Nog een sub/laag topic

Started by RalphH, February 21, 2011, 21:20:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

#25
Quote from: bmateijsen on March  1, 2011, 07:15:45
De overgang bij 80 hrz is inderdaad prima, maar daarna verliest de subwoofer alleen maar output..
Sorry, was niet helemaal scherp meer gisteren.

Quote
De overgang bij 80 hrz is inderdaad prima, maar daarna verliest de subwoofer alleen maar output..
Ik ga 'm harder zetten. Dit zal enkel niet de dip verhelpen.
Morgen een dagje vrij, dus alle tijd om te testen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Ik ga later vandaag eens wat metingen doen met een xxls400 op diverse rare plekken in de ruimte, en kijken wat dit voor invloed heeft.

Zonder correctie of dsp van de antimode.

Een eerste plek zal zij op een meter voor de centerluidspreker op een stevige 60 cm hoge constructie.

of ik er echt aan toe kom weet ik niet , daar ik ook mijn oppo 93 vandaag binne krijg..........

RalphH

Ben benieuwd. Veel plezier met de Oppo ook!!

Morgen zet ik m ook nog even op zijn kant op de plek van de center natuurlijk.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

meting met xxls400 op 65 cm hoge stand, met antimode en subdude

echt wel een redelike meting

volgende wordt met de xxls op deze plek, maar dan alleen op de subdude

yorkie13

#29
Hier een meting van de xxls400 DF met en zonder antimode,

1/2 meter voor de centerluidspreker en op de subdude.

Het is duidelijk wat de antimode doet met de piek bij 33 hz.

RalphH

De pieken worden er inderdaad mooi uitgehaald.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

#31
daarom verbaas ik me erover dat je laag zo slecht is, met een xxls400 kan ik hier in een
30 m2 ruimte echt de boel laten schudden...............

een slechte foto met de iphone, maar genoeg om een indruk te geven.

RalphH

In de hoeken en langs de muren zijn flinke pieken, ik zal ook van daaruit een keer meten, geeft wel een goeie indruk denk ik. De luisterplek is gewoon dood. :(
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bertor

Quote from: RalphH on March  1, 2011, 11:09:56
In de hoeken en langs de muren zijn flinke pieken, ik zal ook van daaruit een keer meten, geeft wel een goeie indruk denk ik. De luisterplek is gewoon dood. :(

Dat is echt een heel vervelende dip die je daar hebt, je kunt beter 30 Hz missen dan 50 Hz.

Hoe spelen je fronts zonder sub, heb je dan hetzelfde probleem? Misschien kun je de sub en de fronts juist laten overlappen, je hebt de meetspullen om 'te zien wat je doet' en ik neem aan de de fronts wel 40 Hz halen? Misschien kun je door een combinatie van overlap, sub halverwege een zijmuur en spelen met de fase toch die dip opvullen.

frankp

Even volgen.
Zit een beetje met hetzelfde probleem. Op de kijk/luisterplek vallen sommige frequenties weg, terwijl als ik dan in de keuken
ga staan ik bijna gek wordt van de bass... Heb de sub al op diverse plaatsen gehad maar het lijkt niet te lukken.
Morgen maar eens een Behringer USB kaartje regelen en met REW gaan kijken hoe het erbij staat.

RalphH

Quote from: bertor on March  1, 2011, 21:30:00
Dat is echt een heel vervelende dip die je daar hebt, je kunt beter 30 Hz missen dan 50 Hz.

Hoe spelen je fronts zonder sub, heb je dan hetzelfde probleem? Misschien kun je de sub en de fronts juist laten overlappen, je hebt de meetspullen om 'te zien wat je doet' en ik neem aan de de fronts wel 40 Hz halen? Misschien kun je door een combinatie van overlap, sub halverwege een zijmuur en spelen met de fase toch die dip opvullen.

Met enkel de fronts heb ik hetzelfde probleem. Langs de muren klinkt laag ok, iets te aanwezig, maar op de luisterplek is heel de grootsheid van de muziek foetsie. Basdrum klinkt als een blok hout waar iemand op aan het meppen is, erg irritant. Overlap met fase zou ik kunnen proberen, in iedergeval voor muziek. Maar dan heb ik bij film nog steeds een groot gemis. Wordt toch ruimtebehandeling (bass traps) uiteindelijk denk ik.

@Ralf
De oppo binnen? Enenen?  :) Dank voor de sub input, heb je nog meer getest zelf, of je op de Oppo gestort?


Morgen meer metingen en grafiekjes ook op plekken die niet de luisterplek zijn!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

ja , de oppo is binnen en is echt heel mooi.
gebouwd als een tank en met blu ray en sacd een hele verbetering tov de sony bdp370

heb dus verder getest met muziek en een xxls400, geen straf die nieuwe speler.......

maar met de tannoys heb je ook die dip bij 40 tot 50 hz ?

RalphH

Quote from: RA SUBS on March  1, 2011, 22:31:58
ja , de oppo is binnen en is echt heel mooi.
gebouwd als een tank en met blu ray en sacd een hele verbetering tov de sony bdp370

heb dus verder getest met muziek en een xxls400, geen straf die nieuwe speler.......

maar met de tannoys heb je ook die dip bij 40 tot 50 hz ?

Mooimooi, goeie aanschaf dus

Bij de Tannoys heb ik ook de dip, hoorbaar, nog niet gemeten. Dat gebeurt met een uurtje eerst ff een bammetje eten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

#38
Enkel de fronts (geen sub, amp op source direct), vergelijkbaar beeld:




Buurman is wel aan het klussen, metingen goed timen ander sturen zijn zaag en boorgeluiden de metingen in de war. Had hier ook de wasmachine al uitgezet  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Gemeten op 30cm van de muur ruwweg halverwege de kamer (130cm meer naar voren tov luisterpositie). Enkel de fronts:



Zelfde meting, enkel dan met sub, kantel freq 80hz:

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

het laag is er dus wel, alleen nu nog op de luisterplek.

heb je al dingen geprobeerd als 50 cm naar voren gaan zitten ?

dit kan soms erg veel schelen

RalphH

Op zijn kant op de plek van de center. Volume van de versterker 12 db harder gezet anders was het een grafiekje van niks:



En de vloerbeschadigd @#$%^&!!!! Na terugzetten op zijn pootjes kantelde de sub door het gewicht van de amp iets sneller terug dan ik ingeschat had... Gloeiendegloeiende, 2 spike putten in het midden van de kamer in de vloer! """"Gelukkig"""" ligt hier het kleed overheen, maar het is toch zwaar K, de vloer is net nieuw. Zucht, beetje dichtstoppen met wat bruine verf dan maar... :( :( :(
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bmateijsen

Ralph,

Zet de subwoofer eens linksachter in de hoek en doe dan nog eens een meting. Stel wel even netjes het volume, de afstand en fase in.

Groet,

Bjorn

RalphH

Quote from: RA SUBS on March  2, 2011, 10:39:53
het laag is er dus wel, alleen nu nog op de luisterplek.

heb je al dingen geprobeerd als 50 cm naar voren gaan zitten ?

Laag is er zeker wel inderdaad, maar vooral langs de muren en achter in de hoeken.

Naar voren wordt iets beter:


Enkel dit is niet mogelijk ivm het scherm. Kom er dan veel te dicht op te zitten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: bmateijsen on March  2, 2011, 10:47:52
Ralph,

Zet de subwoofer eens linksachter in de hoek en doe dan nog eens een meting. Stel wel even netjes het volume, de afstand en fase in.

Groet,

Bjorn

Ga ik doen.
Wellicht een domme vraag..maar hoe stel ik de fase juist in?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijn M

Zou je nog 's een plattegrondje van je kamer willen maken, met daarop de plekken van je speakers en de luisterplek? Het is me nog niet helemaal duidelijk geworden waar je precies zit, maar ik krijg het idee dat je in het midden van de lengterichting zit. Dat zou de scherpe dip kunnen verklaren. Het midden van de kamer is een suboptimale (;)) plek voor sublaagweergave. De tip van Bertor, om de sub in het midden van één van de zijwanden te zetten, zou hierbij uitkomst moeten kunnen bieden.
Van welk materiaal zijn de wanden van je kamer gemaakt?
Dutch & Dutch

yorkie13

de ruimte is zoals op de afbeelding, scherm hangt tegen de wand waar de trap zit

dus idd in de lengte vd kamer

RalphH

@Bjorn
Ik heb de sub nu linksachter in de hoek staan, afstand en volume ingesteld, fase staat vooralsnog op 0:


De megadip is in iedergeval weg nu. Enkel deze plek is niet echt lekker ivm de surround speaker.

@Keyzer
De ruimte ziet er ongeveer zo uit. Luisterplek is niet in het midden van de kamer:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: RA SUBS on March  2, 2011, 11:39:26
de ruimte is zoals op de afbeelding, scherm hangt tegen de wand waar de trap zit

dus idd in de lengte vd kamer

Thnx Ralf, je was me voor :). De breedte in het voorste gedeelte is wat minder geworden vanwege 2 voorzetwanden. De voorste u is dus een houten raamwerk, met gipsplaten en afgewerkt met fijne spachteputz, hele kleine korrel.
Het achterste gedeelte is een uitbouw, stenen muur, gestuct en afgewerkt met dezelfde spachtelputz. Plafond voor is beton, achter in de uitbouw zijn het gipsplaten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bmateijsen

Zet je x-over eens op 60 hrz. En de subwoofer mag ook naar de andere hoek achter je...

Duidelijk een betere curve in ieder geval ;)