Vraag betreffende 'Isolatie' nog te bouwen zolderkamer

Gestart door Michel_B, maart 10, 2011, 21:25:37

Vorige topic - Volgende topic

Michel_B

In het topic 'Geluidsisolatie (under construction)...' heb ik volgende gepost, maar daar valt het wellicht niet meteen op:

Hi all,

ten eerste: fantastisch topic. Ik heb heel erg veel opgestoken. Vooral dat 'isolerende' materialen, verkeerd toegepast een zeer ongewenst effect kunnen hebben.

Toch is het (daarmee) een lastig onderwerp voor leken als ik.

Ik ga mijn zolder verbouwen. Eind deze maand komen er twee dakkapellen en wil ik de ruimte splitsen in 2 kamers en een voorzolder.
Een van de kamers wordt kastruimte en logeerkamer. De andere voor als ik thuis kan werken EN muziekruimte.
Dat wil zeggen, er komen wat synthesizers, gitaar, basgitaar e.d..
Dit alles kan ik nog met een volumeknop of zelfs koptelefoon qua geluid inperken. Maar de elektronische drum pads, (waaronder een base drum pedaal welke op een 'grote' rubberen sensor 'dreunt', tenminste, het klinkt behoorlijk door in de vloer) en trommeltjes (van die mini djembe's, bij gebrek aan de echte naam, van vakantie meegenomen) en eventueel zang, valt moeilijker te beheersen.
Dus dacht ik, helaas pas nadat de dakkapellen (ontworpen en) besteld zijn, dat alles wat ik tijdens de bouw geluidstechnisch beter aanpak, alvast scheelt.

Met andere woorden, ik overweeg om richting de buren wat extra isolatie aan te brengen en de te bouwen muren 'los' van de grond, plafond en wanden te bouwen. Nu kan het nog. Achteraf is altijd moeilijker.

Let op, het is maar hobby, dus hoeft niet 100% geluidsdicht te zijn. In voorgaande woningen hebben buren nooit geklaagd, omdat ik me aardig inhoud. Maar ondertussen heb ik kinderen en zal dus waarschijnlijk pas gaan spelen als de kids op bed liggen.
Vooral de base drum pedaal en eventueel drum pads lijken me dan voor buren en kids vervelend. De rest hoeft geen probleem te zijn, maar verbetering is altijd prettig (en ik weet het, een vage omschrijving).

Bovendien zijn er een aantal zwakke plekken die toch moeilijk te isoleren zijn, dus het gaat om een redelijke vermindering van geluid, niet om absolute stilte.

Zwakke plekken zijn, denk ik:

- Muren en vloer is 20 cm beton, voor zover ik weet zonder spouw. Dempt 'normaal' geluid wel aardig, maar als je b.v. met je hiel op de grond 'stampt' (niet eens hard) hoor je dat 2 verdiepingen lager doordreunen, en ook naar de buren toe dreunt dit onbelemmerd door.
- Dakkapel is 'normaal' geïsoleerd, van kunststof met HR dubbel glas, en boven het middelste raam zit een rooster. Dus geluid naar buiten (en binnen) zal er ook zijn, als ik veel herrie zou maken. Bovendien rust de dakkapel ook nog eens op de hieronder genoemde draagbalken.
- De dragende balken van de dakconstructie hangen in metalen steunen, welke rechtstreeks met keilbouten aan de betonnen muur zitten. De buren konden (op zolder) goed horen dat ik de oude latjes aan het losschroeven (en breken) was.
- Ik wil toch wel graag een verwarming in de zolderkamers. En de verwarmingsplaten en buizen vol met water zullen vast wel geluid kunnen doorgeven.
- En wat ik nog vergeet??

Eerste gedachte, voordat ik hier ging lezen was:

- op de muren naar de buren toe een laagje (zo goedkoop mogelijk) kurk, daarover een gipsplaat en dan afwerking. Ziet het er weer uit als een muur, maar laat minder geluid door.
- op de vloer een kurkvloer. Dit is dan een laagje duurder kurk, met kleur en gelakt om een slijtvast oppervlak te krijgen.
- de tussenmuren van gasbeton blokken op een laagje kurk, vilt of iets anders bouwen en tussen deze muur en het dragende zoldertje die erboven gemaakt wordt ook een laagje kurk of...

Nu ik ging lezen, is dat enigszins veranderd. Ik denk nu aan
- Zwevende vloer van ofwel Nevidek Pro-paneel van Nevima (www.nevima.nl – zwevende vloeren), ofwel Nevidek Kokos 300 met andere vloerplaten (indien ik Pro-paneel alleen per pallet zou kunnen bestellen is het veel teveel).
(Als oplossing voor contact geluid van drum pads en base drum pedaal, welke indien nodig ook nog op een plankje met rubber plaatje eronder zou kunnen.)
Op die vloer komt dan ofwel zeil, ofwel een kurkvloer.

- Tussenmuur met Nevima IVI Metalsystem of IVI Spijkerregels en gipsplaten en isolatiemateriaal (iemand een tip welk soort en 'zwaarte') bouwen, los van de vloer, plafond en andere muren (al snap ik nog niet hoe ik met dat metalsysteem de beide zijden van de muur gescheiden kan houden, tenzij het een heeeeel brede muur zou worden. Iemand tips voor een muur van max. 10 – 11 cm?)
Op die muur aan de kan van de te isoleren kamer een tweede gipsplaat aanbrengen met Green Glue (www.audiopro.nl/greenglue of http://www.greengluecompany.com/gg-presentation2.php).
(Dit als oplossing voor geluid naar andere kamer en voorzolder.)
- Een gipsplaat met Green Glue op de betonnen muur plakken.
(Dit als oplossing voor geluid richting de buren.)
- De dragende bergzolder boven de kamers steunt op de draagbalken van de dakconstructie. Het plafond (wat je in de kamers ziet) loopt uiteraard onder die balken. Een zwevend plafond dus.
Hoe moet ik die maken? Zijn b.v. die spijkerregels sterk genoeg om gipsplaten (en isolatiemateriaal) te dragen en daar dan eventueel een tweede beplating met Green Glue aan toe te voegen? Of wordt dat te zwaar? En wordt dit geen klankkast, aangezien het plafond (onder de dakkapel!) natuurlijk niet te laag kan hangen.

Vragen:
- Zou dit alles werken? Heeft het zin, of moet ik dan ook iets doen aan de dragende balken, de ramen, etc.
- Isoleert kurk goed? Ik lees soms dat het niets tegenhoudt; soms lees ik dat het goed helpt tegen reflecties, maar niet isoleert; soms lees ik dat het goed isoleert, maar vanwege de verf + laklaag nog steeds geluid reflecteert, etc. Wat is waar?
Zou ik dit b.v. achteraf in kunnen zetten om de dragende balken mee te beplakken, als dit een zwakke plek zou blijken te zijn?
- Gaat zo'n zwevende vloer van Nevima niet juist als versterker voor lage geluiden werken, of zou dat alleen zo zijn als in plaats van kokos 300 er zachter materiaal tussen ligt? Is er hier sprake van zo'n massa – veer – massa (zo heet het toch?) waar jullie het vaak over hebben?
Zo'n vloer bestaat uit 10 mm kokos 300 + 2 verspringende aan elkaar bevestigde 12 mm vloerplaten.
Maar kan dit ook gemaakt worden met 10 mm kokos + 4 mm plaat (MDF of zo?) + Green Glue + 2 verspringende 8 mm vloerplaten (als dat al bestaat, zo dun). Is de toplaag van 2 keer 8 mm dan sterk genoeg (denk eraan dat deze wel iets mag veren, meer de platen niet ten opzichte van elkaar mogen veren, want dan gaat een eventuele zeil of vastgelijmde kurklaag kapot!) en heeft die Green Glue in zo'n constructie zin? (Let op, met de Green glue zit niet de toplaag, maar de extra plaat tussen toplaag en kokos aan de toplaag 'vastgelijmd').
- Ik heb nog geen goede oplossing voor de deur, maar dat heeft niet meteen haast, dus daar kom ik nog wel op terug. Ideeën zijn natuurlijk alvast welkom.
- Etc.

Michel.

Michel_B

Ondertussen heb ik een week verder gelezen en heb wat alternatieven / aanpassingen.

Zo vraag ik me ondertussen af of die kokos 300 in het Pro-paneel niet als een soort spouw als MVM gaat werken, en die veel te kleine spouw daardoor juist problemen oplevert.
En what about alternatieven als deze ( Geluidforum.nl :: Bekijk onderwerp - electronisch drumstel isoleren geluid )
of een 'tennisbalplatform' ( Tennis Ball Impact Noise Isolating Platform...... ) en wat aanvullingen van Eric Desart, onder andere betreffende dubbele spouw door rubber voetjes ( Geluidforum.nl :: Bekijk onderwerp - Platform voor elektrisch drumstel ) .

Dit maakt me aan het twijfelen of ik nu een zwevende vloer moet maken, en dan later als er toch een riser voor een electronisch drumstel nodig blijkt te zijn, met een dubbele spouw zit. Of dat ik voor de riser ga, welke het contactgeluid sterk vermindert en als er dan toch teveel luchtgeluid doordringt, niets meer aan de vloer kan doen.

Ook bij het zwevende plafond in de dakkapel vraag ik me af of de bestaande ruimte voor de isolatie in de dakkapel zelf( waarschijnlijk niet ontkoppeld en op warmte isolatie gericht! ) en de nieuwe spouw veroorzaakt door het zwevende plafond niet juist als 'tripple leaf' ( heb ik dat goed onthouden of sla ik de plank nu volledig mis, als leek  ) en als versterker gaan fungeren?

Ik probeer hier morgen, hopelijk na een aantal reacties / adviezen / verbeteringen van jullie kant, op verder te gaan.
Bovendien heb ik ondertussen wat tekeningen (helaas slechts in Paint) gemaakt.

Morgen weer een dag.

Grtzz,
Michel.