is SACD dood?

Started by Gaeje, February 15, 2011, 17:28:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Ik vind SACD springlevend.  Het is bijna een soort kwaliteitsgarantie aan het worden, omdat het vooral wordt gebruikt als de uitvoering en opname toch al erg goed zijn (dwz los van het formaat:  de gewone CD layer is dan ook goed).  Dan heb ik het wel over klassiek, maar voor popmuziek zijn dat soort overwegingen imho sowieso minder interessant.

Midcall

SACD is dood, en dat heeft nagenoeg niets met de content te maken, maar met de hardware die niet meer ontwikkeld wordt. Nu veel SACD loopwerken het in de spelers aan het begeven zijn (erg veel Sony loopwerken blijken zeer brak) komt men er achter dat er nauwelijks tot geen vervangende loopwerken meer verkrijgbaar zijn. Blijven straks alleen nog de alles-eters over die je sacd's kunnen afspelen, maar deze klinken vaak toch niet zo goed als de dedicated SACD spelers. Kortom, toen de doorontwikkeling van SACD stopte en zelfs Sony het overboord gooide was het doodvonnis voor SACD getekend.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

AbZ

Quote from: Midcall on February 17, 2011, 01:51:09
SACD is dood, en dat heeft nagenoeg niets met de content te maken, maar met de hardware die niet meer ontwikkeld wordt.
Hangt er vanaf of je in content bent geinteresseerd of in hardware  :smile:
Sony en SACD kunnen elkaar wel missen hoor.
Het idee dat een speler per se dedicated moet zijn lijkt me volkomen achterhaald
door de Oppo's, Marantz UD's, Linn Unidisk, etc.

Jiri

Ik heb wel gemerkt dat SACD voor het populaire genre op sterven ligt. Er komt ook nauwelijks iets nieuws meer uit.
Op het klassiek vlak daarentegen is SACD springlevend. Elke maand komen daar tientallen nieuwe titels op beschikbaar. Ik koop regelmatig mooie surround uitvoeringen op SACD en die zijn ook volop verkrijgbaar in de klassieke muziek vakhandel.
Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Midcall

Quote from: AbZ on February 17, 2011, 02:05:11
Hangt er vanaf of je in content bent geinteresseerd of in hardware  :smile:
Sony en SACD kunnen elkaar wel missen hoor.
Het idee dat een speler per se dedicated moet zijn lijkt me volkomen achterhaald
door de Oppo's, Marantz UD's, Linn Unidisk, etc.
Het marktaandeel van deze spelers is nagenoeg nihil. SACD kan wellicht nog interessant zijn voor de high-end markt, maar daar zijn de genoemde spelers kwalitatief niet goed genoeg voor en zijn er geen mogelijkheden om met een losse DAC de kwaliteit nog wat op te krikken. SACD wordt op dit moment aan alle kanten voorbij gestreeft door downloadable high resolution muziek die middels een goede DAC kwalitatief superieur klinken aan de kwalitatief bovengemiddelde sacd spelers.

Ik heb twee SACD spelers thuis staan en ik kan niet met droge ogen beweren dat SACD NIET dood zou zijn. Er is ook helemaal niemand in de industrie die het tegendeel zal beweren. High res audio heeft wèl de toekomst, maar vast staat dat dit hoe dan ook niet in SACD vorm zal zijn.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Nosferatu

Tja, SACD is niet dood maar ligt wel aan de beademingsapparatuur. In Europa in ieder geval. Als je naar het aanbod van nieuwe spelers kijkt dan stoppen alle europese fabrikanten massaal met hun dedicated SACD spelers maar de japanners blijven maar nieuwe uitbrengen. De markt aldaar is totaal anders.

Ach, ik vind het prima, als ik een SACD release tegenkom die voor mij interessant is, dan pak ik'm. Een enkele DVD-A lust ik ook nog wel. Het aanbod van SACD is altijd nog groter dan 24kt CD releases of SHM. Ok, SHM CD's willen na een tijdje nog wel weer uitgebracht worden maar het blijft lastig om aan te komen EN erg prijzig. Zolang er dus nog spelers zijn te krijgen kan ik m'n collectie (zo'n 50 a 60 stuks schat ik) nog beluisteren. Nee, ik heb nog geen streaming audio apparaat, anders zou het allemaal misschien helemaal anders worden.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

contour3.0

misschien kunnen we elkaar in de toekomst informeren over SACD's releases, en waar ze ruimschoots te koop zijn. en dan bedoel ik wel Nederlandse winkels, niet via het web ;)

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

Midcall

#32
Quote from: contour3.0 on February 21, 2011, 18:51:15
misschien kunnen we elkaar in de toekomst informeren over SACD's releases, en waar ze ruimschoots te koop zijn. en dan bedoel ik wel Nederlandse winkels, niet via het web ;)

Rob
Waarom? Omdat je liever wat meer betaalt en er graag wat kilometers voor wilt rijden?  ;)

Als SACD je lief is, zou ik ze kopen bij een toko als bijvoorbeeld Amazon. De echt grote jongens bepalen of zoiets als SACD nog even bestaansrecht heeft of niet. Als Amazon ze blijft verkopen, dan blijft de industrie ze produceren.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

contour3.0

misschien gewoon omdat ik dat wil?? ;D

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

celerontje

Jouw omslachtigheid bevalt ons niet! :P
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

contour3.0

Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

celerontje

Jammer voor jouw, we gaan je er namelijk niet bij helpen! :P :P :P :P :P :P :P :D :D :D :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

Quote from: celerontje on February 21, 2011, 20:44:28
Jammer voor jouw, we gaan je er namelijk niet bij helpen! :P :P :P :P :P :P :P :D :D :D :D
jammer voor jou

contour3.0

 ;D ;D ;D ;Ddaar heb je nou een forum voor ;D ;D ;)
Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

contour3.0

wanneer de plaatselijke of landelijke detailhandel een product links laat liggen kun je wel stellen dat het stervende is........en maar klagen ;)

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

Midcall

#40
Quote from: contour3.0 on February 21, 2011, 21:32:27
wanneer de plaatselijke of landelijke detailhandel een product links laat liggen kun je wel stellen dat het stervende is........en maar klagen ;)

Rob
Die plaatselijke  of landelijke detailhandel heeft al enige tijd volstrekt geen prioriteit bij cd's, laat staan sacd's. Met hun games, dvd's en bd's krijgen ze het publiek waar ze schijnbaar meer waarde aan hechten, en daar horen wij muziekliefhebbers al een poos niet meer bij. Dus lekker online kopen in de US of in de UK, dat is goedkoper, zoekt makkelijker en je hoeft er de deur niet meer voor uit ;-).
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

celerontje

Quote from: Gaetan on February 21, 2011, 21:13:23
jammer voor jou
Shit, dat uitgerekend IK die fout moet maken... >:( (meestal zie ik het wel, maar als je even snel iets typt...)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

buizesmurf

In Hasselt,Belgie, is er een winkel die redelijk veel sacd in stok heeft.Helaas de meeste vallen onder ''klassiek'' Geloof dat deze winkel een conectie heeft met radio klara de klassieke radiozender van de vrt.

contour3.0

Quote from: buizesmurf on February 22, 2011, 00:57:58
In Hasselt,Belgie, is er een winkel die redelijk veel sacd in stok heeft.Helaas de meeste vallen onder ''klassiek'' Geloof dat deze winkel een conectie heeft met radio klara de klassieke radiozender van de vrt.
klassiek is meestal het probleem niet!
jazz al wat minder, rock/pop hoe je het wilt noemen is slecht vertegenwoordigd.
Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

Midcall

Quote from: contour3.0 on February 22, 2011, 20:09:17
klassiek is meestal het probleem niet!
jazz al wat minder, rock/pop hoe je het wilt noemen is slecht vertegenwoordigd.
Rob
Maar is dit niet het genre wat zich ook geheel niet leent voor sacd? Opname kwaliteit staat daar ongeveer onderaan aan het prio lijstje van de producer.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

contour3.0

Quote from: Midcall on February 22, 2011, 21:19:03
Maar is dit niet het genre wat zich ook geheel niet leent voor sacd? Opname kwaliteit staat daar ongeveer onderaan aan het prio lijstje van de producer.
voor een gedeelte wel ....daar heb je gelijk in en geeft ook een gedeelte van het probleem weer. :(
aan de andere kant zijn er wel heel mooie (pop) sacd's: Peter Gabriel, en een sacd die ik vaak laat horen en waar je niet direct op komt: beggars banquet van...jawel de rolling Stones!! deze sacd laat horen dat de heren in die tijd toch wel wat konden. ;)
zo maar wat voorbeelden, er zijn meer prachtjuweeltjes..

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

Staaled

Bij pop kun je bovendien nog wel eens aanlopen tegen overenthousiast gebruik van de surround-kanalen. :-\
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

contour3.0

Quote from: Hipster on February 23, 2011, 09:28:34
Bij pop kun je bovendien nog wel eens aanlopen tegen overenthousiast gebruik van de surround-kanalen. :-\
daar heb ik geen last van ik luister stereo ;D

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

german

Volgens mij is SACD helaas op sterven na dood! Behalve voor klassieke muziek.
Goede titels zijn soms nog 2e hands te koop voor heel pittge prijzen. In ieder geval is marktplaats nog een redelijk goede bron om aan sacd's te komen. Mijn voorkeur gaat uit naar multichannel sacd's, die kan ik op de beste manier via mijn Onkyo receiver weergeven, waarbij het .1 kanaal ook lekker meedoet met z'n eigen signaal. Neem bijvoorbeel Two Horizons van Moya Brennan, grandioos, met ruiten trillende diepe bassen ;D, maar ook Dark Side of the moon van Pink Floyd.
Soms heeft Play.com ook nog wel eens leuke sacd's.
Overigens zou ik best wel op de hoogte willen blijven van new releases.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

s0000884

Quote from: german on February 23, 2011, 22:16:43
Volgens mij is SACD helaas op sterven na dood!
Het probleem met SACD is dat het technisch gezien een fantasieverhaaltje is (hoorbaar betere audiokwaliteit voor thuis dan CD is onmogelijk), en dat dus alleen mensen die de verschillen er bij fantaseren als ze aan het luisteren zijn die spullen willen kopen. Deze inschatting hadden ze (solips) uiteraard al veel eerder kunnen maken. Er zijn ongetwijfeld enkele opnames waarbij expres de CD-versie wordt verpest om SACD te promoten ('zie je wel dat SACD beter klinkt' jubelde de verkoper...) of, waarbij expres een remaster wordt gedaan van een betere kwaliteit die alleen op SACD uitkomt. Echter aangezien de niet-audiofielen (dus verreweg de meesten) dan gewoon van de nieuwe versie een CD-kopie kunnen maken (die net zoo mooi klinkt) is daar commerciëel geen fatsoenlijk sla'tje uit te slaan.

Eigenlijk heeft dit debacle aangetoond dat (gelukkig) de overgrote meerderheid van de mensen die naar muziek luisteren zich niet laten oplichten en zelf doorhebben dat er helemaal geen kwaliteitsverschil is met het inmiddels 31 jaar oude medium.