The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Ik zou helemaal blij worden van zo'n vlakke lijn.  :D

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Joske007

Quote from: Dynky on June 27, 2015, 18:14:42
ohja, maar ik probeer me vooral niet te laten (mis)leiden door die lijn, of althans het nastreven van de vlakheid ervan.
de ervaring leert me dat ik een over-gecoriggeerde setup niet lekker blijf vinden, dus ik doe erg m'n best om niet in die val te trappen.
Inderdaad, vlakke plaatjes zeggen nog steeds niet hoe het klinkt  :music: en dat laatste blijft uiteraard het belangrijkste  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

rovinggecko

 :withstupid:

Heb best wel wat lopen spelen in het verleden met dsp's en eigenlijk tot de conclusie gekomen dat je het laag redelijk goed kunt sturen, maar dat je in het hoog al heel snel hoort dat er aan gefrunniked is.

Wat ik ook interessant vindt is dat het tijdens het tunen als snel beter klinkt, maar dat als je na een dag of wat terug gaat naar de oude settings je dan heel snel hoort of het echt beter is.

Dat het aanpassen van het laag redelijk goed gaat geloof ik wel, maar ben heel benieuwd of het tunen van het hoog een blijvertje is.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

#2104
die ervaring was exact hetzelfde hier, vwb de systemen die al eerder in huis heb gehad...zo had ik bvb een tijdje de Lyngdorf (DPA-1) en die maakte er imo niet altijd wat mooiers van in het mid/hoog, daarom heb ik hem indertijd ook weer uit de set gehaald, hoe sterk hij ook het laag heeft getemd, hij kon me niet voldoende bekoren op het vlak van behoud vd "muzikaliteit".
ook de Dual Core en de miniDSP lieten naar mijn gevoel toch nog wat steken vallen als het op het behoud van die betrokkenheid aankomt, iets wat me tot nog toe bij alle hier geprobeerde systemen eigenlijk wel opviel.

groot technisch verschil bij de Trinnov is dat je zelf in belangrijke mate bepaalt wat en in welke mate je laat/gaat corrigeren...en dat hij dat allemaal doet op een technisch zeer hoog niveau, dus zonder bvb rare plops of vastlopen van software die ik met eerstgenoemde systemen meermaals heb gehad...al bij al dus tot op dit moment (touch wood) een zeer bemoedigende ervaring.

gisteren heb ik behoorlijk veel liggen switchen en luisteren tussen 3 specifieke presets, één waarbij respectievelijk enkel het laag werd aangepakt, één waarbij alle freq's werden bewerkt, maar enkel qua amplitude en als laatste een derde waarbij alles zowel qua amplitude als fase werd gecorrigeerd.

het was een ietwat vermoeiende oefening, maar ik ben er nu wel uit dat ik amplitude & fasecorrectie ga toepassen...en wel over het gehele spectrum.
de preset die me nu het meest bevalt is er eentje van de "neutral" categorie, maar met een beperkte (slechts oplopend tot maximaal 2,5dB) low-shelf vanaf zo'n 200Hz.
afzonderlijk daarvan is er dmv de EQ nog een kleine boost van 1,8 tot 2,2dB toegepast rond enkele frequenties (50/63/80), wat voor mijn muziekstijlen het prettigst klinkt.

smaken zullen wslk verschillen, maar voor mij klinkt dit het meest vanzelfsprekend op dit moment, dwz beoordeeld met zeer verschillende muziekstijlen en op uiteenlopende volumes.

of die mening op lange termijn 100% overeind blijft betwijfel ik, omdat ik idlv het luister- en tweakproces ongetwijfeld nog wel één en ander zal ontdekken wat ervoor zorgt dat het weer dat tikje beter kan, maar nu ben ik iig erg blij met wat de set laat horen  :music:

het feit dat je makkelijk met presets kan spelen (dmv een bevredigende setup te kopiëren en vanuit die kopij weer gaan tweaken), maakt dat ik wslk wel een aparte preset ga maken voor de draaitafel, want op één of andere manier kan die me nog niet 100% bekoren in vergelijking tot de streaming bron...dus er blijft lig nog genoeg te doen de komende weekends  :D 
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

Bedankt voor het lange en duidelijke verhaal. Heb in het verleden ook Dirac geprobeerd en afgeserveerd omdat je niet genoeg kon tweaken, sluit helemaal aan bij jouw constatering.

Vandaar dat ik vooralsnog geeindigd ben bij convolver voor de stereo setup, maar daar kan ik alleen frequenties, geen fase mee temmen (mijn umik microfoon doet geen tijd gebeuren). Valt dan wel in een ietsie pietsie andere prijs categorie :).

Zal dat trinnov gebeuren eens wat beter volgen...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

garmtz

Trinnov is inderdaad van een andere orde van vrijwel alle andere eq systemen die ik ooit heb gehoord. Juist de mate van flexibiliteit maken het onverslaanbaar. Maar vaak is de basisinstelling al heel goed en hoef je niet vreselijk veel meer te veranderen daarna.

Dirk

wat verder getweakt met de Trinnov en nu ook aan de slag gegaan met het bijstellen van de limiter curve, wat zoveel betekent dat je de (frequentie)range van ingrijpen en de grootte (zowel boost als verzwakking) kan gaan bijsturen dmv een eenvoudige grafische tool.
default loopt deze over zowat het gehele spectrum gelijk volgens de waarde die je in de basis instelt (of laat staan zoals ze default staan), maar ik heb nu wat geëxperimenteerd met het beperken vd correcties vanaf zo'n 300Hz, dus boven mijn grootste probleemgebied, wat zich toch vooral onder die 300Hz bevindt in mijn woonkamer.
het resultaat klinkt wederom veelbelovend :pompom:



met wat geluk ga ik dit weekend ook aan de slag met de surrounds, dus 4.0 HT op de ST2  8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz


felix01

proficiat met de trinnov,knap toestel!!
is deze met de VV of zonder??
Wat zijn de grootste verbeteringen tot nu toe?

grt
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

Dirk

thx, ben er ook heel blij mee.

de ST2 wordt niet expliciet als dusdanig naar voor geschoven, maar hij heeft een volumeregeling (geen fysieke knop, maar die hoef ik ook niet, want unit staat buiten luisterruimte) en is voorzien van meerdere inputs die netjes schakelbaar zijn, welke je netjes naam kan geven en waarvan de afzonderlijke levels ook instelbaar zijn...dus in mijn ogen heeft hij ook een VV aan boord.
of er qua hardware dan wel SQ verschil is met de Amethyst kan ik niet zeggen, maar ik vond die voor mijn set wat overkill omdat ik al een goede phonopre heb en stream vanaf een mac mini, dus dan zou ik een hoop functionaliteit in huis halen die ik nooit ga gebruiken.

de grootste verbetering: de hele sound vd set...en het kan wslk nog beter, dat maakt het net zo extra fijn om ermee aan de gang te gaan/blijven  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

BuSpu

Quote from: Dynky on July  2, 2015, 06:14:45
thx, ben er ook heel blij mee.

de ST2 wordt niet expliciet als dusdanig naar voor geschoven, maar hij heeft een volumeregeling (geen fysieke knop, maar die hoef ik ook niet, want unit staat buiten luisterruimte) en is voorzien van meerdere inputs die netjes schakelbaar zijn, welke je netjes naam kan geven en waarvan de afzonderlijke levels ook instelbaar zijn...dus in mijn ogen heeft hij ook een VV aan boord.
of er qua hardware dan wel SQ verschil is met de Amethyst kan ik niet zeggen, maar ik vond die voor mijn set wat overkill omdat ik al een goede phonopre heb en stream vanaf een mac mini, dus dan zou ik een hoop functionaliteit in huis halen die ik nooit ga gebruiken.

de grootste verbetering: de hele sound vd set...en het kan wslk nog beter, dat maakt het net zo extra fijn om ermee aan de gang te gaan/blijven  ;D
Wordt je niet gek van al dat proberen en hoe weet je of iets beter is, of kan je gemakkelijk settings snel vergelijken?

Dirk

hoe ik weet dat iets beter is...luisteren.
het mag er wat mij betreft nog zo mooi "uit zien" op de grafiekjes, maar wat ik hoor geeft de doorslag, die graphs zijn enkel een tool om daartoe te komen, niks meer of minder.
vergelijken van instellingen/wijzigingen kan heel makkelijk.
je hebt de beschikking over 29 presets, waarbinnen je erg makkelijk kan oproepen/kopiëren/wijzigen/saven, dus vergelijken van dergelijke ingestelde wijzigingen is op die manier idd heel makkelijk...switchen van de ene preset naar de andere is een kwestie van één (virtuele) knop en klaar.

gek wordt ik er allesbehalve van, vind het juist zeer leuk om me in deze fase bezig te houden met het ontdekken vd software en alle mogelijkheden die hij biedt.
het maakt imo wel veel uit hoe je in dergelijke dingen "staat", wat ik wil zeggen is, als je telkens gaat twijfelen of dit of dat nu wel beter is omdat het er beter uit ziet en dus beter zou moeten klinken, dan ben je imo fout bezig.
bij mij geldt een simpele regel (met alles in m'n set btw); als het niet beter klinkt, dan gaan we terug naar de vorige situatie en proberen we (soms) wat anders...maar zoals Garmt al aangaf, de standaard settings en curves zijn echt wel al behoorlijk "correct" wat dat betreft, dus het verdere tweaken is meer een leuke bezigheid dan strikte noodzaak ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

BuSpu

Quote from: Dynky on July  2, 2015, 20:05:11
het maakt imo wel veel uit hoe je in dergelijke dingen "staat", wat ik wil zeggen is, als je telkens gaat twijfelen of dit of dat nu wel beter is omdat het er beter uit ziet en dus beter zou moeten klinken, dan ben je imo fout bezig.
bij mij geldt een simpele regel (met alles in m'n set btw); als het niet beter klinkt, dan gaan we terug naar de vorige situatie en proberen we (soms) wat anders...maar zoals Garmt al aangaf, de standaard settings en curves zijn echt wel al behoorlijk "correct" wat dat betreft, dus het verdere tweaken is meer een leuke bezigheid dan strikte noodzaak ;)
Wijze woorden en erg waar denk ik.  :worship:  ;)

garmtz

De onrust zit in de persoon, niet in het apparaat... ;)

BuSpu

Quote from: garmtz on July  3, 2015, 12:31:21
De onrust zit in de persoon, niet in het apparaat... ;)
Maar van sommige apparaten kan je ook onrustig worden... ;)

Dirk

ok, nieuwe (vrije) dag, dus vanochtend vroeg even van voor af aan begonnen.
de gemeten respons zonder correctie vond ik dusdanig vreemd, dat ik ff van voor af aan begonnen ben...en soms blijkt dat gewoon het beste.
ik had zoals in een vorige graph te zien was een behoorlijke grillig verloop rond de 50-80Hz, wat ik (er nu op terugkijkend) voorheen nooit heb gemerkt, want zo beroerd was het laag hier echt niet.
maar die graph was gemaakt op de plek waar de speakers inmiddels nu stonden, t.t.z. niet meer waar ze 2 weken terug hun plekje hadden, voor de intrede van de ST2.

vorige meting, speakers op 2,95m van me af


daarom dus maar even terug begonnen bij het begin en de Trinnov in bypass geschakeld...om dan met de speakers aan de wandel te gaan ;D
bleek dat ik (niet zo verwonderlijk eigenlijk) terug quasi op m'n plek uitkwam waar ze tot enkele weken terug stonden, wat sommigen zelfs een "nearfield" opstelling zouden noemen (een dikke halve meter dichterbij dan ze ondertussen waren gezet), wat maakt dat ik ook zonder correctie een weer veel natuurlijkere laagrespons krijg, wat meteen hoorbaar & zichtbaar is in de "before" meting (bovenste graph vd 3)

nu die plek gehoormatig bepaald was, met de ST2 opnieuw ingemeten en hem z'n berekeningen laten doen...en ja hoor, de hele correctie is nu trouwens ook hoorbaar minder ingrijpend en wat mij betreft dus meer geslaagd.
vervolgens her en der nog wat kleine aanpassingen gedaan aan enkele parameters (+ target en limiter curves), maar ik ben weer he-le-maal happy  :pompom:

huidige meting, speakers (weer) op 2,4m luisterafstand
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

Hoe goed de dsp ook is, de kamer wint altijd, blijkt maar weer.
Leuk om die case nog eens duidelijk te zien.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

inderdaad
grappig eigenlijk, ik was deze week zelfs eventjes aan het overwegen om m'n paneelabsorbers weg te halen, onder het mom van "ik heb nu toch de Trinnov"...maar daar ben ik nu dus wel compleet "overheen", ik ben toch niet gek  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Staaled

#2119
Je had idd een flinke dip 50-70. :-\
Mooi opgelost zo. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

rovinggecko


Quote from: Dynky on July 10, 2015, 12:44:21
inderdaad
grappig eigenlijk, ik was deze week zelfs eventjes aan het overwegen om m'n paneelabsorbers weg te halen, onder het mom van "ik heb nu toch de Trinnov"...maar daar ben ik nu dus wel compleet "overheen", ik ben toch niet gek  :D
Kan wel natuurlijk, er is zo iets als
Panelen + trinnov
Panelen
Trinnov
Niets

Vraag is wat de juiste volgorde is en hoe groot de verschillen.
Wellicht leuk voor een rustige middag...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer


Dirk

vandaag eens wat heel anders gedaan...een open baffle gebouwd.

nog wat rudimentair, maar ik wou eerst eea goed uitvogelen en beluisteren, alvorens ik tijd en energie ga steken in een mooie speaker

't werd dus een vrij dunne 15mm MDF, met enkele strategische verstevigingen, en alles heel simpel rechtop gehouden dmv een paar sergeanten (lijmklemmen voor de Nederlanders)

na het inregelen dmv de Trinnov moet ik zeggen dat ik positief verrast ben van het resultaat.
de eerste poging vanochtend viel wat tegen (had ze eerst op dezelfde plek gezet als waar normaal m'n speakers staan), maar na ze wat verder de kamer in te schuiven, creëerde ik duidelijk meer body in het laag en nu klinken ze me echt niet verkeerd in de oren.

wat me het meest opvalt in vergelijking met de Harbeths, is het wat ielere midden, maar om hun ietwat aangezette midden staan de Harbeths dan ook bekend, dus da's as such niet zo verwonderlijk dat me dit bij de OB's als eerste opvalt.

afval vh laag is vrij abrupt beneden de 50Hz, maar als ik zo de gebruikerservaringen er op na lees op het www is dat niet ongebruikelijk voor een 2-weg met één 15" driver.

zo ziet het er nu uit (aan één kant, maar andere kant is dus identiek)





en zo meet het met/na de Trinnov, met het crossover op 250Hz.



al bij al ben ik dus dik tevreden van dit eerste OB experiment.
en leukst van al is dat het me echt geen stukken van mensen heeft gekost
het paartje gebruikte 15" Eminence woofers haalde ik voor 60€ op en de nieuwe fullrange Seas drivers hebben me incl verzending 250€ gekost.
enkele uurtjes meten/zagen/schroeven/solderen et voilà, ze spelen  ;D

ik denk er serieus over om in de nabije toekomst nog uit te kijken voor een andere oplossing vwb het laag (een 18" of 2 x 15"?), want ik wil hier wel verder mee aan de gang.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

Mooi experiment!

Werk je met een bepaald ontwerp? Al op http://linkwitzlab.com/ gekeken?

Zou verwachten dat het grote verschil de staging en het 'welke speakers?' is, in vergelijk met de Harbeths.
Dat merk ik tenminste met mijn Pluto's ten opzichte van mijn monitors.

Gebrek aan laag is inderdaad een bekend fenomeen met een open baffle. Je gaat niet wegkomen met ' slechts' 1 15".
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

die link ken ik al, heb me al behoorlijk ingelezen, al is dit niet gebouwd volgens een "ontwerp", maar gewoon zowat de simpelste vorm van OB die je imo kan maken, dus een plank met 2 gaten erin, that's it ;D
't geluk is hier wel dat ik niet met filters en het bouwen ervan aan de slag moet, dat doet de Trinnov heel mooi voor me, met één muisklik ahw.

er is niet zozeer een gebrek aan laag hoor, daar ben ik nog erg positief van verrast...maar het houdt wel vrij abrupt op beneden de 45 à 50Hz, dus in vergelijking met de Harbeths mis ik dat laagste octaaf, maar da's absoluut geen groot gemis op dit ogenblik.
verder speekt de sound van deze OB's me wel aan, het heeft iets heel eerlijks en open, duidelijk anders dan de Harbeths natuurlijk, maar daarom echt niet minder leuk. 8)

vwb het laag: ik denk dat ik er met één 15" per kant (dan wel een ander type dan deze Eminence) toch wel uit moet kunnen komen, zeker omdat ik 100% via DSP werk en dus alles actief aanstuur...wat maakt dat je behoorlijk extreem kan "corrigeren", mits je driver & amp al dat digitale geweld aan kunnen natuurlijk  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea