The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

newday

Quote from: Dynky on August 31, 2013, 16:20:44
het is hier 2m48 hoog.
de plafondpanelen zijn slechts 4cm dik, dus dat valt wel mee.
onderkant zal dus straks ergens rond de 2m34 à 2m30 gaan zitten.
maar ik realiseer me maar al te goed dat het netjes uitmeten en voorbereiden het meeste werk zal inhouden...en al zeker als ik voor dat ruitjespatroon zou gaan  ;D

mijn persoonlijke 2 favorieten zijn de ruit en het 100% rechte...en ik ben er nog niet helemaal uit wat het moet worden.
ach, als ik het tegen morgen maar weet  :D

ruitjespatroon is zeker een uitdaging, ik ben ook benieuwd hoe het wordt, wellicht voor mij ook een optie.

@Frank:
Ik heb de indruk dat die plafondplaten bij jou wat dikker zijn of lijkt dat maar zo?

lynch1979

Quote from: newday on August 31, 2013, 16:33:55
ruitjespatroon is zeker een uitdaging, ik ben ook benieuwd hoe het wordt, wellicht voor mij ook een optie.

@Frank:
Ik heb de indruk dat die plafondplaten bij jou wat dikker zijn of lijkt dat maar zo?

Bij mij zijn ze ook 4 cm

Dirk

geen "nieuws" als dusdanig, maar het is me (een beetje tegen de eigen verwachting in) zonder ook maar één probleem gelukt om de vMSR app werkende te krijgen.

omdat Meridian vasthoudt aan de RS-232 aansluiting (voor externe controle en configuratie), moest er eerst wat hardware voor worden aangeschaft (de iTach IP2SL), maar nu ik die eenmaal heb werkt het als een zonnetje.

dat geeft me de mogelijkheid om 95% vd set ook buiten de kamer op te gaan stellen  :pompom:
het enige wat hier dan nog zichtbaar blijft, zijn de main speakers en de TV (met daarachter de sub verborgen)
op die manier wordt het echt hoe ik het wou, lekker strak & clean  8)

btw ; mijn MS200 is nog steeds te koop
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

BJF

Dat doet me denken aan hoe ik het tot voor kort had opgesteld: beide Linn's uit het zicht in de gang, bekabeling naar de speakers en BD-speler door een gat in de muur. De bediening deed ik via een app.
Vrijwel geen apparatuur in het zicht dus. Hoe mooi sommige apparaten ook zijn, hoe minder ik ervan zie hoe beter.
NAD M10 V2
Elac FS247

bmateijsen

Het is een makkelijke oplossing die vMSR, ik gebruik thuis alleen de streamer met mijn 818, dus heb genoeg aan de Core Control ;)

Dirk

mja, het is niet dat de 818 lelijk is, maar het enige waarvoor ik hem momenteel fysiek aanraak(te), was het wisselen van bron. (ik heb ook de tv op de set hangen...en later hopelijk weer een DT)
ik zet hem verder nooit uit (display staat uit), maar verder staat hij er dus ook maar te staan ;D

nu is dat dankzij vMSR (+ het kunnen configureren van wat details via de Meridian Configurator, waarvoor ik ook nog een nullmodem-kabel nodig had) dus opgelost, want via die app is alles wat ik nodig heb netjes bedienbaar.

leuke is dat een opgemaakte queue (= playlist) ook gewoon vanuit de vMSR te benaderen is, ttz ik kan hem niet "zien" maar wel nummers skippen/pauzeren, wat maakt dat er enkel naar de Core Control app hoeft te worden overgeschakeld als ik echt met de collectie as such aan de gang wil.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

thepioneer

Wat zonde dat de 818 uit het zicht is. Iedereen zijn wensen natuurlijk :)

Het lijkt wel strak natuurlijk alleen vind ik de 800 serie gewoon te mooi om uit het zicht te plaatsen :)
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Dirk

wie weet komt hij sneller terug dan ik denk...als ik hem toch blijk te gaan missen  ;)
later, als ik weer plaatjes ga draaien, ben ik vrij zeker dat hij broederlijk naast de DT zal komen te staan, want bij vinyl pas ik toch regelmatiger ff het volume aan

'k kan er straks wel vanuit m'n bed een blik op werpen, dat heeft ook zo zo'n charmes  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

afgelopen weekend de laatste lijn ingegaan vwb de werken hier in huis, wat ook inhield dat de akoestische behandeling vd woonkamer eindelijk aan de beurt was.
de absorbers aan plafond en wanden zijn nu gemonteerd...en vervolgens werden ook de Beth's maar weer uit de opslag gehaald.

ik heb bewust nog geen foto's gemaakt (ga ik pas doen als het allemaal netjes afgewerkt is, wat pas idlv oktober zal zijn gezien de drukte op m'n werk deze maand), maar het feit dat ik nu al 3 avonden amper aan tv kijken toe kom, zegt me genoeg...en dan moet de sub zelfs nog opgesteld en ingeregeld worden. (ook daarvoor maak ik nog een nieuwe en netjes afgewerkte kast)

dat die aanpassingen aan de ruimte merkbaar en positief zouden uitdraaien had ik wel verwacht, maar toch ben ik eerlijk waar verbaasd van de impact welke die panels en laag-absorbers nu al hebben op het geluidsbeeld wat er hier wordt neergezet.
verder fine-tunen moet absoluut nog gebeuren, want de speaker opstelling is tgv de ruimtebehandeling ook hoorbaar aan wat wijzigingen toe...maar zelfs al is het nog niet optimaal, ik zit hier nu al sinds zondagavond elke avond met een glimlach op m'n gezicht, te genieten van elke track die ik selecteer   :music:

I'm a very happy camper  8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

skoebiedoe

Die panelen,heb je die zomaar gehangen of zat er een manier van denken achter?

Dirk

Ik heb een meting & analyse laten uitvoeren door Mutrox, die je dan een gedetailleerd rapport afleveren met een aantal suggesties, daarbij ook rekening houdend met je eigen eisen en eventuele wensen en natuurlijk het beschikbare budget.

Vervolgens koos ik ervoor om de voorgestelde panelen bij hen te bestellen (moet niet, maar als je dat doet wordt de kost vd meting hierop wel in mindering gebracht  ;)) + nog enkele extra panelen voor het plafond, maar die laatste waren vooral omdat ik het echt als één geheel wou laten ogen en niet als "één kant vd kamer" die behandeld was.
...en nu heb ik dus zelf alles gemonteerd, wat me één lazy zondag heeft gekost, met een heel bevredigend resultaat
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Marino

Ik ben erg benieuwd naar de foto's, mooi dat het gewenste resultaat er ook echt is. Veel plezier met het herontdekken van de collectie!
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Bas Akkerman

En ik.ben zoals altijd benieuwd naar de klankmatige verschillen/verbeteringen. Kun je daar meer over vertellen Dirk?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

#1113
kort samengevat ; de ruimte speelt (bijna) geen rol meer...en verdwijnt als het ware.
het eerste waar ik aan dacht bij het opstellen en beluisteren vd eerste noten was de ruimte van Jerry. Hij heeft de term akoestische behandeling natuurlijk tot het uiterste gedreven in zijn "grot", maar de parallellen zijn zeker te trekken.

dat maakt ook dat plaatsing vd speakers nu ook veel kritieker wordt imho, want bij elke minimale wijziging in opstelling heb je echt meteen een hoorbaar effect, daar waar dat bij een (zo goed als) onbehandelde kamer soms veel lastiger te beoordelen was.

om precies die reden ga ik ook heel rustig de tijd nemen vwb het verdere fine-tunen, zeker als het op de integratie vd sub aankomt.

btw ; ook het vernieuwen vd ramen heeft in dit hele verhaal erg positief uitgepakt.
De dubbele beglazing die nog dateerde uit eind jaren '70, is nu overal vervangen door 3-laags geluidsisolerend glas icm veelkamerige raamprofielen.  Dat in combinatie met de aanpak vd akoestiek + het vervangen van laminaatvloer door vinyl maakt een erg prettige optelsom, die resulteert in een verbeterde muziekbeleving  :pompom: 

edit : typo
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

lynch1979

Klinkt allemaal erg positief.....gefeliciteerd met het behaalde resultaat  :clapping:

Ben ook wel erg benieuwd welk patroon het uiteindelijk is geworden op je plafond  ;)

Afgelopen zondag heb ik de Linn LP12 mogen zien en horen....wat een beauty  :inlove:, de afwerking is erg mooi en het geluid spreekt mij ook erg aan......vooral met jazz lp's.

bmateijsen

Worthless without photos! ;D

Dirk

Quote from: lynch1979 on October  2, 2013, 08:35:57
Ben ook wel erg benieuwd welk patroon het uiteindelijk is geworden op je plafond  ;)
het is het ruitpatroon geworden  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz


katwax

Foto's nodig :)

Leuk dat het meer doet dan je verwacht had. Ik moet er ook maar is werk van gaan maken :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

lynch1979


newday

Quote from: Dynky on October  2, 2013, 08:47:27
het is het ruitpatroon geworden  ;)

En hoe bevalt dat in het echie? Vond ik op tekening ook het mooiste maar dacht dat het in werkelijkheid misschien wat druk overkomt?

Bas Akkerman

Je verhaal inspireert me om ook echt werk te gaan maken met de akoestiek. Top! :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

#1122
het ruitpatroon bevalt me beter dan ik het eerlijk gezegd op basis van de simulatie had ingeschat.
ik heb heel lang getwijfeld tussen dit patroon en de 100% rechtlijnige opstelling.
vooral het reken- & meetwerk was bij deze config behoorlijk wat werk, maar het loont nu wel.
de rechtlijnigheid komt dan wel weer wat terug in de verlichting, dus het werd zeker geen rommeltje  ;D

zoals ik het nu aanvoel denk ik er wel nog over om een half paneeltje bij te bestellen, zodat ook het "gaatje" aan de kant vh raam (in het midden) netjes dicht kan worden gemaakt...want dan gaat het er net iets mooier uit zien vermoed ik.

edit ; typo
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

newday

Quote from: Dynky on October  2, 2013, 11:15:34
het ruitpatroon bevalt me beter dan ik het eerlijk gezegd op basis van de simulatie had ingeschat.
ik heb heel lang getwijfeld tussen dit patroon en de 100% rechtlijnige opstelling.
vooral het reken- & meetwerk was bij deze config behoorlijk wat werk, maar het loont nu wel.
de rechtlijnigheid komt dan wel weer wat terug in de verlichting, dus het werd zeker geen rommeltje  ;D

zoals ik het nu aanvoel denk ik er wel nog over om een half paneeltje bij te bestellen, zodat ook het "gaatje" aan de kant vh raam (in het midden) netjes dicht kan worden gemaakt...want dan gaat het er net iets mooier uit zien vermoed ik.

edit ; typo

Mooi, ik ben benieuwd naar de foto's

Dirk

inmiddels heb ik nog niets aan de verdere afwerking (en het opruimen :blush:) kunnen doen, maar omdat er links en rechts toch om foto's gevraagd werd...ff een snelle indruk-foto


Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea