Het Apple Airplay en HomeSharing topic (iOS 4.3 en iTunes 10.2.1)

Gestart door danielo, maart 9, 2011, 21:50:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

danielo

Hai,

Apple heeft net 4.3 uitgebracht voor iphone, ipod, ipad and appletv's hierbij zitten nieuwe versie van airplay en homesharing. Ik vind dat er nu zoveel mee kan dat een eigen topic wel gewenst is om mensen te helpen en volgens mij is die er nog niet. Ik wil deze eerst bijdrage wel bijwerken met informatie als er behoefte aan zo'n topic is. Ik gebruik beide systemen redelijk veel en ben in bezit van iphones, ipods, ipads, airport express, AppleTV1.0, AppleTV2.0 en een gehackte AppleTV2.0 (xbmc) voor oa testen.

Een uitleg/help topic wenselijk ja/nee ?

De eerste uitleg video's :

Hoe zet ik HomeSharing aan :

http://webtv3.noterik.com/webtv2/embed/direct.html?presentation=/domain/webtv/user/daniel/collection/21/presentation/2

Spelen van andere bibliotheken :

http://webtv3.noterik.com/webtv2/embed/direct.html?presentation=/domain/webtv/user/daniel/collection/21/presentation/3

Spelen via airplay

http://webtv3.noterik.com/webtv2/embed/direct.html?presentation=/domain/webtv/user/daniel/collection/21/presentation/4

Spelen via airplay 2 :

http://webtv3.noterik.com/webtv2/embed/direct.html?presentation=/domain/webtv/user/daniel/collection/21/presentation/5

Gebruik van de remote applicatie op iOS devices :

http://webtv3.noterik.com/webtv2/embed/direct.html?presentation=/domain/webtv/user/daniel/collection/21/presentation/6


Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

curl

Sinds kort ben ik in het bezit van een Ipad, en een leek op het gebied van de mogelijkheden van deze Ipad.

Ik stel zo een topic dan ook zeer op prijs.

CineSmurf

Bij deze is het topic geopend.

Ik werk al een tijdje uitstekend met een mac mini en verschillende airtunes. Ipad/Ipod/Iphone om het een en ander met remote te bedienen.
Eigenlijk vind ik het enige wat jammer is, dat die remote elke keer verbinding moet maken. Dan gaat de telefoon en wil ik de muziek zachter zetten. Eerst de iphone aan, dan remote starten en dan duurt het toch even voor de verbinding er is en ik de pauze knop kan bedienen. Is er een manier om die verbinding te behouden?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Nosoforos

Alleen door te jailbreaken denk ik, dan heb je verschillende opties om de wifi verbinding voortdurend actief te houden (ten koste van je batterij natuurlijk)

MLCinema

Ik zal dit topic ook in de gaten houden. Zelf gebruik ik een Airport Express in combinatie met een Iphone en een MacBook Pro.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

LFW

Citaat van: CineSmurf op maart 10, 2011, 08:53:42
Bij deze is het topic geopend.

Eigenlijk vind ik het enige wat jammer is, dat die remote elke keer verbinding moet maken. Dan gaat de telefoon en wil ik de muziek zachter zetten. Eerst de iphone aan, dan remote starten en dan duurt het toch even voor de verbinding er is en ik de pauze knop kan bedienen. Is er een manier om die verbinding te behouden?

Ik gebruik dan altijd de afstandsbediening. Het is wel mogelijk om altijd verbinding te behouden maar dan moet je verhinderen dat de iphone in slaapstand gaat (wat wel weer ten koste gaat vd batterij).

Ik heb me er nog niet echt in verdiept maar wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van homesharing ipv airplay?

Weet iemand ook of het voor de geluidskwaliteit uit maakt of je airplay gebruikt of via (in mijn geval) de apple tv muziek van je computer af streamt.
Gr

danielo

Ok ziet er naar uit dat een topic als dit misschien gewenst is, zal kijken of ik vanavond een eerste structuur kan brengen in de eerste post. Denk zelf aan kleine uitleg, problemen/oplossingen stuk en hoe waar in te zetten.

Ter info ik gebruik zelf :

Iphone 4
AppleTV 1.0
AppleTV 2.0
AppleTV 2.0 (hacked)
Airport Express
Mac Mini (als storage node)
Mac Book Pro (mijn hoofd machine)
Ipad 1.0
Ipad 2.0 (soon :) )

De meeste dingen zitten aangesloten op mijn setup waar de basis een denon avp en denon poa is. Uitput naar een 'overdag' display en een 130" ht setup.

Gebruik apple als media oplossing al een paar jaar vooral in de vorm van een AppleTV1.0, ben nu vooral aan het zoeken hoe ik deze 'beter' maak met dingen als airplay & homesharing.

Daniel.

denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Citaat van: LFW op maart 10, 2011, 09:59:16
Ik gebruik dan altijd de afstandsbediening. Het is wel mogelijk om altijd verbinding te behouden maar dan moet je verhinderen dat de iphone in slaapstand gaat (wat wel weer ten koste gaat vd batterij).

Ik heb me er nog niet echt in verdiept maar wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van homesharing ipv airplay?

Weet iemand ook of het voor de geluidskwaliteit uit maakt of je airplay gebruikt of via (in mijn geval) de apple tv muziek van je computer af streamt.
Gr

Homesharing geeft toegang tot alle inhoud van de devices die meedoen, Het zorgt er ook voor dat je de remotes niet meer hoeft te pairen die vinden elkaar dan vanzelf. Toegang van de content gaat verder dan met 'gewoon' airplay in dat het lijkt alsof de files in je lokale archief zitten dit houd oa in dat je ze niet alleen kan afspelen maar ze bijvoorbeeld ook kan slepen naar een andere library (dus een kopie maakt die ook nog werkt als de bron weg is). Verder kan je aanzetten dat als een nieuw track on een node aanwezig is (ik koop bijvoorbeeld op mijn macbook pro) de andere nodes als ze de nieuwe muziek zien zelf een copy maken naar hun eigen library. Het is een 'pull' model ipv een 'push' model met andere woorden ik 'stuur' niet mijn audio naar een andere speaker (airplay) maar 'trek' de muziek van een remote hardisk (andere node).

Gezien 4.3 gisteren uitgekomen is vind ik het nog lastig te zeggen welke voor geluid beter is. Voor 4.3 waren er nog wel eens problemen met airplay dat die hier en daar een tikje gaf en er een vertraging was bij elke actie die je deed dat is nu al een stuk beter. De vertraging is er nog wel maar ze hebben de acties (play, pause, vooruit etc etc) direct gemaakt en pas daarna is een een pauze. Het is wel zo dat met 4.3 de meeste uitspeel problemen die ik had weg waren en geluid weer net zo soepel gaat als op een AppleTV2.0.

Daniel.


denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Bios

Sluit me hier helemaal bij aan.
Heb zelf alleen de express met een ipod touch voor de bediening (remoteless, spotify) maar ben hier zeer tevreden over.

danielo

Citaat van: Bios op maart 10, 2011, 10:17:19
Sluit me hier helemaal bij aan.
Heb zelf alleen de express met een ipod touch voor de bediening (remoteless, spotify) maar ben hier zeer tevreden over.


Zonder twijfel is het gebruik van Spotify en iets als TuneIn een is reden om af te stappen van de oude manier waarbij je een remote gebruikt die verder niet zoveel kan. Je remote (iphone, ipod of ipad) wordt ineens een zender perfect voor dingen als Spotify en TuneIn maar ook voor mensen die veel muziek 'afspelen' vanaf youtube (blijkbaar doen veel mensen dat).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

StefaanD

Citaat van: danielo op maart 10, 2011, 10:05:08
AppleTV 1.0
AppleTV 2.0
AppleTV 2.0 (hacked)

Een cluster van Apple TV's dus  ;D  :headbanging:

Verder als rechtgeaarde Apple gebruiker ga 'k deze draad even volgen.

Nosoforos

Ik verwachtte dat als ik met homesharing ingesteld een nummer startte in iTunes op mijn Mac, dat ik dan op mijn iPhone zie welk nummer er speelt... Maar tot nu toe zie ik eigenlijk niets gebeuren en snap ik niet goed wat nou de bedoeling is. Kan ik alleen maar een nummer starten vanaf mijn iPhone?

danielo

Citaat van: Nosoforos op maart 11, 2011, 00:41:42
Ik verwachtte dat als ik met homesharing ingesteld een nummer startte in iTunes op mijn Mac, dat ik dan op mijn iPhone zie welk nummer er speelt... Maar tot nu toe zie ik eigenlijk niets gebeuren en snap ik niet goed wat nou de bedoeling is. Kan ik alleen maar een nummer starten vanaf mijn iPhone?

Op je iphone moet je even op 'meer' drukken dan zie je een optie 'gedeeld'. Hier kan je een andere library kiezen dus ipv de interne (de iphone) kan je dan een andere kiezen op het netwerk.  Daarna is alles weer het zelfde maar nu komt alle data die je iphone gebruikt van je andere systeem.

Op de ipad kan je dit iets duidelijker zien (welke machine de bron is) op de iphone is dat minder snel duidelijk.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Hai,

Zoals beloofd ga ik in de eerste post meer uitleg geven, ik vroeg mij af hoe dat het beste te doen en heb besloten dat laten zien het beste is dus ik heb als eerste een video (slechte kwaliteit is een test) gemaakt en ben die nu aan het omzetten en uploaden. Als dat gedaan is zal ik deze in de eerste post linken zodat mensen kunnen aangeven of deze vorm zinnig is.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Citaat van: Nosoforos op maart 11, 2011, 00:41:42
Ik verwachtte dat als ik met homesharing ingesteld een nummer startte in iTunes op mijn Mac, dat ik dan op mijn iPhone zie welk nummer er speelt... Maar tot nu toe zie ik eigenlijk niets gebeuren en snap ik niet goed wat nou de bedoeling is. Kan ik alleen maar een nummer starten vanaf mijn iPhone?

In de eerste test video (nu aan het uploaden) ga ik hier op in. Homesharing houd eigenlijk in dat alle machines die meedoen elkaar kennen. Daarna heb je eigenlijk 3 opties :

1. Je trekt de muziek na je toe, dus bijvoorbeeld op je iphone/ipad speel je muziek af van iets op je netwerk

2. Je stuurt het geluid/video van een device naar een Airplay ontvanger dus bijvoorbeeld spotify geluid naar je appleTV/Airport-express

3. Je gebruikt de 'remote' app op je iphone/ipad/ipod om een afspeler (appletv, macmini, pc) te bedienen.

Het klinkt een beetje alsof je het laatste wil.

Nu kan je alles door elkaar doen, Homesharing zorgt er alleen voor dat ze elkaar vinden niet meer en niet minder. Dus extreem voorbeeld :

Ik gebruik mijn ipad om muziek af te spelen van een bibliotheek van mijn netwerk (macmini) er komt geluid uit mijn ipad !!, Nu druk ik op airplay logo op de ipad en besluit de muziek door te sturen naar mijn AppleTV. Nu komt het geluid uit mijn versteker. Nu kan ik mij  iphone pakken en de remote app starten en deze 'richten' op mijn AppleTV en zie ik wat die op dat moment (remote) aan het doen is :). 4 apple devices door elkaar heen, misschien niet slim maar het werkt wel.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Bump, eerste test video's in de openings post gezet.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

yorkie13

Ik ga ook maar eens stoeien met airplay, vandaag een apple tv2 in de UK besteld.

Verder ook Spotify maar eens nader bekijken.

danielo

Citaat van: RA SUBS op april 25, 2011, 16:56:05
Ik ga ook maar eens stoeien met airplay, vandaag een apple tv2 in de UK besteld.

Verder ook Spotify maar eens nader bekijken.

Heb er net weer 2 uit de states laten meekomen met fam. die op bezoek is. Aantal nu in mijn huis is 5 stuks waarvan 4 van het AppleTV2 type :).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

CineSmurf

Er kwam toch ook een appletv versie 3 binnenkort, of duurt dat nog een tijd?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

ArnoldV

Citaat van: CineSmurf op april 26, 2011, 12:49:58
Er kwam toch ook een appletv versie 3 binnenkort, of duurt dat nog een tijd?

De Apple TV2 is tegelijk met de nieuwe iPod reeks in September 2010 geintroduceerd.
Het model daarvoor was nog voorzien van Intel hardware (Pentium M), maar de huidige heeft de zelfde architectuur als de iPhone/iPad/iPod Touch.
Het is (gezien de release-cyclus van de andere iPhone/iPad/iPod producten) te verwachten dat de ATV3 ook rond september weer uit komt. Deze zal dan een snellere A5 processor hebben. Hier is echter nog geen historische onderbouwing voor, maar door de verandering van techniek tov het 2007 model is het wel aannemelijk.


Kjelt

Mooi werk Daniel, duidelijk uitgelegd  :thumbs-up:
Nadeel vind ik toch wel de noodzaak om iTunes te gebruiken. Ik zou het liefste gewoon een NAS willen hebben met mijn audio er op , zeker nu er verschillende privacy aantastende feiten over Apple en hun producten naar buiten zijn gekomen. Ik vind het vervelend dat Apple weet welke audio bestanden ik allemaal heb. Ik zie in de toekomst de noodzaak al hangen om te bewijzen dat ik ook de cd's van alle nummers in mijn bezit heb  ;) Oftewel jammer dat je niet zonder internetverbinding en Apple account je muziek kunt serven naar de diverse producten, mij iets te afgeschermd allemaal.

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op april 26, 2011, 22:04:38
Mooi werk Daniel, duidelijk uitgelegd  :thumbs-up:

Helemaal mee eens, ik heb de filmpjes eens doorgekeken en ik vind ze zeer interessant en informatief gemaakt. 8)

CitaatNadeel vind ik toch wel de noodzaak om iTunes te gebruiken. Ik zou het liefste gewoon een NAS willen hebben met mijn audio er op , zeker nu er verschillende privacy aantastende feiten over Apple en hun producten naar buiten zijn gekomen. Ik vind het vervelend dat Apple weet welke audio bestanden ik allemaal heb. Ik zie in de toekomst de noodzaak al hangen om te bewijzen dat ik ook de cd's van alle nummers in mijn bezit heb  ;)

Wie zegt dat Apple weet welke audiobestanden jij hebt? Voor zover ik weet wordt er alleen informatie verstuurd om bijvoorbeeld je muzieksmaak te kunnen matchen en wordt er geen informatie bijgehouden voor duistere redenen. Jij ziet weer teveel beren op de weg. :baaa:

CitaatOftewel jammer dat je niet zonder internetverbinding en Apple account je muziek kunt serven naar de diverse producten, mij iets te afgeschermd allemaal.

Dat klopt niet. Je kunt prima Airtunes gebruiken (met een Airport Express) om te streamen naar een DAC of receiver. Of Remote gebruiken op je iPhone of iPod Touch om je iTunes te bedienen. En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Het enige waarvoor je dat Apple account moet hebben is als je HomeSharing van je muziekbibliotheken wilt gebruiken. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

maxtrash

Citaat van: GS2K1 op april 26, 2011, 16:42:31
De Apple TV2 is tegelijk met de nieuwe iPod reeks in September 2010 geintroduceerd.
Het model daarvoor was nog voorzien van Intel hardware (Pentium M), maar de huidige heeft de zelfde architectuur als de iPhone/iPad/iPod Touch.
Het is (gezien de release-cyclus van de andere iPhone/iPad/iPod producten) te verwachten dat de ATV3 ook rond september weer uit komt. Deze zal dan een snellere A5 processor hebben. Hier is echter nog geen historische onderbouwing voor, maar door de verandering van techniek tov het 2007 model is het wel aannemelijk.
bij een nieuwe processor zou ik verwachten dat hij ook full hd gaat doen. Dat lijkt me toch wel een voordeel...

Kjelt

Citaat van: Audiofiel op april 26, 2011, 22:33:15
Wie zegt dat Apple weet welke audiobestanden jij hebt? Voor zover ik weet wordt er alleen informatie verstuurd om bijvoorbeeld je muzieksmaak te kunnen matchen en wordt er geen informatie bijgehouden voor duistere redenen. Jij ziet weer teveel beren op de weg. :baaa:
Heb je het nieuws wel gevolgd de laatste weken? Apple weet van iedere iPad/iPod/iPhone bezitter waar en wanneer deze ergens is geweest. Wordt allemaal gelogged, vind je dat normaal?

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op april 26, 2011, 23:33:47
Heb je het nieuws wel gevolgd de laatste weken? Apple weet van iedere iPad/iPod/iPhone bezitter waar en wanneer deze ergens is geweest. Wordt allemaal gelogged, vind je dat normaal?

Ik lees geen Telegraaf of soortgelijke nieuwsmakers als je dat bedoelt. Het wordt - zoals altijd bij Apple - weer flink opgeblazen.

Maar laten we hier on-topic blijven. Het gaat om hele andere zaken in dit topic. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.