Help me kiezen. Nikon D90, D5100 of D7000

Gestart door Tube-freak, mei 12, 2011, 15:00:06

Vorige topic - Volgende topic

Tube-freak

Hallo,

Ik ben me wederom (tijdje geleden ook al) aan het verdiepen in een nieuwe camera.
Ik zit nu te twijfelen tussen een aantal camera's.  Het gaat me nu voornamelijk om de bediening.

Ik weet dat een Nikon D90 en een D7000 allebij een display bovenop de camera hebben met informatie plus ze hebben veel hardware knoppen waardoor je niet in de menus hoeft te kruipen. Zo kan je bijvoorbeeld vrij makkelijk de ISO aanpassen, de image quality (RAW, diverse jpgs).  Dit leek me dus wel noodzakelijk.  Maar ik kan niet echt keuzes maken omdat elk zo zijn voordelen heeft en zijn nadelen.

Daarnaast kan ik ook kiezen voor een Nikon D5100.  Een D5100 heeft niet de hardware knopjes als op een D90 of D70000 en ook niet het extra display bovenop maar wel dezelfde sensor als de D7000.  Dus wat is nou wijheid.

Hier probeer ik even simpel weg de pros en cons in een notendop te doen.

D90
voordelen:
Betaalbaar, veel hardware knoppen op de body, beproefde camera (meest verkochte DLSR), lens motor in de body
nadelen:  iets ouder model, dus oudere belichtings meter en autofocus system.  Maar 12 Mega pixels, geen film autofocus

D7000
voordeel:  nieuwste sensor techniek, betere belichtings meter, nieuwere autofocus, (51 punten) 16 Mega pixels, veel hardware knoppen, lens moro in body
nadeel:  redelijk duur t.o.v.  een D90, teveel opties in het camera menu.

D5100
Voordeel:  Nieuwste sensor techniek, nieuwste belichtingsmeter/autofocus systeem,  betaalbaar, 16 Mega pixel, autofocus met film
nadeel:  weinig hardware knoppen, geen lens motor in de body.

De D90 en de D5100 zitten qua prijs dicht bij elkaar (De D5100 is 100 euro duurder ofzo).
De D90 heeft meer hardware knoppen en een extra display en de D5100 niet maar die heeft weer een nieuwere sensor.

De D7000 is eigenlijk de D5100 maar dan met hardware knoppen en nog wat extra dingen. maar is wel weer 400 euro duurder dan een D90.

Ik wil de camera gaan gebruiken met relatief goede lenzen.  Zit te denken aan een nikkor  35mm f1.8 prime en een nikkor 70-300mm (f4.5).

Als iemand redenen weet om voor Canon of pentax te kiezen mag je het ook zeggen maar ik denk dat het nu op dit moment voor mij gaat tussen de Nikon D90 en de D7000.
Maar de D5100 krijg ik misschien spijt van vanwege te weinig knopjes aan de buitenkant om alles makkelijk in te stellen (heb al ervaring hoe dat is met mijn canon G9).

Voor zover ik het kon vinden is de Nikon D90 de enige camera onder de 600 euro waar je veel hardware knoppen op hebt en extra display boven op de camera.
Als nadere merken er een hebben hoor ik het ook graag want dan kan ik dat in de beslissing meewegen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

RonG

De D90 is een erg goede camera en ben er zeer tevreden over.
Voordeel van de D90 is idd wat meer directe functies benaderbaar zonder menu en ook het 2de lcd scherm bovenop is erg handig.
Je zegt "maar 12 Mpixels" meer is niet altijd beter. Ik heb bv hele mooi foto's nog met een D50 genomen en doen niet onder van die van de D90

De D7000 is weer stukken duurder, dus ligt ook aan je budget.
Ik zou de D90 boven de D5100 kiezen, of anders wanneer je budget hebt de D7000.

Tube-freak

Ja ik weet dat meer megapixels niet altijd beter is (daarom heeft canon altijd net wat slechtere ISO performance vanwege dat ze meer pixels hebben) maar met de nieuwste sensors kan dat natuurlijk weer helemaal anders zijn.

heeft de D90 ook wel eens last van over exposure?  want de D7000 schijnt dat wel te hebben (bij hele lichte scenes).  Maar de D5100 schijnt het weer niet te hebben
dus kan makkelijk zijn dat het door een verkeerde optie is in de menus.  Bij de D7000 zitten er echt honderd menus in ofzo die je kan instellen, dus dat lijkt me nou ook weer niet echt dat ik dat altijd nodig ga hebben.  Heeft de D90 ook zoveel menus of is het wel gewoon begrijpelijk en overzichtelijk.

Ik was eerst aan het twijfelen tussen een D5100 en een D7000, maar door het ontbreken van de extra hardware knoppen vind ik het denk toch fijner om te kiezen tussen een D90 en een D7000.  Maar scheelt weer 400 euro,  daar kan ik een dikke 70-300mm lens voor kopen.  Dus misschien is een D90 ook wel een goede keuze voor me vanwege de fijna extra knoppen en displays.  Mooie prime lens erbij en het resultaat mag er zijn (hoop ik).

Maar goed omdat de D90 dus al wat ouder is zet het me toch nog aan het twijfelen.

Tube-freak

Ik heb overigens een mooie foto gemaakt van het huisje van Romeo en Juliette in Verona, die zo in de reisgids kan bij wijze van spreke en die had ik met 4MP gemaakt en A4 uitgeprint. Dus MP zegt inderdaad niet zo heel veel.  Als je er met een loep naar gaat kijken zal het best niet helemaal perfect zijn,  maar gewoon zo op het eerste gezicht een prima plaatje.

Interficior

Citaat van: Tube-freak op mei 12, 2011, 15:00:06
Hallo,

Ik ben me wederom (tijdje geleden ook al) aan het verdiepen in een nieuwe camera.
Ik zit nu te twijfelen tussen een aantal camera's.  Het gaat me nu voornamelijk om de bediening.
Heb je ze nou al eens in je handen gehad?

Overigens: voor de meeste foto's heb ik ruim voldoende aan 1,3 megapixel. 16 t.o.v. van 12 MP lijkt me een non-issue om mee te nemen in je overwegingen tenzij je van digitaal zoomen houdt of graag op A2 ofzo wil printen.

Edit: overigens: ik zie je iets zeggen over overexposure: in tegenstelling tot compactcamera's is bij DSLR een foute foto volledig aan jezelf te wijten. Aangezien je alles zelf kan instellen is het een fout belichte foto een kwestie van "ik snap niet hoe licht werkt" of "ik snap de camera niet/kan er niet mee omgaan".
Take it or lease it

daxie

De ruisprestaties en dynamiek van die nieuwe sensor zijn toch echt wel een klasse boven de D90...

Vraag je af of je dat vaak nodig hebt (situaties met hoog contrast, indoorfotografie, nachtfotografie, ...) en of dat opweegt tegenover het verminderde gebruiksgemak.

daxie

Bovendien: welke lenzen ga je gebruiken? Heeft geen zin in een 16 MP-monster te investeren met de kitlens...

Tube-freak

Het lijkt me niet dat ik gebruikers gemak wil inleveren,  maar misschien dat er D5100 gebruikers zijn die me kunnen vertellen wat hun ervaringen zijn.

lensen die ik wil nemen zijn Nikkor 35mm f1.8 prime lens en nikkor 70-300mm VRII lens, misschien ook nog iets van een 16-85 lens ofzo.
maar ga eerst maar eens wat proberen met de eerste 2.  Als ik groot hoek tekort kom zie ik wel verder.  Maar eerst maar eens kijken naar een camera.

Door die nieuwe sensor ben ik aan het twijfelen.
Dus of een D90 met groter gebruiks gemak of een D5100 met nieuwe sensor en geen knoppen.
Ja of de D7000 voor paar honderd euro meer natuurlijk, mar weet niet of dat meteen teveel van het goede is voor mijn eerste DSLR.
je kan wel een mooie sensor hebben maar als je een menu hebt met 200 instellingen waar je geen drol van begrijpt dan kan je de mooiste sensor van de wereld hebben maar dan gaat het nog niets worden met die fotos.

RonG

Met een DLSR zul je toch verder moeten gaan dan snapshot fotografie, dus de menu's en instellingsmogelijkheden moeten leren. Ook de D90 heeft een uitgebreide menu structuur.
Je zult betere, mooiere plaatjes schieten wanneer je de camera goed beheerst en niet op de A stand fotografeert :)..

Ikzelf schiet met een D90 icm met een 18-200 VR lens van Nikon. De D5100 heeft geen LCD scherm bovenop, ik zou deze enorm gaan missen denk ik maar gezien dit je eerste DSLR wordt ligt dat misschien anders.

Interficior

Take it or lease it

W

Citaat van: Interficior op mei 12, 2011, 16:17:17
Even mezelf citeren. :D

eens!

Het is misschien ook gewoon een luxe probleem, alle drie de camera's zullen je een hoop plezier kunnen bezorgen! Ik heb jaren geleden de laatste nieuw te verkrijgen D70s gekocht en daar maak ik na 50.000 clicks nog steeds fijn foto's mee. Er was toen al de keuze voor een D50 of D80 maar prefereerde de veel oudere D70s vanwege de ergonomie. Het enige advies dat telt is om ze in je klauwen te pakken en kijken wat je fijn vindt. Die vele menu's van een d7000 zouden je niet moeten afschrikken, daar leer je vanzelf mee omgaan (het is geen rocketscience)

Je zegt zelf ook al dat je voor de meerprijs van een d7000 een mooie zoomlens bij een d90 of d5100 kan aanschaffen. Wat mij betreft een belangrijke constatering, voor hetzelfde geld heb je meer flexibiliteit. Zoals hierboven al vermeld is de nieuwe sensor van de D5100 te prefereren boven die van de D90, je moet je afvragen of die van de D90 niet al ruim voldoende is voor je huidige wensen? De D5100 zou mij niet kunnen bekoren wat ergonomie betreft, de camera lijkt veel op een compactcam als je het hebt over gebruik/instellingen. Trouwens een top-LCD is behoorlijk handig!

Mijn advies bij het aankopen van een camera:

stap1: ergonomie
stap2: budget
stap3: je beseffen dat je geen pro bent die zeer specifieke eisen aan een toestel stelt, dus de internetverhalen over minieme verschillen tussen de een en ander zijn waarschijnlijk niet op jou van toepassing.
stap4: ander merk? (misschien ergonomisch veel fijner?)
stap5: begin bij stap 1

Succes! en nogmaals, ga er gewoon even mee spelen bij de fotograaf (dat is geen mediamarkt)

Tube-freak

Ik ga vanavond nog even bij de mediamarkt kijken en vragen of ik ze mag vasthouden, maar nelis komt ook nog langs dus voor de cinemax. De D5100 en D7000 zijn allebei best nieuw dus ik hoop dat ze het hebben. En de D90 is best oud dus ik hoop dat ze dat ook hebben.

Uiteraard kom ik er niet omheen om in de menus te duiken, dat begrijp ik ook wel, maar het gaat tot aan het geluidje van de sluiter aan toe wat je in kan stellen dat hoeft voor mij dan ook weer niet, maar als het erop zit dan zit het erop.

Tube-freak

Nou ben net ff terug van de mediamarkt om ff te voelen aan de camera's.

Ik heb in mijn handen gehad:

Canon EOS 600D
Canon EOS 60D
Nikon D3100
Nikon D5100
Nikon D90
Nikon D7000

Beide canons lagen mij niet lekker in de hand, voelde een beetje te lomp aan.  Bovendien zitten de hardware knoppen op een onhandige plek.  Miniscule knopjes ergens op de bovenkant gepropt en het scroll wieltje op dezelfde plek ernaast.  Nu weet ik verder de bediening niet maar ik neem aan dat je een knopje in moet drukken en met het scroll wiel de settings kan veranderen, althans zo werkt het bij nikon.  Zelfs al zou de canon wel lekker in de hand liggen dan zou dat dus wel een issue kunnen zijn.

Bij de Nikon D90 en de D7000 kan je met je linkerhand/duim een knop bedienen en met je rechterhand/duim het scrollwieltje.  Bij Nikon vind ik de knoppen op een logischere plek zitten en kan je met je linkerhand knoppen bedienen en met de rechter hand/duim het scroll wieltje (wellicht dat de canon bediening anders werkt maar die knoppen zitten gewoon op een onhandige plek).  maar uiteraard zaten nergens batterijen in dus kon niet even de camera testen alleen vasthouden.

nikon knoppen op een meer logische plek:

Canon knoppen niet zo handig:

Oke uiteraard toen over naar de nikon sectie en de hele lijn maar eens vast gehouden.  De D3100 is gewoon te klein daar kunnen we snel over zijn.
De D5100 was dan wel weer bijna goed maar ook net iets te klein.  Als je je rechterhand om de camera krult dan denk ik dat jet net te snel last krijgt van je vingers.
ook even de camera's in mijn had gehad door de zoomer gekeken.  Doordat de D5100 net wat kleiner is dan de D90 heb je bij de D5100 het idee dat je net niet goed weet waar je de linkerhand moet houden op de camera of dat je linker arm in de weg zit als je door de zoomer kijkt.  Bij de D90 die net wat groter is had ik dat probleem niet.

De D90 lag dus eigenlijk "precies" goed in de hand en de hardware knoppen vond ik op een logische plek zitten (bij canon vond ik dat dus niet).
De Nikon D7000 was eigenlijk ook goed.  Ik vond de D90 net wat lekkerder in de hand liggen dan de D7000 maar het was maar een klein subtiel verschil en niet genoeg om hem niet te overwegen.  Bij de D5100 en Canons had ik duidelijk wel het gevoel dat het niet goed aanvoelde.  Bij de D90 en de D7000 voelde het gewoon in een keer goed aan.

Het wordt dus een  keuze maken tussen de D90 en de D7000.  Ga nog maar eens inlezen over de mogelijkheden in de menus op dpreview en andere websites.

Ik vond wel de sluiter knop wat vreemd aanvoelen bij de Nikon D7000.  Ik weet niet of dat exemplaar gaar was ofzo maar voelde geen feedback.
Bij de Nikon D5100 en de D90 zat wel een goede sluiter waar je goede feednack voelt waneer de sluiter half is ingedrukt en wanneer helemaal.  Ik ga er maar vanuit dat die sluiter op die D7000 gaar was ofzo of dat het alleen goed werkt met batterij power of iets dergelijks.

De D90 heeft gewoon een mooie metalen-chromen sluiterknop en de D7000 een of ander zwart plastic flut knopje.  Dat viel me dan weer wat tegen van die D7000 (is wel de belangrijkste knop van de camera, dus om daar nou op te gaan bezuinigen....).

P.S.  Als canon beter in de hand had gelegen dan had ik voor een canon gegaan hoor.  Maar canon voelde gewoon echt niet goed aan in mijn handen (kan zijn dat anderen het wel fijn vinden).

RonG

Succes met je keuze, laat je niet afschrikken door de menu's ;D

Tube-freak

Ik ga nog even reviews lezen.  Die sluiterknop van de d7000 zit me nog niet helemaal lekker maar ik moet nog even meer research doen.
En even lezen over de menus inderdaad (menus D90 vs menus D7000).

Interficior

Citaat van: Tube-freak op mei 12, 2011, 20:46:48
Ik ga nog even reviews lezen.  Die sluiterknop van de d7000 zit me nog niet helemaal lekker maar ik moet nog even meer research doen.
En even lezen over de menus inderdaad (menus D90 vs menus D7000).
Herkenbaar verhaal over de grip. D90 (of eigenlijk de nét iets andere D80/D70) vind ik eigenlijk ook van perfecte grootte. De D300 had trouwens destijds hetzelfde met de sluiterknop. Ik weet niet of dat de maken heeft met dat de camera "aan" moet staan om foto's te maken ofzo, maar het voelde toen inderdaad zoals jij het beschreef.
Take it or lease it

Tube-freak

Ik las net ergens dat die D7000 een ultra gevoelige sluiterknop heeft.  Dus bij met minste geringste gaat hij focussen en bij het minste geringste aanraking drukt hij af.
Misschien dat het een kwestie is van wennen maar de D90 sluiterknop voelde wat beter aan en je krijgt feedback van de knop.

Tube-freak

Ik las net op een ander forum dat de D7000 een zogenaamde professionele sluiterknop heeft.  Een soort soft-sluiterknop. Ik heb nog nooi zo een sluiterknop geprobeerd want ik heb altijd "simpele" camera gehad met 2 standen (half ingedrukt - helemaal ingedrukt).  Zo een sluiterknop schijnt er dus voor te zorgen dat je minder sne de camera beweegt als je op de sluiter drukt.l

eric_audio

Als Nikon bij jou beter in je handen ligt dan is wat dat betreft de keus duidelijk. Dat soort dingen is heel persoonlijk, iemand anders zou op dezelfde gronden kiezen voor Canon.

Wat betreft de keuze D90 vs D7000: 16MP tegen 12 MP op zich is inderdaad een beetje een non-issue. Maar de D7000 is wel degelijk een hele stap vooruit als je naar de hele camera kijkt. Een duidelijk robuustere body dan de D90 (magnesium legering vs plastic), en ook beter vocht/stof afgedicht. Betere prestaties bij hogere ISO waarden. Goede video vs crappy video. Het belichtingssysteem toch weer verbeterd. Duidelijk betere AF. AF fine tuning. En zo zijn er nog wel wat zaken. Ik heb natuurlijk geen idee wat je budget is, maar als je het verschil redelijk makkelijk kan overbruggen zou ik toch voor de D7000 gaan. Dan komt die AF-S 16-85mm maar een paar maanden later....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

RonG

Mij lagen de canons ook niet goed in de handen, te kleine body voor mijn schoppen. Neemt niet weg dat het ook goede camera's zijn natuurlijk.

Ik zou ook voor de D7000 gaan wanneer je het budget ervoor hebt, indien niet, de D90 (mijn advies dan)

Tube-freak

D700 heeft t.o.v. D90

- Beter body (magnesium)
- Weatherproof
- Beter sensor
- Betere hoge ISO performance (voor gewoon formaat fotos is tot 6400 iso bruikbaar)
- Betere belichtings meter
- snellere opslag  (6fps vs 4.5 fps).  (vraag me af welke SD kaart dat uberhaubt kan bijhouden, volgens mij geen een...)
- Autofocus met video
- 2 SD kaartjes slots op de D7000 ipv 1 op de D90
- 100% viewfinder coverage (ipv 96% op de D90)
- 39 autofoucus point ipv 11 op de D90  (kan je gelukkig instellen, dus ook single focus kan gewoon)
- betere kleur diepte (23,5 bits vs 22,7 bit op de d90)
- Beter Dynamic range  13,9 EV (D7000)    vs    12,5 EV (D90)
- Langere batterij duur: 1050 shots    vs    850 shots (d90)
- Snellere sluitertijd  (1/8000 op de D7000 vs 1/4000 op de d90)

De enige reden waarom ik nog voor een D90 zou kiezen is vanwege de sluiterknop.  Maar ik moet even op zoek naar een winkel waar ik de D7000 even gewoon kan proberen.  Want die sluiterknop is iets heel anders dan dat ik gewend ben.  En aangezien dat wel zo ongeveer de meeste gebruikte knop op de camera is moet het wel gewoon goed bevallen.  Ik ga dus nog even ergens op zoek naar een speciaalzaak waar ik mag proberen (als die er nog zijn hier in de buurt...).

Automaat

Misschien lees je daar al maar op het Nikonforum zijn een aantal ervaren gebruikers met een D7000 die toch wel moeite hebben gehad de zeer vele instellingen van de camara te doorgronden. En dan hebben ze het natuurlijk niet over de Auto, M, A, S, P en pretstanden.
Reading the HTForum is learning every day!!

RonG

Citaat van: Tube-freak op mei 13, 2011, 12:52:41

De enige reden waarom ik nog voor een D90 zou kiezen is vanwege de sluiterknop.

Als dit de enige reden is wist ik het wel ;). Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is die sluiterknop.

Tube-freak

Ik ga vanmiddag even naar een winkel toe hier in de stad die zowel de D90 als de D7000 heeft en die kunnen ze dan demonstreren (hopelijk hebben ze batterijen erin).
Toevallig zijn ze ook nog scherp geprijst daar.

Update. 

Ik kon de camera wel vasthouden daar.  De focus even geprobeert.  Focussen ging wel snel met een 18-105 kitlens erop.
Had ook wel een paar keer dat ik ipv van de sluiterknop half ingedrukt had hem per ongeluk helemaal indrukte.  Maar paar keer ging het ook wel goed.  Is denk ik een kwestie van gevoel wat je moet ontwikkelen met zo een ultra gevoelige knop.

Helaas hadden ze de D7000 Body niet op voorraad en de 35mm lens ook niet.  Misschien toch maar via internet bestellen.
Had hem ook wel daar kunnen bestellen maar de man begon een beetje wazige verkoop verhaaltjes op te hangen waar geen zak van klopte en over dat je maar 1 jaar garantie had bij iemand anders en dat het bij hun wel zo was dat je lange garantie had.  Blablabla en dat had alemaal zogenaamd met de prijs te maken en da nikon dan de ene winkel een langere garantie bood dan de andere winkel.

Waar ziet die gozer me toch voor aan zeg.  Zie ik er nou echt zo dom uit....
Ik hou niet van die misleidende types die een een of ander zwamverhaal bedenken om de koop er doorheen te drukken dus ben maar weer weggegaan zonder bestelling te plaatsen.  Ik ga wel weer naar een andere winkel waar ik goede ervaringen mee heb.

VlisChris

Mocht de body toch te klein uitpakken kun je natuurlijk ook nog altijd een grip uitproberen.
Maakt je body meteen zo'n 2x zo groot ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.