4 Interlinks in vershillende prijsklassen met elkaar vergeleken

Started by Miracle., February 10, 2011, 23:16:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miracle.

4 Interlinks uit verschillende prijsklassen

Verastarr Silver Signature, RU Connected, Elco Audio SR-22R en Acoustic Research Pro Series DIY afgemonteerd met Oehlbach pluggen.




Gebruikte apparatuur:

- Bron           : Jadis JD-3 Drive
- Versterker   : Musical Fidelity Tri-Vista 300 Integrated
- Luidsprekers : Dali Helicon 400 (gemod)




Gebruikte muziek:

- Bob Dylan      - MTV Unplugged
- B.B. King       - Reflections
- Alison Krauss + Union Stadion Live
- Live              - Secret Samadhi
- Heather Nova - Oyster


De kabels:

De Verastarr kabels heb ik ter review van High-end-Passion, via dit forum.
In eerste instantie wilde ik er geen uitgebreide review over schrijven, maar omdat ik ze toch nog tot zaterdag hier heb, en ik een set RU Connected kabels toegestuurd heb gekregen om met andere kabels te vergelijken en een review over te schrijven neem ik de Verastarr's daar toch ook nog even in mee.

De Elco's heb ik al enige jaren in huis, en gebruik deze nu tot volle tevredenheid achter een Sony BDP-S300, maar ook achter de Jadis JD-3 Drive (en Symphonia) voldoen deze kabels erg goed voor mij.

De Acoustic Research heb ik een aantal jaar geleden eens over gehouden, omdat de lengte iets te veel van het goede was voor de set toen.
Het was de bedoeling ze nog eens in te gaan korten.
Ik heb ze nooit weg gedaan omdat ze te goed zijn voor wat ze gekost hebben.

De verschillende prijsklassen:

- RU-Connected         : €25,-
- Acoustic Research    : €75,-
- Elco Audio  (NL/USA) : €349,-/$320,-
- Verastarr (NL/USA)   : €395,-/$1099,-


Luisteren:

De eerste CD die er op het loopwerk van de JD-3 kwam te liggen was de voor mij heel bekende MTV opname van Bob Dylan. Eén van de eerste unplugged (dus zonder versterking) concerten die ik bij heb mogen wonen.
De CD daarvan is erg goed opgenomen, en kan de sfeer daarvan heel goed weergeven op mijn set.
Hiervan iedere keer 3 nummers beluisterd en daarna van kabel gewisseld.
Daarna een vreselijk mooie studio CD van BB King, met covers van verschillende artiesten. Stuk voor stuk juweeltjes.
Ook hiervan weer 3 nummers beluisterd, van kabel gewisseld enz.
Zo heb ik dat ook met de andere CD's gedaan.

Allemaal CD's die ik van voor tot achter en van binnen naar buiten ken, op mijn beide (erg verschillend klinkende) installaties, maar ook op verschillende andere installaties, en 2 van die CD's zelfs bij de opnames aanwezig ben geweest.


De verschillen:

Laat ik beginnen met de Verastarr. Deze moet als eerste weer retour naar de eigenaar, en heb ik al wat langer beluisterd de afgelopen weken.

Helaas mist deze voor mij heel veel detail, van laag tot hoog. Ook mis ik de aansluiting tussen mid en hoog.
Net of er een filterfout in mijn speakers geslopen is, waardoor er een dip rond de 12000-15000Hz ontstaan is.
Het middengebied onder de 12000 is met deze kabels wel heel mooi. Stemmen klinken heel natuurlijk, de onderste 3 snaren van een gitaar klinken zo natuurlijk dat het haast eng word, maar een snaredrum word helaas alweer wat rommelig, waardoor ik van de klank weinig kan/ga zeggen.

Dan de RU Connected.
Wat een interlink voor die prijsklasse.....
De tonale balans is hier bovengemiddeld. Enkel het allerlaagste laag is wat dun en heeft wat minder definitie dan wat ik gewend ben.
Details zijn slechts marginaal minder dan met de Elco, enkel in het hoog wint de Elco het duidelijk.

Mijn referentiekabel in de lagere prijsklasse was en blijft nog steeds de Acoustic Research met Oehlbach pluggen, maar de RU, welke een derde van die prijs kost, komt wel heel verdacht dicht in de buurt.
Als het laag van de RU wat meer body en definitie had gehad wist ik het niet meer.
De Acoustic Research geeft iets meer detail in het hoog, maar de RU is net de meerdere in het middengebied, wat IK meestal het belangrijkste vind.
De RU heeft ook nog het voordeel dat ik hem niet zelf heb moeten solderen.....en dat voor die prijs....

