In-Ceiling Tensioned Masking scherm

Started by papaleo, April 17, 2011, 21:01:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

De tt zegt eigenlijk al waar ik naar op zoek ben...of zal ik wachten op het BDII scherm?!?

Aangezien er (nog) geen gemotoriseerde versie van het BDII scherm is, en dat ik ivm tech.constructieve problemen een fixed BDII niet kan plaatsen heb ik twee opties waar ik uit zal moeten gaan kiezen...,dus alle raad/tips zal ik zeer op prijs stellen  ;)

1) ik ga voorlopig voor een tussen oplossing en houd (voorlopig) mijn opbouw plafond 92" Screenline Jago Tensioned scherm tot er een motor versie van het BDII scherm komt...
of;
2) ik ga definitief voor een mooi/goed In-Ceiling Tensioned Masking scherm,maar daar zijn er niet veel van om tussen te kiezen?!

Bij optie (1) zou ik evt het bestaande opbouw scherm boven mijn plafond kunnen ophangen tot dat BDII gemotoriseerd op de markt komt,maar niemand weet wanneer deze komt en komen ze ubherhaut wel met een IN-Ceiling versie en en hoe strak zal dit doek gaan hangen want ik denk niet dat ze gelijk met een tensioned versie gaan komen.
Wat mij ook wel tegenhoud is dat ik niet weet welke inbouw maat voering het BDII doek gaat hanteren,dit omdat ik nu een nieuw plafond ga krijgen en ik dan weer moet gaan breken aan het 'nieuwe' plafond om naderhand het BDII doek te gaan plaatsen.

Bij optie (2) zou ik gelijk klaar zijn....,maar is er een scherm wat een beetje in de buurt kan komen wat betreft de specifieke (contrast) voordelen van wat het BDII doek heeft?

Op dit moment projecteer ik met mijn JVC HD100 op een 92" Screenline Jago Tensioned in mijn niet geheel verduisterende huiskamer HT,en ik 'was' ben daar altijd heel tevreden over,ook wat betreft de beeld kwaliteit...,maar nu ik het BDII scherm in actie heb gezien weet ik dat, in mijn niet geheel verduisterde huiskamer HT situatie zoveel meer winst te halen valt wat betreft contrast en kleur, dat het voor mij best moeilijk zal worden om voor een ander scherm te gaan, anders dan het BDII scherm.
Het BDII (1.4) heeft natuurlijk niet alleen maar Pro's er zitten ook wat negatieve kanten aan,zoals de sparkeling en een minimale Hotspot maar dat weegt mijn inziens niet op tegen de voordelen.

Als het geen BDII doek gaat worden dan zou ik minimaal voor een doek gaan met de volgende wensen;
In-Ceiling scherm die zowel Tensioned is en ook een Masking systeem heeft,met een zicht-maat van ongeveer >=92". met een gain van 1.2 t/m 1.4

Ik ben al wel opzoek geweest op het www maar er zijn niet echt veel spelers op de markt die aan mijn wensen kunnen voldoen wat betreft het specifieke In-Ceiling scherm, en er zijn geen NL dealers te vinden die dit kunnen leveren....of wellicht zijn ze er wel maar kan ik ze niet vinden?!

Ik ben op dit moment maar een (betaalbaar) scherm tegen gekomen die aan mijn wensen voldoet,dit is het Davision 4d multiformat in ceiling scherm.
Maar kan geen NL dealer vinden die dit scherm evt kan leveren?!

Als jullie meer merken weten,of ander opties hebben die aan mijn speciale wensen kunnen voldoen,en nog eens in NL verkrijgbaar zijn hoor ik dit graag.... ;) ;)




Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bmateijsen

De Davision is overigens vergelijkbaar van kwaliteit met de Screenline die je nu hebt, en voegt alleen masking toe.

maxtrash

als je eenmaal je zinnen hebt gezet op zo'n BD-scherm moet je volgens mij niet voor een duur "gewoon"  scherm gaan. En masking heb je bij een BD-scherm ook niet nodig!

ik heb het geloof ik gemist, maar een constructieve oplossing om een vast BD scherm tegen het plafond te klappen is niet meer mogelijk?

papaleo

Quote from: bmateijsen on April 17, 2011, 21:06:41
De Davision is overigens vergelijkbaar van kwaliteit met de Screenline die je nu hebt, en voegt alleen masking toe.

Maar is het niet zo dat masking ook (wat) contrast verhogend werkt?

Waar ik naar benieuwd ben is naar dat Stewart Firehawk scherm dat je mij aanrade...,wat voegt dat scherm,buiten het masking systeem, kwa contrast verhoging eigenlijk toe?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bmateijsen

Quote from: papaleo on April 18, 2011, 07:37:52
Maar is het niet zo dat masking ook (wat) contrast verhogend werkt?

Contrastbeleving wordt hoger met masking. Maar kan ook problemen met ondertiteling geven in 21:9.

QuoteWaar ik naar benieuwd ben is naar dat Stewart Firehawk scherm dat je mij aanrade...,wat voegt dat scherm,buiten het masking systeem, kwa contrast verhoging eigenlijk toe?

Zie specs en beschrijving van het schermmateriaal: Firehawk

Kjelt

Zolang er geen BDII is die aan al je eisen voldoet incl. masking zou ik lekker je oude scherm houden.
Je kunt dan zoals ik heb gedaan aan de onderkant zwart klitteband en een goed absorberende stof daaraan hangen voor je onderkant te masken en een extra kleine buis met rolluik motor en diezelfde zwarte stof voor je bovenkant te masken. Afstand maakt niet zo heel veel uit, bij mij zit er zeker 10 cm tussen en ziet er gewoon strak uit en inderdaad contrast gaat er op voorruit.

papaleo

Quote from: bmateijsen on April 18, 2011, 10:01:07
Contrastbeleving wordt hoger met masking. Maar kan ook problemen met ondertiteling geven in 21:9.


Goed dat je dat even aangeeft zeg.... ;)

Had daar nog niet over nagedacht,aangezien ik altijd de subs gebruikt tijdens de film zal dit wellicht een storende factor gaan worden wanneer ik voor een Masking systeem zou gaan.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bmateijsen

Tenzij je de ondertiteling kan shiften, maar dat gaat helaas niet altijd goed. Vaak bij 21:9 zit de ondertiteling deels in de balk eronder...

Quote from: papaleo on April 18, 2011, 12:44:19
Goed dat je dat even aangeeft zeg.... ;)

Had daar nog niet over nagedacht,aangezien ik altijd de subs gebruikt tijdens de film zal dit wellicht een storende factor gaan worden wanneer ik voor een Masking systeem zou gaan.


papaleo

Quote from: Kjelt on April 18, 2011, 11:58:08
Zolang er geen BDII is die aan al je eisen voldoet incl. masking zou ik lekker je oude scherm houden.
Je kunt dan zoals ik heb gedaan aan de onderkant zwart klitteband en een goed absorberende stof daaraan hangen voor je onderkant te masken en een extra kleine buis met rolluik motor en diezelfde zwarte stof voor je bovenkant te masken. Afstand maakt niet zo heel veel uit, bij mij zit er zeker 10 cm tussen en ziet er gewoon strak uit en inderdaad contrast gaat er op voorruit.

Ik had van Richard (Riwi) begrepen dat jij ook op een Screenline Jago Tensioned projecteerd,hè?
Hoe heb jij dit dan precies gedaan met zo'n rolbuis,motor en strook....?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Quote from: papaleo on April 18, 2011, 12:48:35
Ik had van Richard (Riwi) begrepen dat jij ook op een Screenline Jago Tensioned projecteerd,hè?
Hoe heb jij dit dan precies gedaan met zo'n rolbuis,motor en strook....?
Zie voor de oude foto's hier.
Bij jou kun je het 1) mooi wegwerken in het plafond, 2)de masking rolbuis achter laten afrollen zodat deze nog dichter bij het scherm hangt. Maar zelfs bij mij is het prima want de projector hangt op 4 meter afstand en de schaduw is dan nog steeds goed scherp.
De beide rolluikmotoren zijn via een Somfy ab te bedienen. Dit kan ook met een ander systeem naar keuze bv Marmitek X10 of IR echter ik had al Somfy voor de rolluiken. In het begin vergt het wat oefening de schermen precies op tijd te laten stoppen echter na een tijdje gaat dit in 1x goed. Voordeel van die kant en klare schermen is dat de timing voorgeprogrammeerd zit. Nadeel daarvan is dat sommige films toch iets afwijken endan?
Het scherm dat je noemde is trouwens een native 3:4 scherm en in dat geval zul je tussen 3:4 en 16:9/21:9 ook de projector moeten her instellen iets dat bij de JVC zonder geheugen niet zomaar te doen is, realiseer dat wel. Tegenwoordig zijn er modernere projectoren bv Epson die wel deze preset geheugens hebben, hopelijk komt dit bij een volgende generatie ook op de JVC projectoren. Ik weet trouwens niet of de nieuwe Sony dit al heeft.

HTip

Quote from: bmateijsen on April 18, 2011, 12:47:02
Tenzij je de ondertiteling kan shiften, maar dat gaat helaas niet altijd goed. Vaak bij 21:9 zit de ondertiteling deels in de balk eronder...

De Oppo's hebben de shiftmogelijkheid in 10 stappen (-5 tot +5). Is in praktijk voldoende om het in beeld te krijgen. Ik gebruik het op dit moment om de ondertiteling zo laag mogelijk te krijgen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive