In niet wetenschappelijke/fysische bewoordingen maar praktisch: je
koppelt de luidspreker met de spikes aan de steen waardoor deze als het ware meer massa krijgt of anders gezegd door de koppeling worden steen en luidspreker als 't ware één geheel dat moeilijker in beweging is te brengen (massa=traag). De zware steen geeft de LS daarnaast ook extra stabiliteit vanwege het grotere contactoppervlak op de vloer, de LS staat dus stabieler. (als je vloer egaal vlak is uiteraard, is die dat niet dan is dit weer niet aan te raden en kun je alsnog beter met spikeschoteltjes aan de slag) Ander voordeel is ook voor de hand liggend en dat is dat de spikes de onderliggende vloer niet beschadigen. Zou je overigens vloerbedekking hebben op een betonnen vloer dan zou ik de luidspreker met spikes direct op de vloerbedekking zetten, die prikken daar dan doorheen en koppelen direct aan de betonnen vloer.
Zou je de steen bovenop leggen dan worden de bewegingen van de steen weer niet afgeremd door de vloer en kan het geheel per saldo zelfs minder stabiel zijn want je wilt 't zwaartepunt uiteraard zo laag mogelijk bij de grond hebben. Een wolkenkrabber maak je ook niet stabieler door het zwaartepunt hoog boven de grond te leggen!

Maar zoals ik al zei kan het koppelen op deze manier goed zijn voor de basweergave maar het heeft ook nadelen omdat het dus de resonanties in de kast moeilijker laat wegvloeien/terugstraalt. Een goed zwaar/rigide kastontwerp van de luidspreker is dus ook zeer belangrijk. Zou je de resonanties meer willen voorkomen en/of juist willen ontkoppelen van de vloer kun je beter een flexibel materiaal als rubber onder de LS gebruiken dat absorbeert. Proberen dus, ik heb bij m'n vorige speakers zowel gekoppeld met spikes plus stenen daaronder als ontkoppeld met Vibrapods en ik vond de eerste manier beter klinken, er waren zeer duidelijke verschillen. Het kan echter wel verschillen per luidspreker en het mag duidelijk zijn dat dit geldt voor vloerstaanders. Bij een monitorluidspreker op een plank aan de muur of in een kast wil je helemaal niet koppelen maar ontkoppelen omdat de plank of kast anders vrolijk gaat meetrillen.