloten op een goede dac doet wonderen.
Mijn ervaring is dat het verschil in digitaal beduidend minder is dan in het analoge gedeelte.
Dus bv een Dune en een Linn beide digitaal aangesloten op dezelfde dac zal nagenoeg hetzelfde presteren (ja zelftest gedaan tussen een Logitech en een T+A met een prijsverschil van dik 2k).
Sluit je beide aparaten analoog aan dan zul je merken dat de Linn de Dune geheel wegspeelt.

Dat ik veel verschillende adviezen krijg en er even zoet mee ben, vind ik allesbehalve erg hoor. De voorpret is ook deel van de pret!
Maar mijn idee is ook dat, wanneer het om streaming gaat, het loopwerk (de streamer) veel minder van invloed is op de uiteindelijke klank dan de Dac erna. Vandaar ook mijn eerste aanzet van een goedkope streamer met een duurdere Dac.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Streamz

Aan de andere kant, als je toch beide nog moet/wil aanschaffen en je tegelijkertijd nog net zeker bent van streaming an sich, waarom geen verstandige tussenoplossing?

Bijvoorbeeld een Marantz NA7004 / Rotel RDG1520 / Cambridge Audio NP30. Of zelfs een AV receiver met ingebouwde streaming client?
Zet er een mooie CD speler naast en klaar ben je.

Marantz NA7004 is 700 euro oid.

Enne,
Quote from: Kingpin on June 10, 2011, 17:14:46
Dus bv een Dune en een Linn beide digitaal aangesloten op dezelfde dac zal nagenoeg hetzelfde presteren (ja zelftest gedaan tussen een Logitech en een T+A met een prijsverschil van dik 2k).
Sluit je beide aparaten analoog aan dan zul je merken dat de Linn de Dune geheel wegspeelt.

Wat kost zo'n Naim DAC? 2500 euro? En een SB is 200-300 oid?

Kun je net zo goed voor een geintegreerde oplossing gaan. Voor datzelfde bedrag heb je een mooie streamer/DAC combi in 1 apparaat, met extra digitale ingangen om andere digitale bronnen op aan te sluiten. Een Squeezebox en een Naim DAC, tja, komt op mij nogal knullig over. Je hangt een goedkoop ogend stuk plastic aan een mooie Naim..
Uiteraard geheel persoonlijke mening.

aMUSEd

Quote from: chansig on June 10, 2011, 08:27:23
Mijn mening is dat akoestiek en speakers veeeeeel meer invloed hebben dan een versterker of bron.
Mee eens dat speakers/akoestiek meer invloed hebben op klank dan een versterker maar ik ga er niet zover in als jou.
1000/3500 vind ik wat te ver gaan (blijft lastig om prijzen als een algemeenheid te beschouwen).
Zoals Poldo al aangeeft:
Quote from: Poldo on June 10, 2011, 15:42:37
balans is de juiste combinatie denk ik

Kingpin

Quote from: Streamz on June 10, 2011, 18:40:57
Enne,
Wat kost zo'n Naim DAC? 2500 euro? En een SB is 200-300 oid?

Kun je net zo goed voor een geintegreerde oplossing gaan. Voor datzelfde bedrag heb je een mooie streamer/DAC combi in 1 apparaat, met extra digitale ingangen om andere digitale bronnen op aan te sluiten.
Komt op hetzelfde neer, alleen is meestal een losse dac beter dan een alles in 1 oplossing en heb je meer mogelijkheden tot het uitzoeken van een dac die klankmatig het beste bij je past.

Quote
Een Squeezebox en een Naim DAC, tja, komt op mij nogal knullig over. Je hangt een goedkoop ogend stuk plastic aan een mooie Naim..
Uiteraard geheel persoonlijke mening.
Absolute onzin als je over het technische aspect hebt, qua uiterlijk moet ik je gelijkgeven.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

donaldk

Bron (€3000,-):
Stereoversterker (€1000,-):
Luidspreker (€2000,-):
Bluray (€500,-):
Receiver (500-750):

Geen BEELD!

Bas Akkerman

Quote from: Kingpin on June 10, 2011, 17:14:46
Als je volledig zou gaan streamen zou ik denken aan bv een Dune
Als je met volledig streamen naast audio ook video bedoelt, dat zal ik niet doen. Muziek switch ik graag, vandaar de mogelijke streamer. Een film kijk ik echter graag in zijn geheel, dus een aparte Blu-rayspeler is geen probleem.

Quote from: donaldk on June 10, 2011, 19:51:53
Geen BEELD!

Beeld heb ik al, althans daar ben ik al over uit en komt er snel aan. Dit budget is puur voor het auditieve gedeelte.

Nog even w.b.t. een aparte Dac. Ik ga vooralsnog met de gedachtegang van Kingpin mee. Een goede Dac kan meerdere bronnen verbeteren en ik kan er denk ik beter mee finetunen dan een all-in-one (cd-speler/streamer/versterker). Als de laatste goed genoeg is, is dat ook prima. En zoals ik al eerder aangaf, geluidskwaliteit gaat voor gebruiksgemak (streamer). Tot op bepaalde hoogte uiteraard.
Ook nu weer, ik ga zeker eerst naar verschillende varianten luisteren voordat ik tot een beslissing kom. En uiterlijk vind ik niet zo belangrijk, de kans dat ik alles van hetzelfde merk kies is ook vrij klein. En dan nog, zelfs in dezelfde serie lukt het merken niet altijd om een gelijk uiterlijk te hanteren. Maar dat is even off-topic in mijn eigen topic ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Streamz

Quote from: Kingpin on June 10, 2011, 19:39:59
Komt op hetzelfde neer, alleen is meestal een losse dac beter dan een alles in 1 oplossing en heb je meer mogelijkheden tot het uitzoeken van een dac die klankmatig het beste bij je past.
Absolute onzin als je over het technische aspect hebt, qua uiterlijk moet ik je gelijkgeven.

ik zeg toch ook "ogend."   :devil:
Je argument over klankmatig klopt. Uittesten dus. Al denk ik wel dat er inmiddels zoveel DAC's op de markt zijn die enige vorm van streaming ondersteunen dat daar ongetwijfeld best een exemplaar tussenzit voor iedereen. 
En zo niet, dan komt at de komende maanden wel, te zien aan het grote aantal leveranciers die dergelijke apparaten aangekondigd hebben.



Streamz

O, en voor het streaming deel: daar zijn inmiddels zoveel verschillende concepten voor dat je daar ook wel even mee bezig bent om dat uit te zoeken. De 1 zweert bij een Ipad bediening, de ander bij een afstandsbediening. De 3e bij een scherm a la Sooloos, de 4e weer bij een Sonos achtige constructie.

Bedenk dus wat precies je eisen zijn.