De Elco heeft de test weer (heb hem al vaker vergeleken met andere kabels) met glans gewonnen.
Deze is in deze opstelling zo goed uitgebalanceerd, met zoveel detail van hoog tot laag dat het best moeilijk is dat te verslaan......en toch heb ik daar nu Harmonic Tech Magic Link One kabels zitten wanneer ik muziek luister...


Mijn concluisie:

Wanneer je goede kabels, met een heel behoorlijk uitgebalanceerd geluid, en een heel behoorlijke detailweergave zoekt voor een low budget: RU Connected.
Heb je net iets meer te besteden, en je kunt ze vinden (deze kabels zijn helaas niet heel dik gezaaid heb ik gemerkt): Acoustic Research Pro Series met Oehlbach pluggen*, heb je een wat hoger budget, en je bent op zoek naar veel details en een heel goed uitgebalanceerd geluid: Elco Audio.

De Verastarr kabels zou ik aanbevelen als je een overschot aan mid en iets te weinig aan hoog hebt.
Laag is heel behoorlijk, maar IK mis ook hier wat details in vergelijking met verschillende interlinks in/tot die prijsklasse.

Mvg. Miracle

P.S. Aankomende week ga ik de eerstgenoemde 3 kabels nog wat vaker met elkaar vergelijken (de Verastarr gaat zaterdagochtend naar het postkantoor gebracht worden).
Mochten daar nog andere ervaringen uit ontstaan zal ik deze in dit topic publiceren.



Naschrift:

Ik ben groot voorstander van niet getwiste kabels.
Volgens mij wil ieder signaal het liefts recht door, en dus niet meerdere keren een bocht maken, zoals bij getwiste kabels.
Ik heb verschillende getwiste en gevlochten (in vele verschillende vormen en maten) kabels uitgeprobeerd, en miste iedere keer weer details.
Uiteraard zie ik ook de voordelen van twisten: Het is een afscherming zonder de nadelen van afscherming (storingen IN de kabel worden ook binnen gehouden door een reguliere afscherming), maar ik ben van mening dat je beter kunt zorgen dat je geen storingen binnen je kabels hebt, en enkel de storingen van buitenaf kunt bestrijden.
Mijn sets zijn dan ook zo opgebouwd dat er in de kabels al nagenoeg geen hoor- en meetbare storingen aanwezig zijn, waardoor een afscherming in mijn sets nagenoeg geen invloed uitoefenen op de weergave, en enkel functioneren zoals ze bedoeld zijn: Storingen buiten houden.


* = De Oehlbach pluggen zijn aan deze kabel gekomen na een test met goedkope elektronicawinkelopdehoekvandestraat-, de meest betaalbare Furutech-, Bullet- en WBT- pluggen.

HighEndPassion




Beste Miracle,

Bedankt voor je uitgebreide test.
De Verastarr laat in jouw set niet horen wat de meeste klanten van mij ervaren. Daarom wil ik je advies voor wie de Verastarr mogelijk geschikt zou zijn nuanceren. Ik heb reeds eerder op dit forum aangegeven
dat 5% van de Verastarr kabels bij mij terug komen. (iedereen kan de kabel 10 dagen testen) Bij deze 5% is er een gebrek aan hoog, detaillering, openheid,geen strak laag terwijl 95% deze kabel juist daarom waarderen.

Onlangs heeft ook weer een forum lid deze kabel bij mij gekocht die juist de sterke eigenschappen opsomt waar deze in jouw set een gebrek vertoont. Zoals eerder op dit forum aangegeven zie ik geen verband tussen de sets van personen die de kabels tegen vinden vallen. Het is niet zo dat de Verastarr bij buizen versterkers ofzo het slechter doet.

QuoteDe Verastarr kabels zou ik aanbevelen als je een overschot aan mid en iets te weinig aan hoog hebt.
Laag is heel behoorlijk, maar IK mis ook hier wat details in vergelijking met verschillende interlinks in/tot die prijsklasse.

Op basis van mijn ervaringen wil ik dit met name nuanceren. Bij 95% van de gebruikers laat de Verastarr Silver Signature juist heel gedetailleerd en uitgebalanceerd geluid horen. Je moet de Verastarr interlink niet gebruiken om tekortkomingen in je set te tunen. (of ze moeten door de huidige kabel komen) De Silver Singature is goed uitgebalanceerd, geeft een mooi hoog met veel detail en een strakke bas met veel nuanceringen in het laag. Wanneer je een set hebt met een overschot aan midden is de Verastarr in de regel zeker niet de oplossing! (of het moet aan de kabel liggen)

Onlangs heb ik deze kabel weer verkocht aan iemand met een Nordost Tyr van 1.600 euro. De Verastarr heeft deze kabel vervangen. Als ik een kabel merk moet noemen waar de eigenschappen van de Verastarr heen gaan dan is het Nordost. Niet iedereen is een Nordost fan, maar het zijn zeker geen slechte kabels. Als de Verastarr niet in je set past, weet ik bijna zeker dat ook een Nordost niet zal matchen. Dat betekend niet dat een 1.600 euro in zijn algemeenheid op hetzelfde niveau speelt dan een interlink van 100 euro. De Verastarr Silver Signature moet zich kunnen meten met kabels van rond de € 1.500 euro. En mijn ervaring is dat het vershil tussen een kabel van 300 euro en 1.500 euro over het algemeen groot is. Ik ben me in ieder gevel rot geschrokken hoeveel invloed een interlink heeft op het signaal.

Om een wat breder beeld te krijgen van de prestaties van de Verastarr Silver Signature wil ik wederom mensen in de gelegenheid stellen om deze kabel vrijblijvend te testen in ruil voor een review. Ik zal de verzendkosten hierbij voor mijn rekening nemen en er hoeft niet vooraf betaald te worden.

Voorwaarden:
reeds langere tijd HT forum lid. In het bezit van een interlink tussen de € 500 en € 2000 euro.
Stuur een PM als je interesse hebt.

Met vriendelijke groet,

Dennis Hegeman


Joris1971

Quote from: HighEndPassion on February 11, 2011, 13:08:06



Voorwaarden:
reeds langere tijd HT forum lid. In het bezit van een interlink tussen de € 500 en € 2000 euro.
Stuur een PM als je interesse hebt.

Met vriendelijke groet,

Dennis Hegeman



Die 2e voorwaarde vind ik echt belachelijk, zo trek je echt klanten aan.....


daxie

Quote from: Joris1971 on February 11, 2011, 13:16:46
Die 2e voorwaarde vind ik echt belachelijk, zo trek je echt klanten aan.....

Volledig mee akkoord. Ik begrijp dat je iemand wil hebben die enigszins referentie heeft, maar daar kan je geen prijskaartje op plakken.

RU connected

Als er mensen zijn die de RU connected kabels willen testen ze zijn tot zondag 22:00 hier te winnen: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109235

Verder erg uitgebreide review, nog even afwachten wat of er in de loop van de week nog veranderingen komen.

HighEndPassion

QuoteDie 2e voorwaarde vind ik echt belachelijk, zo trek je echt klanten aan.....

Beste Joris,

Ik kan me je conclussie voorstellen. Dat is echter niet de reden waarom ik deze voorwaarden gesteld heb. Het is meer omdat ik bij voorkeur de Verastarr vergeleken wil hebben met kabels in deze prijsregionen.
De Verastarr heeft een verkoopprijs van rond de 1.000 euro. Dan lijkt me ook een vergelijk binnen deze prijsklasse reeel. Ik bied ze dan welliswaar aan voor € 395,- maar het blijft een kabel die wat prestatie niveau betreft
minimaal moet meekomen met kabels van rond de 1.000 euro. Als er een objectieve review uitkomt denk ik dat potentiele klanten die rond de € 500 euro voor een interlink over hebben meer hebben aan een vergelijk van deze kabel met kabels tussen de € 500 en € 2000 dan een vergelijk met een kabel van € 25 euro.

QuoteVolledig mee akkoord. Ik begrijp dat je iemand wil hebben die enigszins referentie heeft, maar daar kan je geen prijskaartje op plakken.

OK, ik ben er mee eens dat er situaties zijn dat referenties niet per definitie te maken hebben met een prijskaartje. Laat ik het zo stellen. Mijn voorkeur gaat uit naar mensen met een kabel binnen de genoemde prijsklasse!
Voornaamste voorwaarden is in ieder geval dat men een set moet hebben op niveau. (dat is een rekbaar begrip)




Miracle.

@HighEndPassion: Ik kan mij heel goed voorstellen dat vele mensen de Verastarr interlinks wel kunnen waarderen, en ik kan ook wel een paar installaties bedenken waar ze het heel goed zouden doen.
Veel, neen, eigenlijk véél te veel moderne installaties hebben een overschot aan mid en te kort aan hoog, en dan heb ik het echt niet aleen over de budget of modale klasse, maar zelfs in de high-spend klasse kom ik dat helaas steeds vaker tegen. >:(

De apparatuur die ik in huis heb is ook zeker niet allemaal lineair te noemen, maar de combinaties die ik ermee gemaakt heb, in de ruimten waar ze staan, met de al aanwezige bekabeling maakt samen wel een uitgebalanceerd geheel.

Daardoor is het best moeilijk om een component te gaan vinden die een verbetering aanbrengt in zo'n geheel.

Ook de RU Connected kabels doen dat bij langerna niet, maar wat verwacht je voor zo'n prijs....... ::)
Ondanks dat hebben die interlinks mij wel verbaasd.
Dat kan ik helaas niet zeggen van de Verastarrs.

Wat mij betreft is de door jou gekozen prijsklasse de juiste.
Wat ze in de USA voor die dingen durven te vragen vind ik behoorlijk buiten proportie.
Voor dat geld ken ik interlinks die van behoorlijk duurder materiaal gemaakt zijn, met een mooiere afwerking, die het in verschillende sets (en echt niet alleen mijn sets) beter doen.
In de prijsklasse die jij hanteert ken ik meer slechtere interlinks dan betere dan de Verastarr.

Voorwaarden stellen aan de al aanwezige interlinks, om de Verastarrs te vergelijken vind ik ook niet heel handig gekozen.
Wanneer je mensen die nu nog gebruik maken van low budget kabels jouw kabels laat vergelijken is volgens mij de kans dat ze ze beter vinden groter, en vergroot je jouw kans op verkoop eerder dan wanneer je ze alleen laat vergelijken met interlinks die de (prijs)klasse van de Verastarrs overstijgt.

Mvg. Miracle.

Wazp

Quote from: Joris1971 on February 11, 2011, 13:16:46
Die 2e voorwaarde vind ik echt belachelijk, zo trek je echt klanten aan.....

Inderdaad, ik vind zowiezo de hele post twijfelachtig. Waarom mensen aanbieden om jouw interlink te testen en vervolgens elke conclusie of argument die niet in jouw voordeel is proberen te downplayen met een reply?
Jij bied mensen aan de mogelijkheid te testen, conclusie niet in jouw voordeel? Jammer dan, wees een kerel en bedank heb voor het uitgebreide testreport en klaar ermee. In plaats daarvan komt een bedankje, gevolgd door reply van een a4 met alleen maar redenen waarom de poster fout zou zitten.

blue-eyes

Jongens, relaxed.
Het is aan een bedrijf de spelregels te bepalen.

De uitleg vind ik meer dan plausibel. Testen, etc. door mensen met goedkopere kabels zijn al geweest. Nu is het testen door leden met kabels in de dure klasse het uitgangespunt.



Beetje meer begrip en iets beter lezen.



@wazp: met je laatste deel ben ik het ook wel eens. Ook de starter moet niet in de verdediging schieten, maar dat zie ik wel los van de nieuwe test actie.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

HighEndPassion

QuoteIn plaats daarvan komt een bedankje, gevolgd door reply van een a4 met alleen maar redenen waarom de poster fout zou zitten.


Ik omschrijf nergens dat de reviewer fout zit! Het is de ervaring van Miracle, natuurlijk zou ik het liever anders zien, maar ik zie Miracle als een zeer integere reviewer en hij heeft er ook veel werk van gemaakt. Niks aan de hand dus.
Miracle geeft echter een advies voor wie deze kabel geschikt zou zijn. Dat wilde ik nuanceren omdat ik daar andere ervaringen mee heb.

contour3.0

Quote from: Wazp on February 13, 2011, 07:25:49
Inderdaad, ik vind zowiezo de hele post twijfelachtig. Waarom mensen aanbieden om jouw interlink te testen en vervolgens elke conclusie of argument die niet in jouw voordeel is proberen te downplayen met een reply?
Jij bied mensen aan de mogelijkheid te testen, conclusie niet in jouw voordeel? Jammer dan, wees een kerel en bedank heb voor het uitgebreide testreport en klaar ermee. In plaats daarvan komt een bedankje, gevolgd door reply van een a4 met alleen maar redenen waarom de poster fout zou zitten.
nee dus, er zijn meerdere mensen die de kabel geprobeerd hebben, Chansig bijvoorbeeld, hoorde geen verschillen, zijn waarnemingen, prima toch?? Miracle heeft een prima betoog gehouden ;)
Frank 2 was positief, net als ondergetekende..........
ik vindt het juist een prima initiatief, moeten meerdere fabrikanten/importeurs eens gaan doen: hardware op een forum als deze(waar liefhebbers, criticasten, mensen die elk verschil direct horen, mensen die kleine nuance verschillen niet waarnemen etc. hun mening en beleving mogen uitspreken) ter test aanbieden, zijn we gelijk van de zogenaamd informatieve testen uit de diverse bladen af, maar waarom denk je dat ze dat niet doen?? ;)

gr
Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707