HDX-1000 crossflashen naar Popcornhour software

Started by Martijn76, February 1, 2011, 10:31:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn76

Topic gesplitst:
hier in het engels
http://www.mpcclub.com/forum/showthread.php?t=25919

In het Nederlands:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/35432122#35432122


Quote from: Madhouse on February  1, 2011, 10:14:49
Is op tweakers een heel topic over. Is firmware van de PCH geschikt gemaakt voor de HDX!

Heb eea voor een ieder ge-copy/paste (het standaardverhaal + nog een stukje over aanpassen van MAC-adres voor als je meerdere HDX-en in je netwerk hebt hangen, LET OP! hier hangt wel een risico aan..) dit alles met dank aan de originele GoT-poster DaTielz:


Crossflashing
HD Digital Technology brengt nog af en toe een update uit voor de HDX-1000. De meest recente is echter al weer van begin 2010.

Veel gebruikers verlangen naar een hogere updatefrequentie zoals de Popcorn Hour A-110: http://www.popcornhour.com/download/A110/firmware-A110.html

Aangezien de HDX-1000 dezelfde hardware en OS kent als de Popcorn Hour A-110 is het relatief eenvoudig de firmware van de Popcorn te crossflashen op de HDX-1000.

Deze topics op het forum van mpcclub.com leggen uit hoe dit het best uitgevoerd kan worden.
quote:
Gemiddelde doorlooptijd: 45 min.
Credits gaan uit naar Kars Bergsma.
Vertaald door DaTiezl.

Het crossflashen van de Firmware word niet aangemoedigd door HD Digital Technology of wie dan ook. Er is geen garantie dat dit op alle HDX-1000 aparaten succesvol werkt. Het uitvoeren van deze stappen is op eigen risico en aan te raden dat dit met voorzichtigheid gebeurt.

Benodigdheden:
1. HDX-1000
2. FAT32 USB Stick
3. Crossflash zipfile: http://www.megaupload.com/?d=4AXDWGVA

1. Unzip de zipfile naar een map op je harde schijf.

*** Zorg dat je een backup maakt van de originele Firmware van je HDX-1000. Alsvolgt: ***
2. Kopieer de bestanden "syabas_to_rushd_080422_2238.html" en "syabas_to_rushd_080422_2238.cgi" naar de USB Stick.
3. Plaats de USB Stick in de HDX-1000 en start het bestand "syabas_to_rushd_080422_2238.html" op je HDX-1000 en volg de instructies. Er word een backup gemaakt van je HDX firmware op de USB Stick en opgeslagen als "dune_firmware_syabas_backup.dff"
4. Kopieer het backupbestand naar je computer.
5. Verwijder vervolgens de backupfile weer van je USB Stick.

*** Het crossflashen van de Popcorn Hour firmware kan nu uitgevoerd worden: ***
6. Kopieer het bestand "PCH English dune_firmware_syabas_backup.dff" naar de USB Stick.
7. Hernoem het bestand naar "dune_firmware_syabas_backup.dff"
8. PPlaats de USB Stick in de HDX-1000 en start het bestand "syabas_to_rushd_080422_2238.html" op je HDX-1000 en volg de instructies.

9. Na crossflashen is het verstandig direct de firmware van PopCorn Hour te upgraden. Dit kan middels het reguliere maintainance scherm op je HDX-1000.

Indien je ooit de HDX-100 firmware terug wilt zetten gebruik dan dezelfde methode en het backupbestand op je computer om de firmware terug te flashen.
Problemen en oplossingen

Ik krijg een foutmelding tijdens de crossflash, wat nu?
Als alle instructies zorgvuldig worden gevolgd is het bijna onmogelijk de crossflash niet goed uit te voeren. Het kan echter voorkomen dat een foutmelding optreed. Geen paniek en probeer het nog eens. Vaak werkt het de tweede keer wel.

Help, mijn power/standby lampje is omgedraaid. Hij is blauw in standby en rood als hij aanstaat?
De PCH-110 firmware bijna identiek aan de HDX-1000 firmware. het crossflashen van de firmware zorgt echter voor een wijziging in de aansturing van deze 'powerled'. Het de led kleurt nu blauw in standby en rood als hij aanstaat. Helaas is daar software/firmware matig momenteel geen oplossing voor. Wel is met een soldeerbout en de nodige tweakers ervaring mogelijk de led om te solderen zoals cypher21 in "[Mediaplayer] HDX-1000 Networked Media T...".

Na crossflash heb ik problemen met 404 errors in de Community Software Installer?
De eenvoudige oplossing hiervoor is om de dir /Apps/AppInit te verwijderen en een software te installen via de CSI. Lighttpd in mijngeval. Daarna zal CSI opnieuw je geinstalleerde apps scannen en kun je weer updaten en installeren.
Deze en andere oplossingen hiervoor staan in de FAQ van dit nmt topic van Ger Teunis.

Help, mijn HDX-1000 doet niets meer en bij recovery krijg ik een wit scherm. Moet ik nu een nieuwe kopen?
Probeer eens een andere TV-Modus te selecteren op je HDX-1000 vaak brengt dat weer beeld op je Tv! Dit kan middels de 'TV-Mode' knop op je afstandsbediening + een cijfer correspoderend met de onderstaande tabel:
- TV Mode + 0 = Auto TV mode
- TV Mode + 1 = Composiet NTSC 480i
- TV Mode + 2 = Composiet PAL 576i
- TV Mode + 3 = reserved
- TV Mode + 4 = Component 720p60
- TV Mode + 5 = Component 1080i60
- TV Mode + 6 = Component 1080p60
- TV Mode + 7 = HDMI 720p60
- TV Mode + 8 = HDMI 1080i60
- TV Mode + 9 = HDMI 1080p60
- TV Mode + Caps/Num = Wisselt tussen 50/60 Hz

Voor het recovery gedeelte kan je het beste de HDX aangesloten hebben op je tv via de s-video uitgang.

Mijn HDX-1000 heeft na de crossflash geen netwerkverbinding meer. Hoe kan dat?
De meest waarschijnlijke oorzaak zal zijn dat het MAC adres is veranderd na de crossflash. Wellicht heb je MAC-filtering in je DHCP server van je router zitten? In dit geval dus even het macadres in de settings van je router wijzigen.

Uiteraard is het mogelijk dat deze eigenschap van de firmware problemen gaat geven bij het crossflashen van meerdere HDX'en binnen een netwerk.


-=-=-=-


Ik heb zojuist het oorspronkelijke MAC adres van mijn HDX1000 weten te herstellen nadat ik hem gecrossflashed had naar een PCH-A110.

Dit werkt alleen als je een backup firmware van je HDX hebt.
Dit bestand wordt gemaakt bij stap 3 van de procedure zoals deze een paar posts eerder is beschreven.

JE LOOPT HIERBIJ HET RISICO DAT JE DE NETWERKLAAG VAN JE HDX KAPOTMAAKT

Open dit firmware bestand met een HEX editor.
(Ik gebruik HxD, maar elke is denk ik goed. Notepad is GEEN Hexeditor)

Zoek in dit bestand naar de tekst 'y.cam' (zonder de aanhalingstekens).
Direct na deze tekst volgt een binaire 0 en daarna een string tussen dubbele quotes.

Voorbeeld: y.cam."b8f3e869931894f4."

Deze string is het oorspronkelijke MAC adres, maar gecodeerd...
ik ken het coderingsmechanisme niet!
Neem de string ZONDER de aanhalingstekens en zonder de laatste punt over (op papier oid).
Dus alleen de cijfers/letters.

Open een telnet sessie naar je HDX.

# cd /
# echo b8f3e869931894f4 >bestandje vervang de waarde hier door JOUW string

controleer of het bestandje echt JOUW string bevat. Tik:
# cat bestandje

als het goed is dan de laatste stap die het echt doet:

# genxenv s /dev/mtdblock0 y.cam bestandje

de volgende opdracht moet dan weer jouw string tonen:

# genxenv g /dev/mtdblock0 y.cam

Zo niet, herhaal desnoods de hele procedure tot het wel klopt!

Na een reboot had ik mijn MAC weer terug.

De hier gebruikte voorbeeld is de string van de firmware die gebruikt wordt om te crossflashen.
Die moet je dus NIET gebruiken, maar echt de string uit je backup firmware!!

Mocht alles mislukt zijn kan je volgens mij de crossflash procedure herhalen en zou je HDX weer moeten werken. Ik heb dit echter zelf niet geprobeerd!


Martijn76

Ga het trouwens vanavond zelf ook maar proberen (alvast met 1 exemplaar van de 2), dit omdat ik toch wel heel vaak 'harde reset' moet doen tegenwoordig..

fastlex

Ik ben benieuwd!
Je hebt geen dataverlies op je hdd?
Harde reset heb ik inderdaad ook af en toe, verwijder dan meestal de mkv en dan ben ik er vanaf.
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

Martijn76

Heb zelf geen ingebouwde HDD (staat allemaal op NAS, incl. jukebox), waarschijnlijk zal ik wel de settings van de HDX zelf opnieuw moeten doen (shares, output, etc.)

Madhouse

Quote from: fastlex on February  1, 2011, 10:19:52
Thanks!
Bedoelde meer de Q10 als rears...

Verkeerde kleur  ;)

Quote from: Martijn76 on February  1, 2011, 10:39:33
Ga het trouwens vanavond zelf ook maar proberen (alvast met 1 exemplaar van de 2), dit omdat ik toch wel heel vaak 'harde reset' moet doen tegenwoordig..

Ben benieuwd, hou ons even op de hoogte!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

K. Hillen

Heb inmiddels de Boxee binnen en dat lijkt een goed apparaat. Waar de HDX toch best vaak afhaakt met het afspelen van bestanden speelt de Boxee deze goed af. Qua interface, extra mogelijkheden zoals installeren van applicaties (RTL Gemist e.d) is dat apparaat echt een flinke stap vooruit. De HDX1000 voelt gelijk verouderd aan, temeer daar de Boxee via IMDB de bijbehorende afbeeldingen van de bestanden zoekt. Ziet er grafisch gewoon goed uit. Toch, wanneer je de HDX goed werkend hebt is het een prettig en overzichtelijk bedienbare mediaplayer. In combinatie met een NAS of interne HD gewoon prima werkbaar. Die van mij is vanochtend met het huisvuil afgevoerd, was het vastlopen tijdens afspelen en de mindere ondersteuning bij gebruik nieuwere codecs wel een beetje beu. Dat kwam puur door een defect in de firmware, dat gaf hij zelf ook aan bij p[oging tot starten van services. Maar heb er wel veel plezier van gehad.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

fastlex

Dat ziet er leuk uit!
Maar je hebt altijd je pc nodig of aan laten staan?
Grappig ding die Boxee!

Quote from: Martijn76 on February  1, 2011, 10:39:33
Ga het trouwens vanavond zelf ook maar proberen (alvast met 1 exemplaar van de 2), dit omdat ik toch wel heel vaak 'harde reset' moet doen tegenwoordig..
Hoe is het gegaan?
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

Martijn76

Quote from: fastlex on February  2, 2011, 08:36:55
Hoe is het gegaan?

Helaas nog niet aan toegekomen, maar ik hou jullie op de hoogte hoor! :)

K. Hillen

Quote from: fastlex on February  2, 2011, 08:36:55
Dat ziet er leuk uit!
Maar je hebt altijd je pc nodig of aan laten staan?
Grappig ding die Boxee!

Voor de Boxee heb je, als je lokale media wil afspelen, inderdaad een computer of NAS nodig. Zelf heb ik een NAS die vlak voor thuiskomst automatisch aan gaat en 's nachts automatisch afsluit. Maar met de Boxee heb je ook de mogelijkheid om via internet verschillende media af te spelen. 
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

Martijn76

Quote from: Martijn76 on February  2, 2011, 09:27:17
Helaas nog niet aan toegekomen, maar ik hou jullie op de hoogte hoor! :)

Gisteravond nummer 1 ge-X-flashed en dat ging prima...

In bovenstaande verhaal gaat men echter wel uit van een 'ideale situatie', maar in mijn geval was er nog wel een recovery nodig (kreeg nml. alleen pch-logo en daarna niets), dmv de recoveryprocedure van PCH zelf (http://support.popcornhour.com/article.aspx?ID=1053) was 't zo gefixed...

Alles werkt (en de ledjes andersom dan dat ik gewend ben)... HDX nummer 2 wacht ik nog even mee totdat ik een met wat meer zelfvertrouwen de MAC-adressen wil veranderen :)

WilcoD

#10
Moet je tijdens het flashen ook je hdd formatteren of blijft de content behouden?

Dit zou ik graag willen weten want dat vind ik voor mijzelf wel een voorwaarde.

Mvg, Wilco

spintwin

Je krijgt als je klaar bent met het flashen de vraag om de firmware te flashen met of zonder verlies van media content.
Dus infeite precies hetzelfde als je gewoon flashed met originele flash van HDX.
Bij mij is het zonder problemen verlopen

Ghosty J

Eens kijken of ik daar morgen even tijd voor ga vrij maken :D
Heb laatst al eens mogen spelen met een boxee en dat beviel mij eigenlijk ook wel, eerst maar eens die flash proberen.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

fastlex

Ook maar even tijd voor maken dus....
Quote from: Martijn76 on February  4, 2011, 12:24:53
Gisteravond nummer 1 ge-X-flashed en dat ging prima...

In bovenstaande verhaal gaat men echter wel uit van een 'ideale situatie', maar in mijn geval was er nog wel een recovery nodig (kreeg nml. alleen pch-logo en daarna niets), dmv de recoveryprocedure van PCH zelf (http://support.popcornhour.com/article.aspx?ID=1053) was 't zo gefixed...

Alles werkt (en de ledjes andersom dan dat ik gewend ben)... HDX nummer 2 wacht ik nog even mee totdat ik een met wat meer zelfvertrouwen de MAC-adressen wil veranderen :)
Werkt de HDX probleemloos?
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

spintwin

Quote from: fastlex on February  5, 2011, 13:13:40
Ook maar even tijd voor maken dus....Werkt de HDX probleemloos?


ik kan alleen afgezien van het led wat nu dus rood is in de bedrijfstand zo snel geen verandering vinden.
wie weet eigenlijk de veranderingen?

Martijn76

Quote from: fastlex on February  5, 2011, 13:13:40
Ook maar even tijd voor maken dus....Werkt de HDX probleemloos?

Idd alleen LED is omgedraaid en hou rekening met het feit dat je een nieuw MAC-adres krijgt (zoals ingebakken in de standaardfiles die je download), als je dus meerdere HDX'sen in je nw x-flashed kan/zal dat problemen opleveren (vandaar dat ik er nu nog maar 1 gedaan heb)

Heb in ieder geval al wel films gehad die het op de x-flashed HDX het wel deden, maar op de originele HDX niet... tot nu toe dus positief!

fastlex

Top, staat overigens een hele scherpe ééndagsvlieg...
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

Martijn76

k'zag 'm... :-)

Hoop met de xflash de levensduur te rekken tot de release van de  Dune D2 met nieuwe chipset...

Jeroen de Waal


fastlex

Yep, zolang de HDX niet zo vaak vastloopt is ie ook top.
Al moet ik zeggen dat dat niet vaak is, nieuwe firmware lijkt dus te helpen.
Content blijft intact toch?

Moet de verwoording weg Jeroen?
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

Jeroen de Waal

Nee ik was benieuwd naar een link oid of wat er mee bedoelt wordt?  ;D


Jeroen.

Martijn76

Quote from: fastlex on February  7, 2011, 14:39:55
Content blijft intact toch?

Content staat bij mij op de NAS, dus staat sowieso los van deze ingreep... instellingen en shares waren onaangetast iig

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Martijn76


fastlex

Gisteren twee films die ik wou kijken die het niet deden.
De meter liep maar er was geen beeld en geluid.
Vanavond ook maar gaan flashen....
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster