Audio Physic topic

Started by Joris1971, April 11, 2011, 21:20:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Invader

Hele mooie upgrade hoor. Zelf nog nooit een Plus versie van een AP gehoord, maar het schijnt toch allemaal weer beter te zijn geworden.
Ik kom van een Scorpio II en heb nu de Avantera's. Grootste verbetering is wat mij betreft de tweeter, de HHCT2. Daarbij is de combi met Devialet echt top, zoals deze versterker mijns inziens met (bijna) alle speakers goed klinkt.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Kerkhoffd

Dank je Invader. Ik heb de Avantera naast de Virgo 25 en de Virgo 25 Plus+ geluisterd. Stuk voor stuk prachtige luidsprekers. De Plus gaat wat verder dan de gewone Virgo 25 en zit mooi tussen de Avantera en de gewone Virgo in.

In mijn situatie was het laag in de Avantera wat teveel van het goede. De Plus versie viel mij positief op door een strakker laag en fraaier en zijde zacht hoog en midden. Stemmen, piano en cello zijn ongelofelijk realistisch. Als je van een Tempo VI komt is de stap echt heel fors. Bij mijn wat kleinere luisterruimte was de keuze overigens eenvoudig. Het laag kon onvoldoende weg in de ruimte en dus pakte de Virgo Plus bij mij beter uit. Met een grotere luisterruimte was dat mogelijk lastiger geweest.

Mijn broer heeft de Cardeas (laatste model) en dat gaat nog een stapje verder. Maar de Virgo 25 Plus zit er kwa deluid al dicht bij (in een kleinere ruimte).
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

WillyP

Kerkhoffd, dat klinkt als een weloverwogen keuze. Hoe groot is je luisterruimte? En hoe staan je luidsprekers opgesteld?

Groet,

WillyP

Kerkhoffd

Luisterruimte is 4x5 en 3,5m hoog. Luidsprekers staan 2.40m uit elkaar en een kleine meter van de achterwand. Heb wat hulp gehad van Rhapsody om de luidsprekers goed te plaatsen en moet zeggen dat dat een slok op een borrel scheelt bij AP.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

WillyP

Dat is inderdaad niet zo'n grote kamer. Zelf droom ik van de Avantera Plus, maar die is wel aan de prijs.

Groet,

WillyP

Kerkhoffd

Avantera (niet de Plus) was bij mij ook een optie, maar gewoon teveel van het goede in mijn ruimte. Met de en-suite deuren open is de kamer 4x10 en ook dan is de Virgo zeker geen maatje te klein.

Op Hifi.nl staat overigens een mooi setje Virgo 25 in hoogglans wit voor de liefhebber. De Plus gaat hoorbaar verder, maar tegen 50% van de nieuwprijs is de Virgo 25 een topper en bereikbaarder voor de liefhebber.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Pinda13

Beste audio physic liefhebbers, ik ben erg tevreden met mijn tempo 6, alleen heb ik hier een vraag over. Ik lees hele goede verhalen over de 25 variant en daarbij de plus upgrade. Maar is dit nu het echt waard om van de 6 naar de 25 te gaan? Je moet weer totaal nieuwe boxen kopen voor een upgrade. En qua looks ga je er niks op vooruit. Dit vind ik nogal zonde als je meer dan €1000+ weer bij moet leggen.

Is het daarom niet beter om de 6 zelf te gaan upgraden? Zo kan het filter en bekabeling aangepakt worden, maar komt dat dan in de buurt van de 25? Of misschien zelfs beter? Het zal een stuk goedkoper zijn denk ik.

Hoor graag jullie meningen.

" no loss of fine detail "

Perfectionist

Het grootste verschil zit hem in de HHCT 2 tweeter, en de WBT gen connectoren, en is het filter anders afgestemd.

Of het verschil klankmatig je bevalt en 1000 euro waard is kun je alleen zelf beoordelen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Kingpin

Het is meer een persoonlijke voorkeur, net zoals de één de oudere AP's prefereerd boven de huidige modellen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kerkhoffd

Gaan luisteren en vergelijken. Voor mij was pas de stap van Tempo (VI) naar de Virgo (reference serie) de doorslaggevende factor om weer te investeren. Op hifi.nl stond overigens recent een set Virgo 25 te koop. Nog niet gekeken of dat nog zo is. Mogelijk staat die nog te koop en koop je die voor Tempo 25 plus geld.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Pinda13

Quote from: Kingpin on April 26, 2015, 23:15:54
Het is meer een persoonlijke voorkeur, net zoals de één de oudere AP's prefereerd boven de huidige modellen.
Quote from: Kerkhoffd on April 27, 2015, 01:33:28
Gaan luisteren en vergelijken. Voor mij was pas de stap van Tempo (VI) naar de Virgo (reference serie) de doorslaggevende factor om weer te investeren. Op hifi.nl stond overigens recent een set Virgo 25 te koop. Nog niet gekeken of dat nog zo is. Mogelijk staat die nog te koop en koop je die voor Tempo 25 plus geld.
Quote from: Perfectionist on April 26, 2015, 22:51:42
Het grootste verschil zit hem in de HHCT 2 tweeter, en de WBT gen connectoren, en is het filter anders afgestemd.

Of het verschil klankmatig je bevalt en 1000 euro waard is kun je alleen zelf beoordelen.

Dank voor reacties.
Beste is dus om de virgo en tempo 25 te gaan beluisteren.
Sowieso zit je met filterupgrade en bekabeling upgrade rond de €400 en kan een giga verandering met zich mee brengen. Alleen is bij de tempo 25 de tweeter in een aparte ruimte gebouwd, in de 6 is de binnenkant open naar de mid.

Ik zal tzt eens luisteren. Misschien als het rond de €400 kost, dat ik eerst een upgrade doe en later altijd nog naar de virgo/tempo kan. Deze zijn helaas nu ook nog te duur.
" no loss of fine detail "

s.t.

#486
Vraagje over setup. Ik heb nu een set Step 25 met Luna sub als front in een 5.1 opstelling. Crossover op de Marantz SR6006 is ingesteld op 150 Hz en ook op de Luna op 150 Hz. Dit is maximale crossover voor de Luna (gaat van 50 HZ tot 150 Hz).

Wat is het advies om de cross over in te stellen? Ik dacht Crossover zo hoog mogelijk zodat weinig laag naar de Step gaat en de Marantz dus minder laag hoeft te versterken. Daarnaast zal de Step op laag weinig te bieden hebben.

WillyP

Volgens mij juist niet. Lage frequenties worden lokaliseerbaar zo ongeveer rond de 80 Hz. Jij gaat dus straks horen waar de subwoofer staat.

De Step 25 kan 80 Hz weergeven en daar zou ik dus mee beginnen. Daarna kun je eens kijken of lager ook mogelijk is. Dan moet je Step redelijk vrij staan opgesteld en heb je kans dat je niet meer zo hard kunt spelen, maar de kans bestaat dat de integratie nog beter wordt. gewoon even uitproberen dus.

Verder zou ik de LFE stand van de woofer gebruiken en de Marantz het basmanagement laten doen. Een keer filteren is genoeg.

HTH,

Willy

Kingpin

Quote from: WillyP on July 31, 2015, 15:28:12
De Step 25 kan 80 Hz weergeven en daar zou ik dus mee beginnen. Daarna kun je eens kijken of lager ook mogelijk is. Dan moet je Step redelijk vrij staan opgesteld en heb je kans dat je niet meer zo hard kunt spelen, maar de kans bestaat dat de integratie nog beter wordt. gewoon even uitproberen dus.
Precies, Step kan makkelijk 80Hz hebben, 60 kan maar dan niet zo hard, klinkt wel beter.

Quote
Verder zou ik de LFE stand van de woofer gebruiken en de Marantz het basmanagement laten doen. Een keer filteren is genoeg.
Luna op max zetten en bassmanagement/crossover op je receiver instellen (mits je niet high-level speelt).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

s.t.

Sub is aangesloten op LFE. Regel nu in met de receiver. Bedankt voor het advies. Ik zal deze week eens goed gaan luisteren naar de juiste cross over freq.

s.t.

Quote from: s.t. on August  2, 2015, 08:49:16
Sub is aangesloten op LFE. Regel nu in met de receiver. Bedankt voor het advies. Ik zal deze week eens goed gaan luisteren naar de juiste cross over freq.

Met Marantz een Audyssey meting gedaan met de Luna sub aangesloten op LFE en instellingen op de sub: crossover 150Hz (Max), Volume half open. Na de metingen volgende resultaat:

Front: small (Step 25)
Center: small (Celsius 25)
Rear: Small (oude Sony speaker)

LPF for LFE op 150Hz

Crossover:
Front: 150Hz
Center: 120 Hz
Surround: 60 Hz



Blijkbaar heeft Audyssey dezelfde mening als ik voor crossover op de fronts :)

Kingpin

150Hz crossover is veels te hoog tussen de Steps/Luna ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

WillyP

Idem 125 Hz voor de Celsius. Die kan met gemak 80 Hz aan. Met enig beleid misschien zelfs nog lager.

Groet,

WillyP

Kingpin

Quote from: WillyP on August  6, 2015, 15:01:34
Idem 125 Hz voor de Celsius. Die kan met gemak 80 Hz aan. Met enig beleid misschien zelfs nog lager.

Groet,

WillyP
idd, mijn Celsius stond op 60Hz. ging prima, de Steps op 80Hz.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

s.t.

Crossover instelling is ook afhankelijk van de kamer. Het is wel een heerlijke 3D bubbel voor geluid nu. Ik zal nog eens wat expirimenteren.

Pinda13

Beste AP' lovers(hoor er zelf ook bij!!). Stel je hebt de keus tussen Virgo V met nieuwe tweeter en mid's of avanti V met nieuwe tweeter en mids, welke zouden jullie kiezen?

Woonkamer is 4x5,5m en keuken zit er aan vast is 3x4m
Natuurstenen vloer dus de tempo 6 die ik had moesten flink van de muur en dmv soundcare spikes klonken die prima!.

Of ff doorsparen en uitkijken naar virgo 25?
Nieuwe tweeter en mid bedoel ik de laatste; hhct 2 en hhcm
Gr!
" no loss of fine detail "

Kingpin

Thuis beluisteren !
Ik wilde destijds de Scorpio's in surround, bleek deze 2 maten te groot te zijn. Zelfs de Sparks klonken beter/homogener dan de Tempo's en Scorpio's bij mij thuis.
Ik zou me niet 'blind' staren welke tweeters (hhct/hhcm) erin zitten, het gaat om de match met de rest en je akoestiek. Vooral de latere uitvoeringen vind ik een 'eigentijds' geluid hebben, als dit beter uitpakt dan zou ik voor de 25 gaan, maar nogmaal, thuis luisteren.
Vooral plaatsing komt bij AP erg kritisch aan wil je er alles uit halen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kerkhoffd

#497
 ^^ Niets aan toe te voegen behalve mijn eigen ervaring. In mijn ruimte pakte de Virgo beter uit dan de Avantera.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Pinda13

Quote from: Kerkhoffd on January 12, 2016, 09:14:35
^^ Niets aan toe te voegen behalve mijn eigen ervaring. In mijn ruimte pakte de Virgo beter uit dan de Avantera.
Quote from: Kingpin on January 11, 2016, 23:52:58
Thuis beluisteren !
Ik wilde destijds de Scorpio's in surround, bleek deze 2 maten te groot te zijn. Zelfs de Sparks klonken beter/homogener dan de Tempo's en Scorpio's bij mij thuis.
Ik zou me niet 'blind' staren welke tweeters (hhct/hhcm) erin zitten, het gaat om de match met de rest en je akoestiek. Vooral de latere uitvoeringen vind ik een 'eigentijds' geluid hebben, als dit beter uitpakt dan zou ik voor de 25 gaan, maar nogmaal, thuis luisteren.
Vooral plaatsing komt bij AP erg kritisch aan wil je er alles uit halen.


Thanks voor reacties!
Probleem is wel dat ik niet thuis kan luisteren xD.

Virgo 25 wel x geluisterd en sloeg achterover van het laag. Ook zit daar de basspoort aan de onderkant, lijkt me niet fijn werken met een stenen vloer. Dus moet hij dmv bijv soundcare spikes omhoog. Maar zou dit genoeg zijn? Tempo's hebben basspoort naar achteren.

Virgo v en avanti v ook naar onderen dacht ik..

" no loss of fine detail "

Kingpin

Quote from: Pinda13 on January 12, 2016, 09:41:38
Virgo 25 wel x geluisterd en sloeg achterover van het laag.
Dat is nu net het probleem, krijg jij deze speaker goed uitgestald in een woonkamer van 4x5,5, ik ben bang van niet.
Heb je al eens verdiept in de plaatsing van AP. Het zijn narrow bafle speakers die echt ' vrij' opgesteld moeten worden wil je alle potentie eruit halen.
Oftewel in de breedte wegzetten.
Bij een luisterafstand van 2,5m zouden de speakers al 3 meter uit elkaar moeten staan, houd daar rekening mee (factor 1,2).

suc6
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack