Review CP Audio Ultimate Reference verdeeldoos: (door Frank2)
Het CP Audio blok is van gedegen kwaliteit, dat voel je duidelijk aan het gewicht en de goede afwerking. Het heeft 5 inlets.
Na afkoppelen van de Furutech 609E stekkerblok en het aansluiten van het nieuwe blok kon ik een juiste indruk krijgen, weliswaar was het blok nog splinternieuw en niet ingespeeld, maar ik wilde erg graag een indruk hebben.
Omdat het Furutech blok hier enige tijd dienst heeft gedaan zal daarmee vooral een vergelijking mee gemaakt worden.
Na het aansluiten kon ik mijn eerste indruk krijgen en die was zeer positief, een helder mooi hoog, een vol mid en een diepe bas, de stemmen kregen een stuk meer body. Ipv. Het gecrompresde wat de furutech nogal heeft en een iel mid (gedeeltelijk veroorzaker is de furutech stekker FL11 Gold) en een stuk minder definitie, was er nu opeens een vol geluid, met een stuk meer dynamiek, een betere natuurgetrouwheid.
Verder durf ik nog niets te zeggen, ik wacht liever totdat het blok 60 uur gespeeld heeft.
Nu nadat de CP Audio blok ingespeeld is: (wel meer dan 150 uur)
Dit blok is zeer neutraal en open. (en aanmerkelijk beter dan de Furutech 609E, wat 2x zo duur is) Naast dat bij dit blok opvalt dat het erg open klinkt van laag tot hoog, is zijn neutraliteit. Het klinkt allemaal zeer natuurgetrouw. De resolutie is ook een punt wat aandacht verdient, deze is erg goed, en zoveel beter dan mijn oude Furutech blok. Elk detail is duidelijk en goed. Maar toch zijn de stemmen mooi zit er body in en een mooie bas. Dan valt bij dit blok de luchtigheid op, je hoort waar de muziek is opgenomen in een grote of kleine studio. Het geluid komt mooi los van de speakers met voldoende ruimtelijkheid. Toch blijft alles klinken met een flinke bite, een volheid, maar nooit agressief.
Wat tevens opvalt is dat dit blok duidelijk laat horen welke kabels erachter zitten, de kenmerken van de kabels worden in z'n geheel ten toon gesteld, soms een voordeel maar dit kan ook een nadeel zijn. In mijn geval heb ik een standaard iec stekker gebruikt om het blok van stroom te voorzien. Een koperen betere IEC stekker als bijvoorbeeld de Furutech iec koper zou in mijn geval het geluid nog beter hebben gemaakt, er zou meer emotionaliteit geweest zijn. (dit ga ik nog testen)
Gelukkig valt op dat de eerste indruk van het CP Audio blok gehandhaafd blijft.
Ook wat nog erg belangrijk is: alle inlets (5 stuks) hebben dezelfde kwaliteit waar je de stekker ook instopt, het aangesloten apparaat blijft even goed spelen en niet zoals bij Furutech het geval is waar alleen de eerste 2 inlets goed zijn en de rest steeds aanmerkelijk slechter wordt.
Het blok staat nu bij een audiovriend die ook een Furutech IEC stekker van koper heeft en vlgs. Zijn sms wat ik 6 uur later kreeg: voetjes trappelend op en neer, emotioneel, heerlijk luisteren.
Een dag later: Alle goden, christus, wat is dat blok verschrikkelijk goed …....................Wat een diepte, plaatsing, emotie,zuiverheid, ik swing gewoon door het huis met kippevel op mijn rug....genieten tot in mijn tenen....dat voelt heel erg gelukkig !
Mijn conclusie:
Een blok wat zeer neutraal is, open, schoon geluid, een mooi helder midden en een lekkere strakke bas. Het geluid heeft een body. Luchtigheid en ruimtelijkheid zijn voldoende aanwezig. Met een goede IEC contra stekker emotioneel met een erg mooi geluid. Een zeer goed blok en beter dan alle furutech blokken.
Nb: dit is mijn ervaring op mijn set, en zoals altijd dien je zelf te luisteren hoe het blok in je eigen set klinkt.
Mijn set:
Oppo 83se+ upgrades v.d. Upgrade company, Belles 28A voorversterker, Belles 350A eindversterker
Usher BE10 speakers, Aanvoer stroom: aparte audio groep met de groef zekering, aanvoerkabel: hifi tuning (bij jouw hifi te koop)
Interlinks: Johan kabels (open kabels), stroom: Lapp kabels (open kabels)
Ook met Belden getest, Fadel2, oranje Lapp, rode belden
Deze review staat ook in mijn topic.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49503.5500