The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Quote from: katwax on November 11, 2012, 23:55:58
Zou dit ook invloed moeten hebben op de akoestiek?

Het ziet er allesinds zeer goed uit en in jouw ruimte zal dit zeker passen :)
zeker
de hele kastenwand tegenover de speakers wordt nu op deze manier bekleed, wat de reflecties die vanaf deze wand komen toch heel wat zou moeten beinvloeden.
en ik vind ook dat het wel past in het totaalplaatje ja, maar dat ga ik pas echt kunnen beoordelen als hij helemaal af is  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Graphtuner

krijg je je kastjes nog open zonder handgreepjes?  :D
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Dirk

Quote from: Graphtuner on November 12, 2012, 10:08:10
krijg je je kastjes nog open zonder handgreepjes?  :D
da's een bewuste keuze, ttz om geen zichtbare handgrepen te plaatsen die het visueel zouden breken.
dus, zolang ik me nog ff kan bukken (is nog aardig wat jaren hoop ik) trek ik de deuren gewoon langs de onderkant open  ;)
't is ook geen kastenwand waar ik dagelijks en met enige regelmaat in zit, dus op zich geen probleem.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Alex Groningen

Waar blijven de foto's van je nieuwe aanwinsten? ;)

Dirk

Quote from: Alex Groningen on December  1, 2012, 17:14:05
Waar blijven de foto's van je nieuwe aanwinsten? ;)
haha ;D...morgen vrees ik, heb er nog geen genomen, dus doe ik morgen wel ff met daglicht
ben deze namiddag druk bezig geweest met de subs, maar daarover zometeen meer ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: Dynky on December  1, 2012, 17:42:05
haha ;D...morgen vrees ik, heb er nog geen genomen, dus doe ik morgen wel ff met daglicht
ben deze namiddag druk bezig geweest met de subs, maar daarover zometeen meer ;)
:popcorn:

Marino

Telkens weer een verrassing die nieuwe aanwinsten! En je ziet nog eens wat van de wereld.
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Dirk

Na het bezoekje aan Bas vorig weekend was ik ervan overtuigd dat de Lyngdorf bij mij in de set een te grote invloed had op het geheel, ttz hij corrigeerde me wat te veel.

Dat was me eerlijk gezegd al wel eerder opgevallen bij het in- en uitschakelen dmv de "bypass", wat bij de DPA-1 erg makkelijk gaat, maar omdat de RP ook voor de broodnodige integratie zorgde van de 2 aanwezige subs, was luisteren zonder RP geen optie.
maar na het horen van de set bij Bas (met een uitzonderlijk goed geïntegreerde DD18  :worship:), wist ik dus dat er absoluut nog winst te halen was...en ik de Harbeths (weer) moest kunnen laten zingen als voorheen (maar dan met laag)

Daarom was het plan om vandaag maar eens aan de gang te gaan met de inmeting van beide subs apart, dus in 2.1 ipv 2.2 zoals ik het eerst deed.
Ik was vooraf overtuigd dat het met één sub nooit zo strak kon klinken als met 2, wat tot op zeker hoogte ook zo is, maar...al bij het opmeten viel me op dat de Lyngdorf nu na het meten op de sweetspot geen 5 (of meer) posities nodig had om aan genoeg "roomknowledge" te raken, maar beduidend minder.
Dit komt waarschijnlijk enerzijds omdat de setup technisch beduidend simpeler wordt, dus voor de RP-software minder metingen nodig zijn om aan de slag te kunnen gaan, maar ik weet vrijwel zeker dat het ook is omdat het met één sub gewoon ook sneller goed gaat klinken, een beetje tegen mijn oorspronkelijke verwachtingen in...dus misschien is m'n ruimte toch niet zo lastig vwb het laag.

Ik ben begonnen met inmeten en luisteren van de 12W7, denkend dat die veruit het mooist zou integreren, maar dan kwam de 10W7 aan de beurt (ingebouwd in z'n meubeltje)...en voor mij was dit de verrassing vd dag.
Momenteel heb ik er al verschillende "referentietracks" doorgejaagd (veelal Massive Attack en Björk nummers die ik grondig ken) en ik neig tot m'n eigen verbazing naar de 10W7, die hier links naast/achter me staat in het vintage wandmeubeltje.
Hij moet nu wel veel harder werken dan voorheen, waar ie eerst  een beetje op z'n sloffen meedeed met de 12W7 zie je de amp nu ook eens aan het werk gaan en meer dan één ledje oplichten, wat er grappig genoeg ook voor zorgt dat ik morgen het meubeltje wat verder "trillingsvrij" moet zien te krijgen, maar wat de 10W7 produceert is meer dan voldoende ter ondersteuning van de HL5's...en strak als m'n vriendin d'r  :-X

De settings in de DPA-1s zijn ook grondig gewijzigd idlv deze meet- & luisternamiddag, waar ik eerst was begonnen met een cross rond de 70à75, is die nu geëindigd op 60Hz en een 4e order Butterworth.
Integratie in stereo is erg mooi, en de sub is absoluut nooit plaatsbaar (als het kastje niet trilt :D).

Grootste pluspunt voor mezelf is echter dat de RP veel minder hoeft te corrigeren, wat het hele plaatje merkbaar vanzelfsprekender maar vooral pakkender maakt, het verschil bij schakelen tussen bypass en RP is ook hoorbaar veel kleiner geworden, dat zegt (althans voor mij) ook iets.

Kortom ; ik ben heel tevreden met dit resultaat  :thumbs-up:

Of de 12W7 nu in de verkoop gaat weet ik nog niet, daar ga ik niet te overhaast in beslissen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Xander32

Mooi resultaat, ben benieuwd of de tweede JL te koop gaat komen  8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dirk

en omdat ik er zo blij mee ben, toch al even een sneak preview bij kunstlicht...voorlopig dus nog niet in de set (aansluiten en luisteren is voor morgen)


Yamaha C4 & M2
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

Quote from: chansig on December  1, 2012, 19:13:47
Mooi spul...

Gr Hans
thanks, het was me vooral te doen om de C4, omdat ik hoop dat die z'n phonotrap m'n low-output MC aan kan...maar dat gaan we dus morgen ff uitproberen.
verder smoelt die M2 wel leuk, maar een B1 of 2 was leuker geweest  :D
mooist van al is dat ze er beide echt als nieuw uit zien, da's wel eens anders met deze oudjes
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Leuk Dynky, jouw zoektocht blijft toch wel erg interessant om te volgen. Zeker ook omdat je het met veel plezier én een achterliggend idee doet. Dat je het nu wat veranderd hebt, mede door de ervaringen bij mij... Tsja, daar weet ik niet zo goed op te antwoorden behalve dan dat ik hoop dat het jou helpt om een bevredigender resultaat te krijgen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijnst1990

Grappig inderdaad dat de 10W7 voor jou beter klinkt dan zijn grote broer :) Mocht de 12W7 inderdaad vertrekken, ben ik wel benieuwd naar de prijs... ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Dirk

Quote from: Martijn90 on December  1, 2012, 23:43:35
Grappig inderdaad dat de 10W7 voor jou beter klinkt dan zijn grote broer :) Mocht de 12W7 inderdaad vertrekken, ben ik wel benieuwd naar de prijs... ;)
de 2 zijn hier in mijn situatie ook niet echt vergelijkbaar, aangezien de 10W7 in een meubeltje is ingebouwd, wat hem qua "plaatsbaarheid" wat makkelijker maakt dan de 10W7 omdat hij simpelweg perfect wegvalt in het interieur...wat indertijd de basisvereiste was.
de 12W7, hoe klein z'n kastje ook is, blijft toch nog steeds vrij aanwezig blijft in het interieur.

als ik er vandaag de moed en tijd voor heb, ga ik misschien de 12W7-kast eens op de plek vh 10W7-meubel zetten, om te ontdekken welk resultaat dat oplevert.
op papier zou de 12W7 gewoon makkelijker moeten klinken op diezelfde plek, en daardoor ook beter geïntegreerd in het hele geluidsplaatje...we'll see & hear ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Martijnst1990

Quote from: Dynky on December  2, 2012, 08:10:01
de 2 zijn hier in mijn situatie ook niet echt vergelijkbaar, aangezien de 10W7 in een meubeltje is ingebouwd, wat hem qua "plaatsbaarheid" wat makkelijker maakt dan de 10W7 omdat hij simpelweg perfect wegvalt in het interieur...wat indertijd de basisvereiste was.
de 12W7, hoe klein z'n kastje ook is, blijft toch nog steeds vrij aanwezig blijft in het interieur.

als ik er vandaag de moed en tijd voor heb, ga ik misschien de 12W7-kast eens op de plek vh 10W7-meubel zetten, om te ontdekken welk resultaat dat oplevert.
op papier zou de 12W7 gewoon makkelijker moeten klinken op diezelfde plek, en daardoor ook beter geïntegreerd in het hele geluidsplaatje...we'll see & hear ;)
Ben ook wel benieuwd wat daar uit komt :) Dacht dat de 12 juist in het meubel zat (door de grootte denk ik, dat witte kistje lijkt zo klein :P).
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Dirk

Quote from: Martijn90 on December  2, 2012, 09:24:06
Ben ook wel benieuwd wat daar uit komt :) Dacht dat de 12 juist in het meubel zat (door de grootte denk ik, dat witte kistje lijkt zo klein :P).
zo...de ochtend was grijs, dus wat kan je dan zoal doen ? juist...de buren wekken  >:D

de 12W7 staat nu op de plek van het meubeltje (wat ook wil zeggen dat de hele stapel apparatuur een andere plekje moest krijgen, want die stond tot vanochtend nog op die z'n subkast.

het meubeltje moest natuurlijk ook meteen de kamer uit om een correcte meting te krijgen, maar als je ziet wat een bende het hier momenteel is  :crazy:, enfin, alles is achter de rug (auw) en ik ben blij met wat ik hoor.

de 12W7 doet het zoals voorspeld allemaal merkelijk met meer gemak, waardoor hij ook mooier integreert met de Harbeths.

beetje zonde van het werk wat ik in dat meubeltje (en het er in laten passen van een 10W7) heb gestopt, maar soit, die komt dus vrijwel zeker niet terug in de woonkamer te staan.

m'n vriendin keek ff raar op toen ze vanochtend binnenkwam, maar alles went gelukkig :D

en nu maar eens aan de slag met de Yammies...het weer lijkt er toch niet snel beter op te worden  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Martijnst1990

Zo, jij laat er geen gras over groeien :D Mooi dat de 12W7 het zoals verwacht zoveel makkelijker doet :) Inderdaad wel zonde van het meubel, is die niet aan te passen zodat de 12 erin kan? En een tweede sub voegt in jou situatie dus niet echt wat toe begrijp ik?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Quote from: Martijn90 on December  2, 2012, 10:00:41
Zo, jij laat er geen gras over groeien :D Mooi dat de 12W7 het zoals verwacht zoveel makkelijker doet :) Inderdaad wel zonde van het meubel, is die niet aan te passen zodat de 12 erin kan? En een tweede sub voegt in jou situatie dus niet echt wat toe begrijp ik?
als ik alleen op het laag zou letten is het met 2 subs nog wat strakker & beter, maar muziek bestaat tot nader order nog steeds uit meer dan dat, dus het wordt één sub...omdat het totale plaatje gewoon beduidend muzikaler wordt tov de hele RP-correctie met 2 subs.
je hoort nu ook bij het schakelen van de RP (wel/niet bypass) dat hij lang niet zoveel corrigeert, dus ik ben wel tevreden met dit "compromis".

misschien ga ik later nog eens aan de gang met een miniDSP, omdat de hele RP dat uit de keten kan blijven, maar de vraag is nog maar of ik hem op die manier beter klinkend en vooral mooier geïntegreerd krijg dan wat de DPA-1 er nu van maakt.
Ik lees in het zelfbouwgedeelte van dit forum vaak mee als het over metingen en correcties van subs gaat, maar ik heb het idee dat sommigen wel eens vergeten dat het wel mooi als één geheel moet gaan klinken, althans...da's toch mijn hoofddoel.
komt daarbij dat ik 95% van de tijd muziek luister op deze set, dus het hoeft ook niet afgrondlaag te gaan en de broekspijpen te doen wapperen, ook daar verschil ik wel wat van andere leden  ;)

dat meubeltje heb ik aan de achterkant al aangepast voor de 10W7, ttz : hij steekt er met z'n hele rolrand uit...daar gaat nooit een 12W7 in passen. ;D
ach, het voordeel is dat ik het nu ook niet meer "stil" (vwb trilgeluiden) hoef te gaan maken, dus een win-win situatie zeg maar  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: Bas Akkerman on December  2, 2012, 10:03:19
Leve het hondenweer!! :worship: :worship: ;D
idd
maar ik heb het idee dat die goden me niet zo gunstig gezind zijn, want het zonnetje breekt nu wat door...dus straks wslk toch maar ff de stad in met vriendin, kwestie van ook haar strak & gecontroleerd tevreden te houden  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Marino

Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Bas Akkerman

Quote from: Dynky on December  2, 2012, 10:11:48
als ik alleen op het laag zou letten is het met 2 subs nog wat strakker & beter, maar muziek bestaat tot nader order nog steeds uit meer dan dat, dus het wordt één sub...omdat het totale plaatje gewoon beduidend muzikaler wordt tov de hele RP-correctie met 2 subs.
je hoort nu ook bij het schakelen van de RP (wel/niet bypass) dat hij lang niet zoveel corrigeert, dus ik ben wel tevreden met dit "compromis".

misschien ga ik later nog eens aan de gang met een miniDSP, omdat de hele RP dat uit de keten kan blijven, maar de vraag is nog maar of ik hem op die manier beter klinkend en vooral mooier geïntegreerd krijg dan wat de DPA-1 er nu van maakt.
Ik lees in het zelfbouwgedeelte van dit forum vaak mee als het over metingen en correcties van subs gaat, maar ik heb het idee dat sommigen wel eens vergeten dat het wel mooi als één geheel moet gaan klinken, althans...da's toch mijn hoofddoel.
komt daarbij dat ik 95% van de tijd muziek luister op deze set, dus het hoeft ook niet afgrondlaag te gaan en de broekspijpen te doen wapperen, ook daar verschil ik wel wat van andere leden  ;)

dat meubeltje heb ik aan de achterkant al aangepast voor de 10W7, ttz : hij steekt er met z'n hele rolrand uit...daar gaat nooit een 12W7 in passen. ;D
ach, het voordeel is dat ik het nu ook niet meer "stil" (vwb trilgeluiden) hoef te gaan maken, dus een win-win situatie zeg maar  :D
Zucht, je haalt de woorden uit mijn mond. :bigsmile:

Quote from: Dynky on December  2, 2012, 10:14:28
idd
maar ik heb het idee dat die goden me niet zo gunstig gezind zijn, want het zonnetje breekt nu wat door...dus straks wslk toch maar ff de stad in met vriendin, kwestie van ook haar strak & gecontroleerd tevreden te houden  ;D
*Proest* Jij gebruikt de term hondenweer weer anders zie ik. :-X
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten


Dirk

Quote from: morca on December  2, 2012, 11:07:33
Je bent er weer druk mee  ;)
yep...en aangezien er toch nog eentje in de badkamer kampeert, intussen maar even de gisteren opgehaalde Yammies aangesloten en ingemeten (want de ondervinding leert me dat bij het switchen van versterking er best ff opnieuw ingemeten wordt)
dit is het resulterend stapeltje zwart goud  8)

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea