is SACD dood?

Started by Gaeje, February 15, 2011, 17:28:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rbormans

Quote from: s0000884 on February 24, 2011, 03:40:56
... alleen mensen die de verschillen er bij fantaseren als ze aan het luisteren zijn ...
Je betoog gaat niet op voor de surround SACD versies neem ik aan ?

Gaeje

Quote from: s0000884 on February 24, 2011, 03:40:56
Het probleem met SACD is dat het technisch gezien een fantasieverhaaltje is (hoorbaar betere audiokwaliteit voor thuis dan CD is onmogelijk), en dat dus alleen mensen die de verschillen er bij fantaseren als ze aan het luisteren zijn die spullen willen kopen. Deze inschatting hadden ze (solips) uiteraard al veel eerder kunnen maken. Er zijn ongetwijfeld enkele opnames waarbij expres de CD-versie wordt verpest om SACD te promoten ('zie je wel dat SACD beter klinkt' jubelde de verkoper...) of, waarbij expres een remaster wordt gedaan van een betere kwaliteit die alleen op SACD uitkomt. Echter aangezien de niet-audiofielen (dus verreweg de meesten) dan gewoon van de nieuwe versie een CD-kopie kunnen maken (die net zoo mooi klinkt) is daar commerciëel geen fatsoenlijk sla'tje uit te slaan.

Eigenlijk heeft dit debacle aangetoond dat (gelukkig) de overgrote meerderheid van de mensen die naar muziek luisteren zich niet laten oplichten en zelf doorhebben dat er helemaal geen kwaliteitsverschil is met het inmiddels 31 jaar oude medium.
verklaar nader?
verklaar nader?

s0000884

Quote from: Raf (B) on February 24, 2011, 10:20:23
Je betoog gaat niet op voor de surround SACD versies neem ik aan ?
Hier kan de consument anno 2011 heel goed alternatieven voor maken. Een meerkanaals-kopie is met software ongetwijfeld mogelijk. DTS-HD en de nieuwe Dolby Digital normen die bij blue-ray zitten vormen ook goede alternatieven, en die zijn embedded in systemen die commerciëel wél levensvatbaar zijn en uiteindelijk tot mainstream spul gaan behoren.

rbormans

Quote from: s0000884 on February 24, 2011, 14:37:18
Hier kan de consument anno 2011 heel goed alternatieven voor maken. Een meerkanaals-kopie is met software ongetwijfeld mogelijk. DTS-HD en de nieuwe Dolby Digital normen die bij blue-ray zitten vormen ook goede alternatieven, en die zijn embedded in systemen die commerciëel wél levensvatbaar zijn en uiteindelijk tot mainstream spul gaan behoren.
Jij zegt "mensen die SACD kopen fantaseren gewoon zaken die er niet zijn"
Ik zeg "een meerkanaals SACD had meerwaarde want die meerkanaals mogelijkheid had je niet met CD" (en niet elke SACD had je ook in meerkanaals DVDA, of Bluray, of ...)

dekkersj

Meerkanaals is inderdaad een meerwaarde en wel de enige meerwaarde. Maar volgens mij is het helemaal niet dood, gelukkig maar.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Midcall

Quote from: Gaetan on February 24, 2011, 10:23:28
verklaar nader?

Ga er nou niet op in joh.... hij is van mening dat er geen enkel verschil in klank bestaat tussen welke cd-speler dan ook, dus kan er ook geen verschil zijn tussen cd en sacd. Weinig discussie mee/over mogelijk, veel off-topic geneuzel ligt op de loer.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Gaeje

Quote from: Midcall on February 24, 2011, 16:57:26
Ga er nou niet op in joh.... hij is van mening dat er geen enkel verschil in klank bestaat tussen welke cd-speler dan ook, dus kan er ook geen verschil zijn tussen cd en sacd. Weinig discussie mee/over mogelijk, veel off-topic geneuzel ligt op de loer.
ok, thx. ik ging net zeggen, de specs liegen er ten eerste niet om, en ten tweede, ik hoor toch zelf dat het veel beter klinkt

ik vond trouwens vandaag nog deze link op hun facebook page: http://blog.bowers-wilkins.com/sound-lab/definitive-guides/the-definitive-guide-to-24-bit-flac/

(ondertussen van 2009 reeds, maar toch interessant leesvoer)

s0000884

Quote from: Gaeje on February 25, 2011, 03:03:49
ok, thx. ik ging net zeggen, de specs liegen er ten eerste niet om, en ten tweede, ik hoor toch zelf dat het veel beter klinkt
Ten eerste: de specs van de CD zijn veel beter dan die van onze oren. Verder verbeteren heeft dus geen zin.
Ten tweede: het verschil tussen SACD en CD is, bij zeer grondig uitgevoerde luistertests door audiofielen in samenwerking met wetenschappers, niet hoorbaar gebleken.

Als je niet-blind test hoor je uiteraard van alles. Ik las zelfs een keer dat een audiofiel ´hoorde´ dat de viool dunner ging klinken als de wilson XS werd uitgeschakeld (dubbele 18 inch subwaffer). Hoe bizar wil je het hebben.

brtram

Quote from: s0000884 on February 25, 2011, 20:04:00
Ten eerste: de specs van de CD zijn veel beter dan die van onze oren. Verder verbeteren heeft dus geen zin.


De specs zijn misschien wel fantastisch en beter dan onze oren, maar dat zegt helemaal niets over welke mastertape hoe op CD gezet is.





brtram

Quote from: s0000884 on February 25, 2011, 20:04:00
Als je niet-blind test hoor je uiteraard van alles. Ik las zelfs een keer dat een audiofiel ´hoorde´ dat de viool dunner ging klinken als de wilson XS werd uitgeschakeld (dubbele 18 inch subwaffer). Hoe bizar wil je het hebben.

Heeft dit voorbeeld iets met verschil CD - SACD te maken?




german

Quote from: s0000884 on February 24, 2011, 14:37:18
Hier kan de consument anno 2011 heel goed alternatieven voor maken. Een meerkanaals-kopie is met software ongetwijfeld mogelijk. DTS-HD en de nieuwe Dolby Digital normen die bij blue-ray zitten vormen ook goede alternatieven, en die zijn embedded in systemen die commerciëel wél levensvatbaar zijn en uiteindelijk tot mainstream spul gaan behoren.

Meerkanaals is via mijn receiver wel mogelijk in allerlei soorten en maten, maar dat is kunstmatig en kan absoluut niet tippen aan een multichannel SACD, waarbij feitelijk het schijfje bepaald welke tonen naar welke speaker moeten. Dit levert een perfecte surround ervaring. Wat jij doet is Dolby Prologic vergelijken met DTS, als je dat verschil niet hoort heeft het geen enkele zin ook maar 1 cent in welke apparatuur dan ook te investeren, want dan is er gewoon iets mis met je gehoor.

Van stereo SACD's ben ik niet zo kapot, omdat in die gevallen mijn subwoofer niet meespeelt. Ik heb er wel een paar (gelukkig hybride), maar speel die liever in stereo af, omdat ik dan wel 2.1 heb. Mijn main speakers gaan tot ca. 40 Hz, maar daar beneden gebeurt ook nog een hele boel, althans bij sommige cd's.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

s0000884

#61
Quote from: german on February 25, 2011, 23:18:44
Wat jij doet is Dolby Prologic vergelijken met DTS, als je dat verschil niet hoort heeft het geen enkele zin ook maar 1 cent in welke apparatuur dan ook te investeren, want dan is er gewoon iets mis met je gehoor.
Dat je niet goed leest, hoeft hopelijk niet te betekenen dat je mij dit soort volkomen onzinnige beweringen toedicht. Tuurlijk klinkt pro logic waardeloos vergeleken met digitaal.

Ik had het over de *nieuwe* generatie surroundformaten die bij blu-ray kunnen zitten. Niet over een 20-ofzo-jaar oude analoge standaard. Als de meest toegeweide audiofielen al niet in de geringste mate verschil blijken te horen tussen CD en SACD onder gecontroleerde omstandigheden (zie die paper " audability of a PCM A/D D/A loop in DSD ....) dan zal tussen lossless-compressie en CD ook geen verschil te horen zijn. Sterker nog, ik denk dat als jij de oude Dolby Digital standaard (factor 10 compressie tov CD) blind toetst tegen SACD, dat je ook niet consequent zult aanwijzen dat de SACD beter klinkt.

Perfectionist

S0000884, svp een normale toonzetting hanteren.
Een beter forum begint bij jezelf.

brtram

Quote from: s0000884 on February 27, 2011, 14:58:53
Dat je niet goed leest, hoeft hopelijk niet te betekenen dat je mij dit soort volkomen onzinnige beweringen toedicht. Tuurlijk klinkt pro logic waardeloos vergeleken met digitaal.

Ik had het over de *nieuwe* generatie surroundformaten die bij blu-ray kunnen zitten. Niet over een 20-ofzo-jaar oude analoge standaard. Als de meest toegeweide audiofielen al niet in de geringste mate verschil blijken te horen tussen CD en SACD onder gecontroleerde omstandigheden (zie die paper " audability of a PCM A/D D/A loop in DSD ....) dan zal tussen lossless-compressie en CD ook geen verschil te horen zijn. Sterker nog, ik denk dat als jij de oude Dolby Digital standaard (factor 10 compressie tov CD) blind toetst tegen SACD, dat je ook niet consequent zult aanwijzen dat de SACD beter klinkt.

Dat mensen jouw teksten niet begrijpen ligt m.i. niet aan de leeskunde van je medeforum leden.

Je strooit zoals gebruikelijk met warrige teksten vol met loze kreten, schijnbewijzen en manke vergelijkingen.
Voor gewone aardlingen zijn ze niet te volgen.
Als je een stapje naar achteren doet, zie je dat het meestal onzin is, afgedekt met pseudo-wetenschappelijk los zand.


Zullen we het nu weer over SACD gaan hebben.

Dankzij de hier genoemde adressen nog een paar leuke titels gevonden.

Mijn tip van de week, vorige week is Stevie Wonder's Songs in the key of Life in Japan uitgekomen.
Jammer genoeg zijn ze de Japanse SACD zo verschrikkelijk duur > EUR 50,-

AbZ

#64
Voor mensen met interesse in klassiek, oude en (soms) 'etnische' muziek
is het label AliaVox een aanrader, oa vanwege het werk van Jordi Savall,

en natuurlijk RCO Live, LSO Live, ... 
Er komt nog steeds een heleboel topwerk uit op SACD   :headbanging:

s0000884

Quote from: brtram on February 27, 2011, 20:47:41
Als je een stapje naar achteren doet, zie je dat het meestal onzin is, afgedekt met pseudo-wetenschappelijk los zand.
Altijd mooi om te zien dat je niet inhoudelijk reageert, maar wél de moeite neemt kinderachtig te wezen. Zeer herkenbaar.

Perfectionist

Quote from: s0000884 on March  3, 2011, 00:19:25
Altijd mooi om te zien dat je niet inhoudelijk reageert, maar wél de moeite neemt kinderachtig te wezen. Zeer herkenbaar.

Ik heb je eerder gewaarschuwd ivm je toonzetting, kennelijk heeft dit geen effect (?) daarom krijg je een afkoelperiode van 1 dag.

Brtram krijgt eveneens een waarschuwing voor zijn toonzetting en persoonlijk worden.
Een beter forum begint bij jezelf.

lepelaar

Voor de mensen die willen weten wat er per week uitkomt. ziet deze website

http://www.sa-cd.net/recent

ajbeefde

Quote from: lepelaar on March 16, 2011, 10:12:09
Voor de mensen die willen weten wat er per week uitkomt. ziet deze website

http://www.sa-cd.net/recent

Nice, thanks....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

movie46

Interesant  ;D

En zijn deze gewoon te bestellen?.

FDLARRY

Quote from: lepelaar on March 16, 2011, 10:12:09
Voor de mensen die willen weten wat er per week uitkomt. ziet deze website

http://www.sa-cd.net/recent
Dank voor de tip, hij staat in mijn favorieten, ik denk (wel onderbuikgevoel) dat de SACD en of andere hoogwaardige opnames en remasters weer in de lift zit, misschien wel een come=back. :clapping:
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

TopGun2010

Gelukkig zijn er nog genoeg liefhebbers voor SACD. Zolang er genoeg vraag is zal er aanbod zijn!!  :clapping:
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

FDLARRY

Ik doe in ieder geval mijn best, ik heb er aardig wat aangeschaft de laatste tijd. :pompom:
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

brtram

#73
Quote from: travelfly on July  7, 2011, 05:32:12
Hotels with the best pools at http://www.*****.com


Hebben deze hotels een sacd-mediatheek voor de gasten?


edit.
De moderator heeft al ingegrepen.

Ron_Z

In Japan zijn ze goed bezig, komt in september beschikbaar:

Fleetwood Mac - Rumours
The Doors - The Doors
Donald Fagen - Nightfly
Foreigner - 4
Doobie Brothers - Captain And Me

zie bv hier: http://www.hmv.co.jp/en/product/detail/4152265 . Volgens berichten ook Multi-Channel.

Grappig dat Warner, als oude DVD-A voorstander, nu in Japan deze als SACD's uit aan het brengen is. Ook Hotel California van de Eagles komt eraan daar.