Simpel servertje

Started by Hanky Panky, May 11, 2011, 10:10:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanky Panky

Voor mijn nieuwe kantoor ben ik op zoek naar een simpel servertje. Die gaat Astaro software draaien om mijn internetverkeer te splitsen tussen de dedicated Citrix lijn en de 2e DSL. Pretverkeer (radio, youtube etc) en internetbrowsen zal via de laatste lopen om de eerste niet te belasten. Het hoeft dus geen Six-Core turbo-jetseketser-vliegmachine te zijn  :D

Het servertje moet minimaal 2 netwerkkaarten hebben (eis vd automatiseerder gebaseerd op uitgebreide ervaringen met dit pakket), zuunig zijn en in staat wezen om probleemloos jarenlang 24/7 te draaien. Het OS wordt Linux.

Als iemand tips heeft voor nieuwe spullen dan hoor ik het graag. Tweedehands apparatuur begin ik niet meer aan - teveel gezeur in het verleden mee gehad - dat doe ik alleen met het meubilair.  Er is geen faciliteit voor een 19" rack dus hij moet in zijn eigen huisje wonen  :)

Budget: sub 400, liefst sub 300
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

egraaf

Ik kijk altijd naar de best buy guide van Tweakers, wel zelf in elkaar schroeven, misschien dat dat een probleem is.

http://tweakers.net/reviews/2112/tweakers-punt-net-best-buy-guide-editie-mei-2011.html

Hanky Panky

Quote from: egraaf on May 11, 2011, 10:49:44
Ik kijk altijd naar de best buy guide van Tweakers, wel zelf in elkaar schroeven, misschien dat dat een probleem is.

http://tweakers.net/reviews/2112/tweakers-punt-net-best-buy-guide-editie-mei-2011.html

Als ik voor de HP Proliant MicroServer ga hoef ik zelfs niet te schroeven. Schroeven is overigens geen probleem: ik bouw al jaren zelf PC's maar de tijd ontbreekt me...

Goede tip!
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

mansm

Ik zou persoonlijk niet voor zelfschroef optie gaan.
Ga idd niet voor een zware CPU en kijk of het mogelijk is om er en SSD in te doen (de goedkoopste zal voldoen). Minder bewegende onderdelen die voor problemen kunnen zorgen en zou theoretisch veel langer moeten meegaan.

Weet niet of je gehecht bent aan support (dat als het niet werkt dat er zo'n mannentje langskomt)

EJ

Heb laatst zoiets http://www.vicomputertilburg.nl/aktie-dual-core-athlon2-p-2384.html gekocht voor hetzelfde doel. Extra netwerkkaartje er in, linux (debian squeeze bij mij) er op en klaar voor de komende 5-10 jaar. 2e exemplaar voorzien van extra harddisken in software raid, Debian squeeze er op en hup, een supersnelle fileserver. :D

Gewoon goedkope aanbiedingen zoeken.

KillaZ

Quote from: mansm on May 11, 2011, 11:22:09
Ik zou persoonlijk niet voor zelfschroef optie gaan.
Ga idd niet voor een zware CPU en kijk of het mogelijk is om er en SSD in te doen (de goedkoopste zal voldoen). Minder bewegende onderdelen die voor problemen kunnen zorgen en zou theoretisch veel langer moeten meegaan.

Weet niet of je gehecht bent aan support (dat als het niet werkt dat er zo'n mannentje langskomt)

Een SSD?
Dan kan hij met 24/7 gebruik en veel schrijfacties op de SSD elk jaar zijn schijven gaan vervangen.
Denon X4100W - Fronts: Quadral Aurum 70 - Center: Quadral Aurum Base - Sub: BK XLS 200 Cherry - Wetek Hub

mansm

Quote from: KillaZ on May 12, 2011, 13:07:45
Een SSD?
Dan kan hij met 24/7 gebruik en veel schrijfacties op de SSD elk jaar zijn schijven gaan vervangen.


Wat ik uit de SP opmaak is dat het een servertje is dat enkel netwerk verkeer afhandelt... weet niet hoeveel schrijf acties jij daar bij kan voorstellen... ik persoonlijk niet heel veel

KillaZ

Ik ga op basis hier van uit
Quoteprobleemloos jarenlang 24/7 te draaien

Kan zijn dat de TS al een data server heeft staan, dan kan je mijn post negeren.  :)

Denon X4100W - Fronts: Quadral Aurum 70 - Center: Quadral Aurum Base - Sub: BK XLS 200 Cherry - Wetek Hub

Hanky Panky

Quote from: KillaZ on May 12, 2011, 14:06:08
Ik ga op basis hier van uit
Kan zijn dat de TS al een data server heeft staan, dan kan je mijn post negeren.  :)



Jep, data staat op mijn Citrix server.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

edwinvh

Ik kan de Hp micro server wel aanbevelen.
Ik heb er zelf 2 van staan en ben er heel tevereden over.
Het is maar een amd duo van 1,3 maar presteerd 15 % sneller dan een intel atom 525.
zie onderstaande linken.
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Athlon+II+Neo+N36L+Dual-Core
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Atom+D525+%40+1.80GHz

OP 1 draai ik ubuntu om te streamen en downloaden en squeezeserver en de andere gebruik ik gewoon als pc.
En ze draaien nog zuiniger dan een intel atom 525

Hanky Panky

Vandaag maar een microserver van HP besteld bij Aces Direct icm een tweede NIC van HP die ze daarbij als accessoire aanbevelen. Voor 230 ex kan ik me geen buil vallen.

HP Care maar niet genomen, 100% vd prijs is wat pittig  :blink:
Als de server doodgaat, trek ik de beide kabels eruit en klik ze met een stekker aan elkaar tot dat de ICT-brigade komt om de server te reanimeren  :D

Als dit bevalt dan maar eens in overweging nemen om zoiets ipv een NAS te nemen - een 4 disk QNAP of Synology kost 3 x zoveel...
4 x 2 TB erin en klaar.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

EJ

Da's wel een heel nette prijs! De service packs van alle leveranciers zijn over het algemeen belachelijk geprijsd, voor die prijs zet je gewoon een tweede ding klaar... ;)

En ja, dit verslaat een nas zoals qnap of synology. Dat roep ik al jaren. ;)

Hanky Panky

#12
Quote from: EJ on May 16, 2011, 11:52:50
Da's wel een heel nette prijs! De service packs van alle leveranciers zijn over het algemeen belachelijk geprijsd, voor die prijs zet je gewoon een tweede ding klaar... ;)

Zonder 2e nic 189 ex btw incl verzenden  :D

Quote from: EJ on May 16, 2011, 11:52:50
En ja, dit verslaat een nas zoals qnap of synology. Dat roep ik al jaren. ;)

Maar dit mist dan wel weer de 'geilheid' van een echte NAS  :) zoals het ontbreken van hot-swap bays (boeiuh!!) en een kinky display op de voorkant waarop info wordt weergeven (nogmaals : boeiuh!! want hij staat toch op zolder als het thuis-NAS wordt).

Stroomverbruik komt ook aardig in de buurt van een NAS met ongeveer 22 watt in de basisconfig ( zie test) tot 40 watt bij 4 schijven volgens een review die ik niet zo snel meer kan vinden.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

EJ

Bedenk wel (en ik vind dat een voor- in plaats van een nadeel dat hij alleen software raid ondersteunt. De 'raid' controller is zo'n nepding in de bios.

Ik zag dat hij zelfs de amd virtualisatie snapt. Dat opent perspectieven (hoewel het ding niet supersnel zal zijn).

Hanky Panky

Quote from: EJ on May 16, 2011, 12:21:03
Bedenk wel (en ik vind dat een voor- in plaats van een nadeel dat hij alleen software raid ondersteunt. De 'raid' controller is zo'n nepding in de bios.

Ik zag dat hij zelfs de amd virtualisatie snapt. Dat opent perspectieven (hoewel het ding niet supersnel zal zijn).

Als je per sé een hardware raidcontroller nodig heb ivm snelheid dan prak je er toch een 4 disk raid controller in. Die zitten zo rond de 8 tientjes inc. (voor een raid 5 config).

Ach, zolang mijn oude server het doet.... don't fix it if it ain't broken  :) Voorlopige suizen BR rips met een bitrate van 50mbit probleemloos naar mijn Dune over mijn netwerkje.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

EJ

Denkfout: je hebt nooit een hardware raid controller nodig voor snelheid tegenwoordig. De processoren van nu zijn ordes van grootte sneller dan een hardware raid controller. ;)

En een 4 disk hardware raid controller voor 8 tientjes? Welke gebruik je dan? Ik kom op merken als areca (de beste van het moment) enzo. Die zijn aanmerkelijk duurder.

Maar inderdaad, if it ain't broken, don't fix it. :)

Zit wel ernstig te overwegen om ook zo'n doosje aan te schaffen voor een extra opslag... Kost echt bijna niets...

mansm

die goedkope raidkaartjes doen alsnog alles in de driver. Het heet wel hardware raid, maar echt hardware raid is het niet....

Hanky Panky

#17
Quote from: EJ on May 16, 2011, 15:47:40
Denkfout: je hebt nooit een hardware raid controller nodig voor snelheid tegenwoordig. De processoren van nu zijn ordes van grootte sneller dan een hardware raid controller. ;)

En een 4 disk hardware raid controller voor 8 tientjes? Welke gebruik je dan? Ik kom op merken als areca (de beste van het moment) enzo. Die zijn aanmerkelijk duurder.

Maar inderdaad, if it ain't broken, don't fix it. :)

Zit wel ernstig te overwegen om ook zo'n doosje aan te schaffen voor een extra opslag... Kost echt bijna niets...

Ik gebruik ze niet - mijn download PC heeft al 4 SATA poortjes - maar kwam een paar van zulke prijzen tegen in de tweakers pricewatch. Het is maar voor een download PC, ik hoef geen high-end webserver te draaien  :)

Iets van Highpoint of Promise (linkje)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

EJ

#18
Quote from: mansm on May 16, 2011, 15:52:50
die goedkope raidkaartjes doen alsnog alles in de driver. Het heet wel hardware raid, maar echt hardware raid is het niet....
Precies, die hebben NIETS met hardware raid te maken. Maar worden niet voor niets Fakeraid genoemd...

Quote from: Hanky Panky on May 16, 2011, 15:55:07
Ik gebruik ze niet - mijn download PC heeft al 4 SATA poortjes - maar kwam een paar van zulke prijzen tegen in de tweakers pricewatch. Het is maar voor een download PC, ik hoef geen high-end webserver te draaien  :)

Iets van Highpoint of Promise (linkje)

Dat zijn inderdaad fakeraid kaartjes. Dan ben je net zo goed (of misschien nog wel beter) af met gewone sata kaartjes.

Hanky Panky

En als we er uit welke we niet moeten hebben, welke dan wel :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

donaldk

Quote from: edwinvh on May 14, 2011, 00:55:31
Ik kan de Hp micro server wel aanbevelen.
Ik heb er zelf 2 van staan en ben er heel tevereden over.
Het is maar een amd duo van 1,3 maar presteerd 15 % sneller dan een intel atom 525.
zie onderstaande linken.
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Athlon+II+Neo+N36L+Dual-Core
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Atom+D525+%40+1.80GHz

OP 1 draai ik ubuntu om te streamen en downloaden en squeezeserver en de andere gebruik ik gewoon als pc.
En ze draaien nog zuiniger dan een intel atom 525

Tweemaal zo snel als mijn referentiepunt :-X :-[ http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Pentium+4+2.80GHz. Servertje, zal wel geen HD graphics hebben dan, eens kijken.

donaldk

Quote from: Hanky Panky on May 16, 2011, 16:10:17
En als we er uit welke we niet moeten hebben, welke dan wel :D

Areca, blijkt een Taiwanees te zijn die kaartjes en kastjes maakt op basis van Intel IO processors: http://www.areca.com.tw/products/pcie.htm

edwinvh

Software raid draait al snel genoeg.
En als je toch een raid controller wilt hebben moet je er 1 nemen met een sas aansluiting.
Ik zit over het netwerk al iets over de 100 MB te pompen zonder problemen.(softwareraid)
Dus ik denk niet dat je een raid kaart nodig zal hebben.

Ik heb wel in alle 2 de de micro servers 4 GB geheugen bij gezet zodat ze alle 2 5 GB aan geheugen hebben.
Ik draai nu op het moment op de micro server die ik als pc gebruik windows 7 64 bits en draait prima.

Hanky Panky

Zo gisteren eindelijk aan het uitpakken toegekomen  :)

Man, wat een massief monster(tje)! Hij voelt aan alsof hij gebouwd is om de rest van je leven mee te gaan. Zeer solide en zwaar. Na wat gepruts (goddank heb ik geen worste-vingers) zit ook de 2e Nic erin. Je moet aan de voorkant het mobo eruit trekken en daarbij eerst alle mobo-kabels losmaken die vooraan zitten. Daarna kun je het mobo verder naar voren halen om een PCI kaartje of extra geheugen (heb ik niet) er in te zetten.

Straks eens starten met een XBMC live usb stick om te kijken of het ding werkt naar behoren. Daarna even een weekje aan laten staan en als hij dat overleefd dan gaat hij naar de IT-jongens om geconfigureerd te worden voor het doel waarvoor hij gekocht is.

Ben er tot zover erg tevreden over, thanx voor de tips  :pompom:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

VlisChris

Een vraagje:
IK had al begrepen dat zo'n servertje zoals hier omschreven is voor mij een uitkomst zou zijn vwb mijn foto's.
Maar, deze server draait op Windows neem ik aan? Is dat een beetje fatsoenlijk te integreren met Apple?
Ik had al gekeken wat OSX-server kost, maar dan ben je alleen al voor de software 500 euro kwijt. Dat is me wat veel.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.