M&G (11-03-2011) @ The Chamber of Dreams – De Evolutie van een Home Theater

Started by Madhouse, March 14, 2011, 22:21:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Madhouse

Eigenlijk bevind ik me in een unieke positie omdat ik The Chamber of Dreams nu voor de 3e keer heb mogen bezoeken. Ook heb ik in The Chamber of Dreams alle ontwikkelingen op beeld en geluid mee mogen maken tijdens iedere M&G. Met recht betitel ik deze M&G dan ook als 'De Evolutie van een Home Theater'.

De dag begon voor mij behoorlijk vroeg, om 08.00u had ik afgesproken met Zefanja (die bij mij in de buurt woont) om samen op pad te gaan naar Philip om The Chamber of Dreams te gaan bezoeken. Voor mij dus de 3e keer en voor Zefanja de eerste keer. Ik had al een tas vol software meegenomen die ik de avond hiervoor al had klaargelegd en Zefanja stapte ook met een behoorlijke tas met software in.

Een rit van dik 2 uur hadden we voor de boeg en ik kende Zefanja al van een eerdere "mini M&G om de UD5005 te proberen bij mij thuis" dus het ijs hoefde niet meer gebroken te worden. We moesten nog ergens stoppen om een andere attentie voor Philip te kopen omdat we in eerste instantie een CD van Otis Reading hadden gekocht maar die bleek Philip ook zelf te hebben gekocht. Nu kwamen we bij Roermond langs de snelweg de Media Markt tegen dus wij snel naar binnen, Dispicable Me (wat ook de hoofdfilm is geworden) op BD gepakt, naar de kassa en weer in de auto om verder te reizen.

Eenmaal aangekomen bij huize Philip was het al weer snel gezellig. Philip had voor heerlijke koffie gezorgd en een heerlijk soesje en een koekje en al gauw begonnen de verhalen over Audio, Video en alles wat daarbij hoort. Na een half uurtje bij kletsen, koffie te hebben gedronken en een rook pauze te hebben gehad gingen we op weg naar de ruimte waar het allemaal om draait: The Chamber of Dreams!

Na de uitleg aan Zefanja over de akoestiek in de ruimte (die Philip keer op keer vol passie verteld) was het tijd om plaats te nemen op de stoelen. Zefanja en ik moesten op de eerste rij zitten van Philip omdat hij toch dagelijks geniet van de ruimte en het dit keer onze beurt was. Al snel werden de CD's, BD's en DVD's op tafel gelegd en kon het genieten beginnen. We zijn begonnen met de SACD van de 'Dire Straits – Brothers in Arms' omdat die al lekker speelde op de achtergrond toen we binnen kwamen lopen. Ik wilde zelf graag ook deze SACD horen omdat ik hem zelf ook heb en wilde weten hoe deze zou klinken bij Philip. We hebben de nummers 'Your Latest Trick' en 'Brothers in Arms' zitten luisteren en al gauw bleek dat de upgrade naar de Oppo een hele goede is geweest. Wat een detail en zuiverheid kwam er tevoorschijn. Wat mij overigens ook opviel is dat de DD18 nu geweldig stond ingesteld. Waar ik hem de vorige keer behoorlijk overheersend vond was hij nu rustig en subtiel aanwezig. Het was nu echt een goede toevoeging i.p.v. een overheersend laag. Nu weet ik dat geluid moeilijk te onthouden is maar het geluid van de laatste M&G bij Philip stond me nog heel goed bij.

Om even terug te komen op de Evolutie van The Chamber of Dreams: In mijn allereerste M&G bij Philip was zijn ruimte pas een jaar klaar en is hij begonnen met de upgrade naar een Full HD projector die zijn plaatje weergaf op een Beamax scherm, ook hebben we hier genoten van de SVS subwoofer. De akoestiek was in Philip zijn oren nog niet optimaal maar dat boeide mij niet, ik zat te genieten van een geweldig HT. Sinds die tijd is er behoorlijk wat vooruitgang geboekt in dit HT; Een nieuw scherm, een nieuwe projector, een nieuwe subwoofer, een nieuwe bron en akoestische perfectie! Met recht dus een evolutie.


Na deze heerlijke SACD verdwenen de ene na de andere CD in de Oppo, oa;  'Katie Melua – The House', 'Maria Mena - Apparently Unaffected', 'Maria Mena - White Turns Blue', 'Maria Mena – Cause And Effect', 'Adele - 19', Adele - 21', 'Chris Cornell'. Hierna heeft Philip nog even wat SACD's uit zijn eigen collectie laten horen oa; 'Blof - Omarm', 'Pink Floyd – Dark Side of the Moon'. Na deze verwennerij voor onze oortjes wat het tijd voor de lunch. Philip had een lekker broodje Bapau voor ons gemaakt (nouja, de magnetron deed dat) en konden we heerlijk kletsen over onze gezamenlijke hobby en natuurlijk ook de andere dingen die ons boeien in het leven.

Na de lunch en nodige rookpauze gingen we weer naar beneden om verder te gaan met het programma (welk programma?). Philip klikte wat op zijn afstandsbediening en hop(!) daar gingen de gordijnen open en de projector ging aan. Ik had de DVD van 'Seal - One Night to Remember' meegenomen (die ik op de allereerste M&G bij Philip ook al had meegenomen) en deze verzorgde een heerlijk plaatje op het grote scherm. We hebben gekeken naar de nummer 'Killer' en 'Loves Devine' en hier viel duidelijk op dat zowel de Oppo als de HD950 een prachtig plaatje neer zette met alleen al een DVD, dat beloofde dus wat voor BD. Na dit genot voor zowel de oogjes en oortjes hebben we de BD van 'Pink - Funhouse Tour' aangezet. Hier konden we dus echt genieten van HD-Audio in combinatie met 1080p beeld. Wat een enorme scherpte en diepte werd er op het scherm getoverd. Philip verbaasde zich vervolgens wat een enorm hoge bitrate deze BD weergaf.

Hierna volgden nog de bekende scene's van oa; 'The Dark Knight', 'Monsters Inc.', 'Finding Nemo (De fishtank scene)' en natuurlijk 'War of the Worlds (Wanneer de tripod de grond uit komt)'. De tijd vloog voorbij en inmiddels hoorden we al voetstappen in de keuken. Jawel, de vrouw van Philip was thuisgekomen. Na de laatste scene van 'War of the Worlds' was het stil en greep Annet haar kans om ons (en haar eigen man) te verwelkomen toen we het HT uit kwam lopen. Gezellig met z'n allen naar boven gelopen om tijdens het koken wat te kletsen in de keuken. Nu bleek wel waarom Philip zo ver kan gaan in zijn hobby, zijn vrouw is namelijk net zo gek(!). :D Philip weet heel goed waar hij over praat qua hobby maar Annet weet dit minstens zo goed. Wie dit nu van wie geleerd heeft laten we dan ook maar in het midden (Philip heeft de broek aan maar Annet bepaald welke hij aantrekt gevalletje) :D :D

Na het heerlijke diner en gezellig geklets wat het tijd voor de hoofdfilm. Annet wilde niet mee naar het HT want ze had hard gewerkt die dag en ging liever van een bad genieten (en gelijk had ze). De hoofdfilm is natuurlijk 'Dispicable Me' geworden en wat een heerlijk en leuke film is dat. Humor word gecombineerd met sterke one-liners en onze oogjes en oortjes werden ook de kost gegeven. Na een uur zette Philip de film op pauze en zijn we naar boven gegaan om nog te genieten van een heerlijke bak ijs (die ik zelf overgeslagen heb). Hierna weer naar beneden gegaan om de rest van deze geweldige film af te kijken. Voor wie hem niet gezien heeft, het is een must see! We hebben namelijke meerdere keren behoorlijk in een deuk gelegen van deze film. Na de film hebben we nog een klein stukje van 'Kings of Leon' zitten luisteren en toen was het tijd om op huis aan te gaan.

Eenmaal boven gekomen had de vrouw des huizes nog een briefje voor ons neergelegd, dat het heel gezellig was en dat we het maar gauw eens over moesten komen doen en tevens een kleine boodschap voor Philip (iets met opruimen ofzo :D).

Al met al was het een geweldige dag die gewoon weer veels te kort was. Volgende keer maken we er gewoon een 24uurs sessie van ofzo....

Ik heb het al eens eerder gezegd dat dit met recht de mooiste en akoestisch meest perfecte HT is  wat ik ooit heb mogen bezoeken. Ik heb ook al eens gezegd dat Philip en Annet met recht trots mogen zijn dat ze zoiets hebben neergezet. Ik heb ook al eens gezegd dat dit met recht The Chamber of Dreams is. Ik zeg het hierbij nogmaals want ik zou ook echt niet weten wat ik hier nog aan toe kan voegen.

Philip en Annet, wederom bedankt voor jullie gastvrijheid en gezelligheid! Het was leuk om eindelijk de vrouw naast Philip eindelijk te ontmoeten! Geniet van jullie ruimte, want dat hebben wij ook gedaan!

Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Robbert54

geweldig lekker geschreven verslag weer! zo wordt ik toch wel een keer erg benieuwd naar de oppo. Kon je nog veel verschil merken in de zwartwaardes en de detail bij de TDK scenes?

En aangezien ik het al meerdere malen aangehaald heb in Philips topic: hoe was de raket scene van Despicable me?? DD18??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Madhouse

Quote from: The Vampire on March 14, 2011, 22:29:46
geweldig lekker geschreven verslag weer! zo wordt ik toch wel een keer erg benieuwd naar de oppo. Kon je nog veel verschil merken in de zwartwaardes en de detail bij de TDK scenes?

En aangezien ik het al meerdere malen aangehaald heb in Philips topic: hoe was de raket scene van Despicable me?? DD18??

Ik kan nog wel 5 A4'tjes vol schrijven hoor, geen enkel probleem.

De meest indrukwekkende scene van Dispicable Me vond ik echt die haai die tegen het glas aan beukte, dat klonk zo lekker laag. Net zoals de fishtank scene bij Finding Nemo.

De zwartwaardes waren natuurlijk zwaar veel beter als met de vorige projector. Maar wat me het meeste opviel was echt de scherpte en de diepte, je werd echt het scherm in gezogen en had vaak de neiging om even te kijken wat er aan de binnenkant van het scherm gebeurde.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

CoSo


Martijnst1990

Heerlijk geschreven! Iedere keer weer als ik de verslagen lees ben ik heel benieuwd hoe dat allemaal moet klinken/eruit zien! ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Robbert54

Quote from: Madhouse on March 14, 2011, 22:33:19
Ik kan nog wel 5 A4'tjes vol schrijven hoor, geen enkel probleem.

De meest indrukwekkende scene van Dispicable Me vond ik echt die haai die tegen het glas aan beukte, dat klonk zo lekker laag. Net zoals de fishtank scene bij Finding Nemo.

De zwartwaardes waren natuurlijk zwaar veel beter als met de vorige projector. Maar wat me het meeste opviel was echt de scherpte en de diepte, je werd echt het scherm in gezogen en had vaak de neiging om even te kijken wat er aan de binnenkant van het scherm gebeurde.
ah.... bah!!! >:(





nou wil ik ook nog een keer!! ;D
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

CoSo

Quote from: Martijn90 on March 14, 2011, 22:45:15
Heerlijk geschreven! Iedere keer weer als ik de verslagen lees ben ik heel benieuwd hoe dat allemaal moet klinken/eruit zien! ;D
Als je het al eens hebt meegemaakt kan je er goed beeld bij bedenken, hoewel ik natuurlijk wel benieuwd ben wat het invloed van de Oppo en de 950 is.

HTip

Zoals gewoonlijk weer een erg leuk verslag Roy! :thumbs-up: Ik heb er weer van genoten en zal het morgen Annet laten lezen. Dit wordt er weer eentje voor het (nog te samenstellen) boek! :pompom:

Ook leuk hoe je de evolutie beschrijft en jouw ervaring erbij. Met 3 bezoeken ben je met recht een expert ;D Opvallend hoeveel verschil je opmerkt sinds 10-10-10. En dat je ook allemaal hebt onthouden. Maar wat je schrijft klopt helemaal. Met de Oppo en de JVC heeft het beeld een hele grote stap gemaakt. Ook door de Oppo en de RPG (en de verbeterde afstelling van de DD18 door Bjorn) heeft het geluid ook een enorme stap gemaakt. Kwa apparatuur ben ik nu klaar en zijn er geen upgrades meer gepland. Nog 2 sets interlinks en ik kan ook weer genieten van de referentie BD's en DVD-A met 96/24 geluid.

Bedankt (jij en Zefanja) voor de erg leuke dag en de hoofdfilm. Ik heb genoten van jullie enthousiasme en humor. Met name dat de DD18 inderdaad niet zoveel druk kon opbouwen als de SVS ;D Gisteren met Annet nogmaals Despicable Me bekeken en ik zag alweer dingen die me vrijdag nog niet waren opgevallen. De 3 minifilms zijn ook erg goed! Een aanwinst voor mijn collectie :popcorn:

Een M&G is veel te snel voorbij en de tijd vliegt, maar ja, dan blijft er nog wat te wensen over...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Martijn90 on March 14, 2011, 22:45:15
Heerlijk geschreven! Iedere keer weer als ik de verslagen lees ben ik heel benieuwd hoe dat allemaal moet klinken/eruit zien! ;D
Nog een half jaartje geduld en dan mag je het met eigen oren/ogen meemaken ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: The Vampire on March 14, 2011, 22:46:40
nou wil ik ook nog een keer!! ;D
Quote from: CoSo on March 14, 2011, 22:47:38
Als je het al eens hebt meegemaakt kan je er goed beeld bij bedenken, hoewel ik natuurlijk wel benieuwd ben wat het invloed van de Oppo en de 950 is.
Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie door dit verslag van Roy erg benieuwd zijn geworden. Misschien organiseer ik nog wel een keer een extra M&G voor diegenen die de laatste upgrades willen ervaren. Dit jaar heb ik al 4 M&G's, dus dat wordt waarschijnlijk iets voor 2012. Moet ik nog even over nadenken ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Madhouse on March 14, 2011, 22:33:19
Ik kan nog wel 5 A4'tjes vol schrijven hoor, geen enkel probleem.
Wat let je ;D Nee hoor, dit verslag beschrijft de dag perfect!

Quote
De meest indrukwekkende scene van Dispicable Me vond ik echt die haai die tegen het glas aan beukte, dat klonk zo lekker laag. Net zoals de fishtank scene bij Finding Nemo.
Helemaal mee eens!

Quote
De zwartwaardes waren natuurlijk zwaar veel beter als met de vorige projector. Maar wat me het meeste opviel was echt de scherpte en de diepte, je werd echt het scherm in gezogen en had vaak de neiging om even te kijken wat er aan de binnenkant van het scherm gebeurde.
Goed beschreven! Precies zo hebben we ook het nieuwe beeld ervaren...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Robbert54

Quote from: HTip on March 14, 2011, 22:52:57
Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie door dit verslag van Roy erg benieuwd zijn geworden. Misschien organiseer ik nog wel een keer een extra M&G voor diegenen die de laatste upgrades willen ervaren. Dit jaar heb ik al 4 M&G's, dus dat wordt waarschijnlijk iets voor 2012. Moet ik nog even over nadenken ;)
denk er maar even over na :angel: :angel:

Quote from: HTip on March 14, 2011, 22:55:47
Wat let je ;D Nee hoor, dit verslag beschrijft de dag perfect!
Helemaal mee eens!
Goed beschreven! Precies zo hebben we ook het nieuwe beeld ervaren...
haai scene lijkt me idd ook erg indrukwekkend. die klinkt bij mij zonder sub  :inlove: Maar de fishtank scene is denk ik nog wel een standje dieper.

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Seal is overigens al onderweg. Hetzelfde geldt ook voor 2 CD's van Maria Mena. Pink krijg ik waarschijnlijk morgen bericht van. Bedankt voor de tips!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

CoSo


Robbert54

Quote from: HTip on March 14, 2011, 23:09:07
Seal is overigens al onderweg. Hetzelfde geldt ook voor 2 CD's van Maria Mena. Pink krijg ik waarschijnlijk morgen bericht van. Bedankt voor de tips!
je moet echt geld gaan vragen voor M&G's, want nu kost het je alleen maar geld :D

overigens Adele niet?? niet je smaak?
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Etiennevh

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

celerontje

Quote from: The Vampire on March 14, 2011, 23:13:20
je moet echt geld gaan vragen voor M&G's, want nu kost het je alleen maar geld :D

overigens Adele niet?? niet je smaak?
Adele vind ik een beetje uitgemolken, al zijn sommige liedjes wel erg mooi.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Etiennevh

Leuk trouwens dat jullie Kings of Leon hebben geluisterd.. Vind zelf het concert in O2 Arena eerrug goed..! Sex on Fire spat uit je speakers, heel anders dan de radioversie! :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Madhouse

Quote from: HTip on March 14, 2011, 22:49:05
Een M&G is veel te snel voorbij en de tijd vliegt, maar ja, dan blijft er nog wat te wensen over...

Pffffff je gaat het nog druk krijgen hoor na deze opmerking  :D

Quote from: HTip on March 14, 2011, 23:09:07
Seal is overigens al onderweg. Hetzelfde geldt ook voor 2 CD's van Maria Mena. Pink krijg ik waarschijnlijk morgen bericht van. Bedankt voor de tips!

Lekker he die verslaving. Ik heb nog niets besteld maar de SACD van Blof gaat sowieso komen (echt nooit geweten dat die een SACD hebben).

Quote from: Etiennevh on March 14, 2011, 23:17:27
Leuk trouwens dat jullie Kings of Leon hebben geluisterd.. Vind zelf het concert in O2 Arena eerrug goed..! Sex on Fire spat uit je speakers, heel anders dan de radioversie! :)

Ik hou wel van deze band! Vooral de laatste 2 CD's zijn erg goed (maar ik heb ze allemaal hoor). Dat concert op BD staat ook nog op mijn verlanglijstje!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Etiennevh

Quote from: Madhouse on March 15, 2011, 20:23:08
Ik hou wel van deze band! Vooral de laatste 2 CD's zijn erg goed (maar ik heb ze allemaal hoor). Dat concert op BD staat ook nog op mijn verlanglijstje!
Heb toevallig net de DVD versie ervan binnen. Is er ook een BD versie? Dan heb ik weer eens een foute bestelling geplaatst.  :(
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Madhouse

Quote from: Etiennevh on March 15, 2011, 21:45:21
Heb toevallig net de DVD versie ervan binnen. Is er ook een BD versie? Dan heb ik weer eens een foute bestelling geplaatst.  :(

Jep, die is er! Heb hem al eens gezien  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

celerontje

Quote from: Etiennevh on March 15, 2011, 21:45:21
Heb toevallig net de DVD versie ervan binnen. Is er ook een BD versie? Dan heb ik weer eens een foute bestelling geplaatst.  :(
Is het geen vaste prik bij jou om eerst even het één en ander te checken alvorens te bestellen? ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Etiennevh

Quote from: celerontje on March 15, 2011, 22:10:09
Is het geen vaste prik bij jou om eerst even het één en ander te checken alvorens te bestellen? ;)
Ehh jawel.. maar was overtuigd dat er geen BD van was.. :(
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

celerontje

Tja, sommigen zijn er ook van overtuigd dat ze naar de maan kunnen fietsen... ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

skoebiedoe

Ik heb de blu ray van kings of leon in de O2 in london....die bestaat dus maar in de Arena